Grupa VRG, zajmująca się m.in. sprzedażą zegarków marek Rolex i Patek Philippe, w 2021 roku miała przychody w wysokości ponad 1,069 miliarda złotych - to rekordowy wynik w historii grupy.
Wyniki za rok 2022 mają być jeszcze lepsze!
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej VRG w 2021 roku wyniosły 1 069,9 mln zł, to o ponad 25 proc. więcej, niż w pandemicznym roku 2020, kiedy wyniosły 853,7 mln zł. To także więcej, choć nieznacznie, niż w przedpandemicznym 2019 r., kiedy przychody wyniosły 1 068,27 mln zł.
Grupa zdołała wypracować tak wysokie przychody pomimo ograniczeń w handlu stacjonarnym w pierwszej połowie roku oraz znaczącego wzrostu zachorowań na Covid-19 w drugiej części 2021 r. Grupa VRG zrealizowała cel zakładający uzyskanie istotnie lepszych wyników finansowych oraz dwucyfrowy wzrost przychodów względem roku 2020. Grupa powróciła również do zysku netto, który wyniósł 66,3 mln zł, wobec znacznej straty netto rok wcześniej, wynoszącej 39,9 mln zł.
- Na wzrost sprzedaży w skali roku bezpośredni wpływ miała odbudowa popytu konsumenckiego, towarzysząca rosnącemu poziomowi wyszczepienia w Polsce. W efekcie obserwowaliśmy powrót bardziej dynamicznego życia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza w drugim i trzecim kwartale. Istotnym czynnikiem aktywnie budującym sprzedaż grupy VRG był również fakt, że proponowane kolekcje na oba kluczowe sezony (wiosna-lato, jesień-zima) dobrze trafiły w preferencje konsumentów, a popyt na zegarki i biżuterię pozostał mocny – komentuje Michał Zimnicki, wiceprezes grupy VRG.
Pomagają Rolex i Patek Philippe
Segment jubilerski grupy VRG tworzy sieć W.Kruk, to obecnie jedno z najważniejszych aktywów grupy. Przychody W.Kruk w 2021 roku wyniosły 500,3 mln zł, aż o 42 proc. więcej niż rok wcześniej - odpowiadają więc one za niemal połowę przychodów grupy.
W.Kruk był jedyną siecią grupy VRG, która w 2021 r. zwiększyła liczbę swoich salonów. Na koniec roku 2021 funkcjonowało 146 salonów W.Kruk (w tym 23 salony franczyzowe), o 3 więcej niż na koniec 2020 roku. W tym samym czasie liczba salonów w grupie zmniejszyła się o 20 placówek, do 550.

W segmencie jubilerskim były trzy główne motory wzrostu.
Pierwszy z nich to mocna sprzedaż w internecie. W samym czwartym kwartale 2021 roku przychody z internetu wyniosły 14,2 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2020 r. W czwartym kwartale 2021 r. internet stanowił 8,1 proc. sprzedaży sektora jubilerskiego w porównaniu do 11,9 proc. w czwartym kwartale 2020.
Motor drugi to pozytywne trendy w sprzedaży zegarków, w tym korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż w Polsce zegarków marek Rolex i Patek Philippe.
W ofercie spółki znajdują się także takie zegarki jak Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Girard-Perregaux, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Frédérique Constant, Tissot, Certina, Doxa, Gucci i Swatch.
Grupa wskazuje także na rosnący udział zegarków względem biżuterii.


W czwartym kwartale 2021 roku zegarki stanowiły 41 proc. sprzedaży W.Kruk, podczas gdy w czwartym kwartale 2020 odpowiadały one za 37 proc. sprzedaży.
Trzecia przyczyna dobrych wyników W.Kruk w 2021 roku to dobry popyt na biżuterię. Grupa wskazuje na stabilny podział między biżuterią srebrną i złotą, w czwartym kwartale 2021 r. biżuteria złota odpowiadała za 66 proc. wartości sprzedaży biżuterii, podczas gdy w czwartym kwartale 2020 r. ten udział był na poziomie 65 proc.
Wzrost sprzedaży odzieży
Segment odzieżowy osiągnął w 2021 r. przychody w wysokości 569,6 mln zł, to 13,6 proc więcej rok do roku. Stało się tak pomimo spadku ilości sklepów wszystkich marek odzieżowych grupy, najmocniej - bo o 13 placówek - zmniejszyła się sieć Wólczanki.

VRG wyjaśnia, że do wzrostu sprzedaży segmentu odzieżowego przyczyniły się odbudowa sprzedaży kolekcji formalnych, rozbudowa oferty damskiej oraz ugruntowywanie popytu na ofertę casual.
Grupa VRG dysponowała na koniec czwartego kwartału 2021 r. gotówką netto w kwocie 42,0 mln zł, w porównaniu do 53,7 mln zadłużenia na koniec 2020 r.
Odbudowa popytu w internecie oraz polityka zarządzania cenami i promocjami wpłynęły również na znaczne poprawienie marży grupy. Skonsolidowana marża brutto była o 4,2 punkty proc. wyższa w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 53,1 proc.
Planowane wzrosty w 2022 r.
Grupa przedstawiła najważniejsze plany na 2022 rok.
Ambicją zarządu VRG na rok 2022 jest utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, i to zarówno w sprzedaży stacjonarnej jak i internetowej, dalsza poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki grupy kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
- W 2021 roku osiągnęliśmy pozytywne dynamiki sprzedaż, zarówno w segmencie odzieżowym, jak i jubilerskim. Uważamy, że będziemy w stanie kontynuować dobre trendy i wykorzystamy nasz potencjał rozwoju. Zakładamy, że będzie to dobry rok dla grupy – podkreśla Michał Zimnicki.

Ze wstępnych szacunków wynika, że w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. grupa VRG zanotowała sprzedaż na poziomie 243,5 mln zł, to o 41,5 proc. więcej w porównaniu do roku 2021.
Grupa VRG osiągnęła w tym czasie znaczny wzrost przychodów, pomimo negatywnego wpływu piątej fali pandemii i wpływu wojny w Ukrainie na popyt konsumencki. Szczegółowe i potwierdzone wyniki grupy za pierwszy kwartał 2022 r. oczywiście zaprezentujemy.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe
Jacek Ciepiela
07:50 05.05.2022Wiadomości
Rekordowy rok grupy VRG, właściciela W. Kruk. Pomogła sprzedaż zegarków
Tagi:
REKLAMA
Słownik istotnych pojęć zegarmistrzowskich
W świecie zegarków i zegarmistrzostwa występuje wiele specyficznych, właściwych tej branży pojęć, które zdecydowanie warto znać, a przede wszystkim – wiedzieć co oznaczaj ...
CERTINA (Kurth Freres SA) – historia marki
Początki marki CERTINA sięgają XIX wieku, kiedy to w 1888 roku bracia Adolf i Alfred Kurth założyli przedsiębiorstwo Kurth Freres SA w szwajcarskiej miejscowości Grenchen ...
„Gustav Becker. Zegary 1847 – 1857”. Informacja o nowej książce
O ile producenci zegarków są dość dobrze rozpoznawalni nawet w gronie osób niezainteresowanych poważniej tym tematem, to o jako taką rozpoznawalność producentów zegarów w ...
Tajny projekt 304. Czy marka Seagull stworzyła pierwszy chiński chronograf?
Chińskie zegarki na przestrzeni ostatnich lat zyskują coraz większe grono sympatyków, którzy cenią sobie je za dobrą jakość wykonania i przystępną cenę. Niestety, najczęś ...
Havaan Tuvali. Tajwańska marka i jej nietypowe zegarki (AuroChronos 2025)
Kiedy usłyszałem o firmie Havaan Tuvali na myśl przyszła mi od razu rajska wyspa, w zasadzie cały archipelag, czyli Hawaje. No cóż, nazwa mnie zmyliła, bo okazuje się, że ...
Unikalny zegarek z kopertą z kamienia powraca! Tissot RockWatch
Po raz pierwszy marka Tissot zmieniła górę w zegarek w 1985 roku. No może nie całą, ale fragment alpejskiego granitu wykorzystano wtedy do budowy zegarkowych kopert. Lata ...
Wehikuł Czasu. Limitowany zegarek Casio Outatime CA-500WEBF-1AER
W świecie, gdzie smartwatche mierzą tętno i nawigują po kosmicznych autostradach informacyjnych, japoński gigant Casio udowadnia, że prawdziwa nostalgia nigdy nie wychodz ...
Oris x LFP Limited Edition. Zegarki, piłka nożna i pomoc dzieciom? Oczywiście!
W dużej mierze na podstawie tego, co w różnych swoich materiałach deklaruje sama firma Oris, powtarzaliśmy ostatnio, że ta szwajcarska marka z Holstein stara się oferować ...
Girard-Perregaux Laureato Fifty. Pół wieku legendy i detale, które to podkreślają
To, co lubię w zegarkach to historie, jakie się za nimi kryją oraz detale, które zauważamy dopiero po dłuższym przyjrzeniu się. Jubileuszowy model Girard-Perregaux Laurea ...
Zegarek dostępny tylko kiedy pada śnieg. Mission to Earthphase - Moonshine Gold Cold Moon
Nowa odsłona kultowej już współpracy marek OMEGA X Swatch, model Mission to Earthphase - Moonshine Gold Cold Moon, to szczypta świątecznej magii na nadgarstku. Utrzymany ...
Vostok Europe Expedition RYSY. Limitowany zegarek inspirowany najwyższym szczytem Polski
Najwyższy polski szczyt górski to Rysy, które piętrzą się w Tatrach i mają 2 499 metrów nad poziomem morza. I na takie wyżyny postanowił wspiąć się Vostok Europe. Ta lite ...
Nadir Vespera. Jeden z najciekawszych debiutów na polskiej scenie microbrandów
Nadir Vespera to bezsprzecznie jeden z najciekawszych debiutów na polskiej scenie microbrandów ostatnich lat. Nie jest to jedynie kolejny zegarek w stylu vintage, to grun ...









greenlogic.eu