Cztery marki: Rolex, Cartier, Omega i Patek Philippe mają łącznie 50,9 proc. udziału w szwajcarskim rynku zegarków. Najdroższe zegarki oferuje marka Greubel Forsey, która w 2023 r. sprzedała tylko 255 sztuk swoich produktów. Średnio jeden zegarek tej marki kosztuje ok. 1,3 mln zł.
Rok 2023 r. był udany dla szwajcarskiej branży zegarków, która osiągnęła rekordową sprzedaż na poziomie 26,7 miliarda franków szwajcarskich. Z tej kwoty 25,5 miliarda franków przypadło zegarkom naręcznym (wzrost o 7,7 proc. w skali roku), sprzedaż sięgnęła 16,9 milionów sztuk - wynika z raportu przygotowanego przez amerykański bank Morgan Stanley i szwajcarską firmę doradczą LuxeConsult.
Lider przychodów jest tylko jeden
Raport wskazuje na dominującą rolę jednej marki: Rolex, która pod względem przychodów deklasuje konkurencję. Szacowany udział w rynku detalicznym marki Rolex w 2023 r. był na poziomie 30,3 proc., na kolejnych miejscach są Cartier i Omega mające po 7,5 proc., oraz Patek Philippe z 5,6 proc. - te cztery marki mają łącznie 50,9 proc. udziału w rynku detalicznym.

Na kolejnych miejscach są Audemars Piguet z udziałem 4,9 proc., Longines z 3,4 proc. Richard Mille z 3,1 proc. oraz Vacheron Constantin z udziałem w rynku 2,7 proc. Zaledwie trzynaście marek obejmuje ok. 75 proc. rynku, a 90 proc. sprzedaży szwajcarskich zegarków przypada na zaledwie dwadzieścia pięć marek z łącznej liczby około 350.
Tylko te 8 marek osiągnęło przychody ze sprzedaży w 2023 r. powyżej 1 miliarda franków szwajcarskich, ale tylko jedna marka - czyli Rolex - osiągnęła dwucyfrowy wynik, z przychodami w wys. 10,1 mld franków. Przewaga nad kolejnymi markami jest ogromna (pisaliśmy o tym więcej tu: Rolex, największy wygrany branży zegarkowej 2023). Drugi w zestawieniu Cartier może się pochwalić przychodami na poziomie 3,1 mld franków, a trzecia na podium Omega miała przychody w wys. 2,6 mld.
Czwarty w rankingu Audemars Piguet miał przychody w wys.2,3 mld franków, a na piątym miejscu znalazł się Patek Philippe, który zanotował przychody w wys. 2,05 mld.
Na kolejnych miejscach uplasowali się Richard Mille, który wypracował 1,54 przychodów, Longines z 1,11 mld franków i wreszcie Vacheron Constantin, który miał 1,09 mld franków przychodów.
Kolejny w zestawieniu jest Breitling z udziałem w rynku 2,4 proc. i przychodami w wys. 870 mln franków.
Na 10 miejscu jest popularny Tissot z 2,5 proc. udziałem w rynku i przychodami w wys. 825 mln franków.
Miliony zegarków sprzedaży
Ciekawie wygląda zestawienie szwajcarskich marek, które sprzedały najwięcej sztuk zegarków.
Z zestawienia Morgan Stanley i LuxeConsult wynika, że tutaj na pierwszym miejscu jest marka Swatch z 5,8 mln sztuk, które przyniosły 660 mln franków przychodów. Wymieniony wcześniej Tissot sprzedał 3,1 mln zegarków, a Longines 1,6 mln sztuk. Na czwartym miejscu uplasował się Rolex ze sprzedażą 1,24 mln sztuk. Tylko te cztery marki mogą pochwalić się sprzedażą powyżej 1 miliona sztuk zegarków w 2023 r.

Warto zwrócić uwagę także na sprzedaż Cartier (660 tys. sztuk), Omega (570 tys.) oraz TAG Heuer (390 tys.), Tudor (255 tys.), Gucci (238 tys.), Breitling (178 tys.), Rado (172 tys.), Certina (155 tys.), IWC (137 tys.), Hamilton (138 tys.) i Mido (123 tys.).
Pozostałe marki nie sprzedały w 2023 r. więcej niż 100 tys. sztuk zegarków.
Wśród 50 czołowych marek, które opisano w raporcie Morgan Stanley i LuxeConsult, pozostałe mają sprzedaż na poziomie kilkudziesięciu tysięcy czy kilkunastu tysięcy sztuk.
Na tym tle wyróżnia się marka, która znalazła się na 50 miejscu w rankingu: Greubel Forsey. W 2023 r. miała ona przychody w wys. ok. 50 mln franków - nie jest to zaskakująca kwota, taką sprzedaż miał zajmujący 49 pozycję Bell & Ross. To, co wyróżnia Greubel Forsey, to liczba sprzedanych zegarków - w całym minionym roku marka sprzedała tylko 255 sztuk zegarków!

Jest to najdroższa marka, jaka znalazła się w rankingu, średnia szacowana cena jednego zegarka Greubel Forsey to 313,7 tys. franków, co daje równowartość 1,38 mln zł!
Drugi w zestawieniu najdroższych zegarków jest Richard Mille ze średnią ceną jednego zegarka wynoszącą 275 tys. franków (czyli ok. 1,2 mln zł). Tylko te dwie marki oferują swoje produkty z ceną powyżej 100 tys. franków za zegarek.
Na miejscu trzecim znalazły się produkty marki Jacob & Co., ze średnią ceną sprzedaży 84,9 tys. franków, na kolejnym są zegarki F.P. Journe ze średnią ceną 78,9 tys. franków.

Marka Patek Philippe, ze średnią ceną sprzedanego zegarka w wys. 39,9 tys. Franków, nie jest więc w ścisłej czołówce najdroższych szwajcarskich zegarków.
Średnia cena jednego zegarka marki Rolex to 12,2 tys. franków.
Nie wszyscy korzystają z ożywienia rynku
Autorzy raportu przyjrzeli się także grupom, do których należą zegarkowe marki.
I tak w przypadku grupy Richemont trzy marki: Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne oraz Van Cleef & Arpels zyskiwały udziały w rynku. Zdaniem autorów raportu problemem dla grupy Richemont jest marka IWC, która odnotowała 13 proc. spadek sprzedaży do poziomu 726 mln franków.
Spadek ten przypisuje się błędnej polityce cenowej. Pomimo wprowadzenia na rynek nowych, atrakcyjnych produktów, takich jak odnowiony model Ingenieur, ceny detaliczne pozostają bardzo wysokie. Jak zaznaczono w raporcie, bezpośredni konkurenci, tacy jak Omega i Breitling, oferują bardziej konkurencyjne ceny w zegarkach o podobnej jakości.
Natomiast Grupa Swatch odniosła znaczący sukces w dwóch obszarach. Marka Swatch odnotowała znaczny wzrost przesuwając się z 22 miejsca w 2019 r. na 13. miejsce w 2023 r. Ten awans był możliwy głównie ze względu na dużą popularność modelu MoonSwatch, który w 2023 r. sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy. Ten model odpowiadał aż za 73 proc. sprzedaży marki Swatch, wynoszącej 660 milionów franków, co stanowi wzrost o 63 proc rok do roku.

To największy wzrost spośród wszystkich marek znajdujących się w pierwszej pięćdziesiątce!
Ponadto ożywienie Tissot, innej marki z grupy Swatch, było napędzane sukcesem rodziny produktów PRX i ponownego otwarcia rynku chińskiego. Przełożyło się to na 14 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży, osiągając 825 mln franków w 2023 r.
Drogie i tanie zegarki z rosnącą sprzedażą. Średnia półka ze spadkami
Raport podkreśla utrzymującą się mocną pozycję drogich zegarków.
Modele o cenie ponad 25 tys. franków (ok. 110 tys. zł) odpowiadają za 69 proc. wzrostu i stanowią 44 proc. całkowitej wartości eksportu szwajcarskich zegarków. Jednak segment ten stanowi jedynie 2,5 proc. całkowitego wolumenu w jednostkach.
Grupa Swatch ma największy udział w wolumenie w segmencie cenowym podstawowym i średnim, mając łączny udział w wolumenie na poziomie 72 proc.
Raport zwraca uwagę na trudną sytuację kilku znanych marek.
Autorzy przekonują, że podbój segmentu premium przez Breitling na razie utknął w martwym punkcie. Marka ledwo osiągnęła wzrost w 2023 roku, przy wzroście wartości sprzedaży wynoszącym zaledwie 1 proc. i spadku ilości sprzedawanych zegarków o 4 proc.

Z marek o porównywalnym poziomie jedynie Omega może pochwalić się wzrostem sprzedaży o 4 proc. Inne marki z tego segmentu cenowego miały trudny rok, sprzedaż TAG Heuer spadła o 7 proc., a Tudor o 4 proc. Spadki, o 6 proc., zanotował również Longines.
Niezależni siłą
Raport zwraca uwagę na silną pozycję marek niezależnych.
Rok 2023 przyniósł ogromny rozwój tego typu marek i po raz pierwszy od rozpoczęcia publikacji rankingu trzy niezależne marki znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce: FP Journe na 37 miejscu (98 mln franków sprzedaży), H. Moser & Cie na 38. miejscu (93 mln franków) i omawiany wcześnie Greubel Forsey.

Autorzy raportu przyznają, że z jednej strony znaczenie marek niezależnych jest niewielkie, gdyż blisko 40 marek odpowiedzialnych jest jedynie za ok. 2 proc. przychodów szwajcarskiego przemysłu zegarmistrzowskiego, ale z drugiej strony są one bardziej kreatywne i tym samym wywierają wpływ na większe marki.
Rok 2024 nie powinien być gorszy dla szwajcarskiej branży zegarkowej.
Z pewnością kilka marek pobije swoje rekordy sprzedażowe.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, polecamy także: Raport branża dóbr luksusowych – mocna globalna pozycja firm zegarkowych!
Jacek Ciepiela
16:39 11.05.2024Wiadomości
Cztery marki zdominowały branżę! Wyniki szwajcarskich firm zegarkowych w 2023
Tagi:
eleganckie zegarkizegarki męskie mechanicznezegarki damskieprestiżowe zegarkizegarki szwajcarskieluksusowe zegarki
REKLAMA
Japoński przemysł zegarkowy – czy to tylko marki: Casio, Citizen, Orient i Seiko?
Mówiąc o zegarkowej branży w Kraju Kwitnącej Wiśni wiele osób bez specjalnego zawahania wskaże najbardziej rozpoznawalne, wiodące japońskie marki zegarkowe. Wymieniając j ...
Zegarkowe święto w dniu 1 marca
Użytkownicy zegarków mechanicznych, a także elektronicznych z mechanicznym, analogowym wskaźnikiem (wskazówkami) które posiadają wskazania dnia miesiąca, są przyzwyczajen ...
111 lat FORTIS - marki, która zmieniła oblicze zegarmistrzostwa
Co myślisz słysząc “Fortis”? Ja widzę gotową do startu rakietę, eskadrę myśliwców w szyku bojowym. Czuję, że za chwilę rozpocznie się jakaś przygoda, podbój, eksploracja. ...
Fiyta Spaceman. Uniwersalny, ultra cienki zegarek ze zintegrowaną bransoletą
Wspominaliśmy już wielokrotnie, że traktowanie w taki sam (niezbyt przychylny) sposób całej zegarkowej produkcji pochodzącej z Chin nie jest słuszne. Oczywiście dla wielu ...
Watches and Wonders Geneva 2026. Nowi wystawcy i więcej miejsca dla niezależnych twórców
Zbliżająca się edycja prestiżowych targów Watches and Wonders Geneva 2026 zapowiada się jako przełomowy moment w historii tego wydarzenia. Organizatorzy z dumą ogłaszają ...
Certina DS-1 Big Date w nowej odsłonie. Mniej elegancji, więcej ekstrawagancji
Certina to powszechnie znany i ceniony szwajcarski producent zegarków. To także jedna z moich ulubionych firm zegarmistrzowskich, a także marka, która swoją tożsamość bud ...
Vianney Halter x Massena LAB „Old Soul”. Historyczny mechanizm i zegarek z duszą
Każdy, kto znalazł się na własnej ścieżce prowadzącej do odkrywania świata zegarków, z pewnością spotkał się z określeniem “zegarek z duszą” lub “dusza zegarka”. Jedni te ...
Ball Engineer Hydrocarbon DeepQUEST Protector. Forteca na nadgarstku
Zegarek Ball Engineer Hydrocarbon DeepQUEST Protector to hołd złożony elitarnej formacji United States Marine Corps (USMC) z okazji jej 250-tych urodzin. Jest to nie tylk ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...









greenlogic.eu