Grupa VRG, zajmująca się m.in. sprzedażą zegarków marek Rolex i Patek Philippe, w 2021 roku miała przychody w wysokości ponad 1,069 miliarda złotych - to rekordowy wynik w historii grupy.
Wyniki za rok 2022 mają być jeszcze lepsze!
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej VRG w 2021 roku wyniosły 1 069,9 mln zł, to o ponad 25 proc. więcej, niż w pandemicznym roku 2020, kiedy wyniosły 853,7 mln zł. To także więcej, choć nieznacznie, niż w przedpandemicznym 2019 r., kiedy przychody wyniosły 1 068,27 mln zł.
Grupa zdołała wypracować tak wysokie przychody pomimo ograniczeń w handlu stacjonarnym w pierwszej połowie roku oraz znaczącego wzrostu zachorowań na Covid-19 w drugiej części 2021 r. Grupa VRG zrealizowała cel zakładający uzyskanie istotnie lepszych wyników finansowych oraz dwucyfrowy wzrost przychodów względem roku 2020. Grupa powróciła również do zysku netto, który wyniósł 66,3 mln zł, wobec znacznej straty netto rok wcześniej, wynoszącej 39,9 mln zł.
- Na wzrost sprzedaży w skali roku bezpośredni wpływ miała odbudowa popytu konsumenckiego, towarzysząca rosnącemu poziomowi wyszczepienia w Polsce. W efekcie obserwowaliśmy powrót bardziej dynamicznego życia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza w drugim i trzecim kwartale. Istotnym czynnikiem aktywnie budującym sprzedaż grupy VRG był również fakt, że proponowane kolekcje na oba kluczowe sezony (wiosna-lato, jesień-zima) dobrze trafiły w preferencje konsumentów, a popyt na zegarki i biżuterię pozostał mocny – komentuje Michał Zimnicki, wiceprezes grupy VRG.
Pomagają Rolex i Patek Philippe
Segment jubilerski grupy VRG tworzy sieć W.Kruk, to obecnie jedno z najważniejszych aktywów grupy. Przychody W.Kruk w 2021 roku wyniosły 500,3 mln zł, aż o 42 proc. więcej niż rok wcześniej - odpowiadają więc one za niemal połowę przychodów grupy.
W.Kruk był jedyną siecią grupy VRG, która w 2021 r. zwiększyła liczbę swoich salonów. Na koniec roku 2021 funkcjonowało 146 salonów W.Kruk (w tym 23 salony franczyzowe), o 3 więcej niż na koniec 2020 roku. W tym samym czasie liczba salonów w grupie zmniejszyła się o 20 placówek, do 550.
W segmencie jubilerskim były trzy główne motory wzrostu.
Pierwszy z nich to mocna sprzedaż w internecie. W samym czwartym kwartale 2021 roku przychody z internetu wyniosły 14,2 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2020 r. W czwartym kwartale 2021 r. internet stanowił 8,1 proc. sprzedaży sektora jubilerskiego w porównaniu do 11,9 proc. w czwartym kwartale 2020.
Motor drugi to pozytywne trendy w sprzedaży zegarków, w tym korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż w Polsce zegarków marek Rolex i Patek Philippe.
W ofercie spółki znajdują się także takie zegarki jak Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Girard-Perregaux, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Frédérique Constant, Tissot, Certina, Doxa, Gucci i Swatch.
Grupa wskazuje także na rosnący udział zegarków względem biżuterii.
W czwartym kwartale 2021 roku zegarki stanowiły 41 proc. sprzedaży W.Kruk, podczas gdy w czwartym kwartale 2020 odpowiadały one za 37 proc. sprzedaży.
Trzecia przyczyna dobrych wyników W.Kruk w 2021 roku to dobry popyt na biżuterię. Grupa wskazuje na stabilny podział między biżuterią srebrną i złotą, w czwartym kwartale 2021 r. biżuteria złota odpowiadała za 66 proc. wartości sprzedaży biżuterii, podczas gdy w czwartym kwartale 2020 r. ten udział był na poziomie 65 proc.
Wzrost sprzedaży odzieży
Segment odzieżowy osiągnął w 2021 r. przychody w wysokości 569,6 mln zł, to 13,6 proc więcej rok do roku. Stało się tak pomimo spadku ilości sklepów wszystkich marek odzieżowych grupy, najmocniej - bo o 13 placówek - zmniejszyła się sieć Wólczanki.
VRG wyjaśnia, że do wzrostu sprzedaży segmentu odzieżowego przyczyniły się odbudowa sprzedaży kolekcji formalnych, rozbudowa oferty damskiej oraz ugruntowywanie popytu na ofertę casual.
Grupa VRG dysponowała na koniec czwartego kwartału 2021 r. gotówką netto w kwocie 42,0 mln zł, w porównaniu do 53,7 mln zadłużenia na koniec 2020 r.
Odbudowa popytu w internecie oraz polityka zarządzania cenami i promocjami wpłynęły również na znaczne poprawienie marży grupy. Skonsolidowana marża brutto była o 4,2 punkty proc. wyższa w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 53,1 proc.
Planowane wzrosty w 2022 r.
Grupa przedstawiła najważniejsze plany na 2022 rok.
Ambicją zarządu VRG na rok 2022 jest utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, i to zarówno w sprzedaży stacjonarnej jak i internetowej, dalsza poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki grupy kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
- W 2021 roku osiągnęliśmy pozytywne dynamiki sprzedaż, zarówno w segmencie odzieżowym, jak i jubilerskim. Uważamy, że będziemy w stanie kontynuować dobre trendy i wykorzystamy nasz potencjał rozwoju. Zakładamy, że będzie to dobry rok dla grupy – podkreśla Michał Zimnicki.
Ze wstępnych szacunków wynika, że w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. grupa VRG zanotowała sprzedaż na poziomie 243,5 mln zł, to o 41,5 proc. więcej w porównaniu do roku 2021.
Grupa VRG osiągnęła w tym czasie znaczny wzrost przychodów, pomimo negatywnego wpływu piątej fali pandemii i wpływu wojny w Ukrainie na popyt konsumencki. Szczegółowe i potwierdzone wyniki grupy za pierwszy kwartał 2022 r. oczywiście zaprezentujemy.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe
Jacek Ciepiela
07:50 05.05.2022Wiadomości
Rekordowy rok grupy VRG, właściciela W. Kruk. Pomogła sprzedaż zegarków
Powrót do kategorii
Tagi:

REKLAMA

Epizod 7. Zegarek bazowy - wychwyt
Zadaniem wychwytu jest przekazanie do oscylatora, energii pochodzącej z napędu, transmitowanej przez przekładnię chodu, a równocześnie impulsowe zwalnianie przekładni cho ...

CERTINA (Kurth Freres SA) – historia marki
Początki marki CERTINA sięgają XIX wieku, kiedy to w 1888 roku bracia Adolf i Alfred Kurth założyli przedsiębiorstwo Kurth Freres SA w szwajcarskiej miejscowości Grenchen ...

Konkurs „Najpiękniejsze zdjęcie zegarka” – fotografie, które zwyciężyły w lutym!
Za nami druga, lutowa edycja konkursu grupy Czasoholicy „Najpiękniejsze zdjęcie zegarka”. Przedstawiamy podsumowanie, w którym wyłaniamy najlepsze zdjęcia zegarków należą ...

Ball Engineer M Skindiver III Beyond. Kompromis nie jest rozwiązaniem
Marka Ball ma ponad 60 lat doświadczenia w zakresie produkcji zegarków do nurkowania. To skutkuje odpowiednią wiedzą, popularnym know-how, dzięki której ta szwajcarska fi ...

Seiko Prospex 1968 Divers Modern Re-interpretation GMT z nowym mechanizmem
Seiko to japońska marka, głównie zegarmistrzowska, ale nie tylko, bo firma ta działa w szerszym zakresie, choć w większości swojej aktywności ma powiązania z pomiarem cza ...

Vacheron-Constantin Overseas self-winding 2023. Nowy mechanizm i znacznie mniejsze koperty
Haute horlogerie, co z języka francuskiego tłumaczy się jako Wielkie Zegarmistrzostwo, w znaczącym stopniu przyczyniło się do popularyzacji sportowych zegarków (zwłaszcza ...

Czym wyróżnia się zegarek za 20 milionów dolarów? Jacob & Co Billionaire Timeless Treasure
Męskie zegarki naręczne nierzadko nazywane są jedyną słuszną męską biżuterią. Można z tym stwierdzeniem polemizować, albo – będąc producentem zegarków - przyjąć tę tezę, ...

Trzy nowe zegarki Breitling bazujące na AVI Ref. 765 z 1953 roku. 70-lecie „Co-Pilot”
Piszemy o zegarkach już niemal dekadę, a dotychczas zegarki Breitlinga jakoś niezbyt często gościły na łamach naszego portalu. Czas więc to zmienić, bo to marka warta uwa ...

Nowy Citizen Eco-Drive Radio Controlled Tsuki-yomi Moonphase. Czytając Księżyc
Prezentujemy nowy, kolejny zaawansowany technicznie zegarek marki Citizen. To model z flagową i wyjątkowo użyteczną technologią tej japońskiej firmy, czyli Eco-Drive. Zas ...

Roamer Searock Master Automatic “Open Heart”. Kontynuacja dawnych tradycji
Rok 1888 był prawdopodobnie w Szwajcarii bardzo owocny jeśli chodzi o powstawanie firm zegarmistrzowskich. Jedną z tych marek, która właśnie wtedy oficjalnie rozpoczęła s ...

Zrównoważona i waleczna! Pia Skrzyszowska ambasadorką marki Maurice Lacroix
W ostatnim czasie szwajcarska firma Maurice Lacroix zakomunikowała, że jej ambasadorką została doskonała polska lekkoatletka – Pia Skrzyszowska. Taka decyzja zegarkowej m ...

Only Watch 2023 – przegląd 7 wybranych, unikatowych zegarków
Od 2005 roku aukcje Only Watch organizowane są w celu zebrania funduszy na badania nad chorobą Duchenne'a oraz innymi przypadłościami genetycznymi. Przez ten czas udało s ...