Pandemia mocno uderzyła w polski rynek luksusowych zegarków. Zdaniem firmy KPMG wartość tego rynku w 2020 roku wyniosła 158 mln zł, podczas gdy w roku 2019 było to 230 mln zł - spadek jest więc olbrzymi.
Z raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XI", przygotowanego przez firmę doradczą KPMG wynika, że wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce jeszcze w 2019 roku wynosiła 548 mln zł, po dużych wzrostach odnotowywanych od kilku lat.
Jak wynika z raportu, w 2019 roku polski rynek luksusowej biżuterii był wart 318 mln zł a rynek luksusowych zegarków był warty 230 mln zł. Były to wartości, które systematycznie rosły z roku na rok.
Najgorszy poziom sprzedaży zegarków od lat
Zmiana trendu i załamanie rynku nastąpiło w 2020 roku wraz z nadejściem pandemii Covid-19 i doprowadziło do spadku wartości tego rynku do poziomu 376 mln zł – to spadek aż o 31,4 proc. w skali roku. W efekcie wartość rynku biżuterii spadła do 218 mln zł a luksusowych zegarków do 158 mln zł. W przypadku biżuterii osiągnięto poziom z roku 2014, w przypadku zegarków załamanie było jeszcze większe.
Z raportu KPMG powiewa optymizm co do sytuacji na rynku zegarków, ale nie jest on oszałamiający.
- Mimo przewidywanego wzrostu sprzedaży średniorocznie o 7,5 proc. w latach 2020-2025, nawet w ciągu następnych pięciu lat rynek luksusowej biżuterii i zegarków prawdopodobnie nie powróci do wartości z 2019 roku - czytamy w raporcie.
Z dokumentu wynika, że rynek, który składa się w 58 proc. z biżuterii i w 42 proc. z zegarków, skurczył się równomiernie. W ramach pierwszego segmentu, jedynie biżuteria modowa (pozbawiona kamieni i metali szlachetnych) zanotowała mniejszy spadek (spadek 22,3 proc. w skali roku).
Wartość sprzedaży biżuterii szlachetnej zmniejszyła się o 33,1 proc.
Zegarki głównie męskie
Rynek zegarków, gdzie dominują produkty męskie (78,3 proc. udziału), również skurczył się o 31,3 proc. W obu przypadkach nie odnotowano wyraźnych różnic w spadku poziomu sprzedaży między produktami przeznaczonymi dla kobiet i dla mężczyzn.
W innych krajach regionu występowały większe różnice między wynikami sprzedażowymi biżuterii i zegarków. Na największych rynkach mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowej biżuterii – w Wielkiej Brytanii zmniejszył się o 16 proc., a w Szwajcarii o 23,7 proc. w skali roku.
Wartość sprzedaży zegarków w tych krajach zmniejszyła się odpowiednio o 27,3 proc. i 40,2 proc.
Różne komentarze, odmienne opinie
Co ciekawe, trochę odmienną opinię niż analitycy KPMG prezentuje Łukasz Bernacki, prezes W.Kruk, sieci salonów z biżuterią i zegarkami, którego obszerny komentarz zamieszczono w raporcie.
- W 2020 roku po raz kolejny potwierdziła się zasada, że czasy kryzysu i niepewności gospodarczej sprzyjają wybranym segmentom rynku. Z naszej perspektywy sprzedaż luksusowych produktów podczas pandemii Covid-19 nie ucierpiała. Czynniki wpływające na obniżenie nastrojów społecznych skutkowały wręcz większym zainteresowaniem złotą biżuterią, jako szczególnie cenną w niestabilnych czasach oraz luksusowymi zegarkami najsłynniejszych światowych marek. Produkty z obu kategorii stanowić mogą formę lokowania środków, po którą klienci chętnie sięgali w minionym roku - przekonuje Łukasz Bernacki.
Zwraca uwagę, że czynnikami, które miały niekorzystny wpływ na rynek biżuterii i zegarków były okresy przestoju działalności oraz wprowadzanych ograniczeń, zarówno w Polsce, jak i krajach głównych dostawców W. Kruk, takich jak Szwajcaria (producenci zegarków), Belgia (dostawcy brylantów) czy Włochy (manufaktury jubilerskie).
- Postępująca epidemia wpłynęła na szereg procesów, ograniczając światową produkcję, zachwiała łańcuchami dostaw, a na lokalnych rynkach odbiła się negatywnie na realizacji swobodnych zakupów stacjonarnych. Jednak po trudach pierwszej połowy 2020 roku, zarówno konsumenci, jak i my oraz nasi partnerzy z różnych rynków, nauczyliśmy się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Sezon świąteczny, najważniejszy dla branży, umocnił nas w przekonaniu, że jednak segment luksusowy w kategorii biżuterii i zegarków jest wstanie oprzeć się zagrożeniom - zaznacza Łukasz Bernacki.
Przejście do internetu
W jego ocenie interesującym aspektem wprowadzanych obostrzeń był wpływ ograniczenia podróży zagranicznych na sprzedaż dóbr luksusowych w Polsce.
- Konsumenci nie stracili chęci zakupów, a pieniądze, które wydaliby w okresie wyjazdów poza Polską, zostawili w lokalnych butikach - zapewnia Łukasz Bernacki.
Podkreśla, że 2020 był rokiem dynamicznego rozwoju e-commerce, kształtowania nowych procesów i udogodnień dla kupujących, służących sprawniejszemu przekierowaniu klientów ze sklepów stacjonarnych do internetu.
- Jednym z istotnych aspektów dla światowego sektora jubilerskiego jest dynamicznie zmieniająca się podczas pandemii cena złota oraz surowców wykorzystywanych w produkcji biżuterii. Obserwowany w poprzednim roku wzrost popytu na złoto z jednej strony obciąża rynek detaliczny biżuterii, natomiast z innej perspektywy wśród konsumentów wzmacnia biżuterię złotą, jako szczególnie cenną - zaznacza Łukasz Bernacki.
Przewiduje przy tym, że duże zainteresowanie kategorią produktów jubilerskich wykonanych ze złota będzie się utrzymywać. Natomiast impulsywne zakupy srebrnych wyrobów, jako tych bardziej zależnych od sezonowych trendów i ruchu w galeriach, to element czasów prosperity. W tej kategorii odbudowanie popytu wymagać będzie czasu.
Przetrwają najsilniejsi
Jak prognozuje Łukasz Bernacki, globalne spowolnienie wywołane przez pandemię zrewiduje również siłę marek luksusowych zegarków.
- Przetrwają z pewnością te, które w kryzysie nie tracą na wartości. Z pewnością jako konsumenci pożegnamy kilka brandów, które znaliśmy od lat, a które nie udźwigną wyzwań nowej rzeczywistości. Jednym z takich wyzwań jest przeniesienie sprzedaży stacjonarnej do Internetu i zadbanie o rozwój tego kanału sprzedaży - prognozuje Łukasz Bernacki.
Zwraca uwagę, że luksusowe domy towarowe na świecie już walczą o przetrwanie, a właściciele prestiżowych marek jeszcze uważniej planować będą otwarcia mono-brandowych sklepów na rynkach takich jak polski.
- W mojej opinii w segmencie luksusowej biżuterii i zegarków szczególnie ta druga kategoria produktów będzie się w Polsce rozwijać. Liczba kolejnych punktów sprzedaży nie będzie dynamicznie przyrastać, natomiast liczba sprzedawanych zegarków i wartość transakcji będzie rosła - podsumowuje Łukasz Bernacki.
Analitycy KPMG prognozowali, że rok 2021 będzie pierwszym rokiem odbicia na rynku luksusowej biżuterii i zegarków. Publikacja raportu zbiegła się jednak z kolejną falą pendemii i kolejnym lockdownem, wypada mieć nadzieję, że pomimo tego, rynek zegarków stopniowo się odbuduje.
Jacek Ciepiela
11:05 24.03.2021Wiadomości
Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI

Zakazane i wątpliwe zwroty w nomenklaturze zegarkowej
W branżowych, zawodowych opracowaniach pojawiają się sformułowania, które z punktu widzenia, czy to logiki, czy też zawodowego profesjonalizmu są niepoprawne. Warto je po ...

Drugie życie zegarków – profesjonalna renowacja kopert (cel, przebieg, efekty)
Zegarek to niewielkie, przenośne urządzenie służące do odmierzania upływu czasu, składające się z wielu komponentów. Niewątpliwie najważniejszym z nich jest serce zegarka ...

Sprężyna w bębnie. Zależności, serwis, dobór
W publikacji "Mechanizmy Zegarowe" Profesora Zdzisława Mrugalskiego, autor przeprowadził bardzo szczegółowe rozważania na temat wymogów stawianych sprężynie w zegarowym b ...

Recenzja: Marloe Coniston Black Edition. Brytyjczyk o sportowym zacięciu
Marloe to marka zegarkowa, którą kojarzę już od jakiegoś czasu. Różne modele pojawiały się na zegarkowych grupach w mediach społecznościowych i nie ukrywam, przykuły moją ...

Mudita Element. Nowy zegarek polskiej marki na Kickstarterze!
Mudita to nowa marka na rynku. Oczywiście nie odkrywam Ameryki pisząc to, niemniej ta firma, która - co dla wielu osób będzie bardzo ważne - jest polską firmą, nie jest t ...

Swatch Encyclopedia. Historia marki i 40 lat jej wpływu na świat zegarków
Swatch to nie tylko marka zegarkowa. To instytucja, która od 40 lat idzie własną zegarkową drogą. Wydając Swatch Encyclopedia firma robi coś więcej, niż podsumowanie swoj ...

Nivada Depthmaster Big Blue. Wodoszczelność 1000 metrów w kolorze niebieskim
Lato to czas, kiedy dużo pisze się o zegarkach do nurkowania. Nic dziwnego, myślę, że zdecydowana ich większość jeśli kiedykolwiek jest moczona bardziej niż podczas kąpie ...

Nomos Ludwig neomatik „Lekarze Bez Granic”. Nowa edycja, ten sam szczytny cel
Firma Nomos właśnie wprowadziła na rynek nowy zegarek, który jest poświęcony organizacji Lekarze Bez Granic. Z punktu widzenia krajów, gdzie system opieki zdrowotnej z wi ...

Rado DiaStar Original x Tej Chauhan. Zegarek przekraczający granice designu
Gdy pierwszy raz spojrzysz na Rado DiaStar Original x Tej Chauhan natychmiast zauważysz, że to zegarek inny niż wszystkie. To nie jest klasyczny, elegancki model, ani też ...

Crafter Blue. Osobliwe, mocarne zegarki z Hongkongu (AuroChronos 2025)
W ramach cyklu publikacji na temat marek zegarkowych biorących udział w tegorocznej edycji AuroChronos 2025 przedstawiamy kolejnego wystawcę, który będzie bohaterem ninie ...

Omega Seamaster Diver 300M Bronze Gold. Brązowe złoto i burgundowa luneta
Firma Omega niemal od samego początku swojego funkcjonowania ma bardzo silną rynkową pozycję, a mimo tego ostatnio odnoszę wrażenie, że ta pozycja podniosła się na jeszcz ...

Grand Seiko i Tokujin Yoshioka na Fuorisalone 2025. Między czasem a naturą
Marki Grand Seiko zapewne nie trzeba nikomu przedstawiać, jej renoma i prestiż zdobyte przez lata istnienia są niepodważalne. Nic więc dziwnego, że nawet na Starym Kontyn ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00