Spherodrive - łożyskowanie bębna za pomocą łożysk tocznych

POWRÓT 13.01.2016 Zegarkowy świat
Spherodrive - łożyskowanie bębna za pomocą łożysk tocznych

Łożyskowanie bębna napędowego, który przy próbie podziału mechanizmu zegarowego na bloki funkcjonalne jest elementem napędu (silnikiem o ograniczonym zasobie energii), bardzo istotnie wpływa na stałość przekazywanego przez niego momentu napędowego, a konsekwencji na dokładność działania zegarka.
 

W tradycyjnych rozwiązaniach współpraca cierna w tym elemencie w trakcie pracy, przebiega na styku osi bębna oraz górnej i dolnej płaszczyzny czołowej bębna (pokrywa i denko). Ten blok funkcjonalny jest opisany w dziale "Komplikacje konstrukcji mechanizmów" naszego portalu.
 

Przy napiętej sprężynie, w łożyskach bębna – na styku bębna i jego osi obrotu, występują bardzo duże siły nacisku, co wymusza zastosowanie dużych średnic współpracujących elementów. Pokrywa i denko bębna, w celu zmniejszenia nacisków i ubytku materiału, są nawet specjalnie pogrubione w miejscu styku z wałkiem. Dzięki temu nie dochodzi tak szybko do potrzeby naprawy, lub wymiany elementów.


Tradycyjna konstrukcja bębna napędowego

Jako, że bęben obraca się stosunkowo wolno, to w tym węźle kinetycznym mamy do czynienia z małymi prędkościami obrotowymi, a mimo dużych średnic także z małymi prędkościami liniowymi. W typowych europejskich rozwiązaniach konstrukcyjnych zegarków, bęben wykonywany jest z mosiądzu, a wałek bębna ze stali.

Tradycyjna konstrukcja bębna napędowego
 

Oś obrotu bębna jest równocześnie wałkiem na którym nawija się sprężyna w czasie nakręcania i z tego powodu jest on zupełnie niezależnie od opisanych powyżej zależności, łożyskowany w płytach nośnych mechanizmu. Wałek ten obraca się tylko w trakcie nakręcania zegarka, a przy braku wytarć powodujących jego przekoszenie, stan jego łożyskowania w żaden sposób nie wpływa na dokładność działania czasomierza.
 

Wspomnienie powyżej, o typowych europejskich rozwiązaniach jest o tyle istotne, że w niektórych konstrukcjach amerykańskich, dla zegarków wyższej klasy, przy zupełnie innej koncepcji konstrukcyjnej napędu, łożyskowanie bębna realizowano za pomocą panewek mineralnych (kamieni rubinowych).


Sposób ten jest na tyle ciekawy, że został na naszym portalu opisany w oddzielnym opracowaniu - („Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bębnie”)
 

- zapraszamy do Kalendarium:

2009. Użycie łożysk kulkowych dla bębna napędowego zegarka. Spherodrive



Łożyskowanie bęban Spherodrive



Władysław Meller

 

Polecamy także:

SEIKO Prospex SLA017 Diver Limited Edition - pierwsza reedycja modelu z 1965 roku!
SEIKO Prospex SLA017 Diver Limited Edition - pierwsza reedycja modelu z 1965 roku!
Dla miłośnika zegarków zestawienie Seiko i zegarek dla nurków wydaje się być niemal automatyczne, naturalne. Mimo, że marka ta ma niebywale szerokie portfolio zegarków eleganckich, sportowych, casualowych, tanich, droższych, po prostu wszelakich – to
CITIZEN prezentuje Tourbillon Y01 – pierwszy czasomierz japońskiej marki z tourbillonem!
CITIZEN prezentuje Tourbillon Y01 – pierwszy czasomierz japońskiej marki z tourbillonem!
Japońska manufaktura specjalizująca się w produkcji czasomierzy właśnie zdobywa szczyty prestiżowego zegarmistrzostwa. Tym razem pośród opisywanych dotychczas zaawansowanych technologicznie zegarków, między innymi najcieńszy Eco Drive na świecie czy
Girard Perregaux Laureato 42mm Black Ceramic – „ciemna strona mocy”
Girard Perregaux Laureato 42mm Black Ceramic – „ciemna strona mocy”
W 2016 roku marka Girard-Perregaux świętowała 225-lecie istnienia, z tej okazji wypuściła na rynek reedycję kolekcji Laureato, której pierwowzór ukazał się w latach 70-tych XX wieku. Odnowiona linia cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród fa
Testujemy: TAG Heuer Connected Modular 41
Testujemy: TAG Heuer Connected Modular 41
Można powiedzieć, że pod pewnymi względami w zegarmistrzostwie w zakresie techniki od wielu lat niewiele się zmieniło. Zegarki mechaniczne, mimo postępu w rozwoju konstrukcji ich newralgicznych elementów czy też używanych materiałów, nadal działają w
Recenzja: Balticus Volans Automatic
Recenzja: Balticus Volans Automatic
Młoda, chyba najmłodsza Polska marka zegarkowa Balticus nie spoczęła na laurach. W jej przypadku widać sporo konsekwencji w działaniu, i to działaniu zmierzającym według mnie w dobrym kierunku. Zarówno jeśli chodzi o model biznesowy, ale to wyłącznie

Tagi:

Magazyn ZIP NR 5

MAGAZYN ZIP NR 5 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Junghans

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Partner Czasocholicy

PARTNER

Oris

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Epos

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Glycine

REKLAMA

Seiko2

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bę...
Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bę...
04.01.2016
ELGIN US Marines z okresu II Wojny ...
ELGIN US Marines z okresu II Wojny ...
21.01.2016

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Emile Chouriet
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco