• Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Ball

Słabszy rok dla grupy Swatch. Co dalej z akcjami spółki i jakie są perspektywy na 2025?


Rok 2024 był mało udany dla Grupy Swatch, która zanotowała zysk netto w wysokości 219 mln franków szwajcarskich, podczas gdy w 2023 r. zysk netto wyniósł 890 mln franków. W tej sytuacji pojawił się pomysł głównych akcjonariuszy o wykupie akcji i wycofaniu grupy ze szwajcarskiej giełdy.

Grupa Swatch to jeden z największych na świecie producentów zegarków. Należą do niej obecnie takie marki jak Blancpain, Breguet, Certina, Glashütte Original, Hamilton, Harry Winston, Longines, Mido, Omega, Rado, Union Glashütte, Jaquet Droz, Balmain, Flik Flak oraz Tissot i Swatch.

Grupa wchodziła w rok 2024 z optymizmem, po udanym roku 2023. Te nadzieje się jednak nie ziściły. Przychody Grupy Swatch w 2024 r. ze sprzedaży przekroczyły 6,73 mld franków szwajcarskich, co było wynikiem mniejszym niż w 2023 r. o 12,2 proc. przy stałych kursach wymiany i o 14,6 proc. mniejszym przy obecnych kursach. W 2023 przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld franków.

Grupa zanotowała zysk z działalności operacyjnej w wysokości 304 mln franków, podczas gdy w roku 2023 wynik ten wyniósł 1,19 mld franków. Grupa Swatch zanotowała w 2024 r. zysk netto w wysokości 219 mln franków, podczas gdy w 2023 r. zysk netto wyniósł 890 mln franków.

Grupa podkreśla, że utrzymanie mocy produkcyjnych i miejsc pracy doprowadziło do silnie ujemnego wyniku operacyjnego w segmencie produkcja.

Igrzyska Olimpijskie w Paryżu nie pomogły

Segment zegarków i biżuterii (bez produkcji) zakończył rok 2024 ze znacznym spadkiem sprzedaży i marżą operacyjną wynoszącą 10,6 proc. (w roku 2023 marża wyniosła 17,2 proc.), co częściowo wynikało z celowego utrzymania inwestycji marketingowych np. podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.

Słabszy rok dla grupy Swatch. Co dalej z akcjami spółki i jakie są perspektywy na 2025?

W drugiej połowie 2024 r. utrzymywał się ogromny spadek popytu na dobra konsumpcyjne w Chinach, oraz w Hongkongu i Makau (które są oddzielnie rozliczane), a także na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, które są w dużym stopniu uzależnione od chińskich turystów.

Sprzedaż w tych kluczowych regionach dla marek Grupy Swatch spadła łącznie o około 30 proc. Udział całkowitej sprzedaży w Chinach (wliczając Hongkong i Makau) wyniósł 27 proc., podczas gdy w roku 2023 r. było to 33 proc.

Główne rynki, czyli Stany Zjednoczone, Japonia, Indie i kraje Bliskiego Wschodu osiągnęły rekordową sprzedaż w swoich lokalnych walutach. W USA, największym rynku zegarków (Chiny mają miejsce drugie) marki Omega, Longines i Swatch osiągnęły bardzo dobre wyniki, a Tissot po raz pierwszy przekroczył 100 milionów dolarów sprzedaży.

W Japonii, trzecim co do wielkości rynku eksportowym szwajcarskich zegarków, osiągnięto wysoki dwucyfrowy wzrost, a marki Harry Winston, Omega, Longines i Tissot wzmocniły swoje pozycje. Marka Swatch nadal utrzymuje sprzedaż na wysokim poziomie w Japonii.

Grupa Rivoli (spółka posiadająca ponad 300 sklepów z zegarkami i biżuterią w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Omanie, Katarze i Bahrajnie, jej większościowym akcjonariuszem jest Grupa Swatch) osiągnęła znaczny wzrost sprzedaży, a nowa firma dystrybucyjna w Arabii Saudyjskiej osiągnęła bardzo dobre wyniki.

Zegarki z niższej i średniej półki lepiej się sprzedają niż te z wyższej

Trudne otoczenie rynkowe uderzyło szczególnie w prestiżowe marki Breguet i Blancpain. Zegarki Harry Winston i Omega wypadły natomiast dobrze, podobnie jak marki ze średnich segmentów cenowych, takie jak Rado, Longines i Tissot. Popyt na modele MoonSwatch i Scuba Fifty Fathoms Swatch pozostawał bardzo wysoki przez cały rok, wzrósł on szczególnie w drugiej połowie roku dzięki sukcesowi nowych modeli Mission to the Super Blue Moonphase i Mission to Earthphase.

Słabszy rok dla grupy Swatch. Co dalej z akcjami spółki i jakie są perspektywy na 2025?

Sprzedaż w grudniu 2024 była na bardzo wysokich poziomach, szczególnie w przypadku marek Omega, Tissot i Hamilton, które zanotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, podczas gdy sprzedaż marek z segmentu luksusowego była nadal niższa, niż w roku 2023.

Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie a także niektórych krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Holandia czy Belgia, przekroczyła sprzedaż z roku 2023 r. o 20 proc. lub więcej.

Znacznie niższa sprzedaż w segmencie produkcja, wynikająca ze spadku zamówień, zarówno od podmiotów zewnętrznych, jak i od marek własnych grupy, doprowadziła do silnie ujemnego wyniku operacyjnego segmentu. Grupa trzyma się swojej strategii utrzymywania zdolności produkcyjnych. Doprowadzi to do szybkiej poprawy wyniku segmentu produkcja w 2025 r., jeśli sprzedaż się poprawi. Tym bardziej, że praktycznie wszystkie rynki na świecie są na drodze wzrostu, a problemy z konsumpcją są widoczne tylko w regionie Chin.

Grupa Swatch to nie tylko zegarki, ale także specjalistyczne systemy elektroniczne. W całym 2024 roku segment ten odnotował sprzedaż w wysokości 330 mln franków szwajcarskich, co oznacza spadek 7,0 proc. przy stałych kursach wymiany i spadek 8,1 proc. przy bieżących kursach. Zysk operacyjny wyniósł 12 mln franków (rok wcześniej było to 27 mln franków).

Spadek inwestycji, spadek zatrudnienia, optymistyczne perspektywy

Grupa zwiększyła inwestycje we własne spółki detaliczne i realizowała duże projekty związane z budynkami produkcyjnymi, takimi jak dla EM Microelectronic-Marin oraz ETA. Łącznie wartość inwestycji w grupie miała wartość 568 mln franków, podczas gdy inwestycje w 2023 r. sięgnęły 803 mln franków.

Intensywne działania badawczo-rozwojowe doprowadziły do 196 nowych wniosków patentowych w 2024 r., podczas gdy w 2023 r. takich wniosków było 188.

Liczba zatrudnionych w Grupie Swatch na koniec 2024 roku wyniosła 32 477 osób, podczas gdy na koniec 2023 r. było ich 33 602 – to spadek o 1125 osób.

Na rok 2025 Grupa Swatch patrzy jednak z optymizmem.

Słabszy rok dla grupy Swatch. Co dalej z akcjami spółki i jakie są perspektywy na 2025?

- Rok 2025 roku obiecuje pozytywny impet na całym świecie. Rozległa baza przemysłowa grupy, a także jej silne marki, z wieloma ekscytującymi nowymi produktami we wszystkich segmentach cenowych, oznaczają, że można spodziewać się pozytywnych wyników w roku 2025 – przekonuje grupa.

Firma przyznaje, że popyt w Chinach nadal będzie raczej ograniczony. Oczekuje się, że nawyki i zachowania chińskich konsumentów będą się nadal zmieniać, co otworzy wiele nowych możliwości dla silnie pozycjonowanych marek. W roku 2025 Swatch Group spodziewa się znacznej poprawy w zakresie sprzedaży i wyników operacyjnych.

Akcje Grupy Swatch znikną ze szwajcarskiej giełdy?

Słabe wyniki finansowe były impulsem, który zrodził pomysł wycofania akcji Grupy Swatch z giełdy w Zurychu.

„Mam wielką nadzieję”, że firma znajdzie kogoś, kto „pomoże nam przejąć kontrolę nad giełdą”, powiedział Nick Hayek, dyrektor generalny Grupy Swatch podczas spotkania z dziennikarzami, które odbyło się 19 marca 2025 r. W reakcji na te deklaracje, akcje Swatch podrożały o 4,3 proc.

Słabszy rok dla grupy Swatch. Co dalej z akcjami spółki i jakie są perspektywy na 2025?

Nick Hayek zaznaczył, że ewentualne wycofanie spółki z giełdy zajmie trochę czasu.

Agencja Bloomberg informuje, że akcje grupy Swatch w ciągu ostatnich 12 miesięcy potaniały o 18 proc. Nick Hayek posiada ok. 44 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki. Bloomberg pisze, że nie jest jasne, czy Nick Hayek żartował, czy mówił poważnie o wykupie akcji, zwraca jednak uwagę, że pogłoski o wycofaniu akcji Grupy Swatch pojawiają się co jakiś czas.  

Agencja przypomina, że Nick Hayek miał czasami trudne relacje z innymi akcjonariuszami, w tym innymi członkami rodziny i stronami powiązanymi. Powiedział, że w 2024 r. wycofanie akcji Grupy Swatch byłoby „miłą rzeczą”, ale wskazał, że nie jest skłonny zaciągnąć długu potrzebnego do wykupienia akcji od innych akcjonariuszy.

Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.

Jacek Ciepiela


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Dołącz teraz - zaloguj się!

Dołącz teraz - zaloguj się!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Luminox 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

SEIKO 420

REKLAMA

Aurochronos 420

REKLAMA

Bulova 420

REKLAMA

Alpina 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Zegarek Nomos Tangente 2date zdobyw...
Zegarek Nomos Tangente 2date zdobyw...
22.03.2025

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Mudita
Zegarki marki Nomos
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco