Eksportowa sprzedaż szwajcarskiej branży zegarkowej w 2023 r. przekroczyła wartość 26,7 mld franków szwajcarskich i była o 7,6 proc. wyższa niż w roku 2022. W roku 2024 roku branża spodziewa się utrzymania poziomu zeszłorocznej sprzedaży lub tylko niewielkiego wzrostu.
Po dobrych wynikach w roku 2022, również w roku 2023 szwajcarska branża zegarkowa szybko się rozwijała. Jak podała Federacja Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego (FHS), eksport szwajcarskiej branży zegarkowej za cały 2023 rok przekroczył wynik z 2022 r. o 7,6 proc. i wyniósł 26,74 miliardów franków, podczas gdy w roku 2022 eksport był na poziomie 24,85 mld franków.
Wzrost eksportu w pierwszej połowie roku wyniósł 11,8 proc. po czym - zgodnie z oczekiwaniami - spadł do 3,6 proc. w drugiej połowie roku.
Ostrożny optymizm. Branża narzeka na wysoki kurs franka
Dobre wyniki sprzedażowe zanotowano zarówno w segmencie zegarków luksusowych, który korzystał na rosnącym popycie na tego typu dobra, jak i w segmencie zegarków tańszych.
Ten wzrost eksportu przyczynił się do wzrostu liczby pracowników w branży, który wyniósł 7,7 proc. Obecnie w szwajcarskiej branży zegarkowej pracuje ok. 65 tys. osób.

Według prognoz FHS, rok 2024 zapowiada się spokojniej zarówno pod względem eksportu, jak i poziomu zatrudnienia. Prognozy FHS mówią, że w 2024 r. sprzedaż utrzyma się na poziomie podobnym co w roku 2023, lub też nieznacznie wzrośnie. Podobna sytuacja będzie w przypadku zatrudnienia: utrzyma się ono na dotychczasowym poziomie, lub wzrośnie w niewielkim stopniu. Jak podkreślono, w przypadku poszczególnych marek ta sytuacja może różnie wyglądać.
FHS zwraca uwagę, że trudna sytuacja gospodarcza wydaje się mieć tylko częściowy wpływ na rynek towarów luksusowych, ale poszczególne marki zachowują dużą ostrożność w swoich prognozach. Negatywny wpływ na branżę ma wysoki kurs franka szwajcarskiego, co będzie miało wpływ na wyniki szczególnie w segmencie podstawowym i średnim.
Najlepiej sprzedają się zegarki drogie i tanie. Zastój w średniej półce cenowej
Liczba wyeksportowanych szwajcarskich zegarków na rękę w 2023 r. wzrosła o 7,2 proc. w porównaniu z 2022 rokiem, do 16,9 mln sztuk. To znaczy że w 2023 r. za granicę wysłano o 1,1 mln zegarków więcej niż w roku 2022, co potwierdza ożywienie gospodarcze zaobserwowano rok wcześniej. W rezultacie wartość eksportu samych zegarków wzrosła o 7,7 proc., do 25,5 miliarda franków.
Wartość eksportu zegarków mechanicznych wzrosła o 7,0 proc. do poziomu nieznacznie przekraczającego 22 mld franków.
W przypadku zegarków kwarcowych wzrost wartości eksportu wyniósł 12,6 proc. do wysokości 3,51 mld franków.

Wykres 1: wartość eksportu zegarków mechanicznych i kwarcowych, w mld franków
Tę samą polaryzację widać także w głównych przedziałach cenowych. Przy wzroście o 940 tys. sztuk (wzrost o 11,2 proc.), zegarki z ceną eksportową do 200 franków stanowiły 83 proc. wzrostu ogólnej liczby sztuk. Zegarki wycenione na ponad 3 tys. franków zanotowały wzrost 9,4 proc. wartości.
Natomiast segment cenowy od 200 do 3 tys. franków różnił się tylko nieznacznie w porównaniu z 2022 r., przy czym nastąpił wzrost o 0,9 proc. wartościowo i 1,9 proc. pod względem liczby zegarków.
Zegarki stalowe, stanowiące ponad 50 proc. eksportu, zanotowały stagnację zarówno pod względem wolumenu (wzrost o 0,4 proc.), jak i wartości (wzrost 1,4 proc.). Największy udział w obrotach eksportowych miały zegarki wykonane z metali szlachetnych (wzrost 9,2 proc.) lub zegarki bimetaliczne (wykonane z dwóch rodzajów metalu, wzrost o 11,2 proc.).
Oprócz zegarków, szwajcarska branża zegarkowa, eksportuje także części do zegarków. Wartość tej sprzedaży jest jednak bardzo niewielka i w 2023 r. wyniosła ona 159,4 mln franków, czyli o 4,4 proc. mniej niż w 2022 r.
Azja największym rynkiem eksportowym
Ciekawie wyglądają kierunki sprzedaży eksportowej szwajcarskiej branży zegarkowej.
Ameryka Północna i Południowa (wzrost sprzedaży o 6,7 proc.), napędzana głównie przez Stany Zjednoczone, wchłonęła 19 proc. eksportu szwajcarskich zegarków w 2023 r.
Europa (ze wzrostem o 6,8 proc.) miała 30 proc. udział w sprzedaży. Azja (wzrost sprzedaży o 8,2 proc.) odpowiada za 49 proc. proc. eksportu szwajcarskich zegarków.

Wykres 2: wartość eksportu szwajcarskiej branży zegarkowej z podziałem na regiony świata, w proc.
Największym pojedynczym rynkiem eksportu są Stany Zjednoczone.
W 2023 .r wartość eksportu szwajcarskiej branży na ten rynek przekroczyła 4,16 mld franków i była o 7 proc. wyższa niż w roku 2022. W latach 2021-23 wzrost wyniósł imponujące 35,1 proc.
Drugim co do wielkości rynkiem sprzedaży są Chiny.
Tam w 2023 r. wyeksportowano szwajcarskie zegarki za 2,76 mld franków, co dało wzrost o 7,6 proc. względem roku 2022. Co ciekawe, sprzedaż w Chinach w 2023 r. była o 6,9 proc. niższa niż w roku 2021.
Na trzecim miejscu uplasował się Hong Kong z eksportem w wys. 2,35 mld franków. Wobec roku 2022 to wzrost aż o 24,4 proc., ale wobec roku 2021 to wzrost o 10,5 proc.

Wykres 3: wartość sprzedaży szwajcarskiej branży zegarkowej na największych rynkach, w mld franków
Na kolejnych miejscach uplasowała się Japonia z eksportem wartości 1,82 mld franków (wzrost 7,7 proc. wobec 2022 r.), Wielka Brytania ze sprzedażą 1,74 mld franków (wzrost 7,6 proc.), Singapur z 1,65 mld franków (wzrost 2,5 proc.), Niemcy z 1,35 mld (wzrost 5,1 proc.), Francja z 1,27 mld (wzrost 8,1 proc.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie z 1,26 mld (wzrost 12,2 proc.). Ostatnią dziesiątkę zamykają Włochy z eksportem 1,06 mld franków (wzrost o 9,3 proc. względem roku 2022) - i to ostatni kraj ze sprzedażą szwajcarskich zegarków powyżej 1 miliarda franków.
Wśród 30 największych rynków eksportowych szwajcarskich zegarków tradycyjnie nie ma Polski.
Na 30 miejscu jest Malezja ze sprzedażą w wys. 95,4 mln franków szwajcarskich.
Może już wkrótce na tej liście znajdzie się także Polska?
Jacek Ciepiela
08:36 20.03.2024Wiadomości
Wartość sprzedaży szwajcarskich zegarków rośnie! Jakie zegarki sprzedają się najlepiej?
Tagi:
REKLAMA
Atlantic – transformacja logotypu marki i inne inszości. Część 2
W poniższym artykule, który jest kontynuacją pierwszej części, opublikowanej we wrześniu: Atlantic – transformacja logotypu marki i inne inszości. Część 1, chciałbym przy ...
Nauka zegarmistrzostwa w Europie i na Świecie
Czy, i jak można nauczyć się zegarmistrzostwa? Tego fascynującego i zanikającego jako powszechnego zajęcia uzdolnionych manualnie osób. To już drugie opracowanie dla pote ...
Cyfrowe zegarki mechaniczne typu „Jump Hour” – historia
Mówiąc o zegarkach mechanicznych, z reguły mamy na myśli czasomierze analogowe, czyli posiadające tarczę oraz wskazówki. Kiedy natomiast pada hasło zegarek cyfrowy, najcz ...
Grand Seiko Heritage Collection SBGH349. Lodospady w prefekturze Iwate
Japońska kultura, bardzo bogata i z długą historią, jest atrakcyjna i ciekawa. Szczególnie dla nas, ludzi Zachodu. Funkcjonuje w taki sposób, że jej przesłania i motta z ...
Fiyta Spaceman. Uniwersalny, ultra cienki zegarek ze zintegrowaną bransoletą
Wspominaliśmy już wielokrotnie, że traktowanie w taki sam (niezbyt przychylny) sposób całej zegarkowej produkcji pochodzącej z Chin nie jest słuszne. Oczywiście dla wielu ...
Vario Futurist. Ciekawy zegarek od dynamicznie rozwijającej się marki z Singapuru
W czasach, gdy wiele nowych microbrandów stara się uwiarygodnić swoją pozycję, nawiązując do długoletnich tradycji i bogatej historii, na rynku pojawia się producent, któ ...
Video recenzja: Nomos Tangente 2date. Niemiecki Datomistrz
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Tangente 2date marki Nomos. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recenzji. Wów ...
Perrelet Turbine Urban Skeleton. Wirujące trio dla entuzjastów niebanalnych zegarków
Perrelet, szwajcarska marka z prawie 250-letnią historią, daje w tym roku miłośnikom złożonych i dosyć skomplikowanych w budowie zegarków mechanicznych nowe powody do zac ...
Skrzynia skarbów Frederique Constant - ekskluzywny zestaw „The Elements Collection”
W świecie haute horlogerie rocznice to nie tylko okazja do świętowania upływu czasu, ale moment, w którym manufaktury demonstrują pełnię swoich możliwości. W 2025 roku ge ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...









greenlogic.eu