Pragnę przedstawić Wam historię marki ATLANTIC, czyli wszystko to, co wydarzyło się od roku 1888 przez następne 120 lat istnienia tego przedsiębiorstwa. Historia ta nie była prosta, ale mając na względzie aktualne sukcesy, jakie święci marka, należy spodziewać się, że karty historii zapisane zostaną wydarzeniami już tylko dla niej pomyślnymi.
Historia marki
Firma ATLANTIC powstała w Bettlach koło Grenchen, w Szwajcarii w roku 1888.
Jej założycielem był Eduard Kummer, urodzony 26 marca 1845 roku. Eduard Kummer był jednym z twórców szwajcarskiego zegarmistrzostwa. Doskonalił swoje rzemiosło podczas wielu lat czeladnikowania, które zawiodły go do granicy z Francją i poza. Powrócił w swoje rodzinne strony, jako wykwalifikowany mistrz zegarmistrzowski.
Mieszkańcy miasteczka Bettlach zauważyli ambicje przemysłowe Kummera i poparli powstanie okręgu przemysłowego, który stał się sercem szwajcarskiego zegarmistrzostwa. Fantastyczna wizja utworzenia wysokiej jakości zegarmistrzostwa zaczęła nabierać kształtów. W roku 1888 utworzono pierwszą manufakturę z 15-20 pracownikami. W latach następnych następował systematyczny rozwój, by przed końcem wieku osiągnąć zatrudnienie 720 pracowników.
Te twórcze wysiłki sprzed wieku stały się fundamentem dla współczesnej Szwajcarii z jej polityczną stabilizacją i dobrobytem. Dzisiaj nie jest łatwo wyobrazić sobie, z jakimi przeszkodami trzeba było walczyć, aby to osiągnąć. Brak źródeł energii powodował, że młoda manufaktura musiała bazować na sile ludzkich mięśni, jak podają lokalne archiwa. Później stało się możliwe korzystanie z małych źródeł energii wodnej przez pomysłowy ciśnieniowy system rur i hydrantów.
Zainstalowane później LOKOMOBILE - której komin jest widoczny na starej fotografii z 1880 roku - było prawdziwą sensacją. LOKOMOBILE - parowy lub węglowy bojler - zdolny był do wytworzenia ciśnienia stałego 900 HP. Elektryczność dotarła tam dopiero w 1905 roku, a do tego czasu używano powszechnie lamp naftowych.
Rys. Budynek manufaktury z widocznym kominem LOKOMOBILE (1880 rok).
Wprawdzie założyciel marki ATLANTIC, Eduard Kummer, był patriarchą tradycyjnej szkoły, jednakże mocno wierzył w rozwój przemysłu. W owych czasach tydzień pracy trwał 6 dni po 11 godzin dziennie. Płatne urlopy i dodatkowe zarobki nie istniały.
Wprowadzenie w roku 1937, 6 dni płatnego urlopu stanowiło przełom socjalny. W owych dniach, początek i koniec pracy sygnalizował fabryczny dzwon.
Były również krótkie chwile odpoczynku i relaksu.
Początkowa nazwa firmy to EKB (Eduard Kummer Bettlach), która została później zmieniona na ATLANTIC. Firