• Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki U-boat
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Fortis
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Seiko

Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk


Powrót do kategorii

W pierwszym kwartale 2022 roku po raz pierwszy w historii grupy VRG przychody segmentu jubilerskiego przewyższyły sprzedaż marek odzieżowych. W planach jest dalsze zwiększanie liczby salonów W. Kruk.

W pierwszym kwartale 2022 roku VRG zanotowało sprzedaż w wysokości blisko 243,8 mln zł, czyli o 41,6 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 r., kiedy przychody sięgnęły 172,1 mln zł. VRG podkreśla, że przychody w pierwszym kwartale 2022 roku przekroczyły poziomy sprzedaży sprzed pandemii Covid-19.

Przypomnijmy, że do grupy VRG należą takie marki jak Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler oraz W. Kruk. Grupa osiągnęła zysk z działalności operacyjnej w wysokości nieco ponad 5 mln zł, podczas gdy w pierwszym kwartale 2021 roku była strata operacyjna, która sięgnęła 15,8 mln zł.

Pierwszy kwartał 2022 roku zakończył się dla grupy VRG stratą netto w wys. 2,9 mln zł, w pierwszym kwartale roku 2021 też była strata, ale znacznie wyższa, bo wynosząca 18,5 mln zł.

Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk

VRG ma za sobą dość udany początek roku, mimo widocznego w pierwszych trzech miesiącach obniżenia ruchu w salonach w wyniku piątej fali zachorowań na Covid-19 i wybuchu wojny w Ukrainie.

W kwietniu i w pierwszych tygodniach maja grupa zanotowała jednak istotny wzrost ruchu w salonach stacjonarnych oraz rosnący poziom sprzedaży i marży.

Mocny segment jubilerski

Szczególnie mocny pierwszy kwartał 2022 r. ma za sobą segment jubilerski grupy, który osiągnął w tym czasie sprzedaż o wartości 128,4 mln zł, czyli o ponad 49 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 roku, kiedy sprzedaż tego segmentu wyniosła 86,0 mln zł.

Dwucyfrowe tempo wzrostu zachował również bardziej wrażliwy na nastroje konsumentów segment odzieżowy (115,3 mln zł przychodu, o 34 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021, kiedy był on w wys. 86,1 mln zł).

Nastąpił wzrost udziału segmentu jubilerskiego z 50,0 proc. w pierwszym kwartale 2021 r. do 52,7 proc. w pierwszym kwartale 2022 r., pierwszy raz przekraczając wartość przychodów segmentu odzieżowego.

W ocenie grupy, na uwagę zasługuje rosnąca marża brutto na sprzedaży, która w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 50,5 proc. (o 3,1 punktów procentowych więcej r/r.).

- W niesprzyjającym dla sprzedaży otoczeniu, mogliśmy przekonać się o odporności naszego modelu biznesowego, opartego o dwa segmenty jubilerski i odzieżowy. Spółka W. Kruk skutecznie budowała sprzedaż i biła rekordy przychodów. Silne kolekcje biżuterii ślubnej będą wspierać utrzymanie tego trendu w kolejnym kwartale. W tym okresie, tradycyjnie wypełnionym przez uroczystości rodzinne, spodziewamy się też wzrostu popytu na odzież formalną - podkreśla Janusz Płocica, prezes grupy VRG.

Większa liczba salonów

Rozwój segmentu jubilerskiego grupy VRG, czyli sieci W. Kruk, jest widoczny po liczbie i powierzchni sklepów. Na koniec pierwszego kwartału 2022 roku W. Kruk miało 148 sklepów stacjonarnych (w tym 23 franczyzowych), o 8 więcej niż na koniec pierwszego kwartału 2021 roku.

Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk


Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk
W tym samym czasie powierzchnia sklepów zwiększyła się o 7 proc., do 11,6 tys. metrów kwadratowych (z 10,9 tys. m. kw.).

Plany na cały rok 2022 zakładają, że na koniec roku sieć W. Kruk będzie się składała ze 155 salonów o łącznej powierzchni 12,6 tys. m. kw.

Wielu sprzedawców, i to z różnych branż, przekonuje, że internet będzie jednym z głównych kanałów sprzedażowych. W przypadku W. Kruk zanotowano jednak wyraźne spadki sprzedaży internetowej. W pierwszym kwartale 2022 roku internet stanowił 7,3 proc. sprzedaży w porównaniu do 14,3 proc. w pierwszym kwartale 2021. Przychody z internetu w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły 9,3 mln zł, aż o 23,8 proc. mniej niż rok wcześniej.

Grupa co prawda wskazuje na stabilny udział zegarków względem biżuterii, ale nieznacznie wzrosła przewaga biżuterii nad zegarkami w sprzedaży W. Kruk. W pierwszym kwartale 2022 roku zegarki odpowiadały za 46 proc. (a 51 proc. biżuteria) sprzedaży, a w pierwszym kwartale 2021 roku zegarki to 48 proc. sprzedaży (i 50 proc. biżuteria).

Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk

Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk

Grupa zwraca uwagę na korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż zegarków marki Rolex i Patek Philippe. W salonach W. Kruk kupimy także zegarki m.in. marek Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Tissot, Certina.

Zmiany w grupie

Wkrótce można spodziewać się zmian w funkcjonowaniu grupy, ponieważ 18 lutego 2022 roku Rada Nadzorcza VRG zakończyła proces kompletowania nowego składu zarządu grupy, powołując z dniem 19 kwietnia 2022 roku na stanowisko prezesa Janusza Płocicę.

- Naszą ambicją jest wzmacnianie silnej pozycji na rynku jubilerskim oraz w segmencie nowoczesnej mody formalnej i codziennej - mówi Janusz Płocica, prezes VRG.

Po publikacji wyników za pierwszy kwartał zarząd VRG podtrzymał cele na rok 2022, którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży (zarówno off-line, jak i on-line), poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.

Jednym z celów zarządu VRG będzie też dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami poprzez wypłatę dywidendy. 18 maja 2022 roku zarząd VRG przyjął politykę dywidendową, zakładającą coroczne rekomendowanie wypłaty w przedziale 20-70 proc. skonsolidowanego zysku netto przy założeniu, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5. Każdorazowo przed przedstawieniem rekomendacji walnemu zgromadzeniu, zarząd będzie brał pod uwagę sytuację finansową grupy, potrzeby inwestycyjne, sytuację płynnościową, perspektywy rozwoju w danej sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, plany akwizycyjne oraz kowenanty bankowe.

Dobre początki drugiego kwartału

VRG zwraca uwagę, że drugi kwartał roku to tradycyjnie okres licznych uroczystości rodzinnych, skutkujący wzrostem popytu na odzież formalną i zainteresowanie biżuterią.

Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk

W ostatnich dwóch latach był to jednak również czas naznaczony restrykcjami oraz lockdownami administracyjnymi, związanymi z pandemią Covid-19.

- Rynek nam sprzyja. Zakończenie stanu epidemii oznacza powrót do intensywnego życia społecznego, w tym uroczystości rodzinnych, które tradycyjnie silnie budują naszą sprzedaż odzieży i biżuterii w drugim kwartale – wskazuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion.

Mocny start drugiego kwartału potwierdzają szacunkowe przychody za kwiecień, w którym wartość sprzedaży VRG wyniosła 108,5 mln zł, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe

Jacek Ciepiela


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 18

MAGAZYN ZIP NR 18 - odbierz egzemplarz!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Lorus 420

REKLAMA

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

MeisterSinger 420

REKLAMA

Raport: sprzedaż szwajcarskich zega...
Raport: sprzedaż szwajcarskich zega...
01.06.2022
Poznaj G-TYPES OF MIND - G-SHOCK ru...
Poznaj G-TYPES OF MIND - G-SHOCK ru...
21.06.2022

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fortis
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco