Od 7 do 13 kwietnia 2021 roku potrwają targi branży zegarkowej Watches and Wonders. Pandemia koronawirusa sprawiła, że targi odbywają się w wersji internetowej, zamiast stacjonarnie w Genewie. Impreza ta jest jedną z oznak świadczących o rosnącej roli internetu w promocji i sprzedaży zegarków.
Targi Watches and Wonders są określane, jako "największe wydarzenie zegarkowe, jakie kiedykolwiek odbyło się w internecie". W targach bierze udział 38 marek.
"Odwiedzający" mają do dyspozycji platformę internetową z materiałami i prezentacjami oraz odnośniki do stron przygotowanych przez uczestniczących w wydarzeniu producentów. Dla internautów przygotowano m.in. wirtualne wycieczki po zakładach produkcyjnych, spotkania z ambasadorami i przedstawicielami marek oraz wirtualne imprezy.
W trakcie targów publiczność może oglądać poranny program na żywo, panele prowadzone przez ekspertów dotyczą takich kwestii jak zrównoważony rozwój, innowacje i transformacja cyfrowa.
Lepszy internet niż nic
Dla miłośników zegarków z pewnością jest to ciekawe wydarzenie, ale - bądźmy szczerzy - internetowe targi zegarków, jak i innych produktów, to nie jest to samo, co tradycyjne targi na żywo.
Targi stacjonarne to zawsze wydarzenie nie tylko biznesowe, ale także towarzyskie. Oprócz możliwości zapoznania się z najnowszą ofertą produktów danej firmy zegarmistrzowskiej (a także wykonania sesji zdjęciowej nowości, co robiliśmy od kilku lat), zawsze inprezy branżowe to okazja, by można było porozmawiać na żywo z przedstawicielami firm, poznać nowe osoby i posłuchać o czym branża mówi, a czego nie ma w oficjalnych prezentacjach.
Jest też duża różnica między tym, kiedy weźmiemy jakiś zegarek do ręki a tym, kiedy zobaczymy go na ekranie komputera, nawet na zdjęciu w dużej rozdzielczości.
Organizatorzy Watches and Wonders, jak i marki w nich uczestniczące, uznali jednak, że lepsze są targi internetowe niż żadne. Jest to też kolejny dowód na to, że promocja i sprzedaż zegarków w coraz większym stopniu będzie przenosiła się ze sklepów stacjonarnych do internetu.
Producenci luksusowych zegarków nadal w dużej mierze opierają swoją sprzedaż na sklepach stacjonarnych, ale sukcesy platform internetowych sprzedających używane zegarki pokazują, że można sprzedawać tego typu zegarki także online. Dodatkowo, lockdowny w wielu krajach i spadek sprzedaży zegarków w 2020 roku (pisaliśmy o tym tu: Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce) zmusiły poszczególne marki do zintensyfikowania swojej obecności i aktywności w internecie, do tej pory często bardzo niewielkiej.
Hermes zadowolony z internetu
Na tle innych marek, dość dobrze w internecie wypada grupa Hermes.
Guillaume de Seynes, wiceprezes grupy Hermes, powiedział agencji Reutersa, że jednym z powodów, dla których segment zegarków grupy Hermes osiągnął w 2020 roku lepsze wyniki niż branża było to, że jej klienci byli już przyzwyczajeni do robienia zakupów w internecie.
Hermes, znany m.in. z galanterii skórzanej, jedwabnych dodatków i perfum, rozpoczął handel elektroniczny znacznie wcześniej niż firmy typowo zegarmistrzowskie, w Stanach Zjednoczonych grupa Hermes uruchomiła swój sklep internetowy już prawie 20 lat temu.
Guillaume De Seynes powiedział, że spodziewa się silnego ożywienia sprzedaży zegarków grupy w 2021 roku. Jak powiedział, tylko w czwartym kwartale 2020 roku sprzedaż wzrosła o 28 procent.
Jak podaje Reuters, Rene Weber, analityk z firmy doradztwa finansowego Vontobel oszacował, że w przypadku szwajcarskiej branży zegarków około 2 procent sprzedaży odbywa się obecnie online, ale udział sprzedaży internetowej różni się w zależności od marki.
Inni analitycy oszacowali udział sprzedaży online na około 7–9 procent.
Patek Philippe i Rolex wolą sklepy stacjonarne
Udział sprzedaży internetowej jest uzależniony od segmentu rynku.
Większość szwajcarskich marek luksusowych zegarków, takich jak Patek Philippe i Rolex, woli sprzedawać swoje zegarki, warte kilkadziesiąt tysięcy euro za sztukę, w tradycyjny sposób w sklepach stacjonarnych.
Jak powiedział Thierry Stern, prezes Patek Phlilippe, sprzedaż online nadal nie wchodzi w grę, co potwierdził test przeprowadzony wraz ze sprzedawcami detalicznymi podczas pierwszego lockdownu.
- Ludzie nie chcą kupować zegarków Patek online, zegarki są drogie, kupując w internecie tracisz piękno i magię - powiedział Thierry Stern, cytowany przez agencję Reutersa.
W 2020 roku Patek Phlilippe zanotował ok. 20 proc. spadek sprzedaży, początek roku 2021 przyniósł ożywienie, ale firma nie spodziewa się na razie powrotu do wyników sprzedaży z 2019 roku.
- To może zająć rok lub dwa - prognozuje Thierry Stern.
Patek Phlilippe postanowił jednak zwiększyć swoją obecność w internecie, zatrudnił dodatkowe osoby i utworzył studio do produkcji wysokiej jakości wirtualnych prezentacji swoich produktów.
Znana i obecna także w Polsce niezależna marka H. Moser & Cie również zainwestowała w technologię cyfrową. Jej przedstawiciele podkreślają, że koszty związane z targami wirtualnymi są niższe niż w przypadku tradycyjnych targów.
Rolf Studer, współzałożyciel marki Oris, także obecnej na polskim rynku powiedział, że Oris znalazł inne sposoby na dotarcie do swoich klientów podczas pandemii m.in. poprzez dużą aktywność na Instagramie i stworzenie nowego modelu zegarka przy współpracy klientów za pośrednictwem platformy Zoom.
Na wirtualnych targach w Genewie pojawiły się takie marki: A. Lange & Söhne, Arnold & Son, Baume & Mercier, Bvlgari, Carl F. Bucherer, Cartier, Chanel, Chopard, Chronoswiss, Corum, Ferdinand Berthoud, Greubel Forsey, Hermès, H. Moser & Cie., Hublot, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Louis Moinet, Louis Vuitton, Maurice Lacroix, Montblanc, Nomos, Glashütte, Oris, Panerai, Patek Philippe, Piaget, Purnell, Rebellion Timepieces, Ressence, Roger Dubuis, Rolex, Speake-Marin, TAG Heuer, Trilobe, Tudor, Ulysse Nardin, Vacheron Constantin i Zenith.
Zaraz po zakończeniu targów Watches and Wonders w Genewie zaplanowano targi branżowe Szanghaju w Chinach. Tam impreza ma się odbyć od 14 do 18 kwietnia i co ważne, będzie ona na żywo. Organizatorzy zapowiedzieli, że będzie to impreza tylko dla zaproszonych gości, przy zachowaniu surowych zasad bezpieczeństwa.
Ta imprezie w Szanghaju ma być obecnych 19 marek: Cartier, Rolex, Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin, IWC Schaffhausen, Piaget, A. Lange & Söhne, Chopard, Panerai, Ulysse Nardin, Roger Dubuis, Montblanc, Tudor, Baume & Mercier, H. Moser & Cie, Armin Strom, Arnold & Son, Ferdinand Berthoud oraz Purnell.
Rok 2021 dla branży zegarkowej będzie być może lepszy niż rok 2020, ale z pewnością nie będzie to rok taki, jaki był 2019. Na tradycyjne targi będziemy musieli poczekać przynajmniej do 2022 roku.
Wybrane nowości prezentowane podczas Watches and Wonders 2021 będziemy sukcesywnie prezentować na portalu Zegarki i Pasja, a wszystkie zaprezentowane na targach zegarki można zobaczyć tu: W&W 2021.
Jacek Ciepiela
13:53 10.04.2021Wiadomości
Watches and Wonders Geneva 2021 - targi zegarków online
Tagi:
REKLAMA
Błonie WX302. Mechanizm
Jako, że pierwsze prezentacje naszych nowych modeli zegarków z linii Błonie WX302, wzbudziły dość szerszą dyskusję na temat zastosowanego przez nas mechanizmu, poniżej pr ...
Szlakiem zegarów słonecznych Warszawy
"Zegary słoneczne to pierwsze instrumenty naukowe, jakie wynalazł człowiek. Wskazują one tak zwany miejscowy, prawdziwy czas słoneczny, który zazwyczaj różni się o kilka ...
W świecie zegarkowych mechanizmów. Seagull – fakty i mity
Użytkownicy zegarków, a szczególnie osoby pasjonujące się zegarmistrzostwem, chcąc zdefiniować podczas prowadzonych przez siebie rozmów używane przez nich zegarki, posług ...
Pierwszy butik Jaeger-LeCoultre w Monachium już otwarty
Prestiżowa marka Jaeger-LeCoultre ogłosiła otwarcie nowego butiku w samym sercu Monachium. Butik, położony w doskonałej lokalizacji przy Maximilianstraße 24, zajmuje dwa ...
Montjuic - we are racing. Zegarki sportowe rodem z Hiszpanii!
Uwielbiamy takie zegarkowe debiuty, kiedy to rodzi się materiał na ciekawy, oryginalny brand zegarkowy, z własnym DNA i z unikalnym pomysłem. Jeśli wszystko zgadza się ró ...
Video recenzja: Epos Originale Limited Edition for Poland (4. edycja)
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Originale Limited Edition for Poland marki Epos. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kla ...
Ball Engineer III Warsaw Uprise. Z okazji 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego
Ceniony producent bardzo charakterystycznych zegarków, firma Ball, jak długo był oficjalnie nieobecny na polskim rynku, tak teraz, gdy już od wielu lat mamy w naszym kraj ...
Video recenzja: Błonie Zodiak Mechaniczny (3 wersje kolorystyczne)
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji prezentującej zegarek Zodiak Mechaniczny – w trzech odsłonach – polskiej marki Błonie. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował t ...
Odliczanie do Olimpiady rozpoczęte! Omega Speedmaster Chronoscope Paris 2024
W 1932 roku świat wyglądał zupełnie inaczej niż dziś, ale pomimo bardzo wielu zmian, część rzeczy pozostała taka sama. Jedną z nich jest partnerstwo Igrzysk Olimpijskich ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...
Zieleń nadal modna. Nowa Doxa SUB 200T Sea Emerald Green
Słońce, plaża, drinki z palemką i woda. W ten sposób duża część ludzi wyobraża sobie wakacje. Bez względu na to, czy mowa o rodzimej linii brzegowej, czy egzotycznych kie ...
Video recenzja: Epos Originale Limited Edition for Poland (4. edycja)
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Originale Limited Edition for Poland marki Epos. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kla ...