Jedną z marek najczęściej kojarzonych z lotniczymi zegarkami jest IWC Schaffhausen. W ofercie tego szwajcarskiego producenta znajduje się kolekcja Pilot’s Watches, w obrębie której można wyróżnić kilka linii: Big Pilot’s Watch, Pilot’s Watch Chronograph i Pilot’s Watch Mark (z dopisanym numerem danej wersji). Tę ostatnią marka z Szafuzy wzbogaciła niedawno o nowe warianty. Premiera modelu Mark XX przyniosła dwie wersje tego zegarka - z tarczą w kolorze niebieskim lub czarnym, oba na skórzanych paskach. Do tych dwóch wariantów dołączyły ostatnio kolejne cztery: z tarczami jak poprzednio, ale tym razem na bransoletach, a także z zieloną tarczą na pasku lub na bransolecie.
Nowy mechanizm, lepsze osiągi
Największą zmianą w zegarku IWC Pilot’s Watch Mark XX względem poprzednika, czyli modelu Mark XVIII, jest zastosowanie zupełnie nowego mechanizmu.
O ile wcześniej mieliśmy do czynienia z modyfikowanym mechanizmem Sellita, opisywanym przez producenta jako kaliber 35111, tak w przypadku nowszego przedstawiciela tej linii będziemy obcować z manufakturowym mechanizmem o oznaczeniu 32111. Jest to konstrukcja z automatycznym naciągiem sprężyny, której pełny naciąg gwarantuje nieprzerwaną pracę zegarka przez 120 godzin, czyli 5 dni. Częstotliwość działania tego mechanizmu to 4 Hz, a liczba kamieni łożyskujących w nim obecnych to 21.
Mechaniczne serce zegarka IWC Pilot’s Watch Mark XX jest zdobione pasami genewskimi i perłowaniem powierzchni. Użytkownik nie będzie miał jednak możliwości podziwiania go, gdyż jest schowane za pełnym, zakręcanym deklem.
Na nim znajdziemy nazwę marki i kolekcji, a także numer seryjny i informację o szczelności koperty. Ta ostatnia jest na wyższym poziomie niż w Mark XVIII, wynosi bowiem 100 m, zamiast poprzednich 60 m. Centralną część dekla zdobi wizerunek samolotu.
Zegarek mniejszy, choć średnica ta sama
Koperta modelu Mark XX ma prosty, klasyczny kształt, podobny do tego z Mark XVIII, wprowadzone jednak zostały pewne zmiany.
Średnica stalowej obudowy wciąż wynosi 40 mm. Zmienił się za to wymiar od ucha do ucha, który teraz jest mniejszy, dzięki czemu zegarek będzie się lepiej układał na mniejszych nadgarstkach. Co ciekawe, mimo wzrostu poziomu wodoszczelności, grubość koperty uległa zmniejszeniu i wynosi 10,8 mm. Standardowo, na godzinie 3. znajdziemy prostą w formie koronkę. Jest ona zakręcana, a jej czoło zdobi typowy dla koronek w zegarkach IWC grawer. Powierzchnia boczna koperty i jej wierzch są wykończone satynowaniem, a wąska luneta otaczająca szkło szafirowe na froncie została wypolerowana.
Czytelna tarcza po modyfikacjach
Drobne zmiany zaszły również na tarczy zegarka IWC Pilot’s Watch Mark XX.
Tak jak wspomniałem na wstępie, w tym momencie do wyboru mamy trzy kolory tarcz: czarną, niebieską i zieloną. O ile ta pierwsza posiada matową powierzchnię, tak pozostałe zostały ozdobione szlifem słonecznym. Niezależnie od koloru cyferblatu, znaczniki, indeksy i napisy są białe. Tak samo dysk datownika, którego okno znajduje się na godzinie 3. We wszystkich wariantach jest biały, z czarnymi napisami.
W modelu Mark XVIII w wariancie z czarną tarczą, datownik również był czarny. Tym razem marka IWC postanowiła postawić na większą symetrię tarczy - białe tło daty ma balansować znajdujący się po drugiej stronie indeks godziny 9. Dzięki przeprojektowaniu wskaźników, funkcja ta sprawdza się jeszcze lepiej. Indeksy godzinowe przedstawione za pomocą cyfr arabskich zostały odsunięte od zewnętrznej podziałki i znajdują się teraz nieco bliżej środka tarczy. Pozwoliło to na dodatkowe podkreślenie godzin: 3., 6., 9. i 12. wydłużonymi i pogrubionymi indeksami zewnętrznymi.
Znaczniki pozostałych godzin są również pogrubione, ale mają taką samą długość, jak cieńsze indeksy minutowe. Cyfrowy indeks godziny 12. zastępuje charakterystyczny dla lotniczych zegarków trójkąt z dwoma kropkami na górze. Pod nim znajdziemy logo marki. Nad indeksem godziny 6. widzimy nazwę linii (Mark XX) i informację o zastosowanym rodzaju naciągu sprężyny (Automatic). Na samym dole tarczy znalazło się też miejsce na informację o pochodzeniu zegarka, czyli napis “Swiss Made”.
Na centralnej osi umieszczono dobrze znane z “pilotów” marki IWC wskazówki typu alpha. Godzinowa i minutowa wypełnione są masą luminescencyjną, a ich baza jest srebrna. Wskazówka sekundowa, tak jak w modelu Mark XVIII, jest pomalowana na biało, o prostym kształcie z dosyć długą, trójkątną przeciwwagą. Projekt tarczy w połączeniu z kontrastującymi elementami sprawia, że zegarek IWC Pilot’s Watch Mark XX jest zegarkiem o wysokim poziomie czytelności - jak na lotniczy czasomierz przystało.
EasX-CHANGE
Nowością w linii Mark jest system szybkiej zmiany pasków o nazwie EasX-CHANGE.
Jest to stosowany przez IWC mechanizm mocujący pasek, który pozwala na sprawną zmianę bez konieczności posiadania dodatkowych narzędzi. System ten znajduje się oczywiście również w bransolecie, można więc bez problemu przechodzić pomiędzy opcją stalową a skórzaną, czy też między różnymi kolorami tej drugiej.
Każda wersja kolorystyczna tarczy modelu IWC Schaffhausen Mark XX jest dostępna w zestawie z pięciorzędową bransoletą lub paskiem skórzanym. Ten drugi różni się kolorem w zależności od wybranego cyferblatu - czarna tarcza została domyślnie zestawiona z czarnym paskiem z przeszyciami w tym samym kolorze, niebieska z niebieskim paskiem z jasnymi przeszyciami, a zielona z brązowym paskiem, również z jasnymi przeszyciami.
Cztery nowe wersje zegarka mają następujące numery referencyjne:
ref. IW328202 - koperta ze stali nierdzewnej, czarna tarcza, rodowane wskazówki, bransoleta ze stali nierdzewnej, ref. IW328204 - koperta ze stali nierdzewnej, niebieska tarcza, rodowane wskazówki, bransoleta ze stali nierdzewnej, ref. IW328205 - koperta ze stali nierdzewnej, zielona tarcza, rodowane wskazówki, brązowy pasek ze skóry cielęcej, ref. IW328206 - koperta ze stali nierdzewnej, zielona tarcza, rodowane wskazówki, bransoleta ze stali nierdzewnej.
IWC Schaffhausen Mark XX collection - cena
Zegarek IWC Schaffhausen Pilot’s Watch Mark XX został przez producenta wyceniony na 5 900 euro (ok. 28 000 złotych) w opcji ze skórzanym paskiem i 6 900 euro (ok. 33 000 złotych na bransolecie. Jest to o 800 euro (niecałe 4 000 złotych) więcej niż jego poprzednik - Mark XVIII. W zamian otrzymujemy manufakturowy mechanizm o zwiększonej rezerwie chodu, a także garść poprawek kosmetycznych i system szybkiej zmiany pasków.
Piotr Tatar
11:50 27.12.2022Zegarki
IWC Schaffhausen Mark XX collection – nowe wersje, nowy mechanizm, nowe możliwości
Powrót do kategorii
Tagi:
zegarek mechanicznyeleganckie zegarkizegarki lotniczezegarki automatycznezegarek do garniturusrebrny zegarekczarny zegarekzegarki szwajcarskieprestiżowe zegarkizegarki męskie klasycznezegarki męskie mechaniczneluksusowe zegarkizegarki męskie eleganckie

REKLAMA

Zegarki Vintage: AQUASTAR Heuer Regate – pora rozpocząć regaty!
Przed pojawieniem się zegarków kwarcowych na początku lat 70’ XX wieku, we wszystkich dziedzinach życia, w których kluczową rolę odgrywał pomiar czasu, wykorzystywane był ...

Rexhep Rexhepi. Chłopiec, który postanowił zostać zegarmistrzem
Na temat pokolenia millenialsów można przeczytać wiele, ale wśród najczęściej wymienianych cech przypisywanych tym rocznikom (oprócz stałego podłączenia do sieci) są pewn ...

Krótka historia zegarmistrzostwa od II Wojny Światowej. „Bitwa o handel”
Nie tylko na fali ujawniania tajemnic funkcjonowania powojennej Polski, bardzo ciekawą może okazać się próba przedstawienia historii niezwykłego zawodu, jakim jest zegarm ...

Ponadczasowa klasyka. Aerowatch Les Grandes Classiques Automatic
Szwajcarska marka Aerowatch ma w ofercie zegarki bardzo charakterystyczne, nietuzinkowe, jak chociażby modele szkieletowane, gdzie za przykład może posłużyć Aerowatch Les ...

Zegarki bardzo wszechstronne. Roamer Superior Moonphase II
Szwajcarski producent zegarków Roamer dość jasno komunikuje sposób w jaki pozycjonuje zegarki ze swojej oferty. Stwierdzenie, iż „ROAMER uosabia szwajcarską jakość i bezk ...

Próżnia w zegarku? Tak! Poznajmy koperty typu vacuum i airvac
Zegarki z kopertami typu vacuum i airvac produkowane były w latach 60. i 70. XX wieku. Tego typu obudowy miały (jak na tamte czasy) zdecydowanie innowacyjne, niezwykle za ...

25 lat szkoleń w A. Lange & Söhne. Zegarmistrz – zawód z przyszłością?
Wiele osób, także fanów zegarmistrzostwa, obawia się, że zawód zegarmistrza jest rzemiosłem schyłkowym. Zakłady zegarmistrzowskie są zamykane, a doświadczeni fachowcy czę ...

Video recenzja: Tissot PRX Chronograph Automatic
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji prezentującej zegarek PRX Chronograph Automatic marki Tissot. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formi ...

Prezentujemy: Rado Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton (zdjęcia live)
Szwajcarska firma Rado ponownie wprowadzając na rynek zegarek Captain Cook, czyli nurkowy model bazujący na archiwalnym zegarku tej marki, przysłowiowo trafiła w dziesiąt ...

Orient Star Diver 1964 1st Series - od teraz także w wersji ze srebrną tarczą
Orient to japońska marka zegarmistrzowska, która ma bogate tradycje związane z zegarkami typu diver. Najstarsze sięgają modelu Olympia Calendar Diver z 1964 roku, co czyn ...

H. Moser & Cie – od skraju bankructwa do globalnego sukcesu. Zegarkowy zwrot dekady?
Prawdopodobnie każdy, kto dziś interesuje się zegarmistrzostwem doskonale zna lub chociaż słyszał o firmie H. Moser & Cie. Producent ten słynie od lat z ciekawych, eksklu ...

Solar Aqua Deep Bay Bronze. Koperta z brązu i wodoszczelność do 2 136 metrów
Solar Aqua, reaktywowana przez U-BOAT Group po długim okresie niebytu, to marka zegarmistrzowska z historią ciągnącą się już ponad 100 lat. Założył ją Timothy Eaton na po ...