• Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Davosa

Zmowa cenowa na polskim rynku sprzedaży zegarków


W ślad za komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w mediach pojawiła się informacja o nałożeniu przez UOKiK kary na firmy z branży za „Zmowę na rynku sprzedaży zegarków”.


Uważamy - nie polemizując tutaj z decyzją, że warto zacytować pełen komunikat Urzędu, bo pomijane przez media fragmenty mogą być dla nas, miłośników zegarków, bardzo interesujące.



Komunikat UOKiK brzmi następująco:


Zmowa na rynku sprzedaży zegarków


Wszyscy trzymają się reguł z małymi cwaniackimi wyjątkami, które zostaną ukrócone już wkrótce – to fragment maila pomiędzy uczestnikami niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków. Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalała ceny sprzedaży detalicznej produktów marki m.in. Omega, Tissot, Certina, Longines i Rado


Postępowanie w sprawie niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków zostało wszczęte w czerwcu 2013 r. UOKiK ustalił, że Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalają minimalne ceny detaliczne sprzedaży zegarków w sklepach tradycyjnych i internetowych. W efekcie konsumenci nie mogą kupić produktów taniej niż narzucona z góry cena pomniejszona o określony rabat (np. w przypadku sklepów internetowych maksymalny rabat mógł wynieść 12 proc.). Dotyczy to zegarków następujących marek: Omega, Tissot, Certina, Longines, Rado, Swatch, Flik Flak i CK. Swatch Group Polska jest ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce.


Porozumienie charakteryzowało się różnymi rodzajami zachowań. Były to uzgodnienia wertykalne pomiędzy dostawcą a dystrybutorami, ale jednocześnie nosiły cechy tzw. porozumienia hub and spoke, które polega na wymianie informacji dotyczących cen odsprzedaży pomiędzy konkurentami za pomocą pośrednika działającego na innym szczeblu w tym samym łańcuchu obrotu. W tej sprawie dystrybutorzy dokonywali takich uzgodnień poprzez Swatch Group Polska i w efekcie - pomimo braku bezpośrednich kontaktów - byli świadomi polityki cenowej swoich konkurentów. Ponadto trzech dystrybutorów (Krakowski Salon Jubilerski, FHU Płonka oraz Max-Time) wymieniało informacje o cenach i ustalało je bezpośrednio ze sobą.


W przypadku sklepów tradycyjnych niedozwolona praktyka trwała co najmniej od 2005 r, a internetowych od 2009 r. W tym czasie Swatch Group Polska monitorował stosowanie cen przez dystrybutorów a sankcją za sprzedaż po stawkach niższych niż ustalone było nawet wstrzymanie dostaw. Sami dystrybutorzy, będący stronami postępowania, zwracali się bezpośrednio do Swatch Group Polska o podjęcie interwencji w przypadkach odstępstw przez niektórych z dystrybutorów od ustaleń cenowych, a także sami zachęcali dostawcę zegarków do narzucania minimalnych cen detalicznych.


Dowodzi tego m.in. korespondencja mailowa pomiędzy dystrybutorami (powinniśmy SAMI pilnować swoich interesów a [przedstawiciela Swatch Group Polska] przekonać do tego, aby 12% pozostało ale SZTYWNE BEZ WYJĄTKÓW, CO DO GROSZA!”), a także kierowana do Swatch Group Polska (Bardzo proszę i myślę, że do mojej prośby dołączą się inne sklepy w Polsce, o przemyślenie możliwości stosowania w internecie cen ze STAŁYMI rabatami [max do 12%]. Jeżeli ktoś nie będzie przestrzegał maksymalnych rabatów wówczas trzeba wyciągnąć konsekwencje).


Z treści wiadomości elektronicznych wynika również, że przedsiębiorcy byli świadomi, iż dokonywane ustalenia naruszają konkurencję (pomijam fakt co by było, gdyby do pierwotnego listu [nazwa przedsiębiorcy] oraz do wszystkich następnych dotarł UOKiK).


Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe w łącznej wysokości ponad 2 mln zł*. Urząd nakazał również zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


*Swatch Group Polska - 1 113 119,88 zł;
Vistula Group - 864 557,34 zł;
Krakowski Salon Jubilerski - 62 853,60 zł;
FHU Płonka - 49 851,84;
Max-Time - 39 454,44 zł







Nie próbując podejmować dyskusji, należy zauważyć, że decyzja Urzędu nie jest ostateczną i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.




Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Frederique Constant 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Jerzy Dudek eksploatowany "na maksa...
Jerzy Dudek eksploatowany "na maksa...
09.12.2015
Biznes z łezką w oku
Biznes z łezką w oku
23.12.2015

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco