W pierwszym kwartale 2022 roku po raz pierwszy w historii grupy VRG przychody segmentu jubilerskiego przewyższyły sprzedaż marek odzieżowych. W planach jest dalsze zwiększanie liczby salonów W. Kruk.
W pierwszym kwartale 2022 roku VRG zanotowało sprzedaż w wysokości blisko 243,8 mln zł, czyli o 41,6 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 r., kiedy przychody sięgnęły 172,1 mln zł. VRG podkreśla, że przychody w pierwszym kwartale 2022 roku przekroczyły poziomy sprzedaży sprzed pandemii Covid-19.
Przypomnijmy, że do grupy VRG należą takie marki jak Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler oraz W. Kruk. Grupa osiągnęła zysk z działalności operacyjnej w wysokości nieco ponad 5 mln zł, podczas gdy w pierwszym kwartale 2021 roku była strata operacyjna, która sięgnęła 15,8 mln zł.
Pierwszy kwartał 2022 roku zakończył się dla grupy VRG stratą netto w wys. 2,9 mln zł, w pierwszym kwartale roku 2021 też była strata, ale znacznie wyższa, bo wynosząca 18,5 mln zł.
VRG ma za sobą dość udany początek roku, mimo widocznego w pierwszych trzech miesiącach obniżenia ruchu w salonach w wyniku piątej fali zachorowań na Covid-19 i wybuchu wojny w Ukrainie.
W kwietniu i w pierwszych tygodniach maja grupa zanotowała jednak istotny wzrost ruchu w salonach stacjonarnych oraz rosnący poziom sprzedaży i marży.
Mocny segment jubilerski
Szczególnie mocny pierwszy kwartał 2022 r. ma za sobą segment jubilerski grupy, który osiągnął w tym czasie sprzedaż o wartości 128,4 mln zł, czyli o ponad 49 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 roku, kiedy sprzedaż tego segmentu wyniosła 86,0 mln zł.
Dwucyfrowe tempo wzrostu zachował również bardziej wrażliwy na nastroje konsumentów segment odzieżowy (115,3 mln zł przychodu, o 34 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021, kiedy był on w wys. 86,1 mln zł).
Nastąpił wzrost udziału segmentu jubilerskiego z 50,0 proc. w pierwszym kwartale 2021 r. do 52,7 proc. w pierwszym kwartale 2022 r., pierwszy raz przekraczając wartość przychodów segmentu odzieżowego.
W ocenie grupy, na uwagę zasługuje rosnąca marża brutto na sprzedaży, która w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 50,5 proc. (o 3,1 punktów procentowych więcej r/r.).
- W niesprzyjającym dla sprzedaży otoczeniu, mogliśmy przekonać się o odporności naszego modelu biznesowego, opartego o dwa segmenty jubilerski i odzieżowy. Spółka W. Kruk skutecznie budowała sprzedaż i biła rekordy przychodów. Silne kolekcje biżuterii ślubnej będą wspierać utrzymanie tego trendu w kolejnym kwartale. W tym okresie, tradycyjnie wypełnionym przez uroczystości rodzinne, spodziewamy się też wzrostu popytu na odzież formalną - podkreśla Janusz Płocica, prezes grupy VRG.
Większa liczba salonów
Rozwój segmentu jubilerskiego grupy VRG, czyli sieci W. Kruk, jest widoczny po liczbie i powierzchni sklepów. Na koniec pierwszego kwartału 2022 roku W. Kruk miało 148 sklepów stacjonarnych (w tym 23 franczyzowych), o 8 więcej niż na koniec pierwszego kwartału 2021 roku.
W tym samym czasie powierzchnia sklepów zwiększyła się o 7 proc., do 11,6 tys. metrów kwadratowych (z 10,9 tys. m. kw.).
Plany na cały rok 2022 zakładają, że na koniec roku sieć W. Kruk będzie się składała ze 155 salonów o łącznej powierzchni 12,6 tys. m. kw.
Wielu sprzedawców, i to z różnych branż, przekonuje, że internet będzie jednym z głównych kanałów sprzedażowych. W przypadku W. Kruk zanotowano jednak wyraźne spadki sprzedaży internetowej. W pierwszym kwartale 2022 roku internet stanowił 7,3 proc. sprzedaży w porównaniu do 14,3 proc. w pierwszym kwartale 2021. Przychody z internetu w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły 9,3 mln zł, aż o 23,8 proc. mniej niż rok wcześniej.
Grupa co prawda wskazuje na stabilny udział zegarków względem biżuterii, ale nieznacznie wzrosła przewaga biżuterii nad zegarkami w sprzedaży W. Kruk. W pierwszym kwartale 2022 roku zegarki odpowiadały za 46 proc. (a 51 proc. biżuteria) sprzedaży, a w pierwszym kwartale 2021 roku zegarki to 48 proc. sprzedaży (i 50 proc. biżuteria).
Grupa zwraca uwagę na korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż zegarków marki Rolex i Patek Philippe. W salonach W. Kruk kupimy także zegarki m.in. marek Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Tissot, Certina.
Zmiany w grupie
Wkrótce można spodziewać się zmian w funkcjonowaniu grupy, ponieważ 18 lutego 2022 roku Rada Nadzorcza VRG zakończyła proces kompletowania nowego składu zarządu grupy, powołując z dniem 19 kwietnia 2022 roku na stanowisko prezesa Janusza Płocicę.
- Naszą ambicją jest wzmacnianie silnej pozycji na rynku jubilerskim oraz w segmencie nowoczesnej mody formalnej i codziennej - mówi Janusz Płocica, prezes VRG.
Po publikacji wyników za pierwszy kwartał zarząd VRG podtrzymał cele na rok 2022, którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży (zarówno off-line, jak i on-line), poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
Jednym z celów zarządu VRG będzie też dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami poprzez wypłatę dywidendy. 18 maja 2022 roku zarząd VRG przyjął politykę dywidendową, zakładającą coroczne rekomendowanie wypłaty w przedziale 20-70 proc. skonsolidowanego zysku netto przy założeniu, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5. Każdorazowo przed przedstawieniem rekomendacji walnemu zgromadzeniu, zarząd będzie brał pod uwagę sytuację finansową grupy, potrzeby inwestycyjne, sytuację płynnościową, perspektywy rozwoju w danej sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, plany akwizycyjne oraz kowenanty bankowe.
Dobre początki drugiego kwartału
VRG zwraca uwagę, że drugi kwartał roku to tradycyjnie okres licznych uroczystości rodzinnych, skutkujący wzrostem popytu na odzież formalną i zainteresowanie biżuterią.
W ostatnich dwóch latach był to jednak również czas naznaczony restrykcjami oraz lockdownami administracyjnymi, związanymi z pandemią Covid-19.
- Rynek nam sprzyja. Zakończenie stanu epidemii oznacza powrót do intensywnego życia społecznego, w tym uroczystości rodzinnych, które tradycyjnie silnie budują naszą sprzedaż odzieży i biżuterii w drugim kwartale – wskazuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion.
Mocny start drugiego kwartału potwierdzają szacunkowe przychody za kwiecień, w którym wartość sprzedaży VRG wyniosła 108,5 mln zł, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe
Jacek Ciepiela
08:25 13.06.2022Wiadomości
Zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk
Tagi:

REKLAMA

Kari Voutilainen i niezwykłe zegarki z Finlandii
Kari Voutilainen urodził się w 1962 roku w Finlandii i to właśnie tam rozpoczęła się jego zegarmistrzowska droga- od ucznia do nauczyciela, od pracownika do niezależnego ...

Japoński przemysł zegarkowy – czy to tylko marki: Casio, Citizen, Orient i Seiko?
Mówiąc o zegarkowej branży w Kraju Kwitnącej Wiśni wiele osób bez specjalnego zawahania wskaże najbardziej rozpoznawalne, wiodące japońskie marki zegarkowe. Wymieniając j ...

Koperty zegarków z metali popularnych. Tytan versus stal szlachetna
Porównując różne zegarki pod kątem materiału z którego wykonane zostały ich koperty, dla metali popularnych (czyli bez uwzględniania metali szlachetnych) najczęściej bier ...

Oris po raz kolejny partnerem festiwalu Jazz nad Odrą
Od 1996 marka Oris podkreśla swoje zaangażowanie w kulturę poprzez sponsorowanie festiwali jazzowych na całym świecie, prezentując przy tym limitowane edycje zegarków w h ...

Zegarek z zielonego marmuru. Bulgari Octo Finissimo Tourbillon Marble
Pokaz zegarmistrzowskich umiejętności w wydaniu Bulgari mieliśmy okazję oglądać już niejednokrotnie. Producent słynący z tworzenia ultracienkich zegarków mechanicznych pr ...

Jestem legendą. Nowy Zenith Chronomaster Original Triple Calendar
El Primero to określenie najbardziej znanego mechanizmu chronografu na świecie, owianego legendą i powodującego wzrost pulsu u każdego fana zegarków z logo w kształcie pi ...

Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...

Recenzja: Frederique Constant Chopin Limited Edition – zapraszamy do poloneza
Polonez – szczytowe osiągnięcie polskiej myśli technicznej i przemysłu motoryzacyjnego czasów PRL, produkt FSO na Żeraniu, obiekt westchnień i pożądania milionów Polaków. ...

Grand Seiko Heritage 62GS sekki Rikka i Shūbun ze stali Ever-Brilliant (SBGH351 i SBGH353)
Grand Seiko to marka mająca od lat bardzo duże grono zwolenników, choć znajdą się także w zegarkowym światku jej kontestatorzy. Zwolennicy wychwalają wyśrubowane standard ...

Premiera zegarka Tissot PRC 100 Solar. Władca światła w... chmurach - relacja i zdjęcia
13 marca 2025, godzina 8:55 - szybka winda wiezie mnie wraz z kilkoma innymi osobami oraz psem na 46 piętro najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Liczący 310 metrów Va ...

Rozmowa z Robertem Makłowiczem o podróżach, gotowaniu i przepisie na ulubiony… zegarek!
W ostatnich miesiącach redakcja wydawnictwa „Zegarki i Pasja” miała przyjemność przeprowadzić kilka wywiadów z bardzo znanymi osobistościami, a teraz do tego zacnego gron ...

Video recenzja: Frederique Constant Classics Elegance Luna. Zegarek dobrze skomponowany
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Classics Elegance Luna marki Frederique Constant. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kl ...