Grupa Kering, do której należą takie marki jak Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga i Alexander McQueen, w 2021 roku zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe, czego dowodem jest zysk przekraczający 5 miliardów euro. Grupa postanowiła sprzedać dwie swoje znane marki zegarkowe: Girard-Perregaux i Ulysse Nardin, zamknięcia tej transakcji można spodziewać się w połowie 2022 roku.
Grupa Kering osiągnęła, jak sama podkreśliła, gwałtowny wzrost przychodów w 2021 roku, które przekroczyły 17,64 miliarda euro. To o 35 proc. więcej w porównaniu do 2020 roku i więcej o 13 proc. niż w przed pandemicznym roku 2019 roku.
Powtarzalny zysk operacyjny wzrósł o 60 proc. w stosunku do 2020 r., osiągając nowy rekord w wysokości 5,01 mld euro. Powtarzalna marża operacyjna była na poziomie 28,4 proc. Jak podkreślono, wzrost w 2021 r. był napędzany znakomitymi wynikami wszystkich marek.
Umocnienie pozycji
Przychody ze sprzedaży detalicznej były o 40 proc. wyższe niż w 2020 r., grupa zapewnia, że nastąpiło gwałtowne odbicie we wszystkich regionach. Wzrost sprzedaży przyśpieszył w czwartym kwartale 2021 roku, rosnąc o 39 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2020 r. i o 34 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2019 r.
Sprzedaż internetowa nadal rosła w, jak oceniono, nadzwyczajnym tempie - o 55 proc. Sprzedaż w internecie podwoiła się w ciągu dwóch lat i obecnie stanowi 15 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej.
Przychody ze sprzedaży hurtowej wzrosły o 17 proc. rok do roku, w stosunku do 2019 r. nastąpił jednak spadek o 3 proc.
- Kering osiągnął doskonałe wyniki w 2021 roku, jeszcze bardziej umacniając swoją znaczącą pozycję w branży wyrobów luksusowych. Wszystkie nasze marki osiągnęły gwałtowny wzrost sprzedaży, znacznie przekraczając poziomy z 2019 r. i jeszcze bardziej zwiększając wartość swojej marki. Wszystkie nasze marki są silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej i jesteśmy przekonani, że przedłużymy ubiegłoroczny impet w 2022 roku i w nadchodzących latach - powiedział François-Henri Pinault, prezes grupy Kering.
Wyjście z branży zegarkowej
Nastąpiły bardzo ważne wydarzenia dla segmentu zegarkowego grupy Kering.
Po kilkumiesięcznych rozmowach grupa Kering w styczniu 2022 r. ogłosiła sprzedaż 100 proc. udziałów swojej spółki-córki Sowind Group, do której należą znane marki zegarków: Girard-Perregaux i Ulysse Nardin. Obie marki są obecne także na polskim rynku. Transakcja ma być sfinalizowana w połowie 2022 roku.
Był to tzw. wykup menadżerski, kupcem okazał się Patrick Pruniaux, który do tej pory zarządzał obydwoma markami.
Historia obu marek w grupie Kering nie jest specjalnie długa.
W 2011 roku Kering objął większościowy pakiet udziałów w Girard-Perregaux oraz nieistniejącej już marce JeanRichard, należącej do tej samej spółki Sowind Group. Następnie, w 2014 r., Kering przejął Ulysse Nardin. Patrick Pruniaux stanął na czele Ulysse Nardin w 2017 r., a rok później przejął kierownictwo w Girard-Perregaux.
W ciągu tych kilku lat nie udało się umocnić rynkowej pozycji obu marek, gdyby Kering był zadowolony z tempa ich rozwoju, to z pewnością by ich nie sprzedawał. Część ekspertów podkreśla, że udział Girard-Perregaux i Ulysse Nardin w przychodach grupy Kering był niewielki a ich sprzedaż spadała.
Eksperci z branży podkreślają, że sprzedaż oznacza nową erę dla Girard-Perregaux i Ulysse Nardin, które teraz będą markami niezależnymi.
Z jednej strony obie marki będą miały więcej swobody w kształtowaniu swoich kierunków rozwoju, ale z drugiej nie będą mogły liczyć na wsparcie finansowe dużej grupy.
Poprzez sprzedaż Sowind Group grupa Kering niemal całkowicie kończy działalność w branży zegarkowej. W grupie pozostaje marka Gucci, która nadal będzie oferowała zegarki pod własną nazwą - i to będzie wszystko, jeśli chodzi o obecność Kering w sektorze zegarkowym.
Nie podano szczegółów transakcji, w tym ani ceny sprzedaży (choć nieoficjalnie mówi się o kwocie rzędu miliarda euro) ani tego, czy w transakcję są zaangażowani jacyś inni inwestorzy, branżowi lub finansowi.
Patrick Pruniaux zapewnia, że Sowind Group posiada odpowiednią strukturę i zasoby, aby wdrożyć plan zapewniający długoterminowy rozwój obu marek.
Patrick Pruniaux pracował w przeszłości nad Apple Watch oraz w TAG Heuer i prawdopodobnie zdobyte w tych firmach doświadczenia będzie chciał teraz wykorzystać.
Gucci: rok trwałego wzrostu
Najcenniejszym aktywem grupy Kering jest marka Gucci, która w 2021 r. wypracowała ponad połowę przychodów i zysków grupy.
W 2021 roku przychody Gucci wyniosły 9,73 mld euro (a przypomnijmy - cała grupa Kering miała przychody w wysokości 17,64 mld euro), co stanowi wzrost o 31 proc. w stosunku do roku 2020. Przychody były wyższe także w porównaniu z rokiem 2019.
Sprzedaż generowana w sieci detalicznej wzrosła o 37 proc. w porównaniu do 2020 roku i o 10 proc. w stosunku do 2019 roku. Przychody w sprzedaży hurtowej spadły jednak o 10 proc. rok do roku i o 39 proc. w stosunku do 2019 roku.
W czwartym kwartale 2021 roku wzrost przychodów Gucci wyniósł 32 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 i 18 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 r.
Powtarzalny zysk operacyjny Gucci w 2021 r. wyniósł 3,71 mld euro, o 42 proc. więcej niż w 2020 r. Powtarzalna marża operacyjna wyniosła 38,2% w 2021 r.
Yves Saint Laurent: rekordowe wyniki
Przychody Yves Saint Laurent w 2021 roku wyniosły 2,52 mld euro, co oznacza wzrost o 45 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Sprzedaż w sklepach należących do marki wzrosła w 2021 r. aż o 55 proc. w porównaniu z 2020 r. i o 35 proc. w porównaniu z 2019 r. Przychody hurtowe były o 23 proc. wyższe niż w 2020 r. i o 6 proc. wyższe niż w 2019 r.
W czwartym kwartale wzrost przychodów przyśpieszył do 47 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 r. Sprzedaż w sklepach prowadzonych bezpośrednio wzrosła o 61 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2019 roku.
Yves Saint Laurent osiągnął powtarzalny zysk operacyjny w wysokości 715 mln euro w 2021 r., zwiększając powtarzalną marżę operacyjną do rekordowego poziomu 28,3 proc.
Bottega Veneta: ważne nowe kamienie milowe
Przychody Bottega Veneta w 2021 roku przekroczyły 1,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 24 proc. w porównaniu z rokiem 2020 i 32 proc. w porównaniu z rokiem 2019.
Sprzedaż w sklepach bezpośrednio obsługiwanych przez markę zanotowała wzrost o 29 proc. Przychody hurtowe wzrosły o 16 proc. rok do roku.
W czwartym kwartale 2021 r. przychody wzrosły o 14 proc. rok w stosunku do czwartego kwartału 2020 i o 31 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2019 r.
Powtarzalny zysk operacyjny Bottega Veneta w 2021 r. wyniósł 286 mln euro, a powtarzalna marża operacyjna wzrosła do 19,1 proc.
Pozostałe segmenty: duży wzrost
Pozostałe segmenty grupy Kering wygenerowały w 2021 roku przychody w wysokości 3,26 mld euro, co oznacza wzrost o 43 proc. w skali roku.
Sprzedaż ze sklepów bezpośrednio obsługiwanych wzrosła w 2021 r. o 46 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i o 40 proc. w porównaniu do 2019 r.
Przychody ze sprzedaży hurtowej wzrosły o 40 proc. w stosunku do 2020 r.
Jak podkreślono, po raz kolejny marki Balenciaga i Alexander McQueen osiągnęły doskonałe wyniki, a wszystkie marki jubilerskie miały wyjątkowy rok: Boucheron odnosił sukcesy na nowych rynkach, Pomellato nadal rosło w wyjątkowym tempie, a Qelin również zanotował bardzo szybką ekspansję.
W czwartym kwartale 2021 r. sprzedaż segmentu wzrosła o 34 proc. przy czym sprzedaż w sklepach bezpośrednio obsługiwanych wzrosła o 60 proc. rok do roku.
Powtarzalny zysk operacyjny segmentu w 2021 r. był 2,5 razy większy niż w 2020 r. i wyniósł 459 mln euro. Powtarzalna marża operacyjna wyniosła 14,1 proc.
Dobre perspektywy na 2022 rok
Jak zapewniono w raporcie, Kering cieszy się solidnymi fundamentami i zrównoważonym portfelem uzupełniających się marek o dużym potencjale. Strategiczne priorytety Kering są proste. Grupa i jej marki dążą do osiągnięcia wzrostu przychodów z tych samych sklepów przy jednoczesnym zapewnieniu ukierunkowanej i selektywnej ekspansji swoich sieci detalicznych.
Grupa mocno inwestuje również w rozwój cross-biznesowych platform w segmencie e-commerce, dystrybucji wielokanałowej, logistyki i infrastruktury technologicznej.
Kering przyznaje, że kryzys spowodowany Covid-19 w 2020 roku i późniejsze zakłócenia gospodarcze miały poważny wpływ na trendy konsumpcyjne, ruch turystyczny i globalny wzrost gospodarczy. Grupa, wraz z całym sektorem dóbr luksusowych, została mocno dotknięta skutkami pandemii w pierwszym półroczu 2020 roku. Korzystniejsze trendy, które pojawiły się w drugiej połowie 2020 roku, były kontynuowane w 2021 roku.
Kering ocenia, że rynek dóbr luksusowych odnotowuje znaczne odbicie, napędzane apetytem konsumentów na towary premium. Grupa jest przekonana o swoim potencjale wzrostu w perspektywie średnio- i długoterminowej - co powinniśmy widzieć po wynikach z roku 2022.
Najnowsze informacje z branży i inne raporty prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
08:52 11.04.2022Wiadomości
Kering w 2021: rekordowe zyski i wyjście z branży zegarkowej
Tagi:

JUNGHANS – obszerna historia marki
Historia marki sięga roku 1861. Jej początki odrobinę różnią się od narodzin większości innych, znanych dzisiaj wytwórni zegarków. Wiążą się one z produkcją pojedynczych ...

Epizod 3. Mechanizm bazowy zegarka
Zgodnie z sugestią z wstępnych rozważań o systematyce komplikacji zegarkowych, dla jej przeprowadzenia, musimy zdefiniować „bazowy mechanizm zegarka”, którego konstrukcja ...

QUIZ zegarkowy - Matura z wiedzy o zegarkach 2
Sprawdź swoją wiedzę o zegarkach i zegarmistrzostwie! QUIZ zegarkowy – Matura z wiedzy o zegarkach 2 Dla każdego miłośnika zegarmistrzostwa, oraz wszystkich fanów zegarkó ...

Recenzja: PRIM Wratislavia Edycja Limitowana
Pisałem wielokrotnie, że radość czy chociaż zadowolenie sprawia mi taka sytuacja, kiedy to znani i cenieni szwajcarscy producenci zegarkowi wplatają, że tak się wyrażę, w ...

Citizen Promaster Land JV100. Ponadprzeciętna wytrzymałość i bogactwo wskazań
Okazuje się, że firma Citizen lubi huczne imprezy. Chodzi mi o to, że trzydziestopięciolecie linii Promaster, oferowanej w ramach kolekcji zegarków tego japońskiego produ ...

Omega Seamaster Aqua Terra - 'Mondo' Duplantis. Sportowiec najwyższych lotów
Armand „Mondo” Duplantis to szwedzki sportowiec. Uprawia on dyscyplinę bardzo widowiskową, a konkretnie skok o tyczce. To dyscyplina pozwalająca się wzbić człowiekowi na ...

Video recenzja: Epos Originale Limited Edition for Poland (4. edycja)
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Originale Limited Edition for Poland marki Epos. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kla ...

Video recenzja: Herbelin Cap Camarat Square Automatic
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Cap Camarat Square Automatic marki Herbelin. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycz ...

Rado DiaStar Original x Tej Chauhan. Zegarek przekraczający granice designu
Gdy pierwszy raz spojrzysz na Rado DiaStar Original x Tej Chauhan natychmiast zauważysz, że to zegarek inny niż wszystkie. To nie jest klasyczny, elegancki model, ani też ...

Crafter Blue. Osobliwe, mocarne zegarki z Hongkongu (AuroChronos 2025)
W ramach cyklu publikacji na temat marek zegarkowych biorących udział w tegorocznej edycji AuroChronos 2025 przedstawiamy kolejnego wystawcę, który będzie bohaterem ninie ...

Omega Seamaster Diver 300M Bronze Gold. Brązowe złoto i burgundowa luneta
Firma Omega niemal od samego początku swojego funkcjonowania ma bardzo silną rynkową pozycję, a mimo tego ostatnio odnoszę wrażenie, że ta pozycja podniosła się na jeszcz ...

Grand Seiko i Tokujin Yoshioka na Fuorisalone 2025. Między czasem a naturą
Marki Grand Seiko zapewne nie trzeba nikomu przedstawiać, jej renoma i prestiż zdobyte przez lata istnienia są niepodważalne. Nic więc dziwnego, że nawet na Starym Kontyn ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00