Zysk netto Grupy Swatch w 2023 roku wzrósł o 8,1 proc., do poziomu 890 mln franków szwajcarskich. Grupa optymistycznie patrzy na rok 2024 rok i liczy na wzrost sprzedaży marki Omega, która jest oficjalnym chronometrażystą olimpiady w Paryżu. Spodziewany jest też wzrost sprzedaży zegarków w niższym i średnim przedziale cenowym.
W 2023 r. sprzedaż Grupy Swatch wzrosła o 12,6 proc. przy kursach stałych, lub o 5,2 proc. przy kursach bieżących, do poziomu 7,88 mld franków szwajcarskich. Na wyniki grupy negatywny wpływ miało umocnienie się kursu franka szwajcarskiego, skutki różnic kursowych szacowane są na 554 mln franków.
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 1,19 mld franków, wobec 1,15 mld franków w roku 2022. Zysk netto grupy wzrósł o 8,1 proc. do poziomu 890 mln franków, dla porównania, w 2022 r. zysk był na poziomie 823 mln franków.
Inwestycje grupy podwoiły się do wysokości 803 milionów franków, z czego ponad 300 milionów zainwestowano w urządzenia produkcyjne, a 220 milionów w nieruchomości handlowe i rozwój detalicznej sieci sprzedaży.
W 2023 roku w Grupie Swatch utworzono 1 541 nowych miejsc pracy, z czego 802 w Szwajcarii. Liczba pracowników grupy na całym świecie wzrosła do poziomu 33 602 osób na koniec 2023 r.
Współpraca własnych marek napędza sprzedaż
Pomimo trudnego otoczenia walutowego i zwiększonych inwestycji w marketing, segment zegarków i biżuterii (w tym obszar produkcji) utrzymał tę samą wysoką marżę operacyjną co rok wcześniej, na poziomie 17,2 proc.
Grupa Swatch wskazuje na rosnącą sprzedaż eksportową swoich zegarków. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży osiągnięto na kluczowych rynkach Azji, czyli w Hongkongu, Makao, Tajlandii, Indiach, Japonii i Chinach. W Europie odnotowano jednocyfrowy wzrost sprzedaży, chociaż w samej Szwajcarii sprzedaż gwałtownie wzrosła o ponad 30 proc.
W Ameryce północnej utrzymała się silna tendencja wzrostowa, a marki Omega, Tissot i Swatch biją sprzedażowe rekordy.
Popyt na MoonSwatch, czyli wspólną kolekcję Omega i Swatch, utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie przez cały rok. Jak zapewniono, podczas okresowych wyprzedaży sklepy Swatch były praktycznie oblegane przez klientów.
Chcąc powtórzyć sukces współpracy marek Omega i Swatch, grupa zadecydowała o współpracy marek Blancpain i Swatch. Swatch to marka popularna, a Blancpain to marka prestiżowa, jest uznawana za jedną z najstarszych marek zegarmistrzowskich na świecie, której korzenie sięgają 1735 r.
Efekty tej kooperacji zobaczyliśmy we wrześniu 2023 r. w postaci kolekcji Scuba Fifty Fathoms, która - jak zapewnia grupa - odniosła ogromny sukces na skalę światową. W następstwie tego sama marka Blancpain odnotowała znaczny wzrost sprzedaży. Nick Hayek, prezes Grupy Swatch powiedział, że sprzedaż we własnych sklepach Blancpain wzrosła o ponad 25 proc. od czasu rozpoczęcia współpracy ze Swatch. Jak dodał, w przypadku niektórych modeli Blancpain podaż nie nadąża za popytem.
Gorsza pozycja w zegarkach luksusowych?
W 2023 r. rekordowy wzrost sprzedaży, sięgający ponad 60 proc., zanotowała marka Swatch, za którą uplasowały się Longines, Tissot i biżuteryjno-zegarkowa marka Harry Winston, które również zanotowały wzrost dwucyfrowy.
Część ekspertów zwraca uwagę na słabszą sprzedać luksusowych marek z Grupy Swatch, jak Breguet i Blancpain. W tym czasie inne prestiżowe szwajcarskie marki chwalą się dużym wzrostem sprzedaży. Nick Hayek w wypowiedzi dla szwajcarskiej telewizji RTS komentuje, że duży wzrost sprzedaży luksusowych zegarków jest niebezpieczny, ponieważ opiera się na przesadnych podwyżkach cen, a co za tym idzie, na coraz mniejszej bazie klientów.
Udział sprzedaży detalicznej segmentu zegarki i biżuteria w całości przychodów Grupy Swatch wzrósł do prawie 45 proc. Średnia sprzedaż na sklep wzrosła o 20 proc. rok do roku.
Obiecujące perspektywy na rok 2024
Grupa Swatch przewiduje doskonałe możliwości dalszego wzrostu sprzedaży w 2024 r. Prognozy mówią, że marka Harry Winston w 2024 r. przekroczy miliard franków sprzedaży.
Marki Swatch, Tissot oraz Longines nadal mają się silnie rozwijać w segmencie niższych i średnich cen. Grupa rozpoczęła rok bardzo mocno, od światowej premiery 11 stycznia 2024 r. modelu Scuba Fifty Fathoms „Ocean of Storms”.
Grupa Swatch wielkie nadzieje wiąże także z marką Omega, która jest oficjalnym chronometrażystą Igrzysk Olimpijskich, jakie na przełomie lipca i sierpnia odbędą się w Paryżu.
Przy tej okazji marka Omega będzie obecna w mediach na całym świecie.
W ocenie grupy w 2024 r. Ameryka i Japonia nadal będą stwarzać świetne perspektywy rozwoju dla poszczególnych marek. W Chinach Grupa Swatch spodziewa się zwiększonego popytu swych marek w niższych i średnich segmentach cenowych. Część analityków studzi jednak te prognozy i wskazuje, że negatywnie na grupę może wpłynąć utrzymująca się inflacja i pozostająca w zastoju gospodarka Chin.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
11:12 13.02.2024Wiadomości
Grupa Swatch. Podsumowanie 2023 i obiecujące perspektywy
Tagi:
REKLAMA
Fossil z ofertą elektroniczno – mechanicznej hybrydy!
W ofercie zegarków sygnowanych logiem Fossil znajduje się wiele wzorów i rodzajów zegarków. Różnorodność stylistyczna modeli nikogo nie powinna oczywiście dziwić – w końc ...
35-lecie francuskiej ikony. Historia i ewolucja modelu Herbelin Newport
Francuskie zegarki są bez wątpienia relatywnie egzotycznym tematem w naszym kraju. Nigdy nie miały w Polsce mocnej pozycji, a nawet w rodzimej Francji, w ostatnich 30 lat ...
Delbana – historia marki
Zegarki marki Delbana cieszą się w Polsce niesłabnącym zainteresowaniem. Genezy ich popularności należałoby dopatrywać się w naszej powojennej, „konsumenckiej” historii. ...
Montblanc Iced Sea 0 Oxygen Deep 4810. Koperta beztlenowa i imponująca wodoszczelność!
Producent słynący z innowacyjności i precyzji produkowanych przez niego zegarków mechanicznych, po raz kolejny przesunął granice wytrzymałości swojego modelu zegarka. Mon ...
Recenzja: Xicorr Spark GMT Novax Bronze
Xicorr to polska marka. Ceniona i lubiana. Pisałem to za każdym razem, gdy prezentowaliśmy zegarek tej firmy. No i teraz… nic się nie zmieniło. Firma jest nadal ceniona z ...
Muzeum Zegarów - historia Muzeum Rzemiosł Artystycznych i Precyzyjnych Januszkiewicza w Warszawie
Cechowe Muzeum Rzemiosł Artystycznych i Precyzyjnych wywodzi się z lat sześćdziesiątych poprzedniego wieku, a od początku lat siedemdziesiątych zlokalizowane jest na ulic ...
Zegarmistrzostwo jutra. Emera Cyborg Exoskeleton Tourbillon Super Structurae
Świat ultra luksusowych zegarków w przeważającej części opiera się na klasycznych modelach, często bardzo złożonych w aspekcie technicznym i wyposażonych w szereg skompli ...
Zegarki z odrobiną grozy. Nietypowe modele, nie tylko na Halloween
Jak co roku, w okolicy końcówki października daje się zauważyć “wysyp” nowości zegarków, które swoim wyglądem odwołują się do święta Halloween. Przypadające na dzień 31 p ...
Zegarki Berneron Mirage Sienna – definicja śmiałości!
Historia marki, design oraz zdobycie przez model Berneron Mirage Sienna nagrody Prix de l'Audace na Grand Prix d’Horlogerie de Genève 2024 - wszystkie te wydarzenia i cec ...
Aerowatch 1942 Chrono. Duży chronograf typu „pilot” w czarnej tonacji
Aerowatch jest szwajcarską marką już dość dobrze znaną w naszym kraju. Sama firma została założona 21 stycznia 1910 roku pod nazwą „Montres Aero”. Jej ogromnym sukcesem, ...
Hanhart Chronographs – poznaj tę niemiecką markę i jej zegarki (AuroChronos 2025)
Nie jest tajemnicą, że wszyscy zegarkomaniacy z niecierpliwością oczekiwali powrotu festiwalu, który w poprzednich latach cieszył się w Polsce dużą popularnością. Międzyn ...
Perrelet Turbine Ice Blue Carbon i Titanium. Turbiny w “lodowatych” kolorach
Innowacja, konsekwencja w kreowaniu nowych modeli zegarków i precyzja - to zaledwie kilka określeń oddających wypracowaną przez lata renomę marki Perrelet. Oczywiście nal ...