Grupa VRG przedstawiła nową strategię swojej działalności do roku 2025. Założono w niej, że W.Kruk będzie marką pierwszego wyboru dla klientów w obszarze zegarków i biżuterii luksusowej. Grupa chce zwiększyć wartość rocznej sprzedaży do ponad 1,9 miliarda złotych.
Grupa VRG to jeden z największych w Polsce sprzedawców zegarków, biżuterii oraz odzieży, należą do niej marki W.Kruk oraz Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler Milano. W czerwcu 2023 r. grupa VRG przedstawiła swoją nową strategię działalności na lata 2023 - 2025.
150 milionów złotych zysku rocznie
Realizacja strategii ma pozwolić spółce zbliżyć się do 1,9 mld zł przychodów (dla porównania - przychody grupy w 2022 r. wyniosły 1,27 mld zł) i osiągnąć ok. 150 mln zł zysku netto na koniec 2025 r. (w 2022 r. skonsolidowany zysk netto wyniósł 93 mln zł.), przy marży brutto na poziomie między 56 a 57 proc. Planowane średnioroczne inwestycje w rozwój wyniosą ok 43 mln zł.
Grafika: plany zwiększenia przychodów grupy VRG
Jednocześnie grupa VRG będzie kontynuowała politykę, zakładającą coroczne dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami. Zarząd zamierza corocznie rekomendować Walnemu Zgromadzeniu wypłatę między 20 proc. a 70 proc. skonsolidowanego zysku netto, przy założeniu że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5x.
Sprzedaż marek należących do VRG ma rosnąć w tempie dwucyfrowym w każdym roku realizacji strategii, m.in. dzięki poszerzeniu grupy docelowej klientów o młodszych konsumentów, jak i mocniejsze wejście w modę dla kobiet. Silna koncentracja na rentowności ma doprowadzić do poprawy marży brutto m.in. dzięki optymalizacji polityki cenowej i promocyjnej, zmianom w kolekcjach i konsolidacji źródeł dostaw. Zarząd zakłada, że wzrost kosztów SG&A/m kw (koszty sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne). będzie wolniejszy od wzrostu sprzedaży i zysku brutto na sprzedaży, co powinno przełożyć się na minimum 12 proc. marżę operacyjną w 2025 roku.
- Stawiamy na rentowny, organiczny wzrost biznesu. Będziemy budować na naszym doświadczeniu i wysokiej rozpoznawalności marek w Polsce, z czasem, ostrożnie otwierając się na inne rynki w regionie, korzystając z możliwości jakie daje e-commerce. W 2025 roku VRG będzie omnichannelową grupą z silną obecnością w off-line oraz online, właścicielem nowoczesnych marek, odpowiadających potrzebom kolejnych pokoleń konsumentów, spółką cieszącą się stabilną, bezpieczną sytuacją finansową. Naszym celem jest sfinansowanie rozwoju środkami generowanymi przez grupę oraz kontynuacja uchwalonej w 2022 roku polityki dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami - mówi Janusz Płocica, prezes Grupy VRG.
Zegarki i biżuteria: powiększanie rynkowej pozycji
Należąca do VRG sieć salonów W.Kruk jest wiceliderem rynku jubilerskiego w Polsce, z ok. 14 proc. udziałem w rynku (dane za 2021 r.). Liderem jest grupa Apart z ok. 20 proc. udziałem rynku, a miejsce trzecie zajmuje Yes z 9 proc. udziałem.
Grafika: udziały w rynku jubilerskim w Polsce
VRG podkreśla, że rynek jubilerski w Polsce jest wysoce konkurencyjny, a ok. 50 proc. rynku należy do markowych jubilerów. W Polsce jest około 3,5 tys. salonów jubilerskich. Rynek konsoliduje się, spada liczba sklepów nie markowych, a co roku otwieranych jest około 50 sklepów markowych jubilerów.
Rynek jubilerski w 2021 był warty prawie 3,7 mld zł. Największą jego część stanowi biżuteria szlachetna – ok. 60 proc. Około 23 proc. rynku jubilerskiego to zegarki, a 18 proc. rynku to biżuteria sztuczna.
VRG przekonuje, że W.Kruk zajmuje wysoką pozycję na rynku zegarków w Polsce, z ok. 26 proc. udziałem. Rynek zegarków mechanicznych grupa szacuje na 300 mln w 2021 roku.
W nowej strategii założono, że W.Kruk ma w perspektywie 2025 roku być marką pierwszego wyboru dla klientów w obszarze zegarków i biżuterii luksusowej. Postawi na jednoczesny rozwój oferty biżuterii luksusowej (własnej oraz marek obcych) i zegarków, jak i poszerzanie oferty dla młodszych klientów.
Sieć W.Kruk ma liczyć 178 salonów (na koniec 2022 r. było 152 salony) otwieranych m.in. w średnich miastach. Pozycję W.Kruk na rynku ma też wspierać silniejsza sprzedaż w kanale online. W efekcie, w 2025 r. sprzedaż tego segmentu ma przekroczyć 900 mln zł rocznie, dla przypomnienia, w 2022 r. było to 626 mln zł. Założono, że 57 proc. sprzedaży W.Kruk w 2025 r. będzie stanowiła biżuteria a 43 proc. zegarki - takie same proporcje były w roku 2022.
Grafika: Plany rozwoju W.Kruk
Trendy wspierające sprzedaż zegarków to rosnące znaczenie marek luksusowych premium, wzrost zainteresowania zegarkami jako formą inwestycji, oraz wsparcie sprzedażą on-line.
Segment odzieżowy: młodsza klientela i więcej kobiet
W segmencie odzieżowym, do VRG należą jedne z najbardziej rozpoznawalnych na krajowym rynku marek Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler. Marki Vistula i Wólczanka mają w najbliższych 2 latach znacznie odmłodzić swoją bazę konsumentów (do przedziału 25-45 lat z obecnego 35-55 lat) i silniej otworzyć się na kobiety. W 2025 kolekcja damska ma w Vistuli osiągnąć minimum 15 proc. udziału w ofercie (w porównaniu z 2 proc. w 2022), w Wólczance ok. 50 proc. (w porównaniu z 30 proc. w 2023 r.).
Bytom będzie rozwijać się w kierunku slow fashion, utrzymując silny nacisk na nowoczesną męską kolekcję formalną. Wszystkie trzy marki będą działać w segmencie „accesible premium”, podczas gdy Deni Cler ma rozwijać ofertę premium.
Więcej dróg dotarcia do klienta
Ważnym filarem strategii Grupy jest dalszy rozwój w modelu omnichannel (to łączenie różnych kanałów sprzedaży i metod dotarcia do klienta, w tym możliwość sprzedaży w sklepie stacjonarnym i sklepie internetowym).
Na koniec 2025 roku VRG planuje operować w sieci stacjonarnej o łącznej powierzchni ok. 62,7 tys. m2 (na koniec 2022 r. było to 52 tys. m) w ramach zmodernizowanych konceptów dla wszystkich marek. Sprzedaż poprzez 6 e-sklepów oraz zwiększenie skali obecności w marketplace powinny przyczynić się do minimum 14 proc. udziału online w przychodach grupy w 2025.
– Omnichannel to przyszłość handlu detalicznego, dlatego celem grupy jest optymalizacja tego obszaru. Zamierzamy skrócić ścieżkę zakupu i zapewnić klientom integralność kanałów sprzedaży online i offline. W celu wsparcia dla modelu omnichannel, będziemy realizować rozwój aplikacji sprzedażowych dla wszystkich marek Grupy - dodaje Janusz Płocica.
Jak zapowiada, najbliższe lata będą dla grupy początkiem drogi w budowaniu wizerunku marek na rynku międzynarodowym w Europie środkowej i wschodniej.
- Będziemy podejmować te działania w oparciu o nasze doświadczenia w rozwoju spółki na rynku polskim oraz z uwzględnieniem strony kosztowej. Rozwój poza granicami kraju może być źródłem materialnych wzrostów dopiero w dłuższej perspektywie, po 2026 roku - zapowiada Janusz Płocica.
Strategia zakłada też szeroki wachlarz działań na rzecz środowiska, kwestii społecznych i ładu korporacyjnego. Grupa będzie kontynuować aktywności zmierzające do zmniejszenia jej wpływu na środowisko.
Falstart? Czerwiec mniej udany, trudna sytuacja makroekonomiczna
VRG przedstawiła wstępne wyniki sprzedaży za czerwiec i pierwsze półrocze 2023 r. Nie wyglądają one szczególnie dobrze na tle przedstawionej strategii. Wartość sprzedaży grupy VRG osiągnęła w czerwcu 2023 r. wartość 102,6 mln zł, czyli o 8,3 proc. mniej niż w czerwcu 2022 r., kiedy to była na poziomie 111,9 mln zł.
Narastająco, w pierwszym półroczu 2023 r. sprzedaż VRG była na poziomie 602,4 mln zł, wobec 585,5 mln zł w pierwszym półroczu 2022 r., co oznacza wzrost o 2,9 proc.
Segment jubilerski VRG zanotował w czerwcu 10-procentowy wzrost, osiągając przychody o wartości 52,8 mln zł. Segment odzieżowy grupy osiągnął sprzedaż równą 49,7 mln zł, o 22,1 proc. mniej niż w roku ubiegłym. Kanały online odpowiadały w czerwcu za 9,8 proc. sprzedaży (w porównaniu z 13,4 proc. rok wcześniej).
- Wyraźnie obserwujemy w grupie to, jak klienci reagują na obecną sytuację makroekonomiczną. Dobre wyniki sprzedażowe wypracowują nasze marki osadzone w segmencie dóbr luksusowych: W.Kruk w jubilerce oraz Deni Cler w segmencie odzieżowym. Istotnym wsparciem dla sprzedaży W.Kruk były dodatkowo rodzinne uroczystości, charakterystyczne dla czerwca – śluby, zaręczyny, chrzciny itd. – tłumaczy Janusz Płocica.
Przyznaje, że grupa jednocześnie odczuwa ograniczenie ruchu w sklepach stacjonarnych i w konsekwencji odnotowano mniejszy popyt na ofertę marek „środka”.
- Stąd słabszy rok do roku wynik segmentu odzieżowego. Liczymy, że sytuacja zmieni się po wakacjach, wraz z poprawą otoczenia ekonomicznego - zapowiada Janusz Płocica.
Nie znamy jeszcze wyników finansowych za ten okres, przedstawicie oficjalnych wyników finansowych grupy VRG za pierwsze półrocze zaplanowano na 24 sierpnia 2023 r.
Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
09:00 02.08.2023Wiadomości
Nowa strategia VRG, właściciela W.Kruk: dobra luksusowe, odmłodzenie i ekspansja zagraniczna
Tagi:

Zegarki w grupach producenckich – czyli która marka zegarkowa do kogo należy?
Od zegarkowego kryzysu lat siedemdziesiątych można mówić o grupowaniu się producentów zegarków w większe jednostki organizacyjne, ale w ostatnich latach zjawisko to wyraź ...

Delma - historia marki zegarmistrzowskiej
Zlokalizowana w szwajcarskim Biel/Bienne gmina Lengnau jest miejscem narodzin szeregu znanych i cenionych do dziś marek zegarmistrzowskich. Przyjrzymy się jednej z nich. ...

Epizod 9. Zegarek bazowy - moduł regulacji okresu oscylatora
Tak jak każde produkowane seryjnie urządzenie pracujące w ruchu, tak samo zegarek musi mieć swoje urządzenie regulacyjne. Zmontowane z części wytwarzanych w założonych in ...

Rado Centrix Open Heart. Nowe damskie zegarki Jubilé i Super Jubilé
Szwajcarska marka Rado, jako firma zegarmistrzowska, ponadprzeciętnie dba o nadgarstki kobiet. Dba w tym sensie, że w ofercie marki jest naprawdę sporo modeli zegarków, o ...

Legenda noszona na nadgarstku. Roger Dubuis Knights of the round table - The omniscient Merlin
Świat baśni i mitów pasjonuje nie tylko dzieci, lecz również dorosłych. Przybiera on wiele form, dla jednych będzie to lektura ciekawej powieści, zaś dla innych będą to n ...

Oris po raz kolejny partnerem festiwalu Jazz nad Odrą
Od 1996 marka Oris podkreśla swoje zaangażowanie w kulturę poprzez sponsorowanie festiwali jazzowych na całym świecie, prezentując przy tym limitowane edycje zegarków w h ...

Nowy Oris Aquis Chronograph. Wszechstronny towarzysz
Pamiętacie, mam nadzieję, nasz artykuł o zegarku Oris PropilotX Kermit. Wtedy pisałem, że marka Oris podchodząc do zegarmistrzostwa jak najbardziej poważnie, chce także, ...

Parmigiani Fleurier L'Armoriale Répétition Mystérieuse. Na przekór modzie i schematom
Nie tak dawno, bo 2 grudnia 2024 roku, prestiżowa marka Parmigiani Fleurier po raz kolejny wprawiła w zdumienie całą zegarkową branżę, prezentując niebywały zegarek mecha ...

Rozmowa z Robertem Makłowiczem o podróżach, gotowaniu i przepisie na ulubiony… zegarek!
W ostatnich miesiącach redakcja wydawnictwa „Zegarki i Pasja” miała przyjemność przeprowadzić kilka wywiadów z bardzo znanymi osobistościami, a teraz do tego zacnego gron ...

Video recenzja: Frederique Constant Classics Elegance Luna. Zegarek dobrze skomponowany
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Classics Elegance Luna marki Frederique Constant. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kl ...

Rado DiaStar Original x Tej Chauhan. Zegarek przekraczający granice designu
Gdy pierwszy raz spojrzysz na Rado DiaStar Original x Tej Chauhan natychmiast zauważysz, że to zegarek inny niż wszystkie. To nie jest klasyczny, elegancki model, ani też ...

Crafter Blue. Osobliwe, mocarne zegarki z Hongkongu (AuroChronos 2025)
W ramach cyklu publikacji na temat marek zegarkowych biorących udział w tegorocznej edycji AuroChronos 2025 przedstawiamy kolejnego wystawcę, który będzie bohaterem ninie ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00