Markę, czy też firmę Porsche zna każdy miłośnik motoryzacji. Mało tego, myślę, że jest ona znana także osobom, które na co dzień nie interesują się tak bardzo samochodami, to w końcu ikona motoryzacji, nawet dla tych, którzy samochodów Porsche nie lubią, tak jak ja. I oczywiście marka ta kojarzy się z bardzo charakterystycznymi pojazdami sportowymi. Nieco bardziej wtajemniczeni wiedzą, że jest jeszcze firma Porsche Design, która inspirując się motoryzacją oraz samochodami Porsche tworzy inne przedmioty użytkowe: odzież, okulary, walizki, torby, elektronikę, perfumy, akcesoria kuchenne, piśmiennicze… i to, co interesuje nas najbardziej, czyli zegarki.
Na początku był samochód sportowy – tak przynajmniej opowiada się w przypadku zegarków Porsche Design, które od początku powstania, w różny sposób, były inspirowane funkcjonalnymi instrumentami samochodów Porsche, nie tylko tymi ze wskazówkami. Jednak nowe odmiany zegarków w kolekcji Sport Chrono są sposobem na powrót tam, gdzie wszystko się zaczęło – do samego samochodu, jego kokpitu i zegara w jego centralnej części.
Inspirując się tym co możemy zobaczyć siedząc w fotelu sportowego auta Porsche, niejako przekształcono ponadczasową konstrukcję instrumentów Porsche w ekskluzywne zegarki, które możemy wybrać w wersji z małym sekundnikiem jak i ze stoperem.
Zegar z małą sekundą umieszczony w centralnej części kokpitu
Już w 1963 roku Porsche 911 było wyposażone w elektrycznie sterowany zegar jako element zespołu instrumentów pokładowych. Na początku 2000 roku Porsche dodało zegar centralnie na desce rozdzielczej modelu Panamera, jako instrument pomocniczy, który pierwotnie miał wyświetlać czasy okrążeń. Dziś zegar z małą sekundą umieszczony w centralnej części kokpitu to elektrycznie zasilana jednostka zaprojektowana tak, by była doskonale czytelna, dzięki czarnej matowej tarczy, ceramicznym indeksom i masie SuperlumiNova na wskazówkach.
Zegarek naręczny inspirowany tym z samochodu jest bardzo podobny. Sport Chrono Subsecond ma stylowy, minimalistyczny design. Szczególną uwagę zwraca bardzo nietypowa koperta o okrągłym kształcie i z bardzo wąskimi uszami, których końce są ze sobą połączone, co daje wrażenie ażurowania przestrzeni między uszami w kopercie, która powstała pierwotnie jako masywny monoblok ze zintegrowanym mocowaniem paska.
Tutaj całość otrzymała wizualnie niesłychaną lekkość, która jest niejako potwierdzana przez zastosowanie tytanu jako budulca. Nowoczesnego i zarazem technicznego charakteru dodaje połączenie powierzchni polerowanych i matowych, co oczywiście - jak przystało na Porsche Design - jest wykonane z najwyższą precyzją.
Średnica koperty to 42 mm a grubość 12,25 mm. Od strony tarczy kopertę wieńczy szkło szafirowe z dwustronną i siedmiowarstwową powłoką antyrefleksyjną o podwyższonej twardości. Dobrany pasek jest w pełni zintegrowany z kopertą, wykonany ze skóry takiej samej jakiej używa się do wykończenia wnętrza samochodu w bardzo nowoczesny stylu.
Pasek jest zapinany na składaną, tytanową klamrę zwalnianą przyciskami. Koronka umieszczona jest tradycyjnie na godzinie 3. Ma odpowiednią wielkość i prosty kształt a jej boki to spora ilość precyzyjnych nacięć.
Minimalistyczne tarcze i manufakturowe mechanizmy
Tarcza zegarka jest minimalistyczna a zarazem bogata w detale potwierdzające precyzję wykonania. Opcjonalnie dostępne są cyferblaty w kolorze czarnym, brązowym lub niebieskim. Tarczę otacza wąska, ale dość wysoka luneta. Sama powierzchnia tarczy jest trójpoziomowa. Pod samym szkłem na wąskiej, poziomej powierzchni nadrukowano jako cyfry arabskie skalę minutową co pięć. Na skośnej części schodzącej do głównej płaszczyzny nadrukowano podziałkę minutową i godzinową za pomocą kresek.
Główna powierzchnia ma wyraźny wzór w postaci szczotkowania. Pod godziną 12 nadrukowano logo i nazwę firmy, a po przeciwnej stronie jest zagłębiona mała tarcza sekundnika. Centralne umieszczone wskazówki, godzinowa i minutowa są proste, dobrze widoczne i wypełnione masa świecącą.
Patrząc na całość wyraźnie widać odwzorowanie zegarka z deski rozdzielczej samochodu.
„Sercem” zegarka Sport Chrono Subsecond jest nowy mechanizm Porsche Design kaliber 03.200 z automatycznym naciągiem, który został opracowany we własnych zakładach tej firmy. Rezerwa chodu przy pełnym naciągu sprężyny napędowej powinna wynosić 38 godzin. Koło balansu pracuje z częstotliwością 28 800 wahnięć na godzinę, a części ruchome mechanizmu łożyskowane są za pomocą 31 kamieni syntetycznych.
Czwarta wersja nie wyróżnia się tylko kolorem, ale także dodatkową funkcją jaką jest stoper.
Matowa czarna tarcza tego modelu jest elementem współgrającym z kopertą także w czarnym kolorze. Tarcza ma również trzy warstwy, jednak poza małą tarczą na godzinie 6, która w tym wypadku wskazuje godziny stopera, jest druga mała tarcza pod godziną 12, która odpowiada za minuty stopera. Na godzinie 9 jest półkoliste nacięcie, w którym widać obracającą się tarczę ze skalą. To mały sekundnik zegarka.
Logo i nazwa firmy oraz informacja o certyfikacie chronometru są umieszczone na godzinie 3, a na godzinie 4 wycięto okienko datownika ze wskazaniami dnia miesiąca na czarnym tle. Sercem tego modelu jest mechanizm Porsche Design Kaliber 01.100 z automatycznym naciągiem. Rezerwa chodu wynosi 48 godzin, mechanizm jest łożyskowany na 25 kamieniach, a balans pracuje z częstotliwością oscylacji wynoszącą 28 800 wahnięć na godzinę.
Z racji dodatkowej komplikacji konstrukcji mechanizmu zegarek w tej wersji jest nieco grubszy i ma 14,9 mm grubości. Druga różnica w obudowie to dwa, duże, skośnie ustawione przyciski po obu stronach koronki służące do obsługi stopera.
Sportowe zegarki mechaniczne o ciekawym wzornictwie
Oba sportowe i wyjątkowe pod względem wzorniczym modele zegarków są ciekawymi opcjami codziennych czasomierzy o wysokiej jakości wykonania, ale także o wysokiej precyzji wskazań, bo oba mają certyfikat COSC, jak wszystkie mechanizmy Porsche Design.
Zegarki SportChrono i SportChrono Subsecond Chronometer zapewniają standardowe funkcje, ale także duży poziom indywidualizmu ze względu na powiązania ze sportowymi samochodami, nowoczesnemu designowi i wysokiej jakości wykonania.
Model SportChrono Subsecond Chronometer, czyli z małą sekundą, wyceniony jest na kwotę 20 693 złote, a w wersji SportChrono ze stoperem na kwotę 26 738 złotych.
Adrian Szewczyk