Rok 2020 był trudny także dla grupy Seiko, znanego japońskiego producenta zegarków. Grupa zanotowała spadki sprzedaży zegarków w pierwszym półroczu 2020 r., ale już końcówka roku przyniosła duże wzrosty i sprzedaż w wybranych segmentach była nawet większa niż w 2019 roku.
W Polsce dużą popularnością cieszą się marki zegarków należące do japońskiej grupy Seiko. Za produkcję zegarków odpowiada spółka Seiko Holdings Corporation, która jest właścicielem takich marek/linii produktowych jak: Seiko, Grand Seiko oraz Astron, Prospex, Presage i Lukia.
Warto zaznaczyć, że w przypadku Seiko Holdings Corporation raportowanie w zakresie wyników finansowych wygląda inaczej niż w większości spółek: jej rok obrachunkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. W przypadku Seiko Holdings Corporation rok obrachunkowy 2020 r. trwa od początku kwietnia 2020 r. do końca marca 2021 r. - to oznacza, że rok ten jeszcze się nie skończył. Dlatego prezentujemy poniżej wyniki za pierwsze trzy kwartały roku obrachunkowego 2020 r., które zakończyły się w z końcem grudnia 2020 roku.
Wyniki za cały rok obrachunkowy 2020 będą znane w maju 2021 roku.
Rok 2020 – przychody spadły o 21 procent
Seiko Holdings Corporation, jak wiele innych firm na świecie, bardzo mocno odczuło wpływ pandemii koronawirusa, co widać na podstawowych wskaźnikach finansowych. W okresie pierwszych trzech kwartałów roku obrachunkowego 2020 roku, Seiko Holdings Corporation miała przychody ze sprzedaży w wysokości 145,9 miliarda jenów (ok. 5,1 mld zł), co oznacza spadek o 21,0 proc. rok do roku.
Wartość sprzedaży w Japonii, czyli na rodzimym rynku dla grupy, wyniosła 81,1 miliarda jenów (to spadek rok do roku o 23,1 proc.), a wartość sprzedaży zagranicznej wyniosła 64,8 mld jenów (spadek rok do roku o 18,1 proc.). Sprzedaż za granicą stanowiła 44,4 proc. sprzedaży ogółem.
Zysk z działalności operacyjnej za okres pierwszych dziewięciu miesięcy zakończony 31 grudnia 2020 r. wyniósł zaledwie 0,6 mld jenów, co oznacza spadek w skali roku aż o 91,5 proc.
Spadek i odbicie na rynku zegarków
Wartość sprzedaży Seiko Holdings Corporation w segmencie zegarków wyniosła 77,0 miliardów jenów (ok. 2,7 mld zł), co oznacza spadek o 30,9 miliardów jenów (ponad 1 miliard złotych) w skali roku - to spadek aż o 28,7 procent.
Zysk operacyjny segmentu zegarków wyniósł 4,0 miliarda jenów, co oznacza spadek aż o 62,4 proc. (6,6 miliarda jenów) w porównaniu z tym samym okresem roku obrachunkowego 2019 roku.
Sprzedaż gotowych zegarków Seiko w Japonii znacznie spadła w kwietniu i maju 2020 r.
Było to efektem zamknięcia sklepów stacjonarnych i centrów handlowych po ogłoszeniu przez rząd stanu wyjątkowego i utraty popytu ze strony zagranicznych turystów przyjeżdżających do Japonii.
Od czerwca 2020 r., kiedy stan wyjątkowy został zniesiony, sprzedaż stopniowo zaczęła rosnąć. Np. we wrześniu 2020 r. sprzedaż co prawda była niższa niż we wrześniu 2019 roku, ale była zbliżona do sprzedaży z września roku 2018 (nie licząc jednak popytu ze strony turystów zagranicznych).
Sprzedaż w przypadku wszystkich marek zegarkowych Seiko Holdings Corporation w okresie od kwietnia do grudnia 2020 roku była niższa niż w tym samym okresie roku 2019.
Grupa zwraca jednak uwagę, że w ostatnim kwartale 2020 r. poprawiła się sprzedaż zegarków wybranych marek, która w niektórych przypadkach była nawet wyższa niż w tym samym okresie roku 2019 r. Wzrosła np. sprzedaż zegarków Grand Seiko, która była napędzana przez sprzedaż okolicznościowych modeli z okazji 60 rocznicy powstania marki. Poprawiła się również sprzedaż modeli Seiko Prospex, w dużej mierze dzięki modelom upamiętniającym 55 rocznicę wydania pierwszego zegarka firmy Seiko typu diver (nurek).
Wzrost sprzedaży w Azji i Australii
Sprzedaż gotowych zegarków Seiko za granicą utrzymywała się na niskim poziomie od początku 2020 roku aż do czerwca, w lipcu sprzedaż zaczęła się w wielu krajach stopniowo odradzać. Od października do grudnia 2020 r. sprzedaż zegarków rosła na wszystkich rynkach zagranicznych.
W Stanach Zjednoczonych sklepy stacjonarne zaczęto ponownie otwierać w lipcu, do tego doszedł wzrost sprzedaży internetowej. W efekcie tego wzrosła sprzedaż marek Grand Seiko i Seiko Prospex, zwłaszcza modeli okolicznościowych.
W Europie trzecia fala pandemii koronawirusa, która rozpoczęła się w listopadzie, doprowadziła do ponownych lockdownów w kilku regionach. Chociaż powrót do wcześniejszych poziomów sprzedaży zegarków w przystępnym przedziale cenowym w niektórych krajach się przedłużał, jak np. w Wielkiej Brytanii, to sprzedaż takich marek jak Seiko Prospex i Grand Seiko mocno rosła.
Duże wzrosty zanotowano w Chinach, gdzie sprzedaż w internecie przynosiła dobre wyniki.
Sprzedaż w Chinach wzrosła z roku na rok rok we wszystkich miesiącach począwszy od lipca, co było wynikiem zwiększonej sprzedaży Grand Seiko w sklepach stacjonarnych, w tym w butikach Grand Seiko.
W wielu krajach sprzedaż w okresie od października do grudnia 2020 roku była większa niż w tym samym okresie roku 2019. Tak było np. na Tajwanie, gdzie we wrześniu w Tajpej został otwarty butik Grand Seiko, gdzie sprzedawane są głównie marki Grand Seiko i Seiko Prospex.
Podobna sytuacja była w Tajlandii, gdzie dobrze sprzedawały się przede wszystkim zegarki marek Grand Seiko i Seiko Prospex.
Poprawiła się także sytuacja w Australii, gdzie od października były lockdowny w niektórych miastach i gdzie zanotowano wzrost sprzedaży internetowej. Wszystkie te trzy rynki odnotowały drugi z rzędu kwartał ze wzrostem sprzedaży.
Spadek sprzedaży mechanizmów do zegarków
Seiko Holdings Corporation zajmuje się także sprzedażą mechanizmów do zegarków: zarówno kwarcowych jak i mechanicznych. Jak podaje spółka, w okresie pierwszych trzech kwartałów roku obrachunkowego 2020 r. popyt na mechanizmy kwarcowe pozostał na niskim poziomie ze względu na słabą koniunkturę na rynku zegarków modowych, a także nową falę pandemii koronawirusa.
Sprzedaż mechanizmów mechanicznych również była na niskim poziomie.
Trudny biznes urządzeń elektronicznych
Seiko Holdings Corporation zajmuje się także produkcją i sprzedażą różnych urządzeń elektronicznych. Ich sprzedaż w okresie pierwszych trzech kwartałów roku obrachunkowego 2020 wyniosła 34,8 miliardów jenów, co oznacza spadek rok do roku o 9,4 proc.
Zysk operacyjny wyniósł 16 milionów jenów, co oznacza spadek o 97,5 procent rok do roku.
Do tego segmentu należą m.in. drukarki, których sprzedaż, po początkowym spadku, zaczęła rosnąć od października 2020 r. Na stabilnym poziomie była sprzedaż takich produktów jak precyzyjne komponenty do samochodów i metale stosowane w urządzeniach do produkcji półprzewodników.
Systemy informatyczne w cenie
Grupa Seiko zajmuje się także sprzedażą systemów informatycznych.
Sprzedaż w dziale rozwiązań systemowych wyniosła 25,1 miliarda jenów, co stanowi wzrost rok do roku o 1,2 miliarda jenów, czyli o 5,1 proc. Zysk operacyjny wyniósł 2,5 miliarda jenów, co oznacza wzrost o 0,3 miliarda jenów (co daje wzrost o 16,1 proc.). Zanotowano wzrost sprzedaży m.in, w przypadku sprzętu i rozwiązań do komunikacji mobilnej dla branży gastronomicznej.
Kiepsko było natomiast w segmencie ujętym jako "inne".
Tam sprzedaż netto wyniosła 17,3 mld jenów, co oznacza spadek o 22,8 proc. rok do roku. Strata operacyjna segmentu wyniosła 0,4 miliarda jenów (w porównaniu z zyskiem operacyjnym w wysokości 0,1 miliarda jenów w tym samym okresie poprzedniego roku obrotowego).
Trudna sytuacja tego segmentu to efekt m.in. lockdownów i zamknięcia sklepów stacjonarnych w Japonii. Do tego segmentu zalicza się m.in. sklep Wako, zajmujący się detaliczną sprzedażą wysokiej jakości zegarków oraz biżuterii, odzieży męskiej i damskiej. Do tego segmentu zalicza się także produkcja zegarów sterowanych radiowo, które były sprzedawane przez wielu sprzedawców detalicznych, którzy również musieli zamknąć swoje sklepy z powodu lockdownu.
Grupa SEIKO – udana końcówka 2020 roku
Ostatnie miesiące 2020 roku były dla Seiko Holdings Corporation optymistyczne.
Niestety, miesiące luty i marzec 2021, a więc ostatnie miesiące roku obrachunkowego 2020, przyniosły kolejną falę pandemii, co z pewnością odbije się na wynikach sprzedażowych.
Na pełen obraz roku obrachunkowego musimy poczekać do maja 2021.
Jacek Ciepiela
12:35 30.03.2021Wiadomości
Grupa SEIKO – trudny początek i udana końcówka 2020 roku
Tagi:

REKLAMA

Japoński przemysł zegarkowy – czy to tylko marki: Casio, Citizen, Orient i Seiko?
Mówiąc o zegarkowej branży w Kraju Kwitnącej Wiśni wiele osób bez specjalnego zawahania wskaże najbardziej rozpoznawalne, wiodące japońskie marki zegarkowe. Wymieniając j ...

Rezerwa chodu w zegarach i zegarkach. Innowacyjne rozwiązanie polskiego zegarmistrza - Karola Romana
Wskazanie rezerwy chodu jest niekwestionowaną cechą pozytywną każdego mechanizmu zegarowego, gdyż znacznie zwiększa ono funkcjonalność posiadających je zegarów i zegarków ...

Pierwszy Kurs Wiedzy Zegarmistrzowskiej dla Kolekcjonerów i Amatorów w Zegarmistrzowskiej - relacja!
Ile razy zdarzyło się wam utknąć na prostym problemie związanym z waszym zegarkiem? Jak często zadajecie sobie któreś z pytań: - po co te wszystkie zegarkowe kamienie? - ...

Bulova Lunar Pilot Meteorite Limited Edition. Kosmiczny zegarek z tarczą z meteorytu
Astronauci wszystkich misji Apollo byli wyposażeni w wybrane przez NASA zegarki Omega Speedmaster Professional, jednak, gdy w lipcu 1971 roku Dave Scott, członek misji Ap ...

Sygnalizacja dźwiękowa, czy wskazania czasu na tarczach? Oto jest pytanie!
Prawdopodobnie nigdy nie prowadzono rozważań o wyższości wskazań na zegarowych tarczach, w stosunku do sygnalizacji dźwiękowej posiadanej przez tego rodzaju urządzenia. W ...

Relacja: przedpremierowy pokaz filmu „Kulej dwie strony medalu” – historia z Omegą w tle
We wtorek, 8 października, dzięki uprzejmości marki Omega mieliśmy przyjemność wziąć udział w przedpremierowym pokazie filmu „Kulej dwie strony medalu”. Nie tylko w pokaz ...

Video recenzja: Frederique Constant Chopin Limited Edition
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Chopin Limited Edition marki Frederique Constant. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie kl ...

Mudita Element. Nowy zegarek polskiej marki na Kickstarterze!
Mudita to nowa marka na rynku. Oczywiście nie odkrywam Ameryki pisząc to, niemniej ta firma, która - co dla wielu osób będzie bardzo ważne - jest polską firmą, nie jest t ...

G. Gerlach – polska marka zegarków z historią i techniką w tle (AuroChronos 2025)
W świecie zegarków, zdominowanym przez szwajcarskie manufaktury, polska marka G. Gerlach wyróżnia się, jako wyjątkowy przykład patriotyzmu, kreatywności i dbałości o rodz ...

Jakub Przygoński nowym ambasadorem zegarków marki Edifice!
Marka Edifice w swoim zegarkowym języku projektowym, ma bardzo mocno zakorzenione powiązania ze sportami motorowymi. Nie dziwi więc kierunek najnowszej kampanii japońskie ...

Alpina Heritage Tropic-Proof Handwinding. Zaskakująca i (nie)doceniona premiera 2025
Podczas, gdy wiele zegarków zaprezentowanych na tegorocznych targach Watches & Wonders 2025 w Genewie zdawało się niemal krzyczeć o uwagę - latającym tourbillonem, mister ...

Ergonomia i harmonia. Rado Anatom z ceramicznymi bransoletami High-Tech
Zegarki Rado nie pozostawiają nikogo obojętnym. Ta szwajcarska marka od dekad stosuje w procesie produkcji różne materiały, ale jest szczególnie doświadczonym specjalistą ...