Agresja na Ukrainę doprowadziła do wycofania się z Rosji wielu międzynarodowych koncernów. Wśród firm, które zawiesiły swoją obecność w Rosji są także najważniejsze i najbardziej znane marki zegarków.
Wojna na Ukrainie rozgrywa się na wielu frontach, nie tylko na tym wojskowym. Równie ważny jest front gospodarczy i medialny. Po agresji na Ukrainę nastąpiła presja opinii publicznej na to, aby międzynarodowe koncerny zaprzestały swojej działalności w Rosji. Obecność międzynarodowych firm w Rosji jest postrzegana jako faktyczne wsparcie dla Władimira Putina.
Do bojkotu Rosji dołączyły także - jedne mniej chętnie, inne bardziej - najważniejsze i najbardziej znane marki zegarków. Rynek zegarków to branża bardzo konkurencyjna, wizerunek marek jest bardzo ważny, więc znane marki zegarkowe muszą o swój wizerunek i opinię dbać.
Sankcje na Rosję nałożyły Unia Europejska oraz Stany Zjednoczone, do których dołączyła także Szwajcaria. W ramach restrykcji, Szwajcaria zakazała eksportu dóbr luksusowych - w tym i zegarków - do Rosji. Wiele szwajcarskich marek już przed tą decyzją zapowiedziało wycofanie się z rosyjskiego rynku.
Swatch wychodził na raty
Z Rosji wyszedł jeden z największych na świecie producentów zegarków, czyli szwajcarska grupa Swatch, do której należą takie marki jak Omega, Longines, Tissot, Hamilton, Certina czy Swatch.
Szwajcarska grupa branży zegarkowej z Rosji wychodziła na raty. Początkowo grupa Swatch zadecydowała, że nadal prowadzić sklepy w Rosji, ale wstrzyma eksport do tego kraju. Presja na grupę jednak rosła i 8 marca Swatch poinformował, że zawiesił działalność detaliczną w Rosji. Grupa zapowiedziała, że zatrzyma personel w Rosji w nadziei, że sytuacja ulegnie poprawie.
- Jesteśmy bardzo lojalni wobec wszystkich naszych pracowników na całym świecie, nawet w trudnych czasach, i nadal utrzymujemy ich na pokładzie, mając nadzieję na lepsze czasy – poinformowała grupa w oświadczeniu.
LVMH i 5 mln euro na pomoc
Już 4 marca francuska grupa LVMH poinformowała, że tymczasowo zamknie swoje 124 sklepy w Rosji. LVMH jest właścicielem takich marek zegarkowych jak TAG Heuer, Hublot i Zenith.
Grupa wskazała, że prowadzenie interesów w Rosji stało się skomplikowane od czasu inwazji Rosji na Ukrainę. Jednocześnie zapowiedziano, że blisko 3,5 tys. pracowników grupy w Rosji będzie nadal otrzymywać wynagrodzenie i świadczenia pracownicze.
Dodatkowo LVMH ogłosiło, że przekaże darowiznę w wysokości 5 mln euro na rzecz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża. Grupa ponadto ma zorganizować zbiórkę wśród swoich pracowników na całym świecie.
Zapowiedziano także wsparcie finansowe dla blisko 150 pracowników grupy na Ukrainie.
Richemont i inni
Z Rosji wyszła także grupa Richemont, do której należą takie marki jak A. Lange & Söhne, Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Officine Panerai, Piaget i Vacheron Constantin.
Richemont posiadał kilkanaście sklepów w Rosji, głównie w Moskwie. Grupa już 3 marca zawiesiła działalność handlową w Rosji, a na Ukrainie wstrzymała swoje działania 24 lutego, czyli w dniu, w którym Rosja rozpoczęła inwazję.
Także francuski koncern Kering, do któego należą m.in. zegarkowe marki Ulysse Nardin i Girard Perregaux zawiesiła swoją działalność w Rosji. Grupa miała tam dwa sklepy i 180 pracowników, których - jak zapowiedziano - będzie nadal wspierać.
Kering zapowiedział, że przekaże „znaczną darowiznę” na rzecz Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).
Obecność w Rosji zawiesiła także grupa Hermes, która miała trzy sklepy w Moskwie a do końca roku planowała otworzyć outlet w Petersburgu.
Patek Philippe i reszta
Z Rosją postanowiły się pożegnać również znane, niezależne marki zegarkowe.
Wśród marek, które tymczasowo zawiesiły wszystkie dostawy swoich zegarków do Rosji jest Patek Philippe. Jak podkreślono w oświadczeniu, polityka firmy nadal będzie kierować się decyzjami Konfederacji Szwajcarskiej dot. sankcji.
Patek Philippe nie poinformował, kiedy rozpoczęło się zawieszenie, ale prawdopodobnie obowiązywało od pierwszych dni rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kiedy to Unia Europejska nałożyła sankcje i zawieszono systemy takie jak system płatności międzybankowych SWIFT.
Już 24 lutego eksport do Rosji zawiesił Audemars Piguet.
Marka w Moskwie posiada dwa salony, które zostały zamknięte.
Zamknięty jest także moskiewski salon Richard Mille.
Niecodzienną decyzję, jak na przedstawiciela wysokiego szczebla kadry kierowniczej podjął prezes Breitlinga, Georges Kern, który wziął udział w antywojennej demonstracji w Zurychu. Zdjęcie z demonstracji Georges Kern umieścił na jednym z portali społecznościowych.
Breitling posiada 45 punktów sprzedaży w Rosji, w tym dwa butiki w Moskwie i jeden w Petersburgu. Breitling już 28 lutego wstrzymał dostawy zegarków do Rosji.
Także Rolex zawiesił eksport swoich do Rosji.
Marka podkreśla, że nie posiada żadnych firm ani nieruchomości w Rosji.
Warto podkreślić, że wiele znanych marek nie posiada w Rosji własnych salonów sprzedaży, tylko jest sprzedawanych przez lokalnych sprzedawców. Do takich należy grupa Mercury, która w swoich salonach oferuje produkty takich marek jak Rolex, Patek Philippe, Chopard, Hublot, Breguet, Girard-Perregaux, Tudor, Zenith, Bell & Ross, Breitling, Blancpain, De Bethune, Urwerk, DeWitt, Greubel Forsey, Ulysse Nardin, TAG Heuer, Gucci i Channel.
Grupa Mercury posiada 35 butików z biżuterią i zegarkami w Moskwie, siedem w Petersburgu i pięć w Soczi. Salony grupy nadal są otwarte, ale nie jest ona w stanie uzupełnić zapasów. Więc jeżeli w tych salonach nadal są sprzedawane zegarki marek i grup, które dołączyły do sankcji na Rosję, to pochodzą one najprawdopodobniej z wcześniejszych dostaw.
Wielkość rosyjskiego rynku
Eksperci podkreślają, że zamożni Rosjanie są dużymi konsumentami dóbr luksusowych, to jednak odsetek sprzedaży towarów luksusowych generowany przez obywateli Rosji jest niewielki w porównaniu z głównymi motorami wzrostu w branży, czyli Chinami i Stanami Zjednoczonymi.
Bank inwestycyjny Jefferies szacuje, że Rosjanie odpowiadają za około 9 miliardów dolarów rocznej sprzedaży dóbr luksusowych, co stanowi około 6 proc. chińskich wydatków i 14 proc. amerykańskich wydatków na towary luksusowe.
W 2021 roku Rosja zajmowała 17 miejsce pod względem wielkości eksportu szwajcarskich zegarków (za Australią i przed Kanadą). Wartość eksportu szwajcarskich zegarków do Rosji w 2021 roku była na poziomie 260,1 mln franków szwajcarskich.
Wśród największych 30 rynków eksportowych dla szwajcarskich zegarków w 2021 r. nie było Ukrainy.
Koniec roku 2021 i początek 2022 roku dla branży zegarkowej na świecie był bardzo udany, branża notowała duże wzrosty sprzedaży. Załamanie sprzedaży w Rosji będzie dla niektórych marek z pewnością odczuwalne, ale nie powinno wpędzić żadnej marki w kłopoty.
Wstrzymanie sprzedaży w Rosji wiele marek odbije sobie na pozostałych rynkach, gdzie widoczne jest duże ożywienie gospodarcze. Tak będzie, o ile nie wydarzy się jakieś kolejne niespodziewane wydarzenie - kolejna silna fala Covid-19 lub jakaś nowa epidemia, rozszerzenie wojny lub inne trudne do przewidzenia zdarzenie.
Jeszcze dwa miesiące temu mówienie o wojnie na Ukrainie było czymś mało prawdopodobnym...
Najnowsze informacje z branży i inne raporty prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
12:30 28.03.2022Wiadomości
Branża zegarkowa też wyszła z Rosji. Kto zawiesił działalność, kto pomaga?
Powrót do kategorii
Tagi:

REKLAMA

RADO – powstanie i dzieje marki, wraz z tłem historycznym
Historia marki Rado, mimo iż sięgająca dopiero początków XX wieku – zapisała się na kartach historii zegarmistrzostwa niemniej złotymi zgłoskami, aniżeli czerpiąca ze swe ...

Krótka historia zegarmistrzostwa i producenci zegarków w aspekcie geograficznym. Część 1
Zegarmistrzostwo to nie tylko zegarki, a zegarki to nie tylko wyroby ze Szwajcarii, choć z drugiej strony rozmawiając o zegarkach, pewnie większość zapytanych osób jako p ...

Junghans - lider w gronie zegarków korygowanych sygnałem radiowym
Każdy z miłośników zegarmistrzostwa, w temacie najdokładniejszych zegarków, wskaże zapewne od razu te, które są korygowane sygnałem radiowym. Większość z takich zegarkowy ...

Pamiątkowy Speedmaster Michaela Collinsa sprzedany za rekordową kwotę
Jakiś czas temu pisaliśmy o ciekawych znaleziskach na jakie możemy czasami trafić podczas licytacji organizowanych przez domy aukcyjne specjalizujące się w sprzedaży zega ...

Omega Seamaster Diver 300M z tarczą w kolorze zielonym
Kilka dni temu zaczęło się kalendarzowe lato, ale pogoda i wysokie temperatury dały nam znać o tej ulubionej przez wielu porze roku już nieco wcześniej. Lato to okres wyp ...

Relacja: FIS World Cup w Oslo z marką Certina i zegarkowe nowości 2023
Na przestrzeni niemal 10 lat działalności wydawnictwa Zegarki i Pasja (nasz pierwszy portal zaczął funkcjonować w 2014 roku) mieliśmy okazję uczestniczyć już w niezliczon ...

Raport: rynek dóbr luksusowych w Polsce. Poprawa sytuacji w segmencie zegarków i biżuterii
Wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce w 2021 roku wyniosła 493 mln zł, co oznacza wzrost o 15 procent w stosunku do roku 2020 - to dobra wiadomość. W ...

Poznaj G-TYPES OF MIND - G-SHOCK rusza z nową kampanią
G-SHOCK powraca z nową odsłoną kampanii “Find Your G-NIUS". W kolejnym rozdziale marka skupia się na interpretacji geniuszu w kontekście lifestylowym. W nowym wideo zobac ...

Prezentujemy: Rado Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton (zdjęcia live)
Szwajcarska firma Rado ponownie wprowadzając na rynek zegarek Captain Cook, czyli nurkowy model bazujący na archiwalnym zegarku tej marki, przysłowiowo trafiła w dziesiąt ...

Orient Star Diver 1964 1st Series - od teraz także w wersji ze srebrną tarczą
Orient to japońska marka zegarmistrzowska, która ma bogate tradycje związane z zegarkami typu diver. Najstarsze sięgają modelu Olympia Calendar Diver z 1964 roku, co czyn ...

H. Moser & Cie – od skraju bankructwa do globalnego sukcesu. Zegarkowy zwrot dekady?
Prawdopodobnie każdy, kto dziś interesuje się zegarmistrzostwem doskonale zna lub chociaż słyszał o firmie H. Moser & Cie. Producent ten słynie od lat z ciekawych, eksklu ...

Solar Aqua Deep Bay Bronze. Koperta z brązu i wodoszczelność do 2 136 metrów
Solar Aqua, reaktywowana przez U-BOAT Group po długim okresie niebytu, to marka zegarmistrzowska z historią ciągnącą się już ponad 100 lat. Założył ją Timothy Eaton na po ...