• Zegarki marki Doxa
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Czapek Geneve
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Steinhart
  • Zegarki marki Xicorr
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Armin Strom
  • Zegarki marki Glycine
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Longines
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Carl F. Bucherer
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Grand Seiko

Magazyn Europa Star prezentuje: „Powtórka z historii zegarków” - lata 70.


Powrót do kategorii

W naszym drugim odcinku historii zegarmistrzostwa na podstawie publikacji magazynu Europa Star przedstawimy lata siedemdziesiąte. Jest oczywiste, że najważniejszym w tej dekadzie był początek tak zwanej rewolucji kwarcowej, który przez miłośników mechanicznych zegarków nazywany jest także „kryzysem kwarcowym branży”.

Jednak na jej początek niezwykły wpływ miał podbój kosmosu i lądowanie na Księżycu. To wydarzenie odbiło się szerokim echem w zegarkowej branży.

Mimo „kosmicznego początku”, podsumowując tę dekadę trzeba stwierdzić, że została ona zdominowana przez rewolucję kwarcową. Jednak nawet jeśli tak, to warto wiedzę systematyzować i znać pochodzące z różnych źródeł opinie na ten temat!

Czy publikacje na łamach Europa Star potwierdzają taką tezę?

Wstrzymując się od jakichkolwiek komentarzy pozwalamy sobie tylko na tłumaczenie przedstawionej na łamach kalendarium Europa Star treści. Załączone ilustracje są skanami dwóch sąsiednich stron z magazynu Europa Star.

W ten sposób, w formie elektronicznej pokazujemy to, co kiedyś publikował, a teraz przygotował dla swoich czytelników ten branżowy magazyn.

Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”!

 

LĄDOWANIE NA KSIĘŻYCU: ZEGARMISTRZOSTWO W KOSMOSIE

Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”

Jak jednoznacznie i z przekonaniem napisał magazyn Europa Star w 1969 roku, pierwszy człowiek, który chodził po księżycu „nosił na prawym nadgarstku zegarek Omega Speedmaster Professional. Fakt ten odcisnął swoje piętno w zegarmistrzowskim światku na zawsze i bez wątpienia pozostanie w pamięci każdego człowieka na wiele kolejnych lat.”

Nie trzeba dodawać, że wówczas wydarzenie to miało wpływ praktycznie na każdą firmę produkującą  zegarki. W 1969 roku i przez kilka kolejnych lat po nim, niezliczona liczba marek próbowała wykorzystać lądowanie na srebrnym globie, pokazując swoje zegarki zawieszone w przestrzeni, z księżycem na tle lub w towarzystwie innych obiektów z przestrzeni kosmicznej.

Ten trend można nazwać wręcz swego rodzaju "epidemią".
 

EROTYKA W ZEGARMISTRZOSTWIE

Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”

Wydarzenia z maja 1968 roku rozwiązały kaftan bezpieczeństwa dla pruderyjności, który obowiązywał po 1950 roku. Tabu otaczające erotykę opadło i zegarmistrzostwo, które do tej pory było raczej nieśmiałe, rzuciło się w wir obowiązującego trendu.

Och, nic nazbyt gorliwego oczywiście!

Jednak od teraz półnagie kobiety zaczęły chwalić zalety zegarka pokazując go na swoich nadgarstkach. To pretekst reklamowy, którego celem było przyciągnięcie nieco większej uwagi głównie ze strony męskich miłośników tych wyrobów. To także znak czasów, „wyzwolenia” ciał i umysłów.
 

ZEGARKI Z CIĘŻKIMI KOPERTAMI

Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”!

Przez krótki okres na początku lat 70. moda nagle przybrała dziwaczny kierunek. Ponadczasowa elegancja, powściągliwość i harmonijna finezja klasycznego kształtu koperty wyszyły z mody. Pojawiły się masywne, niezdarne egzemplarze zegarków, zazwyczaj wykonane z nierysującego się materiału i… zawsze ciężkie. Ta dość dziwna moda nigdy nie wróciła do łask, a zegarki tego rodzaju nie są nawet poszukiwane przez kolekcjonerów.

Pojawiły się one  w sprawozdaniach finansowych firm zegarkowych… i to wszystko. Chociaż nigdy nie wiadomo ... przecież byliśmy przekonani, że buty typu „platformy” nigdy nie powrócą!


SAGA O MECHANIZMIE BETA 21


Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”!

W aspekcie targów Basel Fair z 1970 roku „mieliśmy duże oczekiwania”. Jak dzień po ich otwarciu napisał magazyn Europa Star, wynikało to z natarczywych „plotek o masowym wprowadzaniu elektroniki do większości kolekcji.

