• Zegarki marki Vario
  • Zegarki marki Crafter Blue
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Festina
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Venezianico
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Swiss Military
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Błonie

Walka z cłem (na zegarki)! Spotkanie szwajcarskiego biznesu z prezydentem Trumpem


Na początku listopada 2025 roku, grupa czołowych przedstawicieli szwajcarskiego przemysłu, w tym liderzy sektora luksusowych zegarków, z inicjatywy własnej udała się do Waszyngtonu, aby przedstawić kwestię krytycznego dla nich zagrożenia. Spotkanie odbyło się z prezydentem Donaldem Trumpem i miało na celu zwrócenie uwagi na skokowy charakter ceł, jakie USA wprowadziły wobec Szwajcarii, w tym wobec sektora zegarkowego.

Szwajcaria w polu amerykańskiej polityki handlowej

Szwajcaria, choć jest państwem neutralnym i znanym z wysokiej jakości eksportu, stała się jednym z najbardziej dotkniętych krajów przez strategię taryfową USA. W kwietniu 2025 roku amerykańska administracja ogłosiła podwyżkę ceł wobec importu ze Szwajcarii – pierwotnie w wysokości 31 proc. Z kolei od 1 sierpnia 2025 roku obowiązywać miała stawka aż 39 proc. dla wielu produktów szwajcarskich. O humorystycznej odpowiedzi marki Swatch na te działania pisaliśmy we wrześniu tu: Zegarek jako odpowiedź na cła nałożone na Szwajcarię, czyli Swatch WHAT IF…TARIFFS?

 Walka z cłem (na zegarki)! Spotkanie szwajcarskiego biznesu z prezydentem Trumpem

Jednym z kluczowych sektorów narażonych na straty jest przemysł zegarkowy – Szwajcaria eksportuje na rynek USA znaczne ilości zegarków, a rynek amerykański stanowi ważny i prestiżowy kierunek. 

Firmy z branży sygnalizowały, że 39-procentowa taryfa praktycznie uniemożliwia absorpcję kosztów w ramach obecnych modeli biznesowych, szczególnie w segmencie zegarków średniej półki i luksusowych. Ostatecznie przekłada się to na zwiększenie cen samych zegarków, co już możemy obserwować np. w przypadku zegarków Patek Philippe na rynku w USA.

Spotkanie – kto, jak i po co?

Wspomniane na wstępie spotkanie odbyło się na poziomie prywatnej inicjatywy środowiska biznesowego, przy wsparciu oficjalnych struktur rządu szwajcarskiego, jednak niezależnie od formalnych negocjacji rządowych. Może być to spowodowane niezadowoleniem dotychczasowymi wynikami negocjacji jakie prowadzi szwajcarski rząd, a o którym wspominam w poprzednim tekście. 

W delegacji znaleźli się między innymi:

●    Jean‑Frédéric Dufour – dyrektor generalny Rolex SA,

●    Johann Rupert – przewodniczący Richemont,

●    Alfred Gantner – współzałożyciel Partners Group (kontrolujący m.in. markę Breitling), oraz inni wielcy gracze z branży zegarkowej i pokrewnych.  

Walka z cłem (na zegarki)! Spotkanie szwajcarskiego biznesu z prezydentem Trumpem
Źródło zdjęcia: Hodinkee

W trakcie rozmowy delegaci przekazali prezydentowi Trumpowi, że sektor zegarkowy i przemysł precyzyjny w Szwajcarii znajdują się pod znaczącą presją wynikającą z nowych ceł. Podkreślili też, że silne relacje gospodarcze między USA i Szwajcarią, zarówno jako rynek dla eksporterów, jak i kierunek inwestycji, stanowią fundament wspólnego sukcesu i że ich naruszenie może mieć konsekwencje dla obu stron. 

Co ważne, delegacja zastrzegła, że nie prowadziła negocjacji handlowych z Trumpem, a ich wystąpienie miało charakter wsparcia dla procesu prowadzonego przez rząd Szwajcarii. 

Zegarki i szwajcarska gospodarka

Dla branży zegarkowej konsekwencje ceł na poziomie 39 % są realne i dotkliwe. Jak wskazano, dla klasycznych marek „Swiss Made” konieczność absorpcji tak wysokiej stawki albo przerzucenia jej na konsumenta w USA oznacza albo drastyczny spadek marż, albo wzrost cen dla klienta. 

Obecnie zegarki stanowią znaczący procent eksportu Szwajcarii do USA – rynek amerykański odpowiada za blisko 17-18 % eksportu zegarków ze Szwajcarii. Ponadto trzeba pamiętać, że sama Szwajcaria w ramach swojego modelu produkcyjnego wymaga, aby znaczna jego część była wytwarzana na miejscu (przepisy dotyczące stosowania etykiety „Swiss-Made”), co ogranicza możliwości relokacji produkcji poza Szwajcarię w odpowiedzi na cła, a co mogłoby ograniczyć ich negatywne skutki. 

Walka z cłem (na zegarki)! Spotkanie szwajcarskiego biznesu z prezydentem Trumpem

W rezultacie branża alarmuje, że jeśli cło pozostanie na obecnym poziomie, może to wpłynąć zarówno na bezpośrednie przychody, jak i na zatrudnienie w Szwajcarii, a także na koszty logistyczne i ceny detaliczne w USA.

Co dalej?

Spotkanie szwajcarskich liderów biznesu z prezydentem Donaldem Trumpem stanowi cenny sygnał: branża, a w szczególności przemysł zegarkowy, pokazuje gotowość do dialogu i współpracy, jednocześnie akcentując, że gwałtowna zmiana warunków handlowych stanowi dla niej poważne zagrożenie. 

Chociaż formalne negocjacje leżą w gestii rządu Szwajcarii, interwencje biznesu mogą przyspieszyć proces dostrzeżenia problemu przez stronę amerykańską oraz nieco bardziej zmobilizować szwajcarski rząd.

Dla Szwajcarii stawką jest nie tylko kwestia jednego cła, lecz także utrzymanie reputacji kraju jako eksportera wysokiej jakości dóbr luksusowych oraz ochrona miejsc pracy i know-how w sektorze zegarkowym. Dla firm kluczowe jest, by znaleźć drogę minimalizacji skutków cła, przy zachowaniu pozycji na tak ważnym rynku, jakim niewątpliwie jest USA. 

Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.


Tagi:

Certina - Premium

REKLAMA

Dołącz teraz - zaloguj się!

Dołącz teraz - zaloguj się!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Atlantic 420

REKLAMA

Nadir 420

REKLAMA

Bulova 420

REKLAMA

Alpina 420

REKLAMA

G-SHOCK 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Luminox 420

REKLAMA

Swatch 420

REKLAMA

Dom OMEGI podczas Zimowych Igrzysk ...
Dom OMEGI podczas Zimowych Igrzysk ...
31.10.2025
Rozmowa z Ewą Buksą – polską emalie...
Rozmowa z Ewą Buksą – polską emalie...
15.11.2025

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Crafter Blue
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Festina
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Mudita
Zegarki marki Nomos
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Swiss Military
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vario
Zegarki marki Venezianico
Zegarki marki Vostok Europe
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco