Rok 2021 dla Grupy Swatch, jednego z największych na świecie producentów zegarków, był bardzo udany. Grupa zanotowała zysk netto w wysokości 774 mln franków szwajcarskich, podczas gdy w 2020 roku odnotowała stratę. Rok 2022 grupa rozpoczęła z optymizmem i liczy, że w całym bieżącym roku zanotuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
Swatch Group to jeden z największych potentatów w branży zegarkowej na świecie. Do grupy należą marki Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega, Longines, Rado, Union Glashütte, Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton, Swatch oraz Flik Flak.
Po trudnym 2020 roku, w 2021 grupa znacząco poprawiła swoje wyniki finansowe. Wartość sprzedaży Grupy Swatch w 2021 r. przekroczyła 7,3 mld franków szwajcarskich, co oznacza wzrost o 30,7 procent w stosunku do roku 2020 (według bieżących kursów walut), kiedy była ona na poziomie 5,5 mld franków.
Zysk operacyjny grupy przekroczył 1 miliard franków - to kolosalny wzrost w porównaniu z rokiem 2020, kiedy zysk operacyjny był na poziomie 52 mln franków.
Bardzo mocno poprawił się także zysk netto, który za 2021 rok wyniósł 774 mln franków, podczas gdy rok wcześniej Grupa miała stratę netto w wysokości 53 mln franków.
Chiny i USA z rekordami sprzedaży
Pomimo dobrych wyników w porównaniu z rokiem 2020, przy stałych kursach walutowych sprzedaż netto grupy w 2021 spadła o 7,4 proc. w stosunku do przedpandemicznego roku 2019. Grupa Swatch wskazuje, że im bliżej było końca 2021 roku, to tym wyniki były lepsze. I tak, w drugiej połowie roku 2021 sprzedaż była niższa o 2,6 procent w stosunku do tego samego okresu roku 2019, ale już wartość sprzedaży w czwartym kwartale przekroczyła poziomy z 2019 roku (przy stałych kursach wymiany).
Jak podkreślono, do tego wyniku przyczyniły się marki we wszystkich segmentach cenowych.
Ograniczenia podróży, wynikające z pandemii Covid-19, doprowadziły do regionalnych przesunięć w sprzedaży w porównaniu z 2019 roku. Chiny oraz Stany Zjednoczone osiągnęły historyczne, rekordowe poziomy sprzedaży.
Pomimo zmniejszenia sieci detalicznej o 22 proc., poziomy sprzedaży w handlu detalicznym były na takim poziomie jak w 2019 r. Było to skutkiem wzrostu sprzedaży w internecie.
Normalizacja w sektorze produkcyjnym
Sprzedaż w segmencie produkcji w ostatnich miesiącach 2021 roku zbliżyła się do wyników z 2019. Poziom zamówień był znacznie wyższy niż na końcu roku 2019 r., a wykorzystanie mocy produkcyjnych ustabilizowało się. Grupa przekonuje, że ogromny popyt na produkty niektórych marek znacznie przekroczył dostępne moce produkcyjne.
Nie podano jednak o które marki chodzi.
Ożywienie w systemach elektronicznych i patenty
Długoterminowa strategia Grupy Swatch mająca na celu inwestycje w szwajcarskie zakłady produkcyjne, przyniosła pozytywne efekty zwłaszcza w segmencie systemów elektronicznych.
Silny popyt na komponenty elektroniczne i baterie doprowadził do wzrostu sprzedaży segmentu o 14,8 proc. (przy stałych kursach walut) w porównaniu z 2019 rokiem.
Wynik operacyjny osiągnął 27 mln franków, co odpowiada marży 8,6 proc. Duży udział we wzroście tych wyników miała marka Swiss Timing, która była oficjalnym chronometrażystą letnich igrzysk olimpijskich w Tokio.
Prace badawczo-rozwojowe doprowadziły w 2021 roku do 202 nowych zgłoszeń patentowych, to niewielki spadek w porównaniu z rokiem 2020, kiedy takich zgłoszeń było 205.
Spadek zatrudnienia
Liczba zatrudnionych w Grupie Swatch w 2021 w porównaniu z rokiem 2020 zmniejszyła się o 3,0 proc., do poziomu 31,4 tys. osób. Redukcja zatrudnienia była wynikiem m.in. zamknięcia 172 sklepów detalicznych i zaprzestania działalności marki Calvin Klein.
Warto dodać, że w 2021 roku grupa otwarła 55 nowych sklepów stacjonarnych w - jak zapewniono - bardzo dobrych lokalizacjach.
Dobre perspektywy na 2022
Zarząd Grupy Swatch z optymizmem patrzy na rok 2022 i przewiduje dwucyfrowy wzrost sprzedaży w walutach lokalnych. Taki wzrost mają zapewnić nowości od marek ze wszystkich segmentów cenowych.
Marka Omega, jako chronometrażysta zimowych igrzysk olimpijskich w Pekinie (o czym pisaliśmy na portalu Zegarki i Pasja tu - Omega i Pekin 2022) była obecna w mediach na całym świecie, a we wrześniu Tissot, jako chronometrażysta Igrzysk Azjatyckich w chińskim mieście Hangzhou, będzie widoczny na wielu rynkach Azji.
Na koniec 2021 roku portfel zamówień w segmencie systemy elektroniczne był dwukrotnie wyższy niż na koniec 2019 r., co przełoży się na wzrost sprzedaży w 2022 roku. Oczywiście nie można wykluczyć kolejnej fali pandemii Covid-19 i kolejnych obostrzeń, co z pewnością przełożyłoby się na wyniki branży zegarkowej, ale wydaje się obecnie, że nie jest to najbardziej prawdopodobny scenariusz.
Więc pozostaje nam, mediom branżowym i miłośnikom zegarków, podobnie jak zarządowi Grupy Swatch, z optymizmem patrzeć na niedawno rozpoczęty rok.
Więcej analiz, wyników finansowych oraz informacji z branży tu - wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
17:00 26.02.2022Wiadomości
Była strata, jest duży zysk. Grupa Swatch z dobrymi wynikami za 2021 rok
Powrót do kategorii
Tagi:

REKLAMA

Fossil z ofertą elektroniczno – mechanicznej hybrydy!
W ofercie zegarków sygnowanych logiem Fossil znajduje się wiele wzorów i rodzajów zegarków. Różnorodność stylistyczna modeli nikogo nie powinna oczywiście dziwić – w końc ...

Haute Horlogerie – co oznacza to pojęcie?
Haute Horlogerie (wymowa: ot orlożeri) – określenie pochodzące z języka francuskiego, które oznacza dosłownie wielkie/elitarne zegarmistrzostwo. Pojęcie to używane jest w ...

Rezerwa chodu w zegarach i zegarkach. Innowacyjne rozwiązanie polskiego zegarmistrza - Karola Romana
Wskazanie rezerwy chodu jest niekwestionowaną cechą pozytywną każdego mechanizmu zegarowego, gdyż znacznie zwiększa ono funkcjonalność posiadających je zegarów i zegarków ...

Fortis Stratoliner. Zegarek kosmicznych podróżników, testowany w stratosferze!
FORTIS znany jest w branży zegarmistrzowskiej od 1912 roku. Marka wielokrotnie udowodniła, że innowacyjność i jakość to jej znak rozpoznawczy. W 1926 roku założyciel mark ...

Mniejsza koperta, ten sam duży Księżyc. Arnold and Son Perpetual Moon 41.5
Arnold&Son to dziś szwajcarska firma zegarmistrzowska, która ma brytyjskie korzenie. Zegarki tego producenta są dość łatwo rozpoznawalne z racji ciekawych rozwiązań na ta ...

Zegarek godny mistrza. Audemars Piguet na nadgarstku Roberta Lewandowskiego
W świecie sportu trudno ostatnio o bardziej gorący temat niż przejście polskiego napastnika, Roberta Lewandowskiego z Bayernu Monachium do FC Barcelony. Po wielu zawirowa ...

Powrót do przyszłości. Oris Divers Sixty-Five 12H Calibre 400
Powrót do przyszłości. Choć w zasadzie to jest to ciągle zaglądanie w atrakcyjną przeszłość. Nowa wersja zegarka Oris Divers Sixty-Five 12H Calibre 400 obejmuje doświadcz ...

Pierwszy tego typu model w kolekcji marki. Chopard Alpine Eagle XL Chrono
W 2019 roku marka Chopard zaprezentowała swoje wyobrażenie luksusowego, stalowego zegarka z bransoletą zintegrowaną z kopertą. Stało się to poprzez model Alpine Eagle stw ...

Czas na (nie)poważny zegarek z Kermitem. Oris ProPilot X Kermit Edition
Trudno się oprzeć wrażeniu, że wielu producentów zegarków ostatnio dość mocno stawia w swoich na kolory. Tak pisałem w artykule, w którym prezentowaliśmy zegarek Oris Pro ...

Video recenzja: Davosa Argonautic BG Automatic
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji prezentującej zegarek Argonautic BG Automatic marki Davosa. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie ...

Venezianico Nereide Ceratung GMT. Atrakcyjny wygląd i niespotykany dotąd Ceratung
W dniu 12 lipca 1913 roku w Arsenale w Wenecji zwodowana została jedna z dwóch jednostek typu Nautilius, włoski okręt podwodny Nereide. Zaprojektowany przez włoskiego inż ...

Omega Aqua Terra Shades. Eksplozja żywych kolorów na 2023!
Trendy w zegarmistrzostwie wyznaczają zazwyczaj ci „najwięksi”, marki takie, jak chociażby Omega. Zegarki zaprezentowane w najnowszej kolekcji Aqua Terra Shades to dowód ...