• Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Fortis
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki U-boat
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Seiko

Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej


Powrót do kategorii

Grupa Kering, do której należą takie marki jak Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga i Alexander McQueen, w 2021 roku zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe, czego dowodem jest zysk przekraczający 5 miliardów euro. Grupa postanowiła sprzedać dwie swoje znane marki zegarkowe: Girard-Perregaux i Ulysse Nardin, zamknięcia tej transakcji można spodziewać się w połowie 2022 roku.

Grupa Kering osiągnęła, jak sama podkreśliła, gwałtowny wzrost przychodów w 2021 roku, które przekroczyły 17,64 miliarda euro. To o 35 proc. więcej w porównaniu do 2020 roku i więcej o 13 proc. niż w przed pandemicznym roku 2019 roku.

Powtarzalny zysk operacyjny wzrósł o 60 proc. w stosunku do 2020 r., osiągając nowy rekord w wysokości 5,01 mld euro. Powtarzalna marża operacyjna była na poziomie 28,4 proc. Jak podkreślono, wzrost w 2021 r. był napędzany znakomitymi wynikami wszystkich marek.

Umocnienie pozycji

Przychody ze sprzedaży detalicznej były o 40 proc. wyższe niż w 2020 r., grupa zapewnia, że nastąpiło gwałtowne odbicie we wszystkich regionach. Wzrost sprzedaży przyśpieszył w czwartym kwartale 2021 roku, rosnąc o 39 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2020 r. i o 34 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2019 r.

Sprzedaż internetowa nadal rosła w, jak oceniono, nadzwyczajnym tempie - o 55 proc. Sprzedaż w internecie podwoiła się w ciągu dwóch lat i obecnie stanowi 15 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej.

Przychody ze sprzedaży hurtowej wzrosły o 17 proc. rok do roku, w stosunku do 2019 r. nastąpił jednak spadek o 3 proc.

- Kering osiągnął doskonałe wyniki w 2021 roku, jeszcze bardziej umacniając swoją znaczącą pozycję w branży wyrobów luksusowych. Wszystkie nasze marki osiągnęły gwałtowny wzrost sprzedaży, znacznie przekraczając poziomy z 2019 r. i jeszcze bardziej zwiększając wartość swojej marki. Wszystkie nasze marki są silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej i jesteśmy przekonani, że przedłużymy ubiegłoroczny impet w 2022 roku i w nadchodzących latach - powiedział François-Henri Pinault, prezes grupy Kering.

Wyjście z branży zegarkowej

Nastąpiły bardzo ważne wydarzenia dla segmentu zegarkowego grupy Kering.

Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej

Po kilkumiesięcznych rozmowach grupa Kering w styczniu 2022 r. ogłosiła sprzedaż 100 proc. udziałów swojej spółki-córki Sowind Group, do której należą znane marki zegarków: Girard-Perregaux i Ulysse Nardin. Obie marki są obecne także na polskim rynku. Transakcja ma być sfinalizowana w połowie 2022 roku.

Był to tzw. wykup menadżerski, kupcem okazał się Patrick Pruniaux, który do tej pory zarządzał obydwoma markami.
Historia obu marek w grupie Kering nie jest specjalnie długa.

W 2011 roku Kering objął większościowy pakiet udziałów w Girard-Perregaux oraz nieistniejącej już marce JeanRichard, należącej do tej samej spółki Sowind Group. Następnie, w 2014 r., Kering przejął Ulysse Nardin. Patrick Pruniaux stanął na czele Ulysse Nardin w 2017 r., a rok później przejął kierownictwo w Girard-Perregaux.

W ciągu tych kilku lat nie udało się umocnić rynkowej pozycji obu marek, gdyby Kering był zadowolony z tempa ich rozwoju, to z pewnością by ich nie sprzedawał. Część ekspertów podkreśla, że udział  Girard-Perregaux i Ulysse Nardin w przychodach grupy Kering był niewielki a ich sprzedaż spadała.

Eksperci z branży podkreślają, że sprzedaż oznacza nową erę dla Girard-Perregaux i Ulysse Nardin, które teraz będą markami niezależnymi.

Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej

Z jednej strony obie marki będą miały więcej swobody w kształtowaniu swoich kierunków rozwoju, ale z drugiej nie będą mogły liczyć na wsparcie finansowe dużej grupy.

Poprzez sprzedaż Sowind Group grupa Kering niemal całkowicie kończy działalność w branży zegarkowej. W grupie pozostaje marka Gucci, która nadal będzie oferowała zegarki pod własną nazwą - i to będzie wszystko, jeśli chodzi o obecność Kering w sektorze zegarkowym.

Nie podano szczegółów transakcji, w tym ani ceny sprzedaży (choć nieoficjalnie mówi się o kwocie rzędu miliarda euro) ani tego, czy w transakcję są zaangażowani jacyś inni inwestorzy, branżowi lub finansowi.

Patrick Pruniaux zapewnia, że Sowind Group posiada odpowiednią strukturę i zasoby, aby wdrożyć plan zapewniający długoterminowy rozwój obu marek.

Patrick Pruniaux pracował w przeszłości nad Apple Watch oraz w TAG Heuer i prawdopodobnie zdobyte w tych firmach doświadczenia będzie chciał teraz wykorzystać.

Gucci: rok trwałego wzrostu

Najcenniejszym aktywem grupy Kering jest marka Gucci, która w 2021 r. wypracowała ponad połowę przychodów i zysków grupy.

W 2021 roku przychody Gucci wyniosły 9,73 mld euro (a przypomnijmy - cała grupa Kering miała przychody w wysokości 17,64 mld euro), co stanowi wzrost o 31 proc. w stosunku do roku 2020. Przychody były wyższe także w porównaniu z rokiem 2019.

Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej

Sprzedaż generowana w sieci detalicznej wzrosła o 37 proc. w porównaniu do 2020 roku i o 10 proc. w stosunku do 2019 roku. Przychody w sprzedaży hurtowej spadły jednak o 10 proc. rok do roku i o 39 proc. w stosunku do 2019 roku.

W czwartym kwartale 2021 roku wzrost przychodów Gucci wyniósł 32 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 i 18 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 r.

Powtarzalny zysk operacyjny Gucci w 2021 r. wyniósł 3,71 mld euro, o 42 proc. więcej niż w 2020 r. Powtarzalna marża operacyjna wyniosła 38,2% w 2021 r.

Yves Saint Laurent: rekordowe wyniki

Przychody Yves Saint Laurent w 2021 roku wyniosły 2,52 mld euro, co oznacza wzrost o 45 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Sprzedaż w sklepach należących do marki wzrosła w 2021 r. aż o 55 proc. w porównaniu z 2020 r. i o 35 proc. w porównaniu z 2019 r. Przychody hurtowe były o 23 proc. wyższe niż w 2020 r. i o 6 proc. wyższe niż w 2019 r.

W czwartym kwartale wzrost przychodów przyśpieszył do 47 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 r. Sprzedaż w sklepach prowadzonych bezpośrednio wzrosła o 61 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2019 roku.
Yves Saint Laurent osiągnął powtarzalny zysk operacyjny w wysokości 715 mln euro w 2021 r., zwiększając powtarzalną marżę operacyjną do rekordowego poziomu 28,3 proc.

Bottega Veneta: ważne nowe kamienie milowe

Przychody Bottega Veneta w 2021 roku przekroczyły 1,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 24 proc. w porównaniu z rokiem 2020 i 32 proc. w porównaniu z rokiem 2019.

Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej

Sprzedaż w sklepach bezpośrednio obsługiwanych przez markę zanotowała wzrost o 29 proc. Przychody hurtowe wzrosły o 16 proc. rok do roku.

W czwartym kwartale 2021 r. przychody wzrosły o 14 proc. rok w stosunku do czwartego kwartału 2020 i o 31 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2019 r.

Powtarzalny zysk operacyjny Bottega Veneta w 2021 r. wyniósł 286 mln euro, a powtarzalna marża operacyjna wzrosła do 19,1 proc.

Pozostałe segmenty: duży wzrost

Pozostałe segmenty grupy Kering wygenerowały w 2021 roku przychody w wysokości 3,26 mld euro, co oznacza wzrost o 43 proc. w skali roku.

Sprzedaż ze sklepów bezpośrednio obsługiwanych wzrosła w 2021 r. o 46 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i o 40 proc. w porównaniu do 2019 r.

Przychody ze sprzedaży hurtowej wzrosły o 40 proc. w stosunku do 2020 r.

Jak podkreślono, po raz kolejny marki Balenciaga i Alexander McQueen osiągnęły doskonałe wyniki, a wszystkie marki jubilerskie miały wyjątkowy rok: Boucheron odnosił sukcesy na nowych rynkach, Pomellato nadal rosło w wyjątkowym tempie, a Qelin również zanotował bardzo szybką ekspansję.

W czwartym kwartale 2021 r. sprzedaż segmentu wzrosła o 34 proc. przy czym sprzedaż w sklepach bezpośrednio obsługiwanych wzrosła o 60 proc. rok do roku.

Powtarzalny zysk operacyjny segmentu w 2021 r. był 2,5 razy większy niż w 2020 r. i wyniósł 459 mln euro. Powtarzalna marża operacyjna wyniosła 14,1 proc.

Dobre perspektywy na 2022 rok

Jak zapewniono w raporcie, Kering cieszy się solidnymi fundamentami i zrównoważonym portfelem uzupełniających się marek o dużym potencjale. Strategiczne priorytety Kering są proste. Grupa i jej marki dążą do osiągnięcia wzrostu przychodów z tych samych sklepów przy jednoczesnym zapewnieniu ukierunkowanej i selektywnej ekspansji swoich sieci detalicznych.

Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej

Grupa mocno inwestuje również w rozwój cross-biznesowych platform w segmencie e-commerce, dystrybucji wielokanałowej, logistyki i infrastruktury technologicznej.

Kering przyznaje, że kryzys spowodowany Covid-19 w 2020 roku i późniejsze zakłócenia gospodarcze miały poważny wpływ na trendy konsumpcyjne, ruch turystyczny i globalny wzrost gospodarczy. Grupa, wraz z całym sektorem dóbr luksusowych, została mocno dotknięta skutkami pandemii w pierwszym półroczu 2020 roku. Korzystniejsze trendy, które pojawiły się w drugiej połowie 2020 roku, były kontynuowane w 2021 roku.

Kering ocenia, że rynek dóbr luksusowych odnotowuje znaczne odbicie, napędzane apetytem konsumentów na towary premium. Grupa jest przekonana o swoim potencjale wzrostu w perspektywie średnio- i długoterminowej - co powinniśmy widzieć po wynikach z roku 2022.

Najnowsze informacje z branży i inne raporty prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.

Jacek Ciepiela


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 18

MAGAZYN ZIP NR 18 - odbierz egzemplarz!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

MeisterSinger 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

Lorus 420

REKLAMA

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Branża zegarkowa też wyszła z Rosji...
Branża zegarkowa też wyszła z Rosji...
28.03.2022
Teraz jako twórca przeżywam Renesan...
Teraz jako twórca przeżywam Renesan...
17.04.2022

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fortis
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco