Dla wielu branż ostatnie lata nie są łatwe. Kryzys nie ominął również rynku zegarkowego, chociaż trzeba podkreślić, że nie cała branża miała problemy. Segment luksusowy wręcz odwrotnie, niż można się było tego spodziewać, zaliczał wzrosty. Mimo wzrostów cen popyt nie malał – niezależnie, czy mówimy o cenach butikowych czy na rynku wtórnym. Klienci coraz chętniej postrzegali zegarki jako dobrą inwestycję kapitału. Szczególnie, kiedy nie raz zegarki z “drugiej ręki” sprzedawały się za kwoty znacznie przewyższające te od producentów czy dystrybutorów.
Rekordowy rok dla Rolexa
W roku 2023 największym wygranym w branży okazała się marka Rolex.
Jak donosi bank inwestycyjny Morgan Stanley i firma LuxeConsult, ubiegły rok był rekordowo dobry dla szwajcarskich zegarków. Sama sprzedaż zegarków naręcznych wyniosła 25,5 miliarda CHF (więcej tu: wartość sprzedaży szwajcarskich zegarków rośnie! Jakie zegarki sprzedają się najlepiej?)
Jednak wracając do wspomnianej marki Rolex. Zaliczyła ona wynik niespotykany do tej pory w segmencie luksusowym. W 2023 roku marka z Genewy sprzedała 1 240 000 zegarków, co przełożyło się na kwotę przychodu w wysokości 10,1 miliarda CHF. Ciekawostką może być fakt, że Rolex osiągając takie liczby zwiększył swój udział w sprzedaży detalicznej zegarków do ponad 30%. Sprawia to, że jest niekwestionowanym liderem w branży.
Duża przewaga. Liczby mówią same za siebie
Żeby jeszcze bardziej zobrazować, jak duża jest to przewaga nad innymi producentami z branży nadmienię, że drugi na podium – Cartier, osiągnął wynik sprzedażowy w wysokości 3,1 miliarda CHF. Natomiast trzecie miejsce zajęła marka Omega z wynikiem 2,6 miliarda CHF. Liczby mówią same za siebie.
Poza tymi trzema markami jeszcze 5 szwajcarskich firm zegarkowych przekroczyło w 2023 roku wynik 1 miliarda CHF. Są to: Audemars Pigue, Patek Philippe, Richard Mille, Longines i Vacheron Constantin, ten ostatni po raz pierwszy znalazł się w tym „miliardowym” gronie.
Czarno na biały mamy pokazane, jak bardzo 2023 rok zdominowała marka Rolex. Aczkolwiek należy pamiętać, że dane na których opierają się Morgan Stanley i LuxeConsult są szacunkowe, więc mogą nieco różnić się od rzeczywistych liczb, których marki nie ujawniają. Mimo wszystko nie ma chyba wątpliwości, że jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek na świecie jaką jest Rolex, cały czas święci sukcesy.
Niezależnie, czy jesteście fanami tej szwajcarskiej marki i jej polityki nie da się ukryć, że daje ona firmie wymierne efekty.
Rolexowy bonus
Jeśli już tak głęboko weszliśmy w temat marki Rolex, to warto wspomnieć o bieżących wydarzeniach z nią związanych. Niedawno odbyła się 96. gala wręczenia Oscarów. Co prawda na tej imprezie na nadgarstkach gwiazd zdecydowanie dominowały zegarki Omega, co opisaliśmy w niedawnym zestawieniu tu: Oscary 2024: zegarki Omega na nadgarstkach filmowych gwiazd, ale Rolex również ma swój wkład w nią.
Jako partner kinowy rozdania Oscarów oraz sponsor Oscar Green Room marka podkreśla swój wieloletni udział w świecie kina.
Klip Rolexa
Rolex co roku prezentuje swój klip w którym zawarte są sceny z filmów w których pojawiły się ich zegarki. Na co warto zwrócić uwagę to fakt, że Rolex jako taki nie lokuje swoich produktów w filmach. Nie da się ukryć, że jest to podejście godne podziwu, ale wróćmy do klipu. Możecie zobaczyć go poniżej, trwa tylko 1 minutę, warto ją poświęcić:
Przed samą ceremonią rozdania Oscarów został wyemitowany wspomniany klip stworzony przez markę Rolex. Każdy kto zna spoty reklamowe tej marki wie jak one się kończą- na niemal jednolitym tle pojawia się jeden z modeli zegarków.
“Tajne” premiery zegarków
Tym razem na końcu pojawił się model Day-Date z różowego złota Everose, z szarą tarczą ombre z rzymskimi indeksami. Można by powiedzieć, że to nic wielkiego. Jeden z wielu odmian tego zegarka. Jednak tutaj pojawia się pewna zagadka. Zegarek w takiej konfiguracji kolorystycznej... nie istnieje albo przynajmniej nie istniał do tej pory.
Ze strony samej marki nie otrzymaliśmy żadnych informacji, że jest to nowy albo specjalny model, więc trudno jednoznacznie powiedzieć co oznacza ta prezentacja. Warto jednak pamiętać, że aktualnie popularne stały się “tajne” premiery, które w dużej mierze sprawdzają jak rynek odbiera dany produkt i czy warto go wprowadzić szerzej.
Co do samego bohatera klipu, zapewne niedługo zaczną pojawiać się bardziej oficjalne informacje w tej sprawie, a my jako redakcja Zegarki i Pasja będziemy ich wyczekiwać, aby podzielić się nimi z wami.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.