Pandemia mocno uderzyła w polski rynek luksusowych zegarków. Zdaniem firmy KPMG wartość tego rynku w 2020 roku wyniosła 158 mln zł, podczas gdy w roku 2019 było to 230 mln zł - spadek jest więc olbrzymi.
Z raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XI", przygotowanego przez firmę doradczą KPMG wynika, że wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce jeszcze w 2019 roku wynosiła 548 mln zł, po dużych wzrostach odnotowywanych od kilku lat.
Jak wynika z raportu, w 2019 roku polski rynek luksusowej biżuterii był wart 318 mln zł a rynek luksusowych zegarków był warty 230 mln zł. Były to wartości, które systematycznie rosły z roku na rok.
Najgorszy poziom sprzedaży zegarków od lat
Zmiana trendu i załamanie rynku nastąpiło w 2020 roku wraz z nadejściem pandemii Covid-19 i doprowadziło do spadku wartości tego rynku do poziomu 376 mln zł – to spadek aż o 31,4 proc. w skali roku. W efekcie wartość rynku biżuterii spadła do 218 mln zł a luksusowych zegarków do 158 mln zł. W przypadku biżuterii osiągnięto poziom z roku 2014, w przypadku zegarków załamanie było jeszcze większe.
Z raportu KPMG powiewa optymizm co do sytuacji na rynku zegarków, ale nie jest on oszałamiający.
- Mimo przewidywanego wzrostu sprzedaży średniorocznie o 7,5 proc. w latach 2020-2025, nawet w ciągu następnych pięciu lat rynek luksusowej biżuterii i zegarków prawdopodobnie nie powróci do wartości z 2019 roku - czytamy w raporcie.

Z dokumentu wynika, że rynek, który składa się w 58 proc. z biżuterii i w 42 proc. z zegarków, skurczył się równomiernie. W ramach pierwszego segmentu, jedynie biżuteria modowa (pozbawiona kamieni i metali szlachetnych) zanotowała mniejszy spadek (spadek 22,3 proc. w skali roku).
Wartość sprzedaży biżuterii szlachetnej zmniejszyła się o 33,1 proc.
Zegarki głównie męskie
Rynek zegarków, gdzie dominują produkty męskie (78,3 proc. udziału), również skurczył się o 31,3 proc. W obu przypadkach nie odnotowano wyraźnych różnic w spadku poziomu sprzedaży między produktami przeznaczonymi dla kobiet i dla mężczyzn.
W innych krajach regionu występowały większe różnice między wynikami sprzedażowymi biżuterii i zegarków. Na największych rynkach mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowej biżuterii – w Wielkiej Brytanii zmniejszył się o 16 proc., a w Szwajcarii o 23,7 proc. w skali roku.
Wartość sprzedaży zegarków w tych krajach zmniejszyła się odpowiednio o 27,3 proc. i 40,2 proc.

Różne komentarze, odmienne opinie
Co ciekawe, trochę odmienną opinię niż analitycy KPMG prezentuje Łukasz Bernacki, prezes W.Kruk, sieci salonów z biżuterią i zegarkami, którego obszerny komentarz zamieszczono w raporcie.
- W 2020 roku po raz kolejny potwierdziła się zasada, że czasy kryzysu i niepewności gospodarczej sprzyjają wybranym segmentom rynku. Z naszej perspektywy sprzedaż luksusowych produktów podczas pandemii Covid-19 nie ucierpiała. Czynniki wpływające na obniżenie nastrojów społecznych skutkowały wręcz większym zainteresowaniem złotą biżuterią, jako szczególnie cenną w niestabilnych czasach oraz luksusowymi zegarkami najsłynniejszych światowych marek. Produkty z obu kategorii stanowić mogą formę lokowania środków, po którą klienci chętnie sięgali w minionym roku - przekonuje Łukasz Bernacki.
Zwraca uwagę, że czynnikami, które miały niekorzystny wpływ na rynek biżuterii i zegarków były okresy przestoju działalności oraz wprowadzanych ograniczeń, zarówno w Polsce, jak i krajach głównych dostawców W. Kruk, takich jak Szwajcaria (producenci zegarków), Belgia (dostawcy brylantów) czy Włochy (manufaktury jubilerskie).
- Postępująca epidemia wpłynęła na szereg procesów, ograniczając światową produkcję, zachwiała łańcuchami dostaw, a na lokalnych rynkach odbiła się negatywnie na realizacji swobodnych zakupów stacjonarnych. Jednak po trudach pierwszej połowy 2020 roku, zarówno konsumenci, jak i my oraz nasi partnerzy z różnych rynków, nauczyliśmy się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Sezon świąteczny, najważniejszy dla branży, umocnił nas w przekonaniu, że jednak segment luksusowy w kategorii biżuterii i zegarków jest wstanie oprzeć się zagrożeniom - zaznacza Łukasz Bernacki.
Przejście do internetu
W jego ocenie interesującym aspektem wprowadzanych obostrzeń był wpływ ograniczenia podróży zagranicznych na sprzedaż dóbr luksusowych w Polsce.
- Konsumenci nie stracili chęci zakupów, a pieniądze, które wydaliby w okresie wyjazdów poza Polską, zostawili w lokalnych butikach - zapewnia Łukasz Bernacki.

Podkreśla, że 2020 był rokiem dynamicznego rozwoju e-commerce, kształtowania nowych procesów i udogodnień dla kupujących, służących sprawniejszemu przekierowaniu klientów ze sklepów stacjonarnych do internetu.
- Jednym z istotnych aspektów dla światowego sektora jubilerskiego jest dynamicznie zmieniająca się podczas pandemii cena złota oraz surowców wykorzystywanych w produkcji biżuterii. Obserwowany w poprzednim roku wzrost popytu na złoto z jednej strony obciąża rynek detaliczny biżuterii, natomiast z innej perspektywy wśród konsumentów wzmacnia biżuterię złotą, jako szczególnie cenną - zaznacza Łukasz Bernacki.
Przewiduje przy tym, że duże zainteresowanie kategorią produktów jubilerskich wykonanych ze złota będzie się utrzymywać. Natomiast impulsywne zakupy srebrnych wyrobów, jako tych bardziej zależnych od sezonowych trendów i ruchu w galeriach, to element czasów prosperity. W tej kategorii odbudowanie popytu wymagać będzie czasu.
Przetrwają najsilniejsi
Jak prognozuje Łukasz Bernacki, globalne spowolnienie wywołane przez pandemię zrewiduje również siłę marek luksusowych zegarków.
- Przetrwają z pewnością te, które w kryzysie nie tracą na wartości. Z pewnością jako konsumenci pożegnamy kilka brandów, które znaliśmy od lat, a które nie udźwigną wyzwań nowej rzeczywistości. Jednym z takich wyzwań jest przeniesienie sprzedaży stacjonarnej do Internetu i zadbanie o rozwój tego kanału sprzedaży - prognozuje Łukasz Bernacki.
Zwraca uwagę, że luksusowe domy towarowe na świecie już walczą o przetrwanie, a właściciele prestiżowych marek jeszcze uważniej planować będą otwarcia mono-brandowych sklepów na rynkach takich jak polski.

- W mojej opinii w segmencie luksusowej biżuterii i zegarków szczególnie ta druga kategoria produktów będzie się w Polsce rozwijać. Liczba kolejnych punktów sprzedaży nie będzie dynamicznie przyrastać, natomiast liczba sprzedawanych zegarków i wartość transakcji będzie rosła - podsumowuje Łukasz Bernacki.
Analitycy KPMG prognozowali, że rok 2021 będzie pierwszym rokiem odbicia na rynku luksusowej biżuterii i zegarków. Publikacja raportu zbiegła się jednak z kolejną falą pendemii i kolejnym lockdownem, wypada mieć nadzieję, że pomimo tego, rynek zegarków stopniowo się odbuduje.
Jacek Ciepiela
11:05 24.03.2021Wiadomości
Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI
REKLAMA
Zegarkowy savoir-vivre – czyli co wolno, co należy, a czego robić nie wypada
Zegarki (skoncentruję się na męskich) nie stanowią obecnie jedynie urządzeń do wskazywania czasu. Tych mamy wokół siebie na tyle dużo, że noszenie zegarka nie jest niezbę ...
Seiko Astron – to w końcu kryzys czy rewolucja?
Niedawno minęło 51 lat od premiery zegarka, który według wielu wstrząsnął przemysłem zegarmistrzowskim. Rocznica, nawet jeśli niezbyt okrągła, wydaje się dobrym pretekste ...
W rytmie kamertonu. Historia pomrukujących zegarków
Odrobina historii Od momentu kreacji pierwszych mechanicznych urządzeń do mierzenia czasu naukowcy, wynalazcy, zegarmistrze starali się zwiększyć ich niezawodność i dokła ...
IWC Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL Toto Wolff. Z pasji do Formuły 1
IWC Schaffhausen to marka o dwóch, zupełnie różnych obliczach: z jednej strony oferuje ona eleganckie, klasyczne zegarki, takie jak Portugalczyki czy piloty, a z drugiej ...
Premiera zegarka Tissot PRC 100 Solar. Władca światła w... chmurach - relacja i zdjęcia
13 marca 2025, godzina 8:55 - szybka winda wiezie mnie wraz z kilkoma innymi osobami oraz psem na 46 piętro najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Liczący 310 metrów Va ...
Najbardziej skomplikowany zegarek świata! Vacheron Constantin Les Cabinotiers Solaria Ultra Grand Complication – La Première
Les Cabinotiers Solaria Ultra Grand Complication – La Première to przełomowe osiągnięcie w historii zegarmistrzostwa, będące ukoronowaniem 270-letniej tradycji szwajcarsk ...
Zegarek, który stał się najwspanialszą porażką marki IWC
W świecie zegarków (i nie tylko zegarków) rzadko mówi się o porażkach. Jeszcze rzadziej zdarza się, by to, co kiedyś uznano za błąd w strategii, dziś było ikoną designu i ...
Luminox 3350 MIL-SPEC w nowej kolorystyce. Zegarek zgodny z normami militarnymi
Marka Luminox, uznawana za niekwestionowanego lidera w tworzeniu wytrzymałych zegarków, zaprezentowała nową odsłonę swojego popularnego modelu. Producent, dla którego nie ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...
Aviator Swiss Made Moonflight Diamond Polska Edycja. Duma z odwagi polskich kobiet pilotów
Aviator Swiss Made to szwajcarska marka zegarków od samego początku powiązana z lotnictwem. Ale, jak każda firma, która chce efektywnie funkcjonować na rynku, pojawiają s ...
Polpora Chrobry. Zegarek w hołdzie dla 1000-lecia Królestwa Polskiego
Rok 2025 to data o szczególnym znaczeniu w polskim kalendarzu historycznym. Dokładnie tysiąc lat temu, w 1025 roku, w katedrze gnieźnieńskiej odbyła się koronacja Bolesła ...
Świąteczna kolekcja zegarków Tissot. Pomysł na prezent dla niej i dla niego
Czas świąt to także okres przemyśleń, wspomnień, refleksji i podsumowań. Szczególnie to przyjemne, gdy podsumować można fajną, długą i ciekawą historię w branży, która na ...









greenlogic.eu