• Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Citizen

Spherodrive - łożyskowanie bębna za pomocą łożysk tocznych


Łożyskowanie bębna napędowego, który przy próbie podziału mechanizmu zegarowego na bloki funkcjonalne jest elementem napędu (silnikiem o ograniczonym zasobie energii), bardzo istotnie wpływa na stałość przekazywanego przez niego momentu napędowego, a konsekwencji na dokładność działania zegarka.
 

W tradycyjnych rozwiązaniach współpraca cierna w tym elemencie w trakcie pracy, przebiega na styku osi bębna oraz górnej i dolnej płaszczyzny czołowej bębna (pokrywa i denko). Ten blok funkcjonalny jest opisany w dziale "Komplikacje konstrukcji mechanizmów" naszego portalu.
 

Przy napiętej sprężynie, w łożyskach bębna – na styku bębna i jego osi obrotu, występują bardzo duże siły nacisku, co wymusza zastosowanie dużych średnic współpracujących elementów. Pokrywa i denko bębna, w celu zmniejszenia nacisków i ubytku materiału, są nawet specjalnie pogrubione w miejscu styku z wałkiem. Dzięki temu nie dochodzi tak szybko do potrzeby naprawy, lub wymiany elementów.


Tradycyjna konstrukcja bębna napędowego

Jako, że bęben obraca się stosunkowo wolno, to w tym węźle kinetycznym mamy do czynienia z małymi prędkościami obrotowymi, a mimo dużych średnic także z małymi prędkościami liniowymi. W typowych europejskich rozwiązaniach konstrukcyjnych zegarków, bęben wykonywany jest z mosiądzu, a wałek bębna ze stali.

Tradycyjna konstrukcja bębna napędowego
 

Oś obrotu bębna jest równocześnie wałkiem na którym nawija się sprężyna w czasie nakręcania i z tego powodu jest on zupełnie niezależnie od opisanych powyżej zależności, łożyskowany w płytach nośnych mechanizmu. Wałek ten obraca się tylko w trakcie nakręcania zegarka, a przy braku wytarć powodujących jego przekoszenie, stan jego łożyskowania w żaden sposób nie wpływa na dokładność działania czasomierza.
 

Wspomnienie powyżej, o typowych europejskich rozwiązaniach jest o tyle istotne, że w niektórych konstrukcjach amerykańskich, dla zegarków wyższej klasy, przy zupełnie innej koncepcji konstrukcyjnej napędu, łożyskowanie bębna realizowano za pomocą panewek mineralnych (kamieni rubinowych).


Sposób ten jest na tyle ciekawy, że został na naszym portalu opisany w oddzielnym opracowaniu - („Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bębnie”)
 

- zapraszamy do Kalendarium:

2009. Użycie łożysk kulkowych dla bębna napędowego zegarka. Spherodrive



Łożyskowanie bęban Spherodrive



Władysław Meller

 


Tissot - Premium

REKLAMA

Zegarek dla nastolatka i… stulatka

Zegarek dla nastolatka i… stulatka

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Sector 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

SEIKO 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Bulova 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bę...
Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bę...
04.01.2016
ELGIN US Marines z okresu II Wojny ...
ELGIN US Marines z okresu II Wojny ...
21.01.2016

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Mudita
Zegarki marki Nomos
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco