Italo Fontana, założyciel i główny projektant marki U-BOAT, uwielbia zaskakiwać. Najpierw wstrząsnął przemysłem zegarkowym, prezentując zegarki w bezczelnie dużych - jak na trendy panujące w roku 2000 – kopertach (w rozmiarach między 45 a 54-milimetry). Zwrócił tym samym na siebie uwagę największych w tamtym czasie gwiazd Hollywood, sceny muzycznej, sportu, czy ikon mody: Sylwestra Stallone, Nicolasa Cagea, Toma Cruisea, Davida Beckhama, Armani'ego i wielu, wielu innych.
Następnie w 2009 roku zaprezentował zegarek tak duży, że nawet Arnold Schwarzenneger przeżegnał się, słysząc jaki rozmiar ma jego koperta. Mowa o modelu U-1942, którego koperta miała "skromne" 65-milimetrów. Nawet nadgarstek Arnolda po jego założeniu wyglądał, jakby ten musiał wrócić na siłownię. Wspomniany U-1942 zapisał się w przemyśle zegarkowym, jako największy, naręczny zegarek z mechanizmem automatycznym.
Charakterystyczna duża osłona korony, oraz przeniesienie jej na lewą stronę, masywne koperty, widoczne logo na wielu elementach zegarka i charakterystyczne indeksy główne, ułożone na kształt logo marki Mercedes (8,12,4) sprawiło, że obok produktów marki trudno przejść obojętnie.
Jednak to nie wystarczyło niepokornemu Italo. Chciał zrobić coś więcej.
I tak w roku 2019 zaprezentował światu pierwszy zegarek, w którym mechanizm i tarcza zegarka zostały zanurzone w specjalnej mieszance oleju, pozostawiając charakterystyczny już dla linii Capsoil i Darkmoon bąbelek kompensacyjny. Dzięki zanurzeniu w oleju kolor tarczy wydaje się być niezwykle intensywny, głęboki, a bąbelek... no cóż, bąbelek jest świetnym "umilaczem" czasu i jednocześnie kolejnym znakiem rozpoznawczym marki.
Marka U-BOAT ponownie przypomniała o sobie, wywołując ogólne poruszenie pośród użytkowników zegarków i producentów, którzy aktualnie starają się naśladować w swoich projektach trend wykreowany przez Italo Fontanę. Co ważne, wraz z prezentacją linii Darkmoon, U-BOAT wszedł w segment bardziej przystępnych cen, bowiem na dzień pisania tego tekstu najtańszy model można nabyć już za 4 650 zł. Przed 2019 rokiem najtańszy zegarek U-BOAT oscylował w okolicy 10 tysięcy.
Jest rok 2023, a U-BOAT przystąpi do ataku z kolejnym projektem, który dość odbiega od tego, do czego zdążył przyzwyczaić nas ojciec marki - Italo Fontana.
U-BOAT Classico Vintage, czyli DNA U-BOATA zamknięte w 40-milimetrowej kopercie
Jeżeli zwróciliście uwagę na śródtytuł artykułu, to TAK! Nie pomyliliście się.
Prekursor mody na masywne zegarki, zaprezentował zegarek z 40-milimetrową kopertą w stylu vintage, i wiecie co? Italo ponownie zaskakuje!
Dostępne są dwa modele o różnych numerach referencji. Każda z nich, pomimo niewielkich rozmiarów (jak na U-BOATA), zachowuje DNA marki. Zaczniemy od referencji nr 8890, czyli modelu o nazwie:
U-BOAT Classico Vintage Screws Bezel
Zegarek przyciąga uwagę z racji śrub wkręconych w polerowany na wysoki połysk pierścień, które stają się jakby przedłużeniem indeksów godzinowych. Wygląda to bardzo ciekawie, a fani sportów motorowych docenią ten akcent, który ma nawiązywać do wlotu paliwa w motocyklu. Podobnie zresztą jest z charakterystyczną dla marki osłoną koronki, której zadaniem jest jej zabezpieczenie.
Front zegarka jest okrągły, chociaż wyraźnie można dostrzec, że luneta jest nałożona na kolejną część koperty, na styl poduszki modnej w latach 60. i 70. XX wieku. Boki oraz uszy koperty są szczotkowane, a na jej prawym boku można dostrzec wkręconą za pomocą 2 śrub tabliczkę stalową z logiem U-BOAT i podpisem Made in Italy. Osłona korony także zyskała odciśnięty logotyp.
To tak w razie gdybyście nie byli pewni, co nosicie nadgarstku.
U-BOAT Classico Vintage Screws Bezel: szkło i tarcza
Kolejnym elementem, na który zwróciliśmy uwagę, jest wypukłe szkło szafirowe, które w połączeniu z polerowaną lunetą i śrubami tworzy niesamowity efekt wizualny, nadając tarczy głębi. Jak podaje producent, szkło ma nałożoną wewnętrzną powłokę antyrefleksyjną.
Czarna tarcza wygląda bardzo elegancko w połączeniu z nałożonymi na nią głównymi indeksami w kolorach sepii.
Wskazówki godzinowa i minutowa zostały wykonane na kształt charakterystycznego dla zegarków U-BOAT prostokąta w kolorze czarnym, na które nałożono Super-LumiNovą w kolorach sepii.
Smukły sekundnik, podobnie jak pozostałe detale na tarczy, a mowa tu o logotypie, podpisie Italo Fontany, indeksach minutowych, a także obramówce datownika, także jest w kolorach sepii, co - dzięki kontrastowi na czarnej gładkiej tarczy - pozwala na szybkie odczytanie godziny.
Nietypowy datownik Day-Date
Datownik zasługuje na kilka dodatkowych słów aniżeli na samej wzmiance.
Położony przy godzinie 6. datownik day-date i sposób jego wykonania zasługują na uznanie. W jego dolnej części znajdziemy dni tygodnia, a w górnej dni miesiąca. Co ciekawe, nie zdecydowano się na wycięcie 2 osobnych ramek, a wycięto jedno bardzo zgrabne okno, które troszeczkę przypomina kształtem rotor. Dyski datowników wykonane są w kolorze czarnym, a zastosowana na nich czcionka jest, podobnie jak pozostałe elementy w zegarku, zachowana w kolorystyce sepii. Ponadto datownik został otoczony ramką. Nie jest on więc dodatkiem do tarczy, a tworzy jej niepowtarzalny styl.
U-BOAT Classico Vintage Screws Bezel: dekiel zegarka i mechanizm
Zakręcany na 6 śrub dekiel zegarka jest szczotkowany, a na jego środku znajduje się szkło szafirowe wycięte na kształt litery U, przez które można zobaczyć, jak pracuje mechanizm z automatycznym naciągiem wykonany przez szwajcarskiego producenta z Glovelier, firmy STP. Personalizowany przez markę U-BOAT mechanizm oferuje 44-godzinną rezerwę chodu, a łożyskowany jest na 26 syntetycznych rubinach. Warto pamiętać, że aby przełożyć koronkę na lewą stronę, trzeba bardzo mocno spersonalizować mechanizm, tak, aby działał prawidłowo. Dodatkowym smaczkiem jest szkieletowany wahnik (rotor), na którym widać logo U-BOAT, a także podpis Italo Fontana.
Tak, Italo lubi podpisywać się pod swoimi projektami, co dla wielu może być sporym atutem. Dlaczego? Bo wiadomo, że konkretnie za tym projektem i marką stoi człowiek z krwi i kości, człowiek, który jest dumny z tego co Ty nosisz na nadgarstku. Myślisz - megalomania? Absolutnie, nie ma o tym mowy.
No dobrze, rozpisaliśmy się o modelu U-BOAT Classico Vintage Screws Bezel z nr referencji 8890, a następny zegarek już czeka w kolejce. Czas na model:
U-BOAT Classico 40mm Vintage o nr ref. 8891
Koperta zegarka nie różni się od tej zaprezentowanej w modelu U-BOAT Classico Vintage Screws Bezel, jednak tutaj luneta (bezel) jest o wiele bardziej zachowawcza. Nie ma w niej wkręconych śrub, zamiast tego otrzymujemy polerowaną na wysoki połysk powierzchnię, która idealnie współgra z wypukłym szkłem szafirowym, a także antracytową tarczą wykończoną szlifem słonecznym.
Trzeba przyznać, że jako całość, tarcza zegarka wygląda wręcz kojąco, budzi uczucie spokoju.
Less is more w U-BOAT?! A jednak.
Trudni ukryć zaskoczenie, gdyż chyba po raz pierwszy możemy zobaczyć tak zrównoważoną stylistykę tarczy zegarka marki U-BOAT, wręcz balansującą na granicy słowa "minimalizm".
Italo Fontana postawił na "odchudzenie" tarczy i zostawienie na niej absolutnego minimum elementów, jednocześnie nadal nie zatracając swojego DNA. Na antracytowej tarczy zastosowano bowiem indeksy godzinowe na godzinach 8.,12. i 4., ale nie w formie arabskiej. Zamiast tego, na każdej z godzin widnieją jakby po 2 nałożone rurki, które patrząc z dalszej perspektywy, jeszcze bardziej nawiązują do znaczka Mercedesa lub celownika - jak kto woli.
Logo i podpis Italo Fontana, umieszczone pod godziną 12., są jakby mniejsze, a na tarczy nie uświadczymy indeksów minutowych, czy nawet ramki wokół datownika. Zamiast tego ramka datownika została odciśnięta na tarczy, i dzięki temu zyskuje ona na wielowymiarowości.
U-BOAT Classico 40mm Vintage: skórzany pasek
Zarówno w modelu o nr referencji 8891 jak i 8890 zastosowano wysokogatunkowy czarny pasek ze skóry cielęcej. Ręcznie szyty przez najlepszych włoskich garbarzy zgodnie z tradycyjnymi technikami rzemieślniczymi, a zaraz po zakończeniu szycia, rozpoczyna się jego laserowe przyozdabianie. Wszelkie szwy wykonane są z woskowanej bawełny.
Cały proces ma miejsce w malowniczej Toskani, skąd wywodzi się marka U-BOAT. W paskach stosuje się tradycyjne, solidne stalowe zapięcie z zaznaczonym logo marki.
U-BOAT Classico 40mm Vintage: parametry techniczne
Koperty o średnicy 40 milimetrów wykonane są ze stali szlachetnej, wykończonej zarówno metodą szczotkowania, jak i polerowania na wysoki połysk. W obu wersjach zegarka zastosowano szkło szafirowe trudne do zarysowania, zarówno z przodu, jak i w deklu zegarka.
Charakterystyczna, widoczna po lewej stronie zakręcana obudowa korony osłania koronkę nastawczą, a koperta posiada wodoszczelność na poziomie 10 atmosfer, czyli 100 metrów w warunkach statycznych. Sercem zegarka jest szwajcarski mechanizm STP, spersonalizowany pod szczegółowe wytyczne U-BOAT. Oprócz komplikacji day-date oferuje 44-godzinną rezerwę chodu. Dzięki Super-LumiNovej na wskazówkach godzinowych, bez większego trudu odczytamy godzinę także w nocy.
Warto też zaznaczyć, że zegarek jest zapakowany w piękne czarne drewniane pudełko, a wewnątrz znajdziemy kartę gwarancyjną oraz chustę/ściereczkę z nadrukowaną grafiką najstarszego z florenckich mostów Ponte Vecchio, przez wielu nazywanym Mostem Złotników.
Podsumowanie: Italo znowu to zrobiłeś!
Mamy nadzieję, że czytając ten tekst, a także przeglądając dołączone do niego zdjęcia, będziecie pozytywnie zaskoczeni nowym projektem Italo Fontany.
Trzeba przyznać, że wie, jak spowodować szybsze bicie serducha. Zdecydowanie, podążanie za trendami nie jest w jego naturze. Urodził się po to, żeby trendy wyznaczać.
Jeżeli mielibyśmy wybrać jeden z przedstawionych modeli, byłoby nam bardzo trudno.
Referencja 8890 (ta z wkręcanymi w lunetę śrubami) jest bardzo charakterna, w połączeniu z arabskimi indeksami oraz detalami w kolorze sepii przykuwa wzrok. Z kolei referencja 8891 ma niesamowicie, jak na markę U-BOAT, minimalistyczną tarczę, która w połączeniu z "rurkowymi" indeksami działa magnetycznie i kojąco zarazem. Jedno jest pewne – element, który może bardzo się podoba, to datownik, który potraktowano jako integralną część tarczy, jednego z bohaterów tego projektu, a nie jako małe okienko, które zostało umieszczone trochę „na siłę”.
Co prawda, wiele osób może zarzucić słabą czytelność tarczy zegarka o nr referencji 8891 (bez śrub w lunecie) i trzeba będzie przyznać im rację, jednak umówmy się, nie zawsze o to w tym chodzi. Przecież przeważnie kupujemy zegarki, ponieważ po prostu nam się podobają.
Cena U-BOAT Classico 40mm Vintage ref. 8891 na dzień pisania tekstu wynosi 10 990 złotych.
Cena U-BOAT Classico 40mm Vintage Screws Bezel ref. 8890 na dzień pisania tekstu wynosi 11 990 złotych.
Zegarki są już dostępne w autoryzowanych punktach sprzedaży marki U-BOAT w Polsce.
Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące U-Boat znajdują się na portalu na indywidualnej podstronie marki tu: zegarki U-Boat.
Redakcja Zegarki i Pasja
13:00 28.02.2023Zegarki
Italo Fontana znów zaskakuje! U-BOAT Classico Vintage 40mm w dwóch odsłonach
Tagi:
zegarki szwajcarskiezegarek mechanicznyluksusowe zegarkiczarny zegarekzegarki sportowezegarek wodoszczelnynietypowe zegarkiprestiżowe zegarkizegarki męskie eleganckiezegarki automatycznezegarki męskie klasycznezegarki męskie mechanicznezegarek do pływania
REKLAMA
Oderwij się od ziemi - Aerowatch
Oderwanie się od ziemi daje poczucie wolności i wrażenie braku ograniczeń, także swego rodzaju niezależność. Takie emocje budziło, budzi i długo jeszcze będzie budzić ode ...
Rok przestępny: 1 dzień, raz na 4 lata. Kto wymyślił lata przestępne i po co?
Mawiają, że szczęśliwi czasu nie liczą. Jest w tym ziarno prawdy, ponieważ odkąd nauczyliśmy się mierzyć czas, to zaczęliśmy się… spóźniać. Niezupełnie o to chodzi, jedna ...
Konkurs „Najpiękniejsze zdjęcie zegarka” – fotografie, które zwyciężyły w lutym!
Za nami druga, lutowa edycja konkursu grupy Czasoholicy „Najpiękniejsze zdjęcie zegarka”. Przedstawiamy podsumowanie, w którym wyłaniamy najlepsze zdjęcia zegarków należą ...
Unikatowe zegarki na aukcji Christie’s, w tym Patek Philippe Andy’ego Warhola
Pod koniec listopada 2023 nasza redakcja otrzymała wiadomość dotyczącą zbliżającej się aukcji zegarków organizowanej przez renomowany Dom Aukcyjny Christie's Watches NYC. ...
Citizen Series 8 GMT Automatic. Panorama Tokio nocą i jesienne słońce w Japonii
Citizen Watch to prawdziwa manufaktura zegarmistrzowska – firma ta ma możliwości, aby przeprowadzić cały proces produkcji zegarków we własnym zakresie, od stworzenia posz ...
Klasyk w stylu retro. Aerowatch 1942 Regulator Automatic Limited Edition
Indywidualizm w podejściu do projektowania przyrządów odmierzających czas, a także wysoka jakość i ponadczasowy wygląd. Tak w skrócie można przedstawić szwajcarską markę ...
Panerai oferuje cyfrowy paszport dla swoich zegarków. Innowacyjna usługa od 2023
Założona we Florencji w 1860 roku jako warsztat, sklep, a następnie szkoła zegarmistrzowska, przez wiele dziesięcioleci marka Panerai zaopatrywała włoską marynarkę wojenn ...
Yema Superman Slim CMM.20. Superman się odchudza
Francuska manufaktura, która w ubiegłym roku wprowadziła swój pierwszy zegarek z tourbillonem, o czym pisaliśmy na naszym portalu tu: Yema Yachtingraf Tourbillon Mareogra ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...
Zieleń nadal modna. Nowa Doxa SUB 200T Sea Emerald Green
Słońce, plaża, drinki z palemką i woda. W ten sposób duża część ludzi wyobraża sobie wakacje. Bez względu na to, czy mowa o rodzimej linii brzegowej, czy egzotycznych kie ...
Video recenzja: Epos Originale Limited Edition for Poland (4. edycja)
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Originale Limited Edition for Poland marki Epos. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kla ...
Certina, padel i zegarkowe nowości 2024. Relacja z eventu Certina Club w Polsce
Zacznę nieco wzniośle. Żyjemy w czasach, w których coraz mocniej odczuwamy skutki gwałtownego rozwoju przemysłu. Przemysł ciężki, przetwórczy, energetyka, transport to ga ...