• Zegarki marki Steinhart
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Xicorr
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki Sturmanski
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki U-boat
  • Zegarki marki Meccaniche Veneziane
  • Zegarki marki Delma
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Citizen

Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI


Powrót do kategorii

Pandemia mocno uderzyła w polski rynek luksusowych zegarków. Zdaniem firmy KPMG wartość tego rynku w 2020 roku wyniosła 158 mln zł, podczas gdy w roku 2019 było to 230 mln zł - spadek jest więc olbrzymi.

Z raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XI", przygotowanego przez firmę doradczą KPMG wynika, że wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce jeszcze w 2019 roku wynosiła 548 mln zł, po dużych wzrostach odnotowywanych od kilku lat.

Jak wynika z raportu, w 2019 roku polski rynek luksusowej biżuterii był wart 318 mln zł a rynek luksusowych zegarków był warty 230 mln zł. Były to wartości, które systematycznie rosły z roku na rok.

Najgorszy poziom sprzedaży zegarków od lat

Zmiana trendu i załamanie rynku nastąpiło w 2020 roku wraz z nadejściem pandemii Covid-19 i doprowadziło do spadku wartości tego rynku do poziomu 376 mln zł – to spadek aż o 31,4 proc. w skali roku. W efekcie wartość rynku biżuterii spadła do 218 mln zł a luksusowych zegarków do 158 mln zł. W przypadku biżuterii osiągnięto poziom z roku 2014, w przypadku zegarków załamanie było jeszcze większe.

Z raportu KPMG powiewa optymizm co do sytuacji na rynku zegarków, ale nie jest on oszałamiający.

- Mimo przewidywanego wzrostu sprzedaży średniorocznie o 7,5 proc. w latach 2020-2025, nawet w ciągu następnych pięciu lat rynek luksusowej biżuterii i zegarków prawdopodobnie nie powróci do wartości z 2019 roku - czytamy w raporcie.

Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI

Z dokumentu wynika, że rynek, który składa się w 58 proc. z biżuterii i w 42 proc. z zegarków, skurczył się równomiernie. W ramach pierwszego segmentu, jedynie biżuteria modowa (pozbawiona kamieni i metali szlachetnych) zanotowała mniejszy spadek (spadek 22,3 proc. w skali roku).

Wartość sprzedaży biżuterii szlachetnej zmniejszyła się o 33,1 proc.

Zegarki głównie męskie

Rynek zegarków, gdzie dominują produkty męskie (78,3 proc. udziału), również skurczył się o 31,3 proc. W obu przypadkach nie odnotowano wyraźnych różnic w spadku poziomu sprzedaży między produktami przeznaczonymi dla kobiet i dla mężczyzn.

W innych krajach regionu występowały większe różnice między wynikami sprzedażowymi biżuterii i zegarków. Na największych rynkach mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowej biżuterii – w Wielkiej Brytanii zmniejszył się o 16 proc., a w Szwajcarii o 23,7 proc. w skali roku.

Wartość sprzedaży zegarków w tych krajach zmniejszyła się odpowiednio o 27,3 proc. i 40,2 proc.

Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI

Różne komentarze, odmienne opinie

Co ciekawe, trochę odmienną opinię niż analitycy KPMG prezentuje Łukasz Bernacki, prezes W.Kruk, sieci salonów z biżuterią i zegarkami, którego obszerny komentarz zamieszczono w raporcie.

- W 2020 roku po raz kolejny potwierdziła się zasada, że czasy kryzysu i niepewności gospodarczej sprzyjają wybranym segmentom rynku. Z naszej perspektywy sprzedaż luksusowych produktów podczas pandemii Covid-19 nie ucierpiała. Czynniki wpływające na obniżenie nastrojów społecznych skutkowały wręcz większym zainteresowaniem złotą biżuterią, jako szczególnie cenną w niestabilnych czasach oraz luksusowymi zegarkami najsłynniejszych światowych marek. Produkty z obu kategorii stanowić mogą formę lokowania środków, po którą klienci chętnie sięgali w minionym roku - przekonuje Łukasz Bernacki.

Zwraca uwagę, że czynnikami, które miały niekorzystny wpływ na rynek biżuterii i zegarków były okresy przestoju działalności oraz wprowadzanych ograniczeń, zarówno w Polsce, jak i krajach głównych dostawców W. Kruk, takich jak Szwajcaria (producenci zegarków), Belgia (dostawcy brylantów) czy Włochy (manufaktury jubilerskie).

- Postępująca epidemia wpłynęła na szereg procesów, ograniczając światową produkcję, zachwiała łańcuchami dostaw, a na lokalnych rynkach odbiła się negatywnie na realizacji swobodnych zakupów stacjonarnych. Jednak po trudach pierwszej połowy 2020 roku, zarówno konsumenci, jak i my oraz nasi partnerzy z różnych rynków, nauczyliśmy się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Sezon świąteczny, najważniejszy dla branży, umocnił nas w przekonaniu, że jednak segment luksusowy w kategorii biżuterii i zegarków jest wstanie oprzeć się zagrożeniom - zaznacza Łukasz Bernacki.

Przejście do internetu

W jego ocenie interesującym aspektem wprowadzanych obostrzeń był wpływ ograniczenia podróży zagranicznych na sprzedaż dóbr luksusowych w Polsce.

- Konsumenci nie stracili chęci zakupów, a pieniądze, które wydaliby w okresie wyjazdów poza Polską, zostawili w lokalnych butikach - zapewnia Łukasz Bernacki.

Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI

Podkreśla, że 2020 był rokiem dynamicznego rozwoju e-commerce, kształtowania nowych procesów i udogodnień dla kupujących, służących sprawniejszemu przekierowaniu klientów ze sklepów stacjonarnych do internetu.

- Jednym z istotnych aspektów dla światowego sektora jubilerskiego jest dynamicznie zmieniająca się podczas pandemii cena złota oraz surowców wykorzystywanych w produkcji biżuterii. Obserwowany w poprzednim roku wzrost popytu na złoto z jednej strony obciąża rynek detaliczny biżuterii, natomiast z innej perspektywy wśród konsumentów wzmacnia biżuterię złotą, jako szczególnie cenną - zaznacza Łukasz Bernacki.

Przewiduje przy tym, że duże zainteresowanie kategorią produktów jubilerskich wykonanych ze złota będzie się utrzymywać. Natomiast impulsywne zakupy srebrnych wyrobów, jako tych bardziej zależnych od sezonowych trendów i ruchu w galeriach, to element czasów prosperity. W tej kategorii odbudowanie popytu wymagać będzie czasu.

Przetrwają najsilniejsi

Jak prognozuje Łukasz Bernacki, globalne spowolnienie wywołane przez pandemię zrewiduje również siłę marek luksusowych zegarków.

- Przetrwają z pewnością te, które w kryzysie nie tracą na wartości. Z pewnością jako konsumenci pożegnamy kilka brandów, które znaliśmy od lat, a które nie udźwigną wyzwań nowej rzeczywistości. Jednym z takich wyzwań jest przeniesienie sprzedaży stacjonarnej do Internetu i zadbanie o rozwój tego kanału sprzedaży - prognozuje Łukasz Bernacki.

Zwraca uwagę, że luksusowe domy towarowe na świecie już walczą o przetrwanie, a właściciele prestiżowych marek jeszcze uważniej planować będą otwarcia mono-brandowych sklepów na rynkach takich jak polski.

Spadek sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce – raport KPMG Edycja XI

- W mojej opinii w segmencie luksusowej biżuterii i zegarków szczególnie ta druga kategoria produktów będzie się w Polsce rozwijać. Liczba kolejnych punktów sprzedaży nie będzie dynamicznie przyrastać, natomiast liczba sprzedawanych zegarków i wartość transakcji będzie rosła - podsumowuje Łukasz Bernacki.

Analitycy KPMG prognozowali, że rok 2021 będzie pierwszym rokiem odbicia na rynku luksusowej biżuterii i zegarków. Publikacja raportu zbiegła się jednak z kolejną falą pendemii i kolejnym lockdownem, wypada mieć nadzieję, że pomimo tego, rynek zegarków stopniowo się odbuduje.

Jacek Ciepiela

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 15

MAGAZYN ZIP NR 15 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Qclock Two 420

REKLAMA

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Doxa 420

REKLAMA

Laco 420

REKLAMA

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

Girard-Perregaux zegarkowym partner...
Girard-Perregaux zegarkowym partner...
23.03.2021
Już w ten weekend przenosimy się do...
Już w ten weekend przenosimy się do...
24.03.2021

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Armin Strom
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Audemars Piguet
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Delma
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Meccaniche Veneziane
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Steinhart
Zegarki marki Sturmanski
Zegarki marki Tag Hauer
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco