• Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Tissot

Rozmowa z Maciejem Jaworskim - twórcą kanału „Szafirowe Szkiełko” o zegarkach na YouTube


Zegarki i Pasja Maciej Kopyto: Wiem, że z zawodu jesteś informatykiem, zegarki to Twoja niezwykła pasja, ale jest to pasja „po godzinach”. Jak wpadłeś na pomysł założenia kanału o zegarkach na YouTube? Czy to efekt Twojej pracy z nowymi technologiami na co dzień?

Maciej Jaworski: Faktycznie, to, czym zajmuję się na co dzień, ułatwiło mi rozpoczęcie pracy nad kanałem na YT. Firma, w której pracuję, idzie w kierunku medialnych rozwiązań komunikacyjnych, czyli zamiast nudnych maili tworzymy materiały wideo. Jestem częścią tego projektu i współtworzę te materiały. Dzięki temu zdobywam nowe umiejętności, a publiczne wystąpienia nie są dla mnie problemem. Szukając prywatnie informacji o zegarkach na YT, trafiałem głównie na materiały anglojęzyczne, co pewnego dnia sprawiło, że postanowiłem spróbować własnych sił – założyć swój kanał.

Jak długo prowadzisz „Szafirowe Szkiełko? Ilu masz obecnie subskrybentów?

Maciej Jaworski: Kanał prowadzę już ponad rok i niedawno przybył mi czterotysięczny subskrybent.

To już całkiem spora liczba.
Czy łatwo jest przyciągnąć uwagę widzów i pozyskiwać nowe osoby śledzące Twój kanał?

Maciej Jaworski: Cieszę się z każdego nowego widza, ale te pełne liczby zawsze cieszą oko. Mój kanał buduję na luzie i bez tak zwanej spinki. Nie prowadzę agresywnej kampanii reklamowej i nie narzucam się nikomu. Wychodzę z założenia, że jeśli komuś podoba się to, co nagrywam, to kliknie w następny film, zostanie na dłużej.

Moje materiały opieram nie na szczegółowym scenariuszu, stałym schemacie, a raczej na zarysie tego, co chcę przekazać. Wydaje mi się, że takie działanie bardziej zbliża mnie do widza, nie stawia bariery niedostępności, a tworzy klimat „normalności”.

Czy YouTube to dobre miejsce na propagowanie pasji do zegarków?

Maciej Jaworski: Każde miejsce do propagowania pasji do zegarków jest dobre.

Ważne jest to, aby znaleźć narzędzie, za pomocą którego komunikacja będzie dla nas naturalna i swobodna. Ciebie dobrze się czyta, mnie się dobrze ogląda.


Rozmowa z Maciejem Jaworskim - twórcą kanału „Szafirowe Szkiełko” o zegarkach na YouTube

Zwykło się mawiać, że takie media jak YouTube zdominowane są przez młode osoby. Czy tak jest?

Czy masz wiedzę na temat Twoich widzów – płeć, średni wiek, miejsce zamieszkania itd.?


Maciej Jaworski: Rzeczywiście, wchodząc na główną stronę YouTube (YT), użytkownik zalewany jest kolorowymi, głośnymi materiałami, wyraźnie kierowanymi do młodszych widzów. Niemniej YT jest tak dużym kanałem komunikacyjnym, że każdy znajdzie tu coś dla siebie, niezależnie od wieku.

W przypadku Szafirowego Szkiełka widzowie to przede wszystkim mężczyźni w wieku 35-44 lat – oni stanowią ponad 40 proc. oglądających. Zaledwie 5 proc. mniej to widzowie w wieku 25-34 lat.

Co uznajesz za mocną stronę YouTube jako medium i takiej formy prezentacji?
Co stanowi problemy / utrudnienia? Co byś zmienił?


Maciej Jaworski: Chyba największym atutem YT jest możliwość pokazania zegarków z każdej strony, nie ograniczając się do jednego czy dwóch zdjęć. Problematyczna jest natomiast często konieczność zmieszczenia się z przekazem w materiale w czasie przyjaznym dla widza, a więc w około 10-15 minut. Czasem materiał roboczy trwa nawet godzinę, więc muszę się mocno postarać, aby wydobyć z niego kwintesencję tego, co chcę przekazać widzom.

Niektórzy zarzucają mi gadulstwo, a nie zdają sobie sprawy z tego, że… mogłoby być znacznie gorzej.


Rozmowa z Maciejem Jaworskim - twórcą kanału „Szafirowe Szkiełko” o zegarkach na YouTube

Wynika z tego, że nie masz problemów z tworzeniem filmów. A jak pozyskujesz zegarki do prezentacji przed kamerą? Z doświadczenia wiem, że to wcale nie jest łatwe zadanie.

Maciej Jaworski: Masz rację, pozyskiwanie systematycznie nowych, interesujących zegarków do prezentacji nie jest sprawą prostą. Początkowo zegarki, które pojawiały się na kanale, pochodziły głównie z kolekcji moich kolegów z pracy oraz mojej własnej. Wraz z rozwojem i rosnącą popularnością kanału zaczęły pojawiać się propozycje zrecenzowania zegarków należących do widzów Szafirowego Szkiełka.

Istotna obecnie jest dla mnie współpraca ze sklepem „odCzasu doCzasu”, którego właściciela, Władka Mellera, poznałem na ubiegłorocznym festiwalu AuroChronos. Od tamtej pory Władek nie tylko użycza mi zegarków do zrecenzowania czy omówienia ich przed kamerą, ale służy także swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą o nich. Dzięki uprzejmości Władka mam dostęp do różnych modeli zegarków.

Staram się też samodzielnie nawiązywać kontakt z markami zegarkowymi, co zaowocowało do tej pory materiałami o zegarkach Bulova Computron, Ming 17.03 czy Balticus Gwiezdny Pył.


Jak oceniasz poziom wiedzy i zaangażowanie polskich użytkowników YouTube, którzy odwiedzają Twój kanał? Czy wchodzisz z nimi w interakcję – jeśli tak, to jak to wygląda?

Maciej Jaworski: Moi widzowie to w większości przemili, sympatyczni i inteligentni ludzie, którzy świadomie oglądają tworzone przeze mnie materiały. Mają swoje zdanie i nie zawsze pokrywa się ono z moim, ale wymieniamy się poglądami w kulturalny sposób.

Świat jednak nie jest idealny i zdarzają się również komentarze niemerytoryczne, a mające jedynie na celu obrażanie innych i rozładowanie własnych frustracji. Staram się reagować na nie dając szansę widzowi na wyedytowanie treści, jeśli to nie następuje, to w ostateczności usuwam"

Filmy o jakiej tematyce podobają się Twoim widzom najbardziej?

Maciej Jaworski: Największą popularnością cieszą się oczywiście recenzje zegarków. Myślę, że wynika to w dużej mierze z tego, że ludzie, rozważając zakup zegarka, szukają o nim informacji.

Niemniej mam nadzieję, że moi stali widzowie śledzą również relacje z wydarzeń czy materiały okołozegarkowe, którymi staram się urozmaicać kanał.

Rozmowa z Maciejem Jaworskim - twórcą kanału „Szafirowe Szkiełko” o zegarkach na YouTube

Opowiedz o dwóch skrajnych sytuacjach: takiej, która Cię bardzo miło zaskoczyła w trakcie tworzenia kanału i jego prowadzenia, i takiej, o której wolałbyś zapomnieć.

Maciej Jaworski: Na pewno niezwykłym doświadczeniem były sytuacje, w których zgłaszali się do mnie widzowie z chęcią użyczenia mi swoich zegarków do recenzji. W obecnych czasach takie zaufanie jest rzadkością i rozpiera mnie duma, że akurat mnie nim obdarzono.

Mam to szczęście, że póki co nie zdarzyła mi się sytuacja, o której chciałbym zapomnieć.

Czy tworzenie filmów na YouTube to wymagające zajęcie? Ile czasu z reguły poświęcasz na przygotowanie jednego filmu, ile na jego montaż? Czy często musisz robić duble/poprawki?

Maciej Jaworski: Materiały, które wrzucam na YT, wymagają ode mnie sporo pracy i zaangażowania – począwszy od pozyskania zegarka, przez przygotowanie informacji o nim, po sam proces nagrania i edycji filmu. Zawsze nagrywam materiał w kilku wersjach, zazwyczaj ta ostatnia jest najlepsza i wymaga najmniej cięć. Można powiedzieć, że nagranie zajmuje około pół dnia, a jego edycja – drugie tyle.

Zdarzyło się również, że po zakończeniu czasochłonnej edycji materiału ponownie rozkładałem go na części pierwsze, by coś dodać lub poprawić.


Prowadzenie kanału nadal traktujesz jako hobby czy rozważasz zajęcie się tym jako pracą na pełny etat i w formie zarobkowej?

Maciej Jaworski: Wychodzę z założenia, że będę się tym zajmował, dopóki będzie to moje hobby.

Nie zamierzam robić niczego na siłę, a jeśli prowadzenie kanału stałoby się tylko przykrym obowiązkiem, to myślę, że nie byłoby to fajne ani dla widzów, ani dla mnie. Kanał traktuję bardziej jako przyczynek do większej styczności z zegarkami niż jako sposób zarabiania na nie.

Dziękuję za rozmowę i życzę zatem wielu godzin udanych, ciekawych nagrań!

Kanał Maćka na YouTube tu: "Szafirowe Szkiełko"
 
...

Wywiad ukazał się w drukowanym kwartalniku - Magazyn Zegarki i Pasja NR 11

Więcej rozmów dotyczących branży tu - Wywiady i rozmowy

 


Tagi:

Certina - Premium

REKLAMA

Zegarek dla nastolatka i… stulatka

Zegarek dla nastolatka i… stulatka

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Janeba Oris 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

SEIKO 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Bulova 420

REKLAMA

Aerowatch: koszykarska reprezentacj...
Aerowatch: koszykarska reprezentacj...
09.01.2020
Watches & Wonders 2020 w Genewie – ...
Watches & Wonders 2020 w Genewie – ...
27.02.2020

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Mudita
Zegarki marki Nomos
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco