• Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Fortis
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki U-boat
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Roamer

Była strata, jest duży zysk. Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok


Powrót do kategorii

Rok 2021 dla Grupy Swatch, jednego z największych na świecie producentów zegarków, był bardzo udany. Grupa zanotowała zysk netto w wysokości 774 mln franków szwajcarskich, podczas gdy w 2020 roku odnotowała stratę. Rok 2022 grupa rozpoczęła z optymizmem i liczy, że w całym bieżącym roku zanotuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

Swatch Group to jeden z największych potentatów w branży zegarkowej na świecie. Do grupy należą marki Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega, Longines, Rado, Union Glashütte, Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton, Swatch oraz Flik Flak.

Po trudnym 2020 roku, w 2021 grupa znacząco poprawiła swoje wyniki finansowe. Wartość sprzedaży Grupy Swatch w 2021 r. przekroczyła 7,3 mld franków szwajcarskich, co oznacza wzrost o 30,7 procent w stosunku do roku 2020 (według bieżących kursów walut), kiedy była ona na poziomie 5,5 mld franków.

Zysk operacyjny grupy przekroczył 1 miliard franków - to kolosalny wzrost w porównaniu z rokiem 2020, kiedy zysk operacyjny był na poziomie 52 mln franków.

Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok

Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok

Bardzo mocno poprawił się także zysk netto, który za 2021 rok wyniósł 774 mln franków, podczas gdy rok wcześniej Grupa miała stratę netto w wysokości 53 mln franków.

Chiny i USA z rekordami sprzedaży

Pomimo dobrych wyników w porównaniu z rokiem 2020, przy stałych kursach walutowych sprzedaż netto grupy w 2021 spadła o 7,4 proc. w stosunku do przedpandemicznego roku 2019. Grupa Swatch wskazuje, że im bliżej było końca 2021 roku, to tym wyniki były lepsze. I tak, w drugiej połowie roku 2021 sprzedaż była niższa o 2,6 procent w stosunku do tego samego okresu roku 2019, ale już wartość sprzedaży w czwartym kwartale przekroczyła poziomy z 2019 roku (przy stałych kursach wymiany).

Jak podkreślono, do tego wyniku przyczyniły się marki we wszystkich segmentach cenowych.

Ograniczenia podróży, wynikające z pandemii Covid-19, doprowadziły do regionalnych przesunięć w sprzedaży w porównaniu z 2019 roku. Chiny oraz Stany Zjednoczone osiągnęły historyczne, rekordowe poziomy sprzedaży.

Pomimo zmniejszenia sieci detalicznej o 22 proc., poziomy sprzedaży w handlu detalicznym były na takim poziomie jak w 2019 r. Było to skutkiem wzrostu sprzedaży w internecie.

Normalizacja w sektorze produkcyjnym

Sprzedaż w segmencie produkcji w ostatnich miesiącach 2021 roku zbliżyła się do wyników z 2019. Poziom zamówień był znacznie wyższy niż na końcu roku 2019 r., a wykorzystanie mocy produkcyjnych ustabilizowało się. Grupa przekonuje, że ogromny popyt na produkty niektórych marek znacznie przekroczył dostępne moce produkcyjne.

Nie podano jednak o które marki chodzi.

Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok

Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok

Ożywienie w systemach elektronicznych i patenty

Długoterminowa strategia Grupy Swatch mająca na celu inwestycje w szwajcarskie zakłady produkcyjne, przyniosła pozytywne efekty zwłaszcza w segmencie systemów elektronicznych.

Silny popyt na komponenty elektroniczne i baterie doprowadził do wzrostu sprzedaży segmentu o 14,8 proc. (przy stałych kursach walut) w porównaniu z 2019 rokiem.

Wynik operacyjny osiągnął 27 mln franków, co odpowiada marży 8,6 proc. Duży udział we wzroście tych wyników miała marka Swiss Timing, która była oficjalnym chronometrażystą letnich igrzysk olimpijskich w Tokio.

Prace badawczo-rozwojowe doprowadziły w 2021 roku do 202 nowych zgłoszeń patentowych, to niewielki spadek w porównaniu z rokiem 2020, kiedy takich zgłoszeń było 205.

Spadek zatrudnienia

Liczba zatrudnionych w Grupie Swatch w 2021 w porównaniu z rokiem 2020 zmniejszyła się o 3,0 proc., do poziomu 31,4 tys. osób. Redukcja zatrudnienia była wynikiem m.in. zamknięcia 172 sklepów detalicznych i zaprzestania działalności marki Calvin Klein.

Warto dodać, że w 2021 roku grupa otwarła 55 nowych sklepów stacjonarnych w - jak zapewniono - bardzo dobrych lokalizacjach.

Dobre perspektywy na 2022

Zarząd Grupy Swatch z optymizmem patrzy na rok 2022 i przewiduje dwucyfrowy wzrost sprzedaży w walutach lokalnych. Taki wzrost mają zapewnić nowości od marek ze wszystkich segmentów cenowych.

Marka Omega, jako chronometrażysta zimowych igrzysk olimpijskich w Pekinie (o czym pisaliśmy na portalu Zegarki i Pasja tu - Omega i Pekin 2022) była obecna w mediach na całym świecie, a we wrześniu Tissot, jako chronometrażysta Igrzysk Azjatyckich w chińskim mieście Hangzhou, będzie widoczny na wielu rynkach Azji.

Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok

Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok
Na koniec 2021 roku portfel zamówień w segmencie systemy elektroniczne był dwukrotnie wyższy niż na koniec 2019 r., co przełoży się na wzrost sprzedaży w 2022 roku. Oczywiście nie można wykluczyć kolejnej fali pandemii Covid-19 i kolejnych obostrzeń, co z pewnością przełożyłoby się na wyniki branży zegarkowej, ale wydaje się obecnie, że nie jest to najbardziej prawdopodobny scenariusz.

Więc pozostaje nam, mediom branżowym i miłośnikom zegarków, podobnie jak zarządowi Grupy Swatch, z optymizmem patrzeć na niedawno rozpoczęty rok.

Więcej analiz, wyników finansowych oraz informacji z branży tu - wiadomości z branży zegarkowej.

Jacek Ciepiela


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 18

MAGAZYN ZIP NR 18 - odbierz egzemplarz!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Lorus 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

MeisterSinger 420

REKLAMA

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Nowy salon Jaeger-LeCoultre w Szang...
Nowy salon Jaeger-LeCoultre w Szang...
22.02.2022
To jest czas solidarności. To jest ...
To jest czas solidarności. To jest ...
01.03.2022

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fortis
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco