„Mam wrażenie, że Rolex w ostatnich latach to faux-pas”. Takie słowa przeczytałem pod jednym z moich postów o zegarkach na LinkedIn. I muszę przyznać, że dały mi one do myślenia.
Dobre jakościowo, luksusowe zegarki to faux-pas?
Mogę zrozumieć tzw. „majtkowce”. Ale Rolex? Z drugiej strony, może coś w tym jest? Podobnie, jak mamy całe grono anty-fanów BMW pewnie są też osoby, które nigdy nie założyłyby Rolexa. Tylko skąd takie podejście? Zastanówmy się wspólnie!
Historia marki Rolex
Żeby dobrze zrozumieć temat, może zacznijmy od początku.
Historia marki Rolex rozpoczyna się w 1905 roku, kiedy to mieszkający w Londynie (ale urodzony w Niemczech) 24-letni wówczas Hans Wilsdorf - wraz ze swoim szwagrem Alfredem Davisem - postanawiają zająć się sprzedażą zegarków naręcznych. Wspólnie zakładają firmę o nazwie Wilsdorf & Davis. W tamtych czasach standardem były zegarki kieszonkowe. Naręczne nie cieszyły się jeszcze taką popularnością. Jednak Wilsdorf dostrzegł w nich przyszłość.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Założona przez Wilsdorf’a i Davis’a firma zajmowała się importem precyzyjnych szwajcarskich mechanizmów zegarkowych, które były montowane w brytyjskich kopertach. Zegarki te były później sprzedawane jubilerom, którzy umieszczali na nich swoje własne logo.
W 1908 roku Wilsdorf postanowił zarejestrować nową, własną markę zegarków. Szukał nazwy, która byłaby łatwa do zapamiętania, wymawiania tak samo w różnych językach i która bez problemu zmieściłaby się na tarczy zegarka. Było to nietuzinkowe podejście, bo w tamtych czasach klienci bardziej przyzwyczajali się do sprzedawców zegarków, a nie do ich producentów.
Tak narodził się ROLEX. Firma przeniosła swoją siedzibę do Genewy, co pozwoliło jej jeszcze bardziej zbliżyć się do najlepszych szwajcarskich producentów zegarków.
Rolex od samego początku stawiał na innowacje.
W 1910 roku firma zdobyła pierwszy w historii certyfikat "Swiss Certificate of Chronometric Precision”, który został wydany przez Szwajcarski Instytut Badań Chronometrycznych w Biel.
To wydarzenie miało ogromne znaczenie dla reputacji marki.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Od tego czasu Rolex cały czas się rozwijał, tworząc coraz to nowe zegarki, które z czasem zyskały miano kultowych.
Kultowe modele Rolexa
Rolex Oyster
W 1926 roku marka Rolex wprowadziła na rynek model Oyster – pierwszy wodoszczelny zegarek naręczny. Był to rewolucyjny krok w branży zegarmistrzowskiej.
Koperta zegarka była szczelnie zamknięta, co chroniło mechanizm przed wodą i kurzem. Aby udowodnić skuteczność swojego wynalazku Wilsdorf zorganizował kampanię reklamową, angażując pływaczkę Mercedes Gleitze. Przepłynęła ona kanał La Manche, mając na nadgarstku Rolex Oyster. Zegarek działał bez zarzutu po zakończeniu wyczynu, co przysporzyło Rolexowi międzynarodowego rozgłosu.
(źródło: www.rolex.com/pl)
W 1931 roku Rolex opracował kolejny przełomowy wynalazek – mechanizm Perpetual.
Był to pierwszy mechanizm z automatycznym naciągiem ze swobodnie obracającym się wahnikiem, który wykorzystywał energię z ruchu nadgarstka do obrotu wahnika i nakręcania sprężyny napędowej. Ten wynalazek zmniejszył potrzebę ręcznego nakręcania zegarka i stał się fundamentem dla wielu kolejnych modeli Rolexa.
Rolex Datejust
Po II wojnie światowej, w 1945 roku, marka Rolex zaprezentowała model Datejust.
I tym razem była „pierwsza”. Był to bowiem pierwszy na świecie zegarek z automatycznym naciągiem i certyfikatem chronometru, który wskazywał datę w okienku na tarczy.
Zegarek ten stał się synonimem elegancji i innowacyjności.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Rolex Submariner
Za kultowy można też bez wątpienia uznać wprowadzony na rynek w 1953 roku model Submariner. Został zaprojektowany specjalnie dla nurków. Był to (znowu) pierwszy model zegarka wodoszczelny do 100 metrów, co było wówczas wyjątkowym osiągnięciem technicznym.
Zegarek ten szybko zdobył uznanie wśród profesjonalistów i miłośników sportów wodnych. Był to też okres, kiedy Rolex skoncentrował się na produkcji specjalistycznych zegarków, przeznaczonych do ekstremalnych warunków użytkowania.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Rolex Explorer
