Krótka analiza, sprowokowana poprzez pojawienie się na rynku zegarka Oris Calibre 110
Moduł napędu urządzenia zegarowego, jest silnikiem o ograniczonym zasobie energii. Jego zadaniem jest zgromadzenie zapasu energii, która jest potrzebna dla prawidłowego działania zegara w ciągu całego założonego czasu pracy, aż do kolejnego nakręcenia. Energia zgromadzona w module napędu udostępniana jest na wejściu przekładni chodu.
W zegarach noszonych – czyli zegarkach, niezbędny zapas gromadzony jest w formie energii potencjalnej, poprzez napięcie sprężyny napędowej. Zwiększenie ilości zmagazynowanej energii można osiągnąć poprzez: zwiększenie parametrów geometrycznych sprężyny (długość, wysokość, grubość), lub poprzez zastosowanie kilku bębnów połączonych w sposób równoległy bądź też szeregowy.
W przypadku zmiany parametrów geometrycznych taśmy sprężyny dla istniejącego rozwiązania (przy zachowaniu wielkości bębna), otrzymujemy zmianę momentu napędowego. Takie rozwiązania mogą być stosowane, tylko przy równoczesnych istotnych zmianach w innych modułach funkcjonalnych zegarka.
Przekładem tego rodzaju ingerencji, może być choćby zmniejszenie tarcia, a co ze tym idzie strat w module wychwytu, poprzez zastosowanie elementów z tworzywa (mechanizm Powermatic 80).
W jubileuszowym, wyprodukowanym z okazji 110 rocznicy firmy Oris, zegarku - model Calibre 110 z mechanizmem Kaliber 110, zastosowano jeden bęben napędowy ze sprężyną o długości 1,8 metra. Producent nie wspomina wprawdzie o innych udoskonaleniach, które wprowadził dla uzyskania 10-cio dniowej rezerwy chodu, ale biorąc pod uwagę czas powstania konstrukcji, tak długa rezerwa chodu jest na pewno zasługą także innych „nowoczesności”.
Na wydłużenie rezerwy napędu, ma na pewno wpływ niższa niż standardowa częstotliwość pracy mechanizmu – wynosząca 3 Hz (21 600 wahnięć na godzinę). Takie taktowanie, było dla odmiany możliwe do wprowadzenia, prawdopodobnie dzięki osiągnięciu wysokiej dokładności działania, wynikającej z innych niż częstotliwość pracy parametrów. O ewentualnych innych udoskonaleniach będziemy mogli się przekonać dopiero przy podaniu dodatkowych informacji przez producenta, czy też wniosków niezależnych „zegarkowych śledczych”.
Tego typu detale są czasami łatwe do wychwycenia, gdy „coś nie działa dobrze” i producent jest zmuszony zmieniać konstrukcję (czego oczywiście Orisowi nie życzymy).
Wracając do podstaw rozwiązania technicznego omawianego mechanizmu, jest pewne, że decydującą dla uzyskania tak niestandardowej rezerwy napędu, jest właśnie długość sprężyny napędowej.
Autor: Władysław Meller
Powyższy tekst jest swego rodzaju przerywnikiem w podawanych w pewnej systematyce, komplikacji konstrukcji mechanizmów.
Komplikacje konstrukcji mechanizmu zegarka - spis treści.
1 Wstęp - jest już tutaj
2 Systematyka komplikacji konstrukcji - jest już tutaj
3 Mechanizm bazowy - jest już tutaj
3.1 Naciąg - jest już tutaj
3.2 Napęd - jest już tutaj
3.3 Przekładnia chodu - jest już tutaj
3.4 Wychwyt
3.5 Oscylator
3.6 Moduł regulacji
3.7 Przekładnia wskazań
3.8 Urządzenie wskazujące
4 Zmiany konstrukcyjne w stosunku do mechanizmu bazowego - komplikacje konstrukcji mechanizmu.
4.1 Naciąg
4.1.1 Element manipulacyjny
4.1.2 Automatyczny naciąg zegarka
4.2 Napęd
4.2.1 Wydłużona sprężyna
4.2.2 Zwielokrotnienie ilości bębnów
4.2.2.1 Szeregowe ułożenie bębnów
4.2.2.2 Równoległe ułożenie bębnów
4.....
Pojawiły się także opracowania z dziedziny teorii zegarmistrzostwa:
1. Wydłużona rezerwa chodu - jest już tutaj
2. Warto wiedzieć. Izochronizm - jest już tutaj
3. warto wiedzieć. Izochronizm. Impulsy napędowe - jest już tutaj
4. Warto wiedzieć. Izochronizm. Impulsy napędowe - uzupełnienie - jest już tutaj