Rok 2024 był mało udany dla Grupy Swatch, która zanotowała zysk netto w wysokości 219 mln franków szwajcarskich, podczas gdy w 2023 r. zysk netto wyniósł 890 mln franków. W tej sytuacji pojawił się pomysł głównych akcjonariuszy o wykupie akcji i wycofaniu grupy ze szwajcarskiej giełdy.
Grupa Swatch to jeden z największych na świecie producentów zegarków. Należą do niej obecnie takie marki jak Blancpain, Breguet, Certina, Glashütte Original, Hamilton, Harry Winston, Longines, Mido, Omega, Rado, Union Glashütte, Jaquet Droz, Balmain, Flik Flak oraz Tissot i Swatch.
Grupa wchodziła w rok 2024 z optymizmem, po udanym roku 2023. Te nadzieje się jednak nie ziściły. Przychody Grupy Swatch w 2024 r. ze sprzedaży przekroczyły 6,73 mld franków szwajcarskich, co było wynikiem mniejszym niż w 2023 r. o 12,2 proc. przy stałych kursach wymiany i o 14,6 proc. mniejszym przy obecnych kursach. W 2023 przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld franków.
Grupa zanotowała zysk z działalności operacyjnej w wysokości 304 mln franków, podczas gdy w roku 2023 wynik ten wyniósł 1,19 mld franków. Grupa Swatch zanotowała w 2024 r. zysk netto w wysokości 219 mln franków, podczas gdy w 2023 r. zysk netto wyniósł 890 mln franków.
Grupa podkreśla, że utrzymanie mocy produkcyjnych i miejsc pracy doprowadziło do silnie ujemnego wyniku operacyjnego w segmencie produkcja.
Igrzyska Olimpijskie w Paryżu nie pomogły
Segment zegarków i biżuterii (bez produkcji) zakończył rok 2024 ze znacznym spadkiem sprzedaży i marżą operacyjną wynoszącą 10,6 proc. (w roku 2023 marża wyniosła 17,2 proc.), co częściowo wynikało z celowego utrzymania inwestycji marketingowych np. podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.

W drugiej połowie 2024 r. utrzymywał się ogromny spadek popytu na dobra konsumpcyjne w Chinach, oraz w Hongkongu i Makau (które są oddzielnie rozliczane), a także na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, które są w dużym stopniu uzależnione od chińskich turystów.
Sprzedaż w tych kluczowych regionach dla marek Grupy Swatch spadła łącznie o około 30 proc. Udział całkowitej sprzedaży w Chinach (wliczając Hongkong i Makau) wyniósł 27 proc., podczas gdy w roku 2023 r. było to 33 proc.
Główne rynki, czyli Stany Zjednoczone, Japonia, Indie i kraje Bliskiego Wschodu osiągnęły rekordową sprzedaż w swoich lokalnych walutach. W USA, największym rynku zegarków (Chiny mają miejsce drugie) marki Omega, Longines i Swatch osiągnęły bardzo dobre wyniki, a Tissot po raz pierwszy przekroczył 100 milionów dolarów sprzedaży.
W Japonii, trzecim co do wielkości rynku eksportowym szwajcarskich zegarków, osiągnięto wysoki dwucyfrowy wzrost, a marki Harry Winston, Omega, Longines i Tissot wzmocniły swoje pozycje. Marka Swatch nadal utrzymuje sprzedaż na wysokim poziomie w Japonii.
Grupa Rivoli (spółka posiadająca ponad 300 sklepów z zegarkami i biżuterią w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Omanie, Katarze i Bahrajnie, jej większościowym akcjonariuszem jest Grupa Swatch) osiągnęła znaczny wzrost sprzedaży, a nowa firma dystrybucyjna w Arabii Saudyjskiej osiągnęła bardzo dobre wyniki.
Zegarki z niższej i średniej półki lepiej się sprzedają niż te z wyższej
Trudne otoczenie rynkowe uderzyło szczególnie w prestiżowe marki Breguet i Blancpain. Zegarki Harry Winston i Omega wypadły natomiast dobrze, podobnie jak marki ze średnich segmentów cenowych, takie jak Rado, Longines i Tissot. Popyt na modele MoonSwatch i Scuba Fifty Fathoms Swatch pozostawał bardzo wysoki przez cały rok, wzrósł on szczególnie w drugiej połowie roku dzięki sukcesowi nowych modeli Mission to the Super Blue Moonphase i Mission to Earthphase.

Sprzedaż w grudniu 2024 była na bardzo wysokich poziomach, szczególnie w przypadku marek Omega, Tissot i Hamilton, które zanotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, podczas gdy sprzedaż marek z segmentu luksusowego była nadal niższa, niż w roku 2023.
Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie a także niektórych krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Holandia czy Belgia, przekroczyła sprzedaż z roku 2023 r. o 20 proc. lub więcej.
Znacznie niższa sprzedaż w segmencie produkcja, wynikająca ze spadku zamówień, zarówno od podmiotów zewnętrznych, jak i od marek własnych grupy, doprowadziła do silnie ujemnego wyniku operacyjnego segmentu. Grupa trzyma się swojej strategii utrzymywania zdolności produkcyjnych. Doprowadzi to do szybkiej poprawy wyniku segmentu produkcja w 2025 r., jeśli sprzedaż się poprawi. Tym bardziej, że praktycznie wszystkie rynki na świecie są na drodze wzrostu, a problemy z konsumpcją są widoczne tylko w regionie Chin.
Grupa Swatch to nie tylko zegarki, ale także specjalistyczne systemy elektroniczne. W całym 2024 roku segment ten odnotował sprzedaż w wysokości 330 mln franków szwajcarskich, co oznacza spadek 7,0 proc. przy stałych kursach wymiany i spadek 8,1 proc. przy bieżących kursach. Zysk operacyjny wyniósł 12 mln franków (rok wcześniej było to 27 mln franków).
Spadek inwestycji, spadek zatrudnienia, optymistyczne perspektywy
Grupa zwiększyła inwestycje we własne spółki detaliczne i realizowała duże projekty związane z budynkami produkcyjnymi, takimi jak dla EM Microelectronic-Marin oraz ETA. Łącznie wartość inwestycji w grupie miała wartość 568 mln franków, podczas gdy inwestycje w 2023 r. sięgnęły 803 mln franków.
Intensywne działania badawczo-rozwojowe doprowadziły do 196 nowych wniosków patentowych w 2024 r., podczas gdy w 2023 r. takich wniosków było 188.
Liczba zatrudnionych w Grupie Swatch na koniec 2024 roku wyniosła 32 477 osób, podczas gdy na koniec 2023 r. było ich 33 602 – to spadek o 1125 osób.
Na rok 2025 Grupa Swatch patrzy jednak z optymizmem.

- Rok 2025 roku obiecuje pozytywny impet na całym świecie. Rozległa baza przemysłowa grupy, a także jej silne marki, z wieloma ekscytującymi nowymi produktami we wszystkich segmentach cenowych, oznaczają, że można spodziewać się pozytywnych wyników w roku 2025 – przekonuje grupa.
Firma przyznaje, że popyt w Chinach nadal będzie raczej ograniczony. Oczekuje się, że nawyki i zachowania chińskich konsumentów będą się nadal zmieniać, co otworzy wiele nowych możliwości dla silnie pozycjonowanych marek. W roku 2025 Swatch Group spodziewa się znacznej poprawy w zakresie sprzedaży i wyników operacyjnych.
Akcje Grupy Swatch znikną ze szwajcarskiej giełdy?
Słabe wyniki finansowe były impulsem, który zrodził pomysł wycofania akcji Grupy Swatch z giełdy w Zurychu.
„Mam wielką nadzieję”, że firma znajdzie kogoś, kto „pomoże nam przejąć kontrolę nad giełdą”, powiedział Nick Hayek, dyrektor generalny Grupy Swatch podczas spotkania z dziennikarzami, które odbyło się 19 marca 2025 r. W reakcji na te deklaracje, akcje Swatch podrożały o 4,3 proc.

Nick Hayek zaznaczył, że ewentualne wycofanie spółki z giełdy zajmie trochę czasu.
Agencja Bloomberg informuje, że akcje grupy Swatch w ciągu ostatnich 12 miesięcy potaniały o 18 proc. Nick Hayek posiada ok. 44 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki. Bloomberg pisze, że nie jest jasne, czy Nick Hayek żartował, czy mówił poważnie o wykupie akcji, zwraca jednak uwagę, że pogłoski o wycofaniu akcji Grupy Swatch pojawiają się co jakiś czas.
Agencja przypomina, że Nick Hayek miał czasami trudne relacje z innymi akcjonariuszami, w tym innymi członkami rodziny i stronami powiązanymi. Powiedział, że w 2024 r. wycofanie akcji Grupy Swatch byłoby „miłą rzeczą”, ale wskazał, że nie jest skłonny zaciągnąć długu potrzebnego do wykupienia akcji od innych akcjonariuszy.
Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
08:40 24.03.2025Wiadomości
Słabszy rok dla grupy Swatch. Co dalej z akcjami spółki i jakie są perspektywy na 2025?
Tagi:
REKLAMA
Tajemnica sekundnika. Maurice Lacroix Masterpiece Mysterieuse
Dla wyróżnienia się zegarkiem, ich miłośnicy, oraz inne osoby zwracające uwagę na dekorację swojego nadgarstka, poszukują coraz to bardziej wyrafinowanych modeli czasomie ...
OMEGA MEMOMATIC – wyjątkowy czasomierz z alarmem
Manufaktura Omega słynie z wielu przełomowych i technicznie zaawansowanych modeli zegarków, które zapisały się już na stałe w historii zegarmistrzostwa. Konstruktorzy ora ...
Warto chronić swój zegarek. Namagnesowanie zegarka
Dumnie brzmiące napisy „Antimagnetic”, znane doskonale tak z wiekowych zegarków Doxa, czy Atlantic, ale także Błonie (Blonex Antymagnetyczny), zniknęły z tarcz nowo produ ...
Certina DS-1 Big Date w nowej odsłonie. Mniej elegancji, więcej ekstrawagancji
Certina to powszechnie znany i ceniony szwajcarski producent zegarków. To także jedna z moich ulubionych firm zegarmistrzowskich, a także marka, która swoją tożsamość bud ...
Wytrzymałość redefiniowana: G-SHOCK GA-V01 z technologią Shock Release Hand
Japońska marka G-Shock, stworzona przez firmę Casio, zrewolucjonizowała rynek zegarków w 1983 roku, kiedy to wprowadzono pierwszy model – DW-5000C. Pomysłodawcą projektu ...
Świętując 50-lecie Maurice Lacroix. Za co lubimy tę markę, a co pozostawia mały… niedosyt?
W 2025 roku marka Maurice Lacroix obchodzi swoje 50-lecie, co stanowi doskonałą okazję do refleksji nad jej historią i osiągnięciami. Istnieje wiele powodów, dla których ...
Anielski zegarek. Frederique Constant Watch Angels Worldtimer Manufacture Limited Edition
W 2004 roku firma Frederique Constant dołączyła do elitarnego grona tych producentów zegarków, którzy mogą pochwalić się mechanizmami produkowanymi we własnym zakresie. K ...
Czapek & Cie Promenade Plissé. Tarcze inspirowane modą, tworzące iluzję ruchu
Firma Czapek, jak dla mnie, to marka, która budzi bardzo pozytywne skojarzenia. Oczywiście związane są one z tym, że manufaktura ta produkuje zegarki wysokiej jakości ora ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...









greenlogic.eu