Agresja na Ukrainę doprowadziła do wycofania się z Rosji wielu międzynarodowych koncernów. Wśród firm, które zawiesiły swoją obecność w Rosji są także najważniejsze i najbardziej znane marki zegarków.
Wojna na Ukrainie rozgrywa się na wielu frontach, nie tylko na tym wojskowym. Równie ważny jest front gospodarczy i medialny. Po agresji na Ukrainę nastąpiła presja opinii publicznej na to, aby międzynarodowe koncerny zaprzestały swojej działalności w Rosji. Obecność międzynarodowych firm w Rosji jest postrzegana jako faktyczne wsparcie dla Władimira Putina.
Do bojkotu Rosji dołączyły także - jedne mniej chętnie, inne bardziej - najważniejsze i najbardziej znane marki zegarków. Rynek zegarków to branża bardzo konkurencyjna, wizerunek marek jest bardzo ważny, więc znane marki zegarkowe muszą o swój wizerunek i opinię dbać.
Sankcje na Rosję nałożyły Unia Europejska oraz Stany Zjednoczone, do których dołączyła także Szwajcaria. W ramach restrykcji, Szwajcaria zakazała eksportu dóbr luksusowych - w tym i zegarków - do Rosji. Wiele szwajcarskich marek już przed tą decyzją zapowiedziało wycofanie się z rosyjskiego rynku.
Swatch wychodził na raty
Z Rosji wyszedł jeden z największych na świecie producentów zegarków, czyli szwajcarska grupa Swatch, do której należą takie marki jak Omega, Longines, Tissot, Hamilton, Certina czy Swatch.

Szwajcarska grupa branży zegarkowej z Rosji wychodziła na raty. Początkowo grupa Swatch zadecydowała, że nadal prowadzić sklepy w Rosji, ale wstrzyma eksport do tego kraju. Presja na grupę jednak rosła i 8 marca Swatch poinformował, że zawiesił działalność detaliczną w Rosji. Grupa zapowiedziała, że zatrzyma personel w Rosji w nadziei, że sytuacja ulegnie poprawie.
- Jesteśmy bardzo lojalni wobec wszystkich naszych pracowników na całym świecie, nawet w trudnych czasach, i nadal utrzymujemy ich na pokładzie, mając nadzieję na lepsze czasy – poinformowała grupa w oświadczeniu.
LVMH i 5 mln euro na pomoc
Już 4 marca francuska grupa LVMH poinformowała, że tymczasowo zamknie swoje 124 sklepy w Rosji. LVMH jest właścicielem takich marek zegarkowych jak TAG Heuer, Hublot i Zenith.
Grupa wskazała, że prowadzenie interesów w Rosji stało się skomplikowane od czasu inwazji Rosji na Ukrainę. Jednocześnie zapowiedziano, że blisko 3,5 tys. pracowników grupy w Rosji będzie nadal otrzymywać wynagrodzenie i świadczenia pracownicze.

Dodatkowo LVMH ogłosiło, że przekaże darowiznę w wysokości 5 mln euro na rzecz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża. Grupa ponadto ma zorganizować zbiórkę wśród swoich pracowników na całym świecie.
Zapowiedziano także wsparcie finansowe dla blisko 150 pracowników grupy na Ukrainie.
Richemont i inni
Z Rosji wyszła także grupa Richemont, do której należą takie marki jak A. Lange & Söhne, Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Officine Panerai, Piaget i Vacheron Constantin.
Richemont posiadał kilkanaście sklepów w Rosji, głównie w Moskwie. Grupa już 3 marca zawiesiła działalność handlową w Rosji, a na Ukrainie wstrzymała swoje działania 24 lutego, czyli w dniu, w którym Rosja rozpoczęła inwazję.
Także francuski koncern Kering, do któego należą m.in. zegarkowe marki Ulysse Nardin i Girard Perregaux zawiesiła swoją działalność w Rosji. Grupa miała tam dwa sklepy i 180 pracowników, których - jak zapowiedziano - będzie nadal wspierać.
Kering zapowiedział, że przekaże „znaczną darowiznę” na rzecz Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).
Obecność w Rosji zawiesiła także grupa Hermes, która miała trzy sklepy w Moskwie a do końca roku planowała otworzyć outlet w Petersburgu.
Patek Philippe i reszta
Z Rosją postanowiły się pożegnać również znane, niezależne marki zegarkowe.
Wśród marek, które tymczasowo zawiesiły wszystkie dostawy swoich zegarków do Rosji jest Patek Philippe. Jak podkreślono w oświadczeniu, polityka firmy nadal będzie kierować się decyzjami Konfederacji Szwajcarskiej dot. sankcji.
Patek Philippe nie poinformował, kiedy rozpoczęło się zawieszenie, ale prawdopodobnie obowiązywało od pierwszych dni rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kiedy to Unia Europejska nałożyła sankcje i zawieszono systemy takie jak system płatności międzybankowych SWIFT.

Już 24 lutego eksport do Rosji zawiesił Audemars Piguet.
Marka w Moskwie posiada dwa salony, które zostały zamknięte.
Zamknięty jest także moskiewski salon Richard Mille.
Niecodzienną decyzję, jak na przedstawiciela wysokiego szczebla kadry kierowniczej podjął prezes Breitlinga, Georges Kern, który wziął udział w antywojennej demonstracji w Zurychu. Zdjęcie z demonstracji Georges Kern umieścił na jednym z portali społecznościowych.
Breitling posiada 45 punktów sprzedaży w Rosji, w tym dwa butiki w Moskwie i jeden w Petersburgu. Breitling już 28 lutego wstrzymał dostawy zegarków do Rosji.
Także Rolex zawiesił eksport swoich do Rosji.

Marka podkreśla, że nie posiada żadnych firm ani nieruchomości w Rosji.
Warto podkreślić, że wiele znanych marek nie posiada w Rosji własnych salonów sprzedaży, tylko jest sprzedawanych przez lokalnych sprzedawców. Do takich należy grupa Mercury, która w swoich salonach oferuje produkty takich marek jak Rolex, Patek Philippe, Chopard, Hublot, Breguet, Girard-Perregaux, Tudor, Zenith, Bell & Ross, Breitling, Blancpain, De Bethune, Urwerk, DeWitt, Greubel Forsey, Ulysse Nardin, TAG Heuer, Gucci i Channel.
Grupa Mercury posiada 35 butików z biżuterią i zegarkami w Moskwie, siedem w Petersburgu i pięć w Soczi. Salony grupy nadal są otwarte, ale nie jest ona w stanie uzupełnić zapasów. Więc jeżeli w tych salonach nadal są sprzedawane zegarki marek i grup, które dołączyły do sankcji na Rosję, to pochodzą one najprawdopodobniej z wcześniejszych dostaw.
Wielkość rosyjskiego rynku
Eksperci podkreślają, że zamożni Rosjanie są dużymi konsumentami dóbr luksusowych, to jednak odsetek sprzedaży towarów luksusowych generowany przez obywateli Rosji jest niewielki w porównaniu z głównymi motorami wzrostu w branży, czyli Chinami i Stanami Zjednoczonymi.
Bank inwestycyjny Jefferies szacuje, że Rosjanie odpowiadają za około 9 miliardów dolarów rocznej sprzedaży dóbr luksusowych, co stanowi około 6 proc. chińskich wydatków i 14 proc. amerykańskich wydatków na towary luksusowe.

W 2021 roku Rosja zajmowała 17 miejsce pod względem wielkości eksportu szwajcarskich zegarków (za Australią i przed Kanadą). Wartość eksportu szwajcarskich zegarków do Rosji w 2021 roku była na poziomie 260,1 mln franków szwajcarskich.
Wśród największych 30 rynków eksportowych dla szwajcarskich zegarków w 2021 r. nie było Ukrainy.
Koniec roku 2021 i początek 2022 roku dla branży zegarkowej na świecie był bardzo udany, branża notowała duże wzrosty sprzedaży. Załamanie sprzedaży w Rosji będzie dla niektórych marek z pewnością odczuwalne, ale nie powinno wpędzić żadnej marki w kłopoty.
Wstrzymanie sprzedaży w Rosji wiele marek odbije sobie na pozostałych rynkach, gdzie widoczne jest duże ożywienie gospodarcze. Tak będzie, o ile nie wydarzy się jakieś kolejne niespodziewane wydarzenie - kolejna silna fala Covid-19 lub jakaś nowa epidemia, rozszerzenie wojny lub inne trudne do przewidzenia zdarzenie.
Jeszcze dwa miesiące temu mówienie o wojnie na Ukrainie było czymś mało prawdopodobnym...
Najnowsze informacje z branży i inne raporty prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
12:30 28.03.2022Wiadomości
Branża zegarkowa też wyszła z Rosji. Kto zawiesił działalność, kto pomaga?
Tagi:
REKLAMA
Delma - historia marki zegarmistrzowskiej
Zlokalizowana w szwajcarskim Biel/Bienne gmina Lengnau jest miejscem narodzin szeregu znanych i cenionych do dziś marek zegarmistrzowskich. Przyjrzymy się jednej z nich. ...
Balticus – nowa marka na polskim rynku zegarkowym !
Marka Balticus zrodziła sie z hobby, pasji i chęci stworzenia Polskiego brandu zegarkowego, który będzie oferował czasomierze wyposażone w jak najlepsze mechanizmy z auto ...
Krótka historia zegarmistrzostwa i producenci zegarków w aspekcie geograficznym: USA i Niemcy. Część 2
Prowadząc rozważania o historii i strukturze producentów zegarków poza powszechnie znaną Szwajcarią, należy na pewno przedstawić zegarmistrzostwo: amerykańskie, niemiecki ...
Bulova Maquina Automatic. Odważny wygląd, nowe wersje kolorystyczne i kształt koperty
Bulova to bardzo stara, amerykańska marka zegarków na stałe zapisana w dziejach historii zegarmistrzostwa. Założona w 1875 roku przez czeskiego imigranta, Josefa Bulove, ...
Aviator Swiss Made Heritage Trimeter Chronograph Polska Edycja. Trzy w jednym!
W 2024 roku zegarek jeszcze nadal służy do wskazywania czasu, choć równie często, a może nawet częściej jest elementem outfitu czy też wyrazem statusu materialnego właści ...
Herbelin Newport Céramique 35th Anniversary. Jubileuszowa reinterpretacja tradycji
Rok 2023 zapisał się w historii marki Herbelin szczególnym wydarzeniem. Kolekcja Newport, będąca od 1988 roku żeglarskim symbolem francuskiego zegarmistrzostwa, obchodził ...
Swatch Encyclopedia. Historia marki i 40 lat jej wpływu na świat zegarków
Swatch to nie tylko marka zegarkowa. To instytucja, która od 40 lat idzie własną zegarkową drogą. Wydając Swatch Encyclopedia firma robi coś więcej, niż podsumowanie swoj ...
Rzemieślnicze zegarmistrzostwo w nowej odsłonie. Greubel Forsey Hand Made 2
Czy w obecnych czasach możliwe jest wytworzenie zegarka jedynie wykorzystując w tym celu tradycyjne, ręczne narzędzia, bez użycia maszyn? Oczywiście, że tak! Manufaktura ...
Skrzynia skarbów Frederique Constant - ekskluzywny zestaw „The Elements Collection”
W świecie haute horlogerie rocznice to nie tylko okazja do świętowania upływu czasu, ale moment, w którym manufaktury demonstrują pełnię swoich możliwości. W 2025 roku ge ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...









greenlogic.eu