Drugim, z takich specjalistycznych zegarków, był Rolex Explorer, który powstał w tym samym roku, co Submariner. Został zaprojektowany specjalnie dla himalaistów, uczestniczących w wyprawie na Mount Everest pod kierownictwem sir Edmund’a Hillary’ego i Tenzing’a Norgay’a.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Rolex GMT-Master
Lata 50. XX wieku to również wprowadzenie na rynek modelu GMT-Master, który został stworzony przez Rolexa we współpracy z Pan American World Airways (Pan Am) dla ich pilotów.
Zegarek ten miał funkcję wskazania podwójnej strefy czasowej, co było idealnym rozwiązaniem dla międzynarodowych podróżników.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Rolex Day-Date
Rok 1956 był kolejnym przełomowym rokiem w historii firmy.
Trzy lata po wypuszczeniu Submarinera i Explorera świat ujrzał Rolexa Day-Date. Był pierwszym (a jakże!) zegarkiem naręcznym, pokazującym pełną nazwę dnia tygodnia oraz datę.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Day-Date szybko zdobył popularność wśród liderów politycznych i biznesowych na całym świecie, co przyniosło mu z czasem przydomek "President".
Nosili go m.in. prezydenci USA Dwight D. Eisenhower i Lyndon B. Johnson.
Rolex Daytona
W 1963 roku marka Rolex wprowadziła na rynek model Daytona, zaprojektowany z myślą o kierowcach wyścigowych. Chronograf ten, czyli zegarek z funkcją stopera, umożliwiał precyzyjne mierzenie prędkości. Przez pierwsze lata nie sprzedawał się zbyt dobrze. Jednak później – żeby kupić jedną z jego wersji – trzeba się było zapisywać na długie listy oczekujących. Pasjonaci zegarków na pewno wiedzą, co to za wersja i jaki znany aktor się do tego przyczynił.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Współcześnie marka Rolex nadal wprowadza innowacje, nowe rozwiązania techniczne i stosuje różne materiały do wykonywania swoich produktów. Przekładami mogą być chociażby Cerachrom – ceramiczny pierścień odporny na zarysowania, czy Parachrom - innowacyjna sprężyna włosowa, która jest bardziej odporna na wstrząsy i pola magnetyczne.
(źródło: www.rolex.com/pl)
Marka Rolex pozostaje również zaangażowana w różne dziedziny, np. sponsorując prestiżowe wydarzenia sportowe, jak chociażby Wimbledon, PGA Championship czy przez długi czas wyścigi F1 (o czym więcej możecie przeczytać - Rolex ustępuje miejsca w Formule 1).
Opisane powyżej zegarki, to oczywiście nie wszystkie Rolexy, warte uwagi. Nie wymieniłem chociażby modeli Sea-Dweller czy Sky-Dweller. Chciałem pokazać jedynie krótki zarys historyczny.
Rolex, czyli "pierwszy"
Kto z Was policzył, ile razy już napisałem, że Rolex był w czymś „pierwszy”?
No właśnie… Skąd więc pomysł, że noszenie zegarka marki z tak bogatą historią i liczbą innowacji to faux-pas? Moim zdaniem może być to kwestia popularności Rolexa. Wystarczy spojrzeć na poniższą grafikę, pokazującą najlepiej sprzedające się marki zegarków na świecie.
(źródło: Morgan Stanley & LuxeConsult, https://revolutionwatch.com)
Grafika pochodzi z raportu autorstwa Morgan Stanley we współpracy z LuxeConsult – “Morgan Stanley’s Top 20 Swiss Watch Company Ranking for 2024”. Raporty te Morgan Stanley publikuje co roku.
Najnowszy przedstawia dane za cały kalendarzowy 2023 rok. Są to szacunki, bo rzeczywiste liczby nie są podawane przez marki zegarków. Niemniej jednak dają pewien obraz.
Ciekawie wygląda kolejna grafika z tego raportu, pokazująca szacunkowy udział w rynku detalicznym według marek w 2023 roku.
(źródło: Morgan Stanley & LuxeConsult, https://revolutionwatch.com/)
Rolex ma około 1/3 rynku!
Oznacza to, że 1/3 ludzi, którzy mogą sobie pozwolić na wysokiej klasy zegarek ma Rolexa. Żadna inna luksusowa marka nie może pochwalić się tak dominującą obecnością w swoim segmencie produktów.
Ponadto, w 2023 roku Rolex zapisał się w historii jako pierwsza (liczycie?) szwajcarska marka zegarków, która przekroczyła próg 10 miliardów CHF sprzedaży. Zdaniem Morgan Stanley i Luxe Consult, Rolex sprzedał w ubiegłym roku 1,24 miliona zegarków.
Dla porównania, drugi Cartier miał wynik 660 tysięcy sztuk, a trzecia Omega – 570 tysięcy.
(źródło: Morgan Stanley & LuxeConsult, https://revolutionwatch.com/)
Jeśli chcecie poznać więcej analiz dotyczących rynku luksusowych zegarków (np. jesteście ciekawi, który region był największym rynkiem eksportowym), zerknijcie na nasze artykuły: Wartość sprzedaży szwajcarskich zegarków rośnie! Jakie zegarki sprzedają się najlepiej? oraz Cztery marki zdominowały branżę! Wyniki szwajcarskich firm zegarkowych w 2023 i Rolex, największy wygrany branży zegarkowej 2023. Rekordowy rok + „Rolexowy klip”.
Rolex umie w marketing
Powyższe dane pokazują więc, że Rolex zdecydowanie króluje.
Hans – wymyślając logo Rolexa – ewidentnie przewidział przyszłość.
Nie da się ukryć, że w powszechnym odczuciu Rolex jest uznawany za najlepszą markę zegarków. Nie jest to jednak przypadek. Rolex przez lata pracował na taką opinię i bez wątpienia jest to też kwestia doskonałego marketingu firmy. Idealnym przykładem, że Rolex „umie w marketing” jest ich słynna kampania reklamowa z 1967 roku z hasłem przewodnim: „You'd wear a Rolex”, sugerująca, że przedstawiciele najbardziej elitarnych zawodów i profesji noszą Rolexy.
(źródło: https://coron.et/)
Moim zdaniem Rolex jest pewnego rodzaju manifestem. Symbolem statusu. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego status jest to "pozycja społeczna i zawodowa jakiejś osoby lub grupy".
Nosisz Rolexa, bo jesteś człowiekiem sukcesu. Masz własną firmę albo prestiżowy zawód. Jesteś sportowcem. Stać Cię na Rolexa. Praktycznie każdy kojarzy markę i wie, że to luksusowe, drogie zegarki.
Czy to źle, że ktoś chce manifestować swój status materialny i społeczny za pomocą zegarka? Osobiście uważam, że nie. Niech każdy robi, co mu się podoba. Odwrotnym trendem jest tzw. cichy luksus, o którym szerzej pisaliśmy na Zegarki i Pasja tutaj: cichy luksus w świecie zegarków. Kto wie, ten wie.
W kontekście Rolexa być może są osoby, które nie chcą go mieć tylko z uwagi na fakt, że to właśnie Rolex – najbardziej rozpoznawalna marka zegarków na świecie.
Niemniej jednak wydaje mi się, że takie podejście może być czasem szkodliwe dla posiadaczy Rolexów (a także samej marki), którzy wybrali je świadomie, przede wszystkim z powodów, o których napisałem na początku – mam tu na myśli historię, innowacyjność i po prostu jakość tych zegarków.
Kiedy noszenie Rolexa to faux-pas?
Przechodzimy tym samym do pytania, kiedy noszenie Rolexa to faux-pas?
Odpowiedź jest moim zdaniem prosta. Kiedy to nie jest Rolex. Niestety, ale marka Rolex jest też pierwsza w niechlubnym rankingu najczęściej podrabianych zegarków. Wynika to przede wszystkim z jej popularności i rozpoznawalności. To, co jest niewątpliwym atutem Rolexa jako brand’u, ma też swoją ciemną stronę. Według szacunków Watchfinder & Co. z 2023 roku na całym świecie sprzedawanych jest 40 milionów podróbek zegarków rocznie. Z czego połowa to Rolexy.
Choć właściwie powinien napisać „Rolexy”.
Co więcej, oszuści są teraz w stanie sprawić, że te „repliki” – jak je sprytnie nazywają - bardziej przypominają oryginały niż kiedykolwiek wcześniej. Dzieje się tak za sprawą nowych technologii, jak na przykład drukarki 3D czy maszyny CNC. I tu warto wiedzieć, że to nie są żadne repliki, a zwykłe podróbki. O różnicach pomiędzy tymi definicjami, pisaliśmy tutaj - czy określenia replika i podróbka zegarka oznaczają to samo?, warto przeczytać, by wiedzieć, na czym polega zasadnicza różnica.
Kontynuując, zespół zegarmistrzów Watchfinder & Co. zauważył, że zaledwie 5 lat wcześniej ok. 80% wszystkich podrobionych zegarków wysyłanych do ich sklepów i centrów serwisowych było łatwo rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka. Obecnie jest odwrotnie.
Tylko 20% zegarków można w łatwy sposób zidentyfikować, jako oczywiste podróbki.
(źródło: https://www.watchfinder.co.uk/)
Wracając do tematu, moim zdaniem prawda jest taka, że osoby noszące podróbki Rolexa mogą w ten sposób oszukać innych. Mogą oszukać nawet siebie. Nie zmieni to jednak faktu, że... dalej nie mają Rolexa.
I to jest faux-pas.
Genialnie tę sytuację podsumowuje hasło, które bardzo lubi Maciek, nasz Redaktor Naczelny:
A Wy co sądzicie o Rolexach?
Więcej tego typu artykułów i ciekawych informacji ze świata zegarków tu: zegarkowe ciekawostki.
Jakub Jastrzębski
05:42 11.10.2024Ciekawostki
Felieton: Czy noszenie Rolexa to… faux-pas?
Tagi:

5 kultowych modeli zegarków do nurkowania (ok, niech będzie 6!)
Zegarki do nurkowania są jednymi z najbardziej popularnych, odzwierciedlając pewien kanon wzorniczy i funkcjonalny. Prezentowane poniżej modele (za wyjątkiem jednego o cz ...

Warto chronić swój zegarek. Wodoszczelność - kontrola szczelności zegarków
Kontrola wodoszczelności to proces, który powinni doskonale znać zegarmistrzowie, ale są nim także żywo zainteresowani tak sprzedawcy, jak i użytkownicy zegarków. W zakła ...

Cyfrowe zegarki mechaniczne typu „Jump Hour” – historia
Mówiąc o zegarkach mechanicznych, z reguły mamy na myśli czasomierze analogowe, czyli posiadające tarczę oraz wskazówki. Kiedy natomiast pada hasło zegarek cyfrowy, najcz ...

Aviator Swiss Made Heritage Trimeter Chronograph Polska Edycja. Trzy w jednym!
W 2024 roku zegarek jeszcze nadal służy do wskazywania czasu, choć równie często, a może nawet częściej jest elementem outfitu czy też wyrazem statusu materialnego właści ...

Video recenzja: Epos Sport 3505 Automatic. Atrakcyjny wygląd i dużo indywidualnego charakteru
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Sport 3505 Automatic marki Epos. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recenzji ...

Ball Engineer Master II Ballistic Diver. Rasowy „nurek”, na dodatek kuloodporny
Kupując zegarek bierzemy pod uwagę różne kryteria, dla jednych z nas najważniejszy jest design, dla innych mechanizm, niektórzy zwracają uwagę oczywiście także na paramet ...

Rozmowa z Pawłem Zalewskim o powrocie AuroChronos w 2025 roku, historii festiwalu i zmianach, jakie nastąpiły
Zapraszamy do lektury wywiadu z Pawłem Zalewskim, współtwórcą polskiego festiwalu zegarkowego AuroChronos. Rozmawiamy m. in. o szczegółach organizacji tego typu wydarzeni ...

Tissot Seastar 1000 Powermatic 80. Nowe wersje z kopertami 40 mm
Mnie osobiście kolekcja Seastar firmy Tissot kojarzy się z dużymi, nurkowymi zegarkami, ale oczywiście w ramach tej kolekcji jest także seria modeli, które mają wymiary z ...

Vostok Europe Undine. Damskie zegarki łączące piękno z wytrzymałością
Litewska firma Vostok Europe to producent oferujący bardzo charakterystyczne i wyjątkowe zegarki, wyróżniające się na tle rynkowej oferty popularnych marek. Ich główną ce ...

Fiyta Space Shuttle. Kosmiczny zegarek z trójwymiarową prezentacją czasu
Fiyta to chińska firma zegarmistrzowska założona w 1987 roku, której nazwa oznacza "latanie w przestworzach". Firma ta jest jedną z trzech największych marek produkującyc ...

Perrelet i Paul Design. Świat zegarków z dwóch różnych perspektyw (AuroChronos 2025)
Osoby śledzące artykuły w portalu Zegarki i Pasja wiedzą, że nasze wydawnictwo jest głównym patronem medialnym festiwalu AuroChronos 2025, który odbędzie się w maju. Wyda ...

Bell & Ross BR-03 Astro. Zegarek wizualizujący czas w stanie zerowej grawitacji
Bell & Ross to marka, która postrzegana jest jako producent wysokiej jakości zegarków, a bardzo duża część modeli wchodzących w skład kolekcji jest bardzo charakterystycz ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00