Rzeczywistość… przerosła fikcję”.

Była to data, która „może oznaczać zmierzch tradycyjnego zegarka we wszystkich jego postaciach”. Jeszcze lepiej - a nawet gorzej - wraz z pojawieniem się kwarcu „wszystkie techniki produkcji, które wydają się nam ultranowoczesne” ryzykują, że zostaną zapomniane, kontynuował  redaktor Europa Star. Ten oczekiwany szok wynikał z prezentacji mechanizmu kwarcowego oznaczonego jako Beta 21. Był on owocem badań podjętych przez grupę firm zegarkowych pod nazwą „Konsorcjum na rzecz przemysłowej produkcji mechanizmu Beta”, które obejmowało około 20 firm, w tym marki: Rolex, Patek Philippe, Omega, Girard-Perregaux, LeCoultre & Cie, Zenith, IWC, Bulova i wiele innych.

Ci producenci na targach w Bazylei prezentowali swoje pierwsze kolekcje zegarków elektronicznych. Europa Star obszernie informowała o tym przedsięwzięciu na łamach swojego magazynu, szczegółowo opisując ich charakterystykę techniczną i przedstawiając pierwsze modele tej nowej ery.

Tyle że wszystko szybko się zmieniło ...
 

KWARC, JAPOŃSKA OFENSYWA

Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”

Wersją Beta 21 szwajcarscy producenci zegarkowi wyprowadzili silny cios, ale istniejąca w kraju Helwetów potężna infrastruktura przemysłowa nie była w stanie wesprzeć tego rodzaju rewolucji.

Dla odmiany Japończycy nie byli obciążeni tą samą historią, nastawieniem społecznym czy strukturą przemysłową. Oni od samego początku postrzegali kwarc jako produkt całkowicie przemysłowy, który mógł stać się motorem tworzenia miejsc pracy. Upowszechnienie tejże technologii w Szwajcarii przyjęło nazwę „kryzysu kwarcowego” i doprowadziło do  zlikwidowania około 6 000 miejsc pracy, pozostawiając ich nie więcej niż 30 000. Początki były stosunkowo skromne, ale w ciągu dekady japońska fala nieubłaganie nabierała tempa.

Wyzwanie firmy Seiko z 1976 roku jest jednoznaczne: „Zmiana światowych standardów dokładności”. Od tego czasu międzynarodowo zorientowany magazyn Europa Star odzwierciedlał to japońskie dojście do władzy (co wywołało sporadyczne kontrowersje między nami a szwajcarskimi firmami zegarkowymi ...).

My podsumowując dekadę lat siedemdziesiątych, zauważamy, że zmiany ówczesne warto odnieść do zmian z ostatniego okresu, kiedy to przekaz elektroniczny silnie wpływa na kondycję drukowanych magazynów.

Czy tradycyjne domy wydawnicze muszą ustąpić przed niezależnymi wydawcami publikującymi swoje materiały w internecie?

Czy renesans zegarków mechanicznych jest przykładem dla wydawców drukowanych magazynów?

Nie rozstrzygając kwestii warto zauważyć, że dowodem wartości tradycyjnego przekazu jest choćby oczekiwane co kwartał, papierowe wydanie magazynu Zegarki i Pasja.

Ten właśnie problem redakcja magazynu Europa Star rozważy w ostatnim odcinku serii tych retrospektywnych materiałów.

Redakcja Zegarki i Pasja

Publikacje przedstawiające zegarmistrzostwo w kolejnych minionych dziesięcioleciach są/będą przedstawione w opracowaniach:
1. Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata sześćdziesiąte”
2. Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata siedemdziesiąte”!
3. Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata osiemdziesiąte”!
4. Europa Star prezentuje: „Zegarkowe lata dziewięćdziesiąte”!
5. Europa Star prezentuje: „Zegarki naszego wieku!”


Redakcja Zegarki i Pasja

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 13

MAGAZYN ZIP NR 13 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Matura z wiedzy o zegarkach - Edycja 2
Doxa 420

REKLAMA

Qlock Two 420

REKLAMA

Glycine 420

REKLAMA

Aerowatch 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Alpina 420

REKLAMA

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Magazyn Europa Star prezentuje: „Po...
Magazyn Europa Star prezentuje: „Po...
10.08.2019
Magazyn Europa Star prezentuje… „Po...
Magazyn Europa Star prezentuje… „Po...
05.01.2020

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Armin Strom
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Audemars Piguet
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Carl F. Bucherer
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Chopard
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Czapek Geneve
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Doxa
Zegarki marki Emile Chouriet
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Eterna
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Glycine
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Longines
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Steinhart
Zegarki marki Tag Hauer
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki Ulysse Nardin
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco