• Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Frederique Constant

Bazylea na niebiesko i zielono. Bazylea „smartzegarkowa”


Przed wyjazdem na targi Baselworld w szwajcarskiej Bazylei, można było się zastanawiać, pod jakim wiodącym tematem, tegoroczne spotkania będą się odbywały. Wydawało się, że dominujące będą wielostronne żale, wynikające ze zmiany kursu szwajcarskiego franka, oraz wskazanie potrzeby rozpoczęcia odtrąbienia niechybnego końca tradycyjnych zegarków, zapowiedzianego głosem dyrektorów firm teleinformatycznych, a wynikającym z ogłoszonej przez nich nieuniknionej dominacji „smart zegarków”.

Eterna na zielono

Eterna na niebiesko

Eterna czekoladowa


Chopard na czekoladowo











Jak pokazały już pierwsze spotkania z zapraszającymi na swoje stoiska tradycyjnymi zegarkowymi firmami, temat zmiany cen nie był zanadto podnoszony, a prezentowane przez nich nowości, które (jak zawsze w ich oczach) były oczywiście niezwyczajne, nadzwyczajne i wyjątkowe, dominowały w każdej z rozmów.
Wcale nie kreując się na wszechwiedzących dziennikarzy, muszę stwierdzić, że na targach wyraźne był widoczny dość skomasowany atak kolorystyczny ze strony pary barw – niebieskiej i zielonej, której kroku próbowała dorównać, ostatnio lekko przykurzona sekwencja czekoladowa (różowe złoto i brązy). Kolory zielony i niebieski zwykle występowały w konwencji agresywnej – kontrastowej, lub dominującej. Odrodzona czekoladka, co oczywiście wynika z jej natury, była zdecydowanie bardziej spolegliwa.

Intel_TAG_Heuer_Google_smart_zegarki





Drugim zawodowym tematem, choć poruszanym tylko w towarzyskich, lub w szerszych niż „jednobrandowych” prowadzonych rozmowach, były rozważania o przyszłości tradycyjnych zegarków w aspekcie obecności na rynku smart zegarków i zapowiedzi kreacji nowych ich generacji. Dość pobieżną, acz rzetelną analizę tego problemu przedstawił nasz portalowy przyjaciel i osoba od lat obecna w szwajcarskiej zegarkowej branży – Rolf Wuetrich.
Po pierwsze stwierdził on, że smart zegarki ze względu na swoje możliwości będą raczej konkurencją dla obecnych smart telefonów, niż tradycyjnych czasoierzy, więc potencjalna ich popularność, w pierwszym rzędzie byłaby niebezpieczna właśnie dla dostawców telefonów. Dla odmiany, w telenowinkach nikt nie stara się nawet o większą miniaturyzację ekranów i elementów manipulacyjnych, bo wydaje się, że w tym aspekcie granica ludzkich możliwości została już wyznaczona i osiągnięta. Przy akceptacji tak powyżej sformułowanych sugestii, trudno byłoby prorokować aż tak dużą popularność smart telefonów, jeśli wiadomo że, jak określił to Rolf: „...nadgarstek ma swoje naturalne, ograniczone gabaryty i urządzenie wielkości dzisiejszego telefonu na pewno się na nim nie zmieści. Wiadomo, że nabywcami tego typu zegarków na pewno będzie grono „gadżeciarzy”, nastolatków” i „dość szeroka „rodzina miłośników firmy Apple”. Tego typu sytuacja wcale jednak nie spowoduje odwrócenia się od dzisiejszych zegarków.” Rolf zwrócił także uwagę, że na każdy tego typu problem należy spojrzeć w trzech aspektach czasowych - w perspektywie krótkoterminowej, średnioterminowej i długofalowej.
Jak stwierdził: „dzisiejsze przykłady smart zegarków i prowadzone wdrożenia w żaden sposób nie zagrażają obecnej pozycji tradycyjnych zegarków, a aktualni ich użytkownicy nie rekrutują się z grona posiadaczy klasycznych zegarków. Ci, którzy lubią tradycyjne zegarki, wersje smart będą traktować jako gadżet i będą ich używać tylko w określonych, wynikających z konkretnego zajęcia sytuacjach.”
Dla średnioterminowych rozważań istotne są sugestie dotyczące wielkości urządzeń i nadgarstków, konkurencja dla telefonów komórkowych i wielkość „rodziny miłośników produktów firmy Apple”.

Smart zegarki Frederique Constant

Dla długoterminowych rozważań „niezależnie od dzisiejszych przesłanek, ...nigdy nie może być pewności co i jak się potoczy więc nie wolno niczego na pewno ostatecznie stwierdzać...”
Na tak przedstawione sugestie zapytałem Rolfa, czy zna koncepcję działania i czy widział przedstawione w Bazylei i działające już produkty – smart zegarki marki Frederique Constant/Alpina? Słysząc odpowiedź negatywną przedstawiłem mu ogólną koncepcję tegoż smart zegarka i informację o określonym, szybkim ich wprowadzeniu do sprzedaży.
„Musze te rozwiązania zobaczyć, ale jest możliwe, że to jest właśnie przyszłość dla smart telefonów” - powiedział.

 Smart zegarki Frederique Constant











Nie rozstrzygając nic w kwestii pewności drogi rozwojowej smart telefonów i klasycznych zegarków, w aspekcie targów Baselworld 2015, trzeba jeszcze powiedzieć kilka słów o wspomnianej w pierwszym akapicie wpływu zmiany kursu szwajcarskiego franka na zegarkową branżę. Z jednej strony zmiana ta wcale nie istnieje w stosunku do amerykańskiego dolara, który w stosunku do euro wzrósł w ostatnim czasie jeszcze więcej, a z drugiej, to właśnie uwolnienie kursu franka w latach siedemdziesiątych tamtego wieku było chyba ostatnim uderzeniem w branżę, przed budzącym także dziś powszechne przerażenie, kryzysem szwajcarskiego przemysłu zegarkowego. Analizując powyższy temat w formie zasugerowanej przez Rolfa Wuetricha, trzeba jedynie stwierdzić, że w perspektywie krótkoterminowej najwięcej tracą „sklepikarze” ze Szwajcarii, bo uwolnienie kursu spowodowało wyrównanie cen detalicznych w Europie, a niski pozom podatku VAT (niosący ze sobą mniejszą refundację przy wywozie towaru) sprawił, że zagraniczny chętni do nabywania droższych zegarków, czynią to poza Szwajcarią. W tym przypadku trudno jest cokolwiek sugerować dla perspektywy średnio i długoterminowej. My - jako portal możemy jedynie zdeklarować, że będziemy pod tym kątem patrzyli na zegarkowy rynek i będziemy się starali informować naszych czytelników, o wszystkich zauważonych przez nas przesłankach do ocen ekonomicznych wynikających ze zmiany kursu.



Władysław Meller


Certina - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Greenlogic 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Baselworld 2015
Baselworld 2015
18.03.2015
„W rytmie zegara…” Interpretacje. H...
„W rytmie zegara…” Interpretacje. H...
12.04.2015

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco