Rok 2021 dla Grupy Swatch, jednego z największych na świecie producentów zegarków, był bardzo udany. Grupa zanotowała zysk netto w wysokości 774 mln franków szwajcarskich, podczas gdy w 2020 roku odnotowała stratę. Rok 2022 grupa rozpoczęła z optymizmem i liczy, że w całym bieżącym roku zanotuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
Swatch Group to jeden z największych potentatów w branży zegarkowej na świecie. Do grupy należą marki Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega, Longines, Rado, Union Glashütte, Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton, Swatch oraz Flik Flak.
Po trudnym 2020 roku, w 2021 grupa znacząco poprawiła swoje wyniki finansowe. Wartość sprzedaży Grupy Swatch w 2021 r. przekroczyła 7,3 mld franków szwajcarskich, co oznacza wzrost o 30,7 procent w stosunku do roku 2020 (według bieżących kursów walut), kiedy była ona na poziomie 5,5 mld franków.
Zysk operacyjny grupy przekroczył 1 miliard franków - to kolosalny wzrost w porównaniu z rokiem 2020, kiedy zysk operacyjny był na poziomie 52 mln franków.
Bardzo mocno poprawił się także zysk netto, który za 2021 rok wyniósł 774 mln franków, podczas gdy rok wcześniej Grupa miała stratę netto w wysokości 53 mln franków.
Chiny i USA z rekordami sprzedaży
Pomimo dobrych wyników w porównaniu z rokiem 2020, przy stałych kursach walutowych sprzedaż netto grupy w 2021 spadła o 7,4 proc. w stosunku do przedpandemicznego roku 2019. Grupa Swatch wskazuje, że im bliżej było końca 2021 roku, to tym wyniki były lepsze. I tak, w drugiej połowie roku 2021 sprzedaż była niższa o 2,6 procent w stosunku do tego samego okresu roku 2019, ale już wartość sprzedaży w czwartym kwartale przekroczyła poziomy z 2019 roku (przy stałych kursach wymiany).
Jak podkreślono, do tego wyniku przyczyniły się marki we wszystkich segmentach cenowych.
Ograniczenia podróży, wynikające z pandemii Covid-19, doprowadziły do regionalnych przesunięć w sprzedaży w porównaniu z 2019 roku. Chiny oraz Stany Zjednoczone osiągnęły historyczne, rekordowe poziomy sprzedaży.
Pomimo zmniejszenia sieci detalicznej o 22 proc., poziomy sprzedaży w handlu detalicznym były na takim poziomie jak w 2019 r. Było to skutkiem wzrostu sprzedaży w internecie.
Normalizacja w sektorze produkcyjnym
Sprzedaż w segmencie produkcji w ostatnich miesiącach 2021 roku zbliżyła się do wyników z 2019. Poziom zamówień był znacznie wyższy niż na końcu roku 2019 r., a wykorzystanie mocy produkcyjnych ustabilizowało się. Grupa przekonuje, że ogromny popyt na produkty niektórych marek znacznie przekroczył dostępne moce produkcyjne.
Nie podano jednak o które marki chodzi.
Ożywienie w systemach elektronicznych i patenty
Długoterminowa strategia Grupy Swatch mająca na celu inwestycje w szwajcarskie zakłady produkcyjne, przyniosła pozytywne efekty zwłaszcza w segmencie systemów elektronicznych.
Silny popyt na komponenty elektroniczne i baterie doprowadził do wzrostu sprzedaży segmentu o 14,8 proc. (przy stałych kursach walut) w porównaniu z 2019 rokiem.
Wynik operacyjny osiągnął 27 mln franków, co odpowiada marży 8,6 proc. Duży udział we wzroście tych wyników miała marka Swiss Timing, która była oficjalnym chronometrażystą letnich igrzysk olimpijskich w Tokio.
Prace badawczo-rozwojowe doprowadziły w 2021 roku do 202 nowych zgłoszeń patentowych, to niewielki spadek w porównaniu z rokiem 2020, kiedy takich zgłoszeń było 205.
Spadek zatrudnienia
Liczba zatrudnionych w Grupie Swatch w 2021 w porównaniu z rokiem 2020 zmniejszyła się o 3,0 proc., do poziomu 31,4 tys. osób. Redukcja zatrudnienia była wynikiem m.in. zamknięcia 172 sklepów detalicznych i zaprzestania działalności marki Calvin Klein.
Warto dodać, że w 2021 roku grupa otwarła 55 nowych sklepów stacjonarnych w - jak zapewniono - bardzo dobrych lokalizacjach.
Dobre perspektywy na 2022
Zarząd Grupy Swatch z optymizmem patrzy na rok 2022 i przewiduje dwucyfrowy wzrost sprzedaży w walutach lokalnych. Taki wzrost mają zapewnić nowości od marek ze wszystkich segmentów cenowych.
Marka Omega, jako chronometrażysta zimowych igrzysk olimpijskich w Pekinie (o czym pisaliśmy na portalu Zegarki i Pasja tu - Omega i Pekin 2022) była obecna w mediach na całym świecie, a we wrześniu Tissot, jako chronometrażysta Igrzysk Azjatyckich w chińskim mieście Hangzhou, będzie widoczny na wielu rynkach Azji.
Na koniec 2021 roku portfel zamówień w segmencie systemy elektroniczne był dwukrotnie wyższy niż na koniec 2019 r., co przełoży się na wzrost sprzedaży w 2022 roku. Oczywiście nie można wykluczyć kolejnej fali pandemii Covid-19 i kolejnych obostrzeń, co z pewnością przełożyłoby się na wyniki branży zegarkowej, ale wydaje się obecnie, że nie jest to najbardziej prawdopodobny scenariusz.
Więc pozostaje nam, mediom branżowym i miłośnikom zegarków, podobnie jak zarządowi Grupy Swatch, z optymizmem patrzeć na niedawno rozpoczęty rok.
Więcej analiz, wyników finansowych oraz informacji z branży tu - wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
17:00 26.02.2022Wiadomości
Była strata, jest duży zysk. Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok
Tagi:
Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!
Niektórzy twierdzą (some say…), że kamieniami milowymi w rozwoju naszej cywilizacji były kolejne przełomowe momenty osiągane w dokładności pomiaru czasu. Niezależnie od t ...
Rodzaje wskazówek w zegarkach – nazewnictwo, opis i przykłady
Na elementy funkcjonalne tworzące zegarek składają się: mechanizm, koperta i zespół wskazań. Wymieniony jako ostatni – zespół wskazań składa się z tarczy i wskazówek, a w ...
Zegary Pana Tadeusza
Kto choć raz przeczytał „Pana Tadeusza”, z pewnością nie zapomni sceny powitania z rodzinnym domem młodzieńca, wracającego „ze świata” po dziesięcioletnim okresie edukacj ...
Alpina Alpiner Extreme Quartz. Kompaktowe, kwarcowe i kolorowe
Szwajcarska marka Alpina po swoim, nazwijmy to, odrodzeniu w 2003 roku słynie z oferowania bardzo fajnych zegarków mechanicznych w sportowym stylu. Ale firma ta oferuje t ...
Recenzja: Epos Sport 3505 Automatic
Wiele firm produkując dobra konsumpcyjne, i dotyczy to również firm zegarkowych, nadaje nazwy swoim produktom, nazywa całe kolekcje i konkretne modele. Szwajcarska firma ...
Ball Engineer II Moon Phase Chronometer. Fazy Księżyca na obu półkulach
Ball to marka zegarmistrzowska działająca w Szwajcarii, ale pochodząca ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Pisaliśmy o jej historii jak i tragicznym wypadku kolejowym, który ...
Ankieta nr 4 – Pokolenie Z (Gen Z). „Zegarki przez pokolenia”
Ankieta nr 4 - Pokolenie Z W 2024 roku nasz portal Zegarki i Pasja obchodzi 10-lecie. Przez tę dekadę funkcjonowania dookoła nas wydarzyło się bardzo wiele - szybki rozwó ...
Relacja: przedpremierowy pokaz filmu „Kulej dwie strony medalu” – historia z Omegą w tle
We wtorek, 8 października, dzięki uprzejmości marki Omega mieliśmy przyjemność wziąć udział w przedpremierowym pokazie filmu „Kulej dwie strony medalu”. Nie tylko w pokaz ...
Perrelet Turbine Ice Blue Carbon i Titanium. Turbiny w “lodowatych” kolorach
Innowacja, konsekwencja w kreowaniu nowych modeli zegarków i precyzja - to zaledwie kilka określeń oddających wypracowaną przez lata renomę marki Perrelet. Oczywiście nal ...
Fiyta Spaceman. Uniwersalny, ultra cienki zegarek ze zintegrowaną bransoletą
Wspominaliśmy już wielokrotnie, że traktowanie w taki sam (niezbyt przychylny) sposób całej zegarkowej produkcji pochodzącej z Chin nie jest słuszne. Oczywiście dla wielu ...
Le Régulateur Louis Erard x Vianney Halter II. Wspólna kreacja zegarków typu régulateur
Zegarki typu régulateur, mimo prezentowania wskazań w nieco odmienny sposób niż ten, do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić, hołdują klasycznemu zegarmistrzostwu, stając ...
Video recenzja: Rado Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton. Ceramika w kolorze Blue
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton marki Rado. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00