Rok 2021 dla Grupy Swatch, jednego z największych na świecie producentów zegarków, był bardzo udany. Grupa zanotowała zysk netto w wysokości 774 mln franków szwajcarskich, podczas gdy w 2020 roku odnotowała stratę. Rok 2022 grupa rozpoczęła z optymizmem i liczy, że w całym bieżącym roku zanotuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
Swatch Group to jeden z największych potentatów w branży zegarkowej na świecie. Do grupy należą marki Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega, Longines, Rado, Union Glashütte, Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton, Swatch oraz Flik Flak.
Po trudnym 2020 roku, w 2021 grupa znacząco poprawiła swoje wyniki finansowe. Wartość sprzedaży Grupy Swatch w 2021 r. przekroczyła 7,3 mld franków szwajcarskich, co oznacza wzrost o 30,7 procent w stosunku do roku 2020 (według bieżących kursów walut), kiedy była ona na poziomie 5,5 mld franków.
Zysk operacyjny grupy przekroczył 1 miliard franków - to kolosalny wzrost w porównaniu z rokiem 2020, kiedy zysk operacyjny był na poziomie 52 mln franków.
Bardzo mocno poprawił się także zysk netto, który za 2021 rok wyniósł 774 mln franków, podczas gdy rok wcześniej Grupa miała stratę netto w wysokości 53 mln franków.
Chiny i USA z rekordami sprzedaży
Pomimo dobrych wyników w porównaniu z rokiem 2020, przy stałych kursach walutowych sprzedaż netto grupy w 2021 spadła o 7,4 proc. w stosunku do przedpandemicznego roku 2019. Grupa Swatch wskazuje, że im bliżej było końca 2021 roku, to tym wyniki były lepsze. I tak, w drugiej połowie roku 2021 sprzedaż była niższa o 2,6 procent w stosunku do tego samego okresu roku 2019, ale już wartość sprzedaży w czwartym kwartale przekroczyła poziomy z 2019 roku (przy stałych kursach wymiany).
Jak podkreślono, do tego wyniku przyczyniły się marki we wszystkich segmentach cenowych.
Ograniczenia podróży, wynikające z pandemii Covid-19, doprowadziły do regionalnych przesunięć w sprzedaży w porównaniu z 2019 roku. Chiny oraz Stany Zjednoczone osiągnęły historyczne, rekordowe poziomy sprzedaży.
Pomimo zmniejszenia sieci detalicznej o 22 proc., poziomy sprzedaży w handlu detalicznym były na takim poziomie jak w 2019 r. Było to skutkiem wzrostu sprzedaży w internecie.
Normalizacja w sektorze produkcyjnym
Sprzedaż w segmencie produkcji w ostatnich miesiącach 2021 roku zbliżyła się do wyników z 2019. Poziom zamówień był znacznie wyższy niż na końcu roku 2019 r., a wykorzystanie mocy produkcyjnych ustabilizowało się. Grupa przekonuje, że ogromny popyt na produkty niektórych marek znacznie przekroczył dostępne moce produkcyjne.
Nie podano jednak o które marki chodzi.
Ożywienie w systemach elektronicznych i patenty
Długoterminowa strategia Grupy Swatch mająca na celu inwestycje w szwajcarskie zakłady produkcyjne, przyniosła pozytywne efekty zwłaszcza w segmencie systemów elektronicznych.
Silny popyt na komponenty elektroniczne i baterie doprowadził do wzrostu sprzedaży segmentu o 14,8 proc. (przy stałych kursach walut) w porównaniu z 2019 rokiem.
Wynik operacyjny osiągnął 27 mln franków, co odpowiada marży 8,6 proc. Duży udział we wzroście tych wyników miała marka Swiss Timing, która była oficjalnym chronometrażystą letnich igrzysk olimpijskich w Tokio.
Prace badawczo-rozwojowe doprowadziły w 2021 roku do 202 nowych zgłoszeń patentowych, to niewielki spadek w porównaniu z rokiem 2020, kiedy takich zgłoszeń było 205.
Spadek zatrudnienia
Liczba zatrudnionych w Grupie Swatch w 2021 w porównaniu z rokiem 2020 zmniejszyła się o 3,0 proc., do poziomu 31,4 tys. osób. Redukcja zatrudnienia była wynikiem m.in. zamknięcia 172 sklepów detalicznych i zaprzestania działalności marki Calvin Klein.
Warto dodać, że w 2021 roku grupa otwarła 55 nowych sklepów stacjonarnych w - jak zapewniono - bardzo dobrych lokalizacjach.
Dobre perspektywy na 2022
Zarząd Grupy Swatch z optymizmem patrzy na rok 2022 i przewiduje dwucyfrowy wzrost sprzedaży w walutach lokalnych. Taki wzrost mają zapewnić nowości od marek ze wszystkich segmentów cenowych.
Marka Omega, jako chronometrażysta zimowych igrzysk olimpijskich w Pekinie (o czym pisaliśmy na portalu Zegarki i Pasja tu - Omega i Pekin 2022) była obecna w mediach na całym świecie, a we wrześniu Tissot, jako chronometrażysta Igrzysk Azjatyckich w chińskim mieście Hangzhou, będzie widoczny na wielu rynkach Azji.
Na koniec 2021 roku portfel zamówień w segmencie systemy elektroniczne był dwukrotnie wyższy niż na koniec 2019 r., co przełoży się na wzrost sprzedaży w 2022 roku. Oczywiście nie można wykluczyć kolejnej fali pandemii Covid-19 i kolejnych obostrzeń, co z pewnością przełożyłoby się na wyniki branży zegarkowej, ale wydaje się obecnie, że nie jest to najbardziej prawdopodobny scenariusz.
Więc pozostaje nam, mediom branżowym i miłośnikom zegarków, podobnie jak zarządowi Grupy Swatch, z optymizmem patrzeć na niedawno rozpoczęty rok.
Więcej analiz, wyników finansowych oraz informacji z branży tu - wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
17:00 26.02.2022Wiadomości
Była strata, jest duży zysk. Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok
Tagi:

REKLAMA

II wydanie książki „Czas na głębokości – historia zegarków do nurkowania”
Polscy miłośnicy czasomierzy nie mogą narzekać na zakres oferty zegarków dostępnych na naszym rodzimym rynku – marek zegarkowych z każdego przedziału cenowego jest bardzo ...

Zegary Pana Tadeusza
Kto choć raz przeczytał „Pana Tadeusza”, z pewnością nie zapomni sceny powitania z rodzinnym domem młodzieńca, wracającego „ze świata” po dziesięcioletnim okresie edukacj ...

Magazyn Europa Star prezentuje… „Powtórka z historii zegarków”. Lata 90.
Początek lat dziewięćdziesiątych, to współistnienie na rynku zegarków mechanicznych i elektronicznych. To także zmierzch zegarków elektronicznych ze wskaźnikiem cyfrowym. ...

Elie Eliez zwycięzcą nagrody Time to Watches 2024
Time to Watches to inkluzywne wydarzenie odbywające się w Szwajcarii, które narodziło się w 2022 roku. Oferuje szeroki zakres usług, dzięki czemu każda marka może skupić ...

Perrelet Turbine Ice Blue Carbon i Titanium. Turbiny w “lodowatych” kolorach
Innowacja, konsekwencja w kreowaniu nowych modeli zegarków i precyzja - to zaledwie kilka określeń oddających wypracowaną przez lata renomę marki Perrelet. Oczywiście nal ...

TAG Heuer Formula 1 "Kith". Zaktualizowany klasyk z lat 80. XX wieku
Kolekcja zegarków marki TAG Heuer, mająca swój debiut w 1986 roku, ponownie wraca na rynek, stanowiąc dla wielu osób sentymentalną podróż w czasie. Trzeba przyznać, że zb ...

IWC Schaffhausen Ingenieur Automatic 40 z niebieską tarczą
Marka IWC poszerzyła pod koniec 2024 roku swoją kolekcję Ingenieur o nowy wariant (nr ref. W328907) z niebieskim cyferblatem i naniesionym nań wzorem szachownicy. Seria p ...

Dlaczego w zegarkach często ustawiona jest godzina 10:10? Naukowe wyjaśnienie zagadki
Zauważyliście, że na zdjęciach zegarków często jest ustawiona ta sama godzina? Ciekawe, prawda? Chcecie wiedzieć dlaczego tak jest i co takiego sprawia, że jest to niemal ...

G-SHOCK I XOHYPNOTIZE. Siła kobiet - prawdziwa moc tkwi w autentyczności
Chyba nie przesadzę, jeśli napiszę, że w kolekcji zegarków G-SHOCK modele z serii nazwanej przez fanów Octagon, lub też Casioak, to modele już niemal kultowe. A to dlateg ...

Nowości Seiko Prospex i King Seiko na 2025 rok. Przegląd premierowych zegarków!
Niedawno, 5 marca 2025 roku, na konferencji prasowej, w której braliśmy udział, marka Seiko pokazała nowości na ten rok. Ostatnio w Seiko sporo się dzieje i nie są to tyl ...

Epos 3439 BM V-Style. Nietypowa tarcza i astronomiczna konwencja (zdjęcia live)
Firma Epos to niezależna marka, która oferuje zegarki mechaniczne w klasycznym stylu, w rozsądnej cenie. Ten szwajcarski producent stara się zaoferować w swoich modelach ...

Grand Seiko Heritage 62GS sekki Rikka i Shūbun ze stali Ever-Brilliant (SBGH351 i SBGH353)
Grand Seiko to marka mająca od lat bardzo duże grono zwolenników, choć znajdą się także w zegarkowym światku jej kontestatorzy. Zwolennicy wychwalają wyśrubowane standard ...