• Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki G-SHOCK

Biznes z łezką w oku


W biznesie nie ma miejsca na sentymenty? 
Wręcz przeciwnie! 
Polacy kochają marki, które kojarzą im się z dzieciństwem i młodością– wynika z badań ankietowych przeprowadzonych na zlecenie marki zegarkowej Błonie. Dlatego wciąż „na topie” jest dziś wszystko, co kojarzy się nam z PRL-em.


Tymi słowami rozpoczyna się materiał prasowy przygotowany przez firmę Błonie sp. z o.o. - producenta zegarków Błonie, kontynuatora tradycji jedynej polskiej fabryki zegarków, która swoje wyroby składane z części zakupionych w Związku Radzieckim, w części, lub w całości wykonanych* w Polsce funkcjonowała w latach 1958 – 1968 w Błoniu pod Warszawą.



Ten wskazywany sentyment do historycznej spuścizny PRL-u, ale także do osób i wydarzeń z czasów II Rzeczpospolitej możemy łatwo zaobserwować w zegarkowych aktywnościach polskich producentów i dystrybutorów. Wyroby takich firm jak: Xicorr – FSO M20, F125p, Syrena Sport, G. Gerlach – Enigma, Kosmonauta, Batory, Dzik i wiele innych, Błonie – pierwsza i druga edycja, oraz dystrybutorów Janeba Time – Oris - Żelazny, Żwirko i Wigura, są najlepszymi przykładami takich właśnie sentymentów. Oczywiście powyżej nawet nie starałem się wymienić wszystkich tego rodzaju aktywności i firm je prowadzących.
Widząc jak wiele tego rodzaju produktów jest w choćby w naszej małej przecież branży zegarkowej, łatwiej jest przyjąć pewne socjologiczne sugestie dotyczące takich zjawisk przedstawione poniżej.


Firmy z rodowodem sięgającym czasów Gomułki i Gierka wciąż bardzo pozytywnie kojarzą się Polakom – wynika z ankiety** przeprowadzonej na zlecenie producenta zegarków Błonie.
Na pytanie: „Marki z jakiego okresu wzbudzają w Tobie największy sentyment?”, aż 46 procent respondentów wybrało odpowiedź „z okresu PRL”. Odpowiedź „z lat 90” wybrało 33 proc., a „przedwojenne” – 21 proc. respondentów.

Biznes i sentymenty - zegarki Błonie


Socjolog Jarema Piekutowski tłumaczy ten fenomen naszą naturalną skłonnością do pamiętania z dzieciństwa i z czasów młodości tego, co dobre.
– Jest tu jednak jeszcze jedna ważna kwestia, związana z tą pierwszą sentymentu gomułkowsko-gierkowskiego: duża część Polaków ciężko przeżyła transformację ustrojową. Ten wyjątkowo nieludzki ustrój zapewniał im jednak pewne poczucie bezpieczeństwa. Ks. prof. Józef Tischner upowszechnił potem określenie „homo sovieticus”, mówiące o  człowieku, który przyzwyczaił się, że państwo zapewnia mu byt. Wielu ludziom PRL może więc kojarzyć się z bezpieczeństwem - choć, owszem, bezpieczeństwu temu towarzyszył niski poziom życia – wyjaśnia Piekutowski.

Siła z jaką działają wspomnienia dotyczy nie tylko spraw osobistych, czy kulturalnych, ale także biznesu. Poruszenie i lawinę komentarzy wywołuje praktycznie każda informacja dotycząca reaktywacji znanych polskich marek, takich jak choćby Junak, czy Syrenka.

Biznes i sentymenty - zegarki Błonie














Doskonale zdają sobie z tego sprawę także twórcy nowego wizerunku reaktywowanej marki Błonie. Legendarne polskie zegarki wróciły po ponad 45 latach nieobecności na rynku w grudniu 2014. Po pierwszym modelu nawiązującym do historycznego poprzednika z lat 60. -„Zodiaka”, w tym roku wyszedł model kolejny, który jest hołdem dla polskich pilotów walczących w Wielkiej Brytanii w czasie II Wojny Światowej.

– Każdy z naszych projektów „opowiada” jakąś historię. Pierwszy zegarek był inspirowany niezwykłą historią zakładów Błonie, drugi przypomina o zmaganiach polskich lotników, którzy walczyli w Bitwie o Anglię w dywizjonie myśliwskim oznaczanym kodem WX302 – mówi Maciej Morawski, kierownik zakładu Błonie.

Dodaje, że fenomen popularności obu modeli opiera się właśnie na historycznych i sentymentalnych odniesieniach.
– Dodatkową wartością jest to, że nie oferujemy naszych zegarków w masowych ilościach. Oba modele wydaliśmy w limitowanych seriach, pierwszy pięciuset, a drugi trzystu sztuk – dodaje Morawski.

Biznes i sentymenty - zegarki Błonie









Sentyment do czasów „Komuny” nie jest oczywiście tylko zjawiskiem polskim.
– Czesi wciąż sprzedają całą masę gadżetów związanych z Krecikiem. Kiedy byłem w Azerbejdżanie, rozmawiałem z mieszkańcami Baku i okazywało się, że znamy te same radzieckie filmy animowane, takie jak „Jeżyk we mgle”, czy „Kiwaczek”. Sentyment jest ten sam – mówi Piekutowski.

Zdaniem socjologa, wyodrębnić można dwie fale sentymentu do czasów PRL. Jedna fala dotyczy osób urodzonych w latach 40. i 50., które w PRL-u spędziły swoją młodość i wczesną dorosłość. To na przykład sentyment wobec bigbitu, dansingów, ale także dobre wspomnienia z czasów Gierka, które były okresem względnego dobrobytu. Druga fala pojawiła się wśród osób urodzonych w latach 70., które w PRL-u spędziły dzieciństwo.

Okres dzieciństwa to czas odkrywania świata po raz pierwszy, ale też czas względnego bezpieczeństwa, a okres młodości jest pełen energii życiowej, przygód, pierwszej miłości.

Biznes i sentymenty - zegarki Błonie

– Dla dorosłego, zagubionego w nowoczesnym świecie, który wymaga odpowiedzialności, trudnych wyborów, z dzieciństwem i młodością zawsze będą wiązać się dobre wspomnienia – mówi Piekutowski.
Wyniki przeprowadzonej przez Błonie ankiety wskazują też, że zdecydowanie preferujemy polskie marki. Na pytanie „Mając do wyboru produkt polski lub zagraniczny w podobnej jakości i cenie wybierasz zazwyczaj” – aż 90 procent respondentów odpowiedziało „polski produkt”! Zaledwie 2 procent ankietowanych wskazało na „produkt zagraniczny”, a 8 proc. przyznało, że dla nich „kraj produkcji nie ma znaczenia”.










Materiał prasowy firmy Błonie



* Pilotażowa i jedyna seria 1000 sztuk zegarków z wyprodukowanym w zakładzie polskim mechanizmem ukończono w Błoniu w roku 1961.
**Badania ankietowe „Polskie marki” zostały przeprowadzone przez agencję Moon Dog na zlecenie marki Błonie. Wzięło w nich udział 670 osób (68 proc. kobiet, 38 proc. mężczyzn, w 80 proc. mieszkańców miast. 70 proc respondentów to osoby w przedziale wieku między 26, a 50 lat).





Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Montblanc 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Zmowa cenowa na polskim rynku sprze...
Zmowa cenowa na polskim rynku sprze...
16.12.2015
Vostok Europe na Dakarze 2016. Rela...
Vostok Europe na Dakarze 2016. Rela...
01.01.2016

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco