Od zarania dziejów obserwujemy upływu czasu, doświadczamy go także osobiście, jednak nadal nie mamy na to zjawisko wpływu. Staramy się natomiast od dawna upływ czasu kontrolować. Pierwsze urządzenia służące do pomiaru czasu powstawały już setki lat temu, a następnie ewoluowały, by od dużych zegarów wieżowych, poprzez zegarki kieszonkowe, trafić na nasze nadgarstki w formie zegarków naręcznych. Chęć posiadania kontroli nad czasem jest pragnieniem dla wielu ludzi równie silnym, jak potrzeba rywalizacji, dlatego pierwsze urządzenia służące do odmierzania odcinków czasu powstały na potrzeby wyścigów… konnych. Mowa o chronografach, czyli znanych nam dziś powszechnie stoperach, które także ewoluowały na przestrzeni lat, a ogromny wpływ na ich rozwój i funkcjonalność miała także dynamicznie rozwijająca się branża motoryzacyjna.
Komercjalizacja motoryzacji nierozłącznie związana jest z branżą zegarmistrzowską, szczególnie w zakresie chronometrażu w sportach motorowych, cieszących się od kilku dekad stale rosnącą popularnością. Historia kolaboracji świata motoryzacji i zegarmistrzostwa to temat na osobną opowieść, a w niniejszym opracowaniu chciałbym skupić się wyłącznie na jej efektach.
Serce każdego fana automobilów bije szybciej, gdy padają hasła: Carrera, Bugatti, Mercedes AMG czy Bentley. Na dźwięk tych słów wyobraźnia podsuwa nam obrazy pięknych, luksusowych samochodów, które stanowią obiekt marzeń wielu. Ale te nazwy budzą także wiele emocji u fanów zegarmistrzostwa, ponieważ Carrerę czy Bugatti możemy mieć każdego dnia również na… nadgarstku!
TAG Heuer Carrera
Carrera to nie tylko nazwa kultowego modelu Porsche, ale także kolekcji zegarków stworzonej w 1963 roku przez firmę Heuer, dziś znanej jako TAG Heuer. Na początku lat 60. powstały zegarki ze stoperem, których nazwa nawiązywała do amerykańsko-meksykańskich wyścigów Carrera Panamericana uchodzących za wyjątkowo trudne i niebezpieczne.
Carrera oznacza w języku hiszpańskim drogę, wyścig.
Jack Heuer słusznie uznał, że będzie to też doskonała nazwa dla zegarka inspirowanego motoryzacją. Czytelnego zegarka ze stoperem, łatwego do użycia także dla kierowców. Zapoczątkował on jedną z najbardziej popularnych kolekcji firmy, która do dziś funkcjonuje jako filar marki TAG Heuer.
Firma TAG Heuer obchodziła w 2020 roku 160 urodziny. By uczcić tę wyjątkową rocznicę, prestiżowa marka zegarmistrzowska przygotowała specjalny model zegarka - TAG Heuer Carrera 160 Years Silver Limited Edition. Wyprodukowano tylko 1860 sztuk, co stanowi odniesienie do daty powstania firmy.
Pierwowzorem jubileuszowego zegarka jest bardzo ciekawy i udany model właśnie z 1963 roku.
Współczesna, limitowana wersja chronografu oferowana jest w cenie około 30 000 złotych.
Parmigiani Fleurier – Bugatti Super Sport
Czy miłośnikom motoryzacji trzeba przedstawiać firmę Bugatti?
Pytanie retoryczne. Ettore Bugatti stworzył ponad 100 lat temu markę, która dziś jest synonimem samochodów o ultra wysokich osiągach, znanych ze swojego piękna i wielu zwycięstw na torach wyścigowych. Przedstawić warto natomiast wyjątkowy zegarek Bugatti Super Sport luksusowej manufaktury zegarkowej Parmigiani Fleurier.
Współpraca obu firm zaczęła się w 2004 roku, kiedy powstał pierwszy model zegarka Bugatti Type 370.
Sześć lat później miał premierę Bugatti Super Sport – zegarek, który swoim niekonwencjonalnym wyglądem koperty nawiązuje do kształtów karoserii samochodów Bugatti, a założony na rękę, dzięki umiejscowieniu tarczy, ma umożliwić odczyt czasu bez konieczności odrywania dłoni od kierownicy.
Model ten otrzymał miano „najszybszego zegarka na świecie”, bowiem w dniu premiery znajdował się na nadgarstku kierowcy wyścigowego Bugatti, który przekroczył linię mety z prędkością 431 km/h.
Równie imponująca co sam zegarek jest jego cena, wynosząca ponad milion złotych.
Współpraca obu luksusowych marek zakończyła się w 2019 roku, po 15 latach.
IWC Schaffhausen Ingenieur Automatic Edition „AMG GT”
„Nie ma jazdy bez gwiazdy” – zapewne ten slogan zna każdy miłośnik samochodów marki Mercedes-Benz. Jazda autami tego niemieckiego producenta dostarcza jeszcze większych emocji, kiedy mamy do czynienia z modelami w wersjach AMG (nie mam tu na myśli wersji z pakietem wizualnym).
Tworzenie samochodów o wysokich osiągach i zegarków o nieprzeciętnych parametrach ma ze sobą wiele wspólnego: opiera się na zaawansowanych technologicznie materiałach, najwyższej klasy inżynierii i ciągłych innowacjach. Start współpracy firm to 2004 rok.
W 2010 roku Mercedes-Benz zaprezentował samochód SLS AMG, a w 2014 model ten znalazł godnego następcę - Mercedesa AMG GT.
W 2015 roku, jako dowód uznania dla tego arcydzieła inżynierii motoryzacyjnej, firma IWC Schaffhausen wprowadziła na rynek limitowany do zaledwie 25 egzemplarzy model Ingenieur Automatic Edition „AMG GT”. Jest to pierwszy na świecie zegarek z kopertą wykonaną z litej ceramiki z węglika boru. To obecnie najtwardsza dostępna ceramika - twarda jak diament i lekka jak aluminium.
W momencie premiery, każdy egzemplarz z 25 sztuk IWC kosztował ponad 100 000 złotych.
Breitling Premier Bentley Centenary Limited Edition
Historia współpracy między producentem zegarków Breitling i brytyjskim producentem luksusowych samochodów Bentley Motors sięga 2002 roku, kiedy to marka Bentley zleciła firmie Breitling zaprojektowanie zegara pokładowego dla pierwszego pojazdu Continental GT. Każdy szczegół tego niezrównanego grand tourera odzwierciedlał jakość, luksus i osiągi charakterystyczne dla firmy Bentley.
To był początek ważnego partnerstwa dla obu marek, które trwa do dziś.
Efektem tego partnerstwa są także regularnie tworzone serie zegarków naręcznych.
Jednym z nich jest model Breitling Premier Bentley Centenary Limited Edition posiadający kopertę wykonaną z 18-karatowego czerwonego złota oraz brązowy, pikowany pasek ze skóry cielęcej, którego wzór i szwy inspirowane są luksusowymi siedzeniami samochodu Bentley.
Połączenie z producentem samochodów jest również podkreślone przez zastosowanie unikalnej, brązowej tarczy wykonanej z wiązu, inspirowanej drewnianą deską rozdzielczą kultowego Bentleya „Blower” z 1929 roku. Na lewej stronie koperty umieszczona jest dodatkowo grawerowana tabliczka „Bentley”, inspirowana również projektem deski rozdzielczej Blowera firmy Bentley.
Cena zegarka wynosi około 120 000 złotych, jest więc wręcz „okazyjna” w stosunku do ceny auta.
Przedstawione wyżej modele zegarków to oczywiście raptem kilka przykładów z całej gamy stworzonych i nadal powstających, fascynujących czasomierzy łączących świat zegarmistrzostwa oraz motoryzacji. Dwóch światów, które cenią te same wartości: funkcjonalność, precyzję i osiągi, najwyższą jakość wykonania, ciągłe przekraczanie granic i ponadczasowe piękno.
Maciej Kopyto
…
Artykuł ukazał się w ogólnopolskim wydaniu drukowanego magazynu motoryzacyjnego ProfiAuto nr 4/2020, dostępnego w kilkuset punktach w Polsce, a także w edycji tego samego wydania magazynu przygotowanego na rynek czeski (w języku czeskim). Artykuł ma charakter lifestylowy, nie skupiający się na aspektach technicznych prezentowanych czasomierzy, tylko na pasji do zegarków oraz ich powiązaniu ze światem motoryzacji.
Magazyn ProfiAuto nr 4/2020 w wersji PDF można czytać lub pobrać – tutaj.
0 Komentarzy
Średnia 0.00