Zegarkowa demografia

POWRÓT 30.07.2015 Wiadomości
Zegarkowa demografia

Nowe pokolenie chce nowych marek i nowych zegarków, a do tego chce ich w nowych cenach! Przy wzrastających wskaźnikach zegarmistrzowskiej demografii kurczy się szwajcarski eksport zegarów. Powstaje około stu nowych marek zegarkowych rocznie – dwie marki w każdym tygodniu! Zegarki sygnowane nowymi logotypami pojawiają się w każdym z cenowych segmentów i na każdym z kontynentów.
W ten sposób na łamach portalu Swiss Time, swój wywód w temacie jednego z aspektów zegarkowej branży, zatytułowany: „Zegarkowa demografia” rozpoczyna Grégory Pons

Nie tłumacząc całej treści (jest dostępna tutaj – https://www.swisstime.ch/en/news/editorial/watchmaking-demographics/ ), i zanim jeszcze odniosę się do kilku z podnoszonych przez autora kwestii, warto zaznaczyć, że zbierając materiały zasięgnął on także informacji o naszym - polskim rynku. W treści opracowania autor wskazał przykładowo, że u nas, w ostatnim czasie powstało siedem marek zegarkowych. Wprawdzie ta liczba może wydawać się dyskusyjną, bo trudno tych siedem marek „tak z rękawa” wyliczyć, ale… może jednak? Polpora, Czas, Copernicus, G.Gerlach, Chronos Art, Xicorr, Błonie i… mamy siedem!!!
Można przecież do tego grona jeszcze też doliczyć choćby markę Leon Prokop ( https://www.leonprokop.pl/)!

Z podnoszonych przez autora kwestii, warto na pewno wymienić, i na tyle na ile to wskazane, czy możliwe, skomentować następujące sprawy:





W ostatnich kilkunastu latach nowe marki powstały w zupełnie nowych dla zegarkowej produkcji krajach – jest wśród nich (wskazana już powyżej) Polska, ale jest także Nigeria (dwie marki), Szwecja (szesnaście marek!!!), kilkanaście marek zegarkowych w Australii. - ta informacja jest bardzo cenną, bo my patrząc tylko na nasz, szwajcarski i inne znane zegarkowe rynki, nie zauważamy takiej geograficznej systematyki. Dodatkowo wgłębiając się jeszcze w ten aspekt rozważań, dzięki aktywności naszego Noble Banku, możemy do tej listy dołożyć też choćby Islandię z marką „JS Watch co. Reykjavik”.

Zegarkowa demografia Xicorr

W tekście autor podaje dwie, wynikające z demografii przyczyny takich zmian. Jego zdaniem, po pierwsze jest nią naturalna zmiana pokoleniowa, a drugą wskazuje jako wynik cyfryzacji w globalnym jej znaczeniu. - to też są bardzo cenne, mimo że wydające się oczywiste uwagi. To właśnie tego rodzaju „globalizacja”

– zgodnie z przekazem marki G.Gerlach jest podstawą jej sukcesu, bo większość zegarków producent ten sprzedaje poprzez internet i poza granice Polski. foto: G.Gerlach Powszechnym błędem – jest zdaniem autora twierdzenie, że młode pokolenie nie nosi zegarków. W jego przekonaniu, młodzi ludzie nie chcą tylko, nosić takich samych czasomierzy, jak generacja ich rodziców. Oni uważają tego rodzaju czasomierze za zbyt drogie i zbyt przestarzałe. - takiej sugestii na podstawie obserwacji naszego rynku, w żaden sposób nie można wysnuć, bo u nas, ze względu na polityczno - gospodarcze zmiany końca poprzedniego wieku, realnie cały czas mamy jeszcze pierwsze pokolenie „nosicieli zegarków”. W aspekcie globalnym, wydaje się jednak być to bardzo prawdopodobną sugestią.

Zegarkowa demografia G.Gerlach

Wskazywane przez autora pokolenie „Y” - dzieci przełomu tysiąclecia w wieku od 15 do 30 lat domaga się czegoś nowego na nadgarstkach. Przestaje być ważnym „luksus dla innych”, a coraz cenniejszym jest ”luksus dla siebie”. Na kanwie tego przesłania następuje rozkwit marek, które nie mają jeszcze nawet trzydziestki, a oferując wyroby w przystępnych cenach, są wyznacznikami nowoczesnego stylu życia. Przykładami są choćby takie nowe marki jak: Charlie Watch i Briston (Francja), Shinola (Stany Zjednoczone), SevenFriday (Szwajcaria), Komono (Belgia), Triwa (Szwecja) i Daniel Wellington (Wielka Brytania).

- dla tych, którzy nie zgadzają się z sugestią wzrostu znaczenia spojrzenia w kategoriach: „luksus dla siebie”, warto wskazać dodatkowe jej potwierdzenie. Jest nią na pewno wzrost znaczenia regionalnych marek, co może nawet z pewnym przerysowaniem, także u nas w Polsce możemy zauważyć.

Zegarkowa demografia Copernicus

Wraz z rozwojem internetu możliwe stało się to, co Abraham Louis Breguet robił pod koniec 18 wieku – zapewnienie finansowania projektów poprzez zbieranie na nie pieniędzy przed uruchomieniem produkcji. W dzisiejszych czasach, takie zbiórki są równocześnie formą testowania potencjalnego pobytu na konkretne marki i wzory zegarków, bo testy te (prezentacja projektów i zbiórka funduszy) odbywają się w czasie rzeczywistym. Dwadzieścia milionów dolarów zostało zebranych przez firmę Pebble na projekt Smart Watcha! Ambroise i Adrien - francuscy projektanci Charlie Watch, poprosili o 10 000 euro, i... dostali 30 000. Około 150 projektów różnych zegarmistrzowskich marek korzystało z tego typu finansowania online.

- patrząc z punktu widzenie efektów dzisiejszych zbiórek, można byłoby stwierdzić, że Breguet swoje przedpłaty zbierał bardzo nieporadnie, ale to tylko kwestia zasięgu informacji – magia internetu. Z dokładnie takim samym scenariuszem mamy do czynienia w chwili obecnej w Polsce, gdzie marka Xicorr testując popyt zbiera/zbierała zaliczki na nowy model zegarka – F125p foto: Xicorr - F125p

Zegarkowa demografia Chronos Art

Zbyt wielu chętnych, do coraz mniejszego tortu? Żyjemy w darwinowskiej gospodarce, gdzie, zgodnie z jej zasadami, o przetrwanie walczą wszyscy, a zostaną tylko najsilniejsi. Możemy się tylko cieszyć, że każdy z zegarkowych kreatorów ma karty w swoich rękach i sam decyduje o swoim losie. Niech wygra najlepszy zegarek!

Już po raz drugi jest mowa o zmniejszającym się zegarkowym rynku. To dla nas nowość, ale warto wiedzieć, że zgodnie z pojawiającymi się sugestiami, w pierwszym półroczu tego roku nastąpił znaczący spadek wzrostu eksportu szwajcarskiego przemysłu zegarkowego. Na naszym portalu nie podaliśmy jeszcze takich liczb – postaramy się je przedstawić w najbliższym czasie. Niezależnie od eksportu Szwajcarów, w konkretnym czasie każdy tort zawsze ma swoją określoną wielkość. Ta własność dotyczy choćby naszego rynku polskiego (który na szczęście powoli rośnie). Z drugiej strony, właśnie w myśl tej wyżej podanej, darwinowskiej zasady, nasze lokalne marki już teraz muszą szukać swojej jednoznacznej identyfikacji i budować swoją pozycję, by się rozwijać, czyli… by przetrwać. Tort na pewno nie jest duży, ale cały czas go budując i mądrze dzieląc (różnorodność zegarkowych wzorów) znajdzie się na nim miejsce dla co najmniej kilku dobrych, zegarkowych producentów.
Niech rozwijają się (niech przetrwają) wszyscy nasi lokalni producenci!






















Autor: Władysław Meller
 

Tagi:

Magazyn ZIP NR 7

MAGAZYN ZIP NR 7 - odbierz egzemplarz!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Junghans

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Partner Czasocholicy

PARTNER

Aerowatch

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Epos

REKLAMA

Oris

REKLAMA

Seiko2

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Route Royal z Glycine
Route Royal z Glycine
24.07.2015
Zegarkowa pierwsza połowa 2015 roku...
Zegarkowa pierwsza połowa 2015 roku...
14.08.2015

Podstrony producentów

Zegarki Roamer
Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Audemars Piguet
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Carl F. Bucherer
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Chopard
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Czapek Geneve
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Doxa
Zegarki marki Emile Chouriet
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Eterna
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki Glycine
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Longines
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Steinhart
Zegarki marki Tag Hauer
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Ulysse Nardin
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco