Grupowanie się producentów w Szwajcarii, znane było od dawna. Przykładem może być choćby rok 1926, kiedy to powołana dwa lata przedtem Federacja Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego, dla wzmocnienia pozycji producentów mechanizmów i zakończenia wojny cenowej skupiła ich wszystkich pod szyldem Ebauches S.A. Oczywiście, także przedtem zdarzały się łączenia i podziały, ale były one dość sporadyczne i naturalne – wynikające choćby z łączenia się rodzinnych fortun.
Od momentu zegarkowego kryzysu lat siedemdziesiątych można mówić o grupowaniu się producentów zegarków w większe jednostki organizacyjne, ale w ostatnich latach zjawisko to wyraźnie się nasiliło. Powstałe w wyniku kryzysu kwarcowego grupy producentów zegarków były drogą do minimalizacji kosztów funkcjonowania, obrony przed ich bankructwem oraz próbą nawiązania rywalizacji z producentami z Azji.
Na tej kanwie powstał trzon obecnej Swatch Group, a przykładowo marki IWC i Jaeger-LeCoultre znalazły się pod skrzydłami VDO Adolf Schindling AG.
Dla odmiany późniejszy rozrost grup producenckich był spowodowany rozwojem branży.
Pewnie najgłośniejszą transakcją przeprowadzaną na przełomie wieku było nabycie przez Grupę Richemont zegarkowych liderów branży – marek: A. Lange & Söhne, IWC i Jaeger-LeCoultre (skupionych wówczas w LMH Group). Zapłacona kwota wynosząca 2,8 miliarda franków szwajcarskich wydawała się wtedy wielkością zawrotną, jednak szybki rozwój branży pamięć o wysokości zapłaconej kwoty szybko zatarł.
Czas „grupowania się”
Ten czas „grupowania się” producentów zegarków miał dla odmiany za zadanie optymalizację kosztów i osiąganie jak najwyższych zysków z zegarkowej działalności.
Na łamach magazynu Europa Star o tym ostatnim czasie można było przeczytać: „Lata dziewięćdziesiąte były okresem globalnej ekspansji, a duże grupy z sektora luksusowych produktów zaczęły masowo wkraczać w zegarmistrzostwo. Działające na skalę przemysłową firmy: Swatch Group i Richemont stawały się coraz silniejszy, a jednocześnie LVMH wkraczało na arenę zegarmistrzowską, mnożąc swoje przejęcia w sektorze zegarków luksusowych. Wyścig miał na celu osiągnięcie masy krytycznej, integrację produkcji i jej pionizację.”
Skupienie wielu marek zegarkowych w grupy, widoczne jest szczególnie w przedziale najbardziej prestiżowych wytwórców. Tutaj, z wyjątkiem nielicznych niezależnych zegarkowych producentów, dominują wielkie koncerny. Ostatnią, głośną operacją był zakup marek Alpina, Frederique Constant oraz Ateliers de Monaco przez Citizen Group, ale tego rodzaju przejęć było w ostatnim czasie zdecydowanie więcej.
Obok spektakularnych przejęć, trzeba też zauważyć zdecydowanie mniej głośne zakupy branżowych i niebranżowych firm, które funkcjonują jako dostawcy rozwiązań i komponentów dla zegarkowych producentów. W takim gronie, obok przejmowania dostawców typowych elementów do zegarków mechanicznych, na pewno trzeba zauważyć wyjątkową operację, którą przeprowadziła w 2016 roku Fossil Group kupując firmę zapewniającą rozwiązania i technologie informatyczne dla urządzeń mobilnych – Misfit. Dziś firma Misift jest także producentem zegarków.
Wydaje się, że wszyscy zainteresowani zegarkami wiedzą doskonale o grupowych przynależnościach zegarkowych producentów, ale mimo to chyba warto zabawić się w swego rodzaju wyliczankę i podać nazwy, strony internetowe zegarkowych koncernów, oraz listy marek, jakie swoim zasięgiem obejmują. Taka wiedza jest na pewno niezbędna na zegarkowej maturze.
Wiadomo, że część listowanych zegarkowych marek jest własnością grup, ale niektóre produkowane przez nie zegarki z danym logotypem skupione są tylko w systemie licencyjnym lub joint venture. W przypadku wiedzy o tego rodzaju zależnościach jest ona wskazywana przy listowaniu nazw. O ile uchwycenie zmian w przypadku marek, co do których producenci mają prawo własności jest dość proste – o sprzedaży/zakupie jest zwykle głośno, to dla marek licencyjnych informacje takie nie są nagłaśniane.
Przykładem takiej sytuacji może być choćby mało znany fakt dotyczący marki zegarków Calvin Klein. Licencję na produkcję zegarków oznaczonych tym logiem posiada firma Swatch Group, która dwa lata temu ogłosiła, że tejże licencji nie przedłuży.
Z powyższych powodów zaznaczamy, że podane poniżej informacje są/były aktualne (zgodnie z najlepszą wiedzą redakcji) na koniec 2020 roku.
SWATCH GROUP (Szwajcaria)
Zaczynamy od największego koncernu branży zegarkowej – Swatch Group z siedzibą w Bienne w Szwajcarii. Jako że słowo Swatch (Swiss Watch) przyjęte w roku 1998 jako obecna nazwy grupy, powstało dla kreacji zegarków o tej samej nazwie w latach osiemdziesiątych XX wieku, na pewno warto przytoczyć poprzednie nazwy tejże organizacji.
SMH (Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries Ltd.) – ta nazwa obowiązywała od roku 1983, a organizacja powstała przy połączeniu powstałych w latach trzydziestych (także w obronie przed kryzysem) organizacji: ASUAG i SSIH.
Swatch Group jest właścicielem następujących marek zegarkowych:
Breguet, Blancpain, Glashütte Original, Harry Winston, Jaquet Droz, Omega, Léon Hatot, Longines, Rado, Union Glashütte, Tissot, Calvin Klein*, Balmain, Certina, Mido, Hamilton, Swatch, Flik Flak.
Zgodnie z informacją z października 2019 roku, Swatch Group nie przedłuży kontraktu licencyjnego na zegarki marki Calvin Klein.
Strona internetowa Swatch Group: www.swatchgroup.com
RICHEMONT GROUP (Szwajcaria)
Wspomniana już na wstępie Richemont Group aspiruje do miana tej, która skupia najbardziej prestiżowych producentów. Jej zegarkowy początek można określić na rok 1988, kiedy to firma zakupiła mniejszościowy pakiet udziałów w holdingu Cartier Monde SA.
To właśnie dla swoich klientów Grupa Richemont w roku 1991 zorganizowała po raz pierwszy oddzielnie od targów w Bazylei spotkania handlowe – Salon International de la Huete Horlogerie w Genewie. Wzięły w nim wówczas udział następujące marki: Baume & Mercier, Cartier, Daniel Roth, Geralt Genta, i Piaget
Richemont Group obecnie skupia następujących zegarkowych producentów:
Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Jaeger-LeCoultre, Roger Dubuis, Piaget, IWC Schaffhausen, Officine Panerai, Ralph Lauren**, Baume & Mercier, Cartier, Van Cleef & Arpels, Montblanc, Dunhill
Strona internetowa Richemont Group: www.richemont.com
LVMH GROUP (Francja)
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA jest największą firmą operującą w grupie produktów luksusowych. Mimo, że zegarki nie są jej jedyną aktywnością jest ona poważnym „graczem” na zegarkowym rynku.
Grupa LVMH skupia następujące marki zegarkowe:
TAG Heuer, Bulgari, Hublot, Zenith, Fred, Chaumet
Strona internetowa LVMH Group: www.lvmh.com
KERING GROUP (Francja)
Jednostka ta przyjęła swoją obecną nazwę w roku 2013, a przedtem była znana pod nazwą PPR. Było o niej szczególnie głośno po spektakularnym nabyciu w roku 2013 marki Ulysse Nardin, ale jeszcze przedtem kupując Sowind Group obejmującą marki Girard-Perregaux i Jean- Richard, grupa ta nabyła także ważnego producenta zegarkowych mechanizmów.
W skład Kering Group wchodzą marki:
Ulysse Nardin, Girard-Perregaux, Gucci, Boucheron, Qeelin, Bottega Veneta
Strona internetowa Kering Group: https://www.kering.com/en
SEIKO GROUP (Japonia)
O ile przynależność do grupy Seiko marek Grand Seiko, Credor, Pulsar, Alba i Lorus jest znana powszechnie, to już o władaniu marką Orient wie pewnie niewielu zegarkomaniaków.
Do Seiko Grup należą następujące marki zegarkowe:
Seiko, Grand Seiko, Credor, Pulsar, Lorus, Alba, Orient
Storna internetowa Seiko zegarki: www.seikowatches.com/corporate/group/
FOSSIL GROUP (USA)
Znana z modowych marek grupa znaczącą ich część produkuje w systemie licencyjnym, jednak zakup firmy Skagen, oraz wyraźny wewnętrzny podział na dywizje produktów własnych i licencyjnych wskazuje, że na marki własne firma zwraca szczególną uwagę.
Fossil Group tworzą następujące marki:
Fossil, Relic, Michele, Misift, Skagen, Watch Station, Zodiac, Armani Exchange*, BMW*, Diesel*, DKNY*, Emporio Armani*, Kate Spade*, Michael Kors*, Tom Olson*, Tory Burch*,
Strona internetowa Fossil Group: www.fossilgroup.com
MOVADO GROUP (USA)
Tradycyjne firmy zegarkowe skupione w Movado Group, mimo dużego prestiżu, nigdy nie miały szczęścia na naszym krajowym rynku. Co innego trzeba powiedzieć o markach modowych, które dzięki rozpoznawalnym nazwom i pracy lokalnych dystrybutorów są u nas doskonale znane.
W skład Movado Group wchodzą: Concord, Ebel, Movado, MVMT, Movado, Olivia Burton, Coach*, Hugo Boss*, Lacoste*, Scuderia Ferrari*, Tommy Hilfiger*,
Strona internetowa Movado Group: www.movadogroup.com
CITIZEN GROUP (Japonia)
Doskonale rozpoznawalne zegarki Citizen, oraz produkowane w niezwykle dużych liczbach mechanizmy Miyota to doskonałe wizytówki tegoż japońskiego producenta. By choć w kilku słowach przybliżyć jego historię, trzeba także wspomnieć o marce Rhythm przyłączonej w roku 1953, czy marce Noblia, której stworzenia miało umożliwić producentowi operowanie w wyższych segmentach cenowych produktów. Ważnym było na pewno włączenie w 2008 roku do grupy Citizen marki Bulova, a w 2012 marki Arnold & Son.
Oczywiście nie sposób nie powtórzyć podanej już we wstępie tegorocznej sensacji – zakupu przez Citizena marek: Frederique Constant, Alpina, Ateliers de Monaco.
Aktualnie do Citizen Group należą marki: Citizen, Campanola, Q&Q, Arnold & Son, Bulova, Bulova Accutron II, Bulova AccuSwiss, Wittnauer, Caravelle New York, Bulova Clocks, Frank Lloyd Wright*, Harley-Davidson*, Frederique Constant, Alpina, Ateliers de Monaco
Strona internetowa Citizen Group: www.citizen.co.jp/global
TIMEX GROUP (USA)
Powstała w roku 1950 na bazie marki Timex Timex Group nie jest dobrze znana jako grupa zegarkowa. Może to wynikać z zegarków jakie w milionach sztuk produkuje corocznie firma Timex. Wobec wzrostu znaczenia marek modowych znaczenie tych marek w grupie pewnie będzie nabierać coraz większego znaczenia.
Grupa Timex skupia następujące marki:
Fergamo*, GC*, Guess*, Nautica*, Timex, Versace*, Versus*, Ted Baker*
Strona internetowa Timex Group: www.timexgroup.com
FRANCK MULLER GROUP (Watchland Group) (Szwajcaria)
Zegarki Franck Muller i sam Franck Muller są najlepiej znane z dokonań tejże grupy. Choćby z targów w Bazylei zegarkomaniacy mogą także znać dobrze marki Pierre Kunz, czy Rodolphe.
W zestawieniu należy podać wszystkie marki w grupie: Barthelay, EWC, Franck Muller, Martin Braun (Antoine Martin), Pierre Kunz, Pierre Michael Golay, Rodolphe, Roberto Cavalli*, Smalto Timepieces*
Grupa Franck Muller jako taka nie posiada swojej strony internetowej. W wyszukiwarkach na hasło Franck Muller group zgłasza się strona firmy Franck Muller: www.franckmuller.com
BINDA GROUP (Włochy)
Z marek skupionych w Binda Group na pewno najlepiej znana była… zegarkowa reklama marki Breil brzmiąca: „Don't touch my Breil” (nie dotykaj mojego Breil). Ze względu na wzrost znaczenia marek modowych inne marki grupy mogą być widoczne na różnych zegarkowych rynkach.
Marki zegarkowe Binda Group to: Breil, Chronotech, Hip Hop, Obaku (?), Wyler Geneve, Vetta.
Strona internetowa korporacji Binda Group: www.bindagroup.com
CITYCHAMP GROUP (Hong Kong)
Chińscy producenci tradycyjnie kojarzeni byli z tańszymi produktami. Poprzez zakup marek Eterna i Corum grupa Citychamp weszła na zegarmistrzowskie salony. Zakup marek nie wprowadził żadnych zmian w dystrybucji, co zagwarantowało utrzymanie pozycji każdej z marek na dobrych dla każdej z nich rynkach.
Citychamp Group skupia marki:
Corum, Eterna, Ebohr, Rossini, Rotary, Dreyfuss & Co., J&T Windmills
Strona i internetowa CityChamp Group: www.citychampwatchjewellery.com
FESTINA GROUP (Hiszpania)
Wywodząca swą nazwę od lidera grupy – firmy Festina - zapoczątkowała swoją działalność w 1980 roku z marką Lotus, a wywodzącą się ze Szwajcarii markę Festina pozyskała w roku 1984. W roku 1992 marka Festina po raz pierwszy została chronometrażystą kolarskiego wyścigu Tour de france. To właśnie z okresu w którym wspierała tamtą imprezę i zaangażowania w promocję kolarstwa (w tym posiadania zawodowego zespołu Festina) jest najlepiej znana.
Do Festina Group należą marki: Perrelet, Calypso*, Candino, Festina, Kronaby, Jaguar*, Lotus,
Strona internetowa Festina Group: https://www.festinagroup.com
INTERNATIONAL LUXURY GROUP (Szwajcaria)
Ta jednostka organizacyjna jest czasami pomijana w zestawieniach branżowych, a patrząc z punktu widzenia naszego lokalnego rynku jest dość istotną, bo jej wyroby są w Polsce obecne. Firma dzieli podane na swojej stronie, reprezentowane przez siebie marki na grupy jak niżej.
Marki luksusowe: Aigner*, Cerruti 1881*, Fendi Timepieces*, Michel Horblein (?), Saint Honore Paris, Salvatore Fergamo Timepieces**, Versce (?)
Marki “lifestylowe”: Hanova, Kenneth Cole*, Police*, Superdry, Swiss Military Hanova, Timberland*, Timex (?), Versus Versace (?) Marki modowe: Daisy Dixor, Missguided
Na stronie ILG na liście marek nie jest wymieniona funkcjonująca do niedawna w ramach grupy firma Roamer.
Strona internetowa International Luxury Group: www.interluxury.com
Oznaczenia:
* - zegarki licencyjne
** - zegarki produkowane jako joint venture
(?) – brak wiedzy o zależności
Literatura:
Watch Time, Who Owns What: A Guide to the Watch Groups, www.watchtime.com
https://www.watchtime.com/featured/who-owns-what-a-guide-to-the-watch-groups
Prezentowany w artykule stan odpowiada sytuacji w 2020 roku. Pandemia koronawirusa miała i nadal ma bardzo duży wpływ także na globalną branżę zegarmistrzowską, a to może przekładać się na dynamicznie zachodzące w branży zmiany własnościowe.
Redakcja Zegarki i Pasja
07:45 30.09.2021Wiedza
Zegarki w grupach producenckich - która marka zegarkowa do kogo należy?
Tagi:
REKLAMA
Sylwetki wielkich zegarmistrzów: Florentine Ariosto Jones – IWC
W odległości 300 mil od Nowego Yorku, w stanie New Hampshire, znajduje się miasteczko Rumney, gdzie piętnastego lutego 1841 roku urodził się Florentine Ariosto Jones, Syn ...
Delbana – historia marki
Zegarki marki Delbana cieszą się w Polsce niesłabnącym zainteresowaniem. Genezy ich popularności należałoby dopatrywać się w naszej powojennej, „konsumenckiej” historii. ...
QUIZ zegarkowy - Historia zegarmistrzostwa
QUIZ zegarkowy – Historia zegarmistrzostwa Zegarmistrzostwo i pomiar czasu to nasza wspólna pasja, dlatego łącząc rozrywkę z pasją oraz wiedzą o zegarkach, przygotowaliśm ...
Tudor Pelagos FXD. Diver wykonany we współpracy z czynnymi wojskowymi
Już od połowy lat 50. XX wieku divery od Tudora można było zobaczyć na nadgarstkach żołnierzy marynarki wojennej USA. W 1958 roku marka ta oficjalnie zagościła w US Navy, ...
Recenzja: Atlantic Worldmaster Bicompax Automatic
Atlantic to w Polsce firma – legenda. Napisano o niej już chyba wszystko, także na portalu Zegarki i Pasja. Niemal każdy kojarzy charakterystycznego, eleganckiego Worldma ...
Recenzja: Montblanc 1858 Iced Sea Automatic Date
Zegarki Montblanc kojarzone są z górami, z Alpami i samym szczytem Mont Blanc właśnie. Wysokie góry to także wieczny śnieg i lodowce. Prestiżowa firma postanowiła więc, b ...
Frederique Constant Classic Power Reserve Big Date Manufacture. Z okazji 35-lecia marki!
Marka Frederique Constant nie spoczywa na laurach. W kwietniu 2023 pisaliśmy o modelu Classic Tourbillon Manufacture, wykonanym z okazji obchodzenia w tym roku 35-lecia m ...
Recenzja: Xicorr Spark GMT Novax Bronze
Xicorr to polska marka. Ceniona i lubiana. Pisałem to za każdym razem, gdy prezentowaliśmy zegarek tej firmy. No i teraz… nic się nie zmieniło. Firma jest nadal ceniona z ...
Citizen Promaster Mechanical GMT. Pierwszy zegarek mechaniczny z funkcją GMT z serii Promaster
Firma Citizen to duży producent zegarków, który ma bardzo bogatą ofertę modeli charakteryzujących się wysokim zaawansowaniem technicznym i wysoką jakością wykonania, a pr ...
Propozycje zegarków dla pokolenia Z. „Zegarki przez pokolenia”
Zakończyła się 4 ankieta w ramach wspólnej kampanii Zegarki i Pasja x Czasoholicy „Zegarki przez pokolenia”, która wystartowała pod koniec maja 2024. Celem naszej kampani ...
Eberhard Extra-Fort Roue a Colonnes Retour en Vol. Historyczne zegarki w nowym wydaniu
Mówi się, że “klasyka się nie starzeje”. Doskonałe wzornictwo utrzymane w tradycyjnym stylu, które nacechowane jest sportowymi akcentami oraz użytecznością mocno opiera s ...
INHORGENTA ogłasza rozpoczęcie współpracy z Fondation Haute Horlogerie (FHH)
Pod koniec września 2024, w Monachium, INHORGENTA - jedna z wiodących europejskich platform służących do promocji biżuterii, zegarków i kamieni szlachetnych, ogłosiła swo ...