W pierwszym kwartale 2022 roku po raz pierwszy w historii grupy VRG przychody segmentu jubilerskiego przewyższyły sprzedaż marek odzieżowych. W planach jest dalsze zwiększanie liczby salonów W. Kruk.
W pierwszym kwartale 2022 roku VRG zanotowało sprzedaż w wysokości blisko 243,8 mln zł, czyli o 41,6 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 r., kiedy przychody sięgnęły 172,1 mln zł. VRG podkreśla, że przychody w pierwszym kwartale 2022 roku przekroczyły poziomy sprzedaży sprzed pandemii Covid-19.
Przypomnijmy, że do grupy VRG należą takie marki jak Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler oraz W. Kruk. Grupa osiągnęła zysk z działalności operacyjnej w wysokości nieco ponad 5 mln zł, podczas gdy w pierwszym kwartale 2021 roku była strata operacyjna, która sięgnęła 15,8 mln zł.
Pierwszy kwartał 2022 roku zakończył się dla grupy VRG stratą netto w wys. 2,9 mln zł, w pierwszym kwartale roku 2021 też była strata, ale znacznie wyższa, bo wynosząca 18,5 mln zł.
VRG ma za sobą dość udany początek roku, mimo widocznego w pierwszych trzech miesiącach obniżenia ruchu w salonach w wyniku piątej fali zachorowań na Covid-19 i wybuchu wojny w Ukrainie.
W kwietniu i w pierwszych tygodniach maja grupa zanotowała jednak istotny wzrost ruchu w salonach stacjonarnych oraz rosnący poziom sprzedaży i marży.
Mocny segment jubilerski
Szczególnie mocny pierwszy kwartał 2022 r. ma za sobą segment jubilerski grupy, który osiągnął w tym czasie sprzedaż o wartości 128,4 mln zł, czyli o ponad 49 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 roku, kiedy sprzedaż tego segmentu wyniosła 86,0 mln zł.
Dwucyfrowe tempo wzrostu zachował również bardziej wrażliwy na nastroje konsumentów segment odzieżowy (115,3 mln zł przychodu, o 34 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021, kiedy był on w wys. 86,1 mln zł).
Nastąpił wzrost udziału segmentu jubilerskiego z 50,0 proc. w pierwszym kwartale 2021 r. do 52,7 proc. w pierwszym kwartale 2022 r., pierwszy raz przekraczając wartość przychodów segmentu odzieżowego.
W ocenie grupy, na uwagę zasługuje rosnąca marża brutto na sprzedaży, która w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 50,5 proc. (o 3,1 punktów procentowych więcej r/r.).
- W niesprzyjającym dla sprzedaży otoczeniu, mogliśmy przekonać się o odporności naszego modelu biznesowego, opartego o dwa segmenty jubilerski i odzieżowy. Spółka W. Kruk skutecznie budowała sprzedaż i biła rekordy przychodów. Silne kolekcje biżuterii ślubnej będą wspierać utrzymanie tego trendu w kolejnym kwartale. W tym okresie, tradycyjnie wypełnionym przez uroczystości rodzinne, spodziewamy się też wzrostu popytu na odzież formalną - podkreśla Janusz Płocica, prezes grupy VRG.
Większa liczba salonów
Rozwój segmentu jubilerskiego grupy VRG, czyli sieci W. Kruk, jest widoczny po liczbie i powierzchni sklepów. Na koniec pierwszego kwartału 2022 roku W. Kruk miało 148 sklepów stacjonarnych (w tym 23 franczyzowych), o 8 więcej niż na koniec pierwszego kwartału 2021 roku.
W tym samym czasie powierzchnia sklepów zwiększyła się o 7 proc., do 11,6 tys. metrów kwadratowych (z 10,9 tys. m. kw.).
Plany na cały rok 2022 zakładają, że na koniec roku sieć W. Kruk będzie się składała ze 155 salonów o łącznej powierzchni 12,6 tys. m. kw.
Wielu sprzedawców, i to z różnych branż, przekonuje, że internet będzie jednym z głównych kanałów sprzedażowych. W przypadku W. Kruk zanotowano jednak wyraźne spadki sprzedaży internetowej. W pierwszym kwartale 2022 roku internet stanowił 7,3 proc. sprzedaży w porównaniu do 14,3 proc. w pierwszym kwartale 2021. Przychody z internetu w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły 9,3 mln zł, aż o 23,8 proc. mniej niż rok wcześniej.
Grupa co prawda wskazuje na stabilny udział zegarków względem biżuterii, ale nieznacznie wzrosła przewaga biżuterii nad zegarkami w sprzedaży W. Kruk. W pierwszym kwartale 2022 roku zegarki odpowiadały za 46 proc. (a 51 proc. biżuteria) sprzedaży, a w pierwszym kwartale 2021 roku zegarki to 48 proc. sprzedaży (i 50 proc. biżuteria).
Grupa zwraca uwagę na korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż zegarków marki Rolex i Patek Philippe. W salonach W. Kruk kupimy także zegarki m.in. marek Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Tissot, Certina.
Zmiany w grupie
Wkrótce można spodziewać się zmian w funkcjonowaniu grupy, ponieważ 18 lutego 2022 roku Rada Nadzorcza VRG zakończyła proces kompletowania nowego składu zarządu grupy, powołując z dniem 19 kwietnia 2022 roku na stanowisko prezesa Janusza Płocicę.
- Naszą ambicją jest wzmacnianie silnej pozycji na rynku jubilerskim oraz w segmencie nowoczesnej mody formalnej i codziennej - mówi Janusz Płocica, prezes VRG.
Po publikacji wyników za pierwszy kwartał zarząd VRG podtrzymał cele na rok 2022, którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży (zarówno off-line, jak i on-line), poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
Jednym z celów zarządu VRG będzie też dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami poprzez wypłatę dywidendy. 18 maja 2022 roku zarząd VRG przyjął politykę dywidendową, zakładającą coroczne rekomendowanie wypłaty w przedziale 20-70 proc. skonsolidowanego zysku netto przy założeniu, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5. Każdorazowo przed przedstawieniem rekomendacji walnemu zgromadzeniu, zarząd będzie brał pod uwagę sytuację finansową grupy, potrzeby inwestycyjne, sytuację płynnościową, perspektywy rozwoju w danej sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, plany akwizycyjne oraz kowenanty bankowe.
Dobre początki drugiego kwartału
VRG zwraca uwagę, że drugi kwartał roku to tradycyjnie okres licznych uroczystości rodzinnych, skutkujący wzrostem popytu na odzież formalną i zainteresowanie biżuterią.
W ostatnich dwóch latach był to jednak również czas naznaczony restrykcjami oraz lockdownami administracyjnymi, związanymi z pandemią Covid-19.
- Rynek nam sprzyja. Zakończenie stanu epidemii oznacza powrót do intensywnego życia społecznego, w tym uroczystości rodzinnych, które tradycyjnie silnie budują naszą sprzedaż odzieży i biżuterii w drugim kwartale – wskazuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion.
Mocny start drugiego kwartału potwierdzają szacunkowe przychody za kwiecień, w którym wartość sprzedaży VRG wyniosła 108,5 mln zł, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe
Jacek Ciepiela
08:25 13.06.2022Wiadomości
Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk
Tagi:
BULOVA Watch Company – historia marki
Mimo tego, iż Bulova kojarzy się każdemu zainteresowanemu zegarkami z marką wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych, jej założyciel – Joseph Bulova, swego całego życia w St ...
Polska drugą Szwajcarią? Profesor Brzostek o zegarkach z Błonia
W numerze 3/2024 kwartalnika: „Spotkania z zabytkami” znalazł się artykuł profesora Błażeja Brzostka1 specjalizującego się w historii Polski lat 1955 – 1970 , o zegarkach ...
Sinn - nadgarstek dwu zegarkowy
Apple Watch jest obecnie pewnie jednym z najbardziej pożądanych smart zegarków na rynku. Nic więc dziwnego, że urządzenie to wywołuje zainteresowanie także osób z grona „ ...
Rodzaje wskazówek w zegarkach – nazewnictwo, opis i przykłady
Na elementy funkcjonalne tworzące zegarek składają się: mechanizm, koperta i zespół wskazań. Wymieniony jako ostatni – zespół wskazań składa się z tarczy i wskazówek, a w ...
Zegarek Winstona Churchilla wystawiony na sprzedaż!
Postaci Winstona Churchilla chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Można by wręcz powiedzieć, że jest to najsłynniejszy polityk znany w nowożytnej historii. W 2002 roku, w ...
Szalone projekty zegarków: 3 nietypowe modele pozbawione wskazówek
Czy zegarek noszony przez nas na nadgarstku musi być zawsze czytelny? Wielu z Was stwierdzi „A cóż to właściwie za pytanie?” - Oczywiście, zgadzam się z tym, bowiem łatwo ...
Recenzja: Certina DS Action GMT Powermatic 80
Tak, napiszę to kolejny raz. Certina jest jedną z moich ulubionych marek zegarkowych. Oczywiście ma to związek z historią tej firmy, z jej osiągnięciami, z tym, że zegark ...
Chaotyczne piękno. Frederique Constant Manufacture Slimline Moonphase Date seconde/seconde/
Frederique Constant, to względnie młoda, szwajcarska marka zegarków o raczej klasycznej stylistyce i eleganckim wzornictwie, choć nie stroniąca od modeli sportowych, ale ...
Fiyta Spaceman. Uniwersalny, ultra cienki zegarek ze zintegrowaną bransoletą
Wspominaliśmy już wielokrotnie, że traktowanie w taki sam (niezbyt przychylny) sposób całej zegarkowej produkcji pochodzącej z Chin nie jest słuszne. Oczywiście dla wielu ...
Le Régulateur Louis Erard x Vianney Halter II. Wspólna kreacja zegarków typu régulateur
Zegarki typu régulateur, mimo prezentowania wskazań w nieco odmienny sposób niż ten, do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić, hołdują klasycznemu zegarmistrzostwu, stając ...
Video recenzja: Rado Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton. Ceramika w kolorze Blue
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton marki Rado. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie ...
Tissot PRX UFO Robot Grendizer. Pomost między światami i pokoleniami
Całkiem niedawno, bo raptem w listopadzie i grudniu 2024, prezentowaliśmy kilka nowych modeli z kolekcji PRX, czyli bestsellerowej serii zegarków wchodzącej w skład portf ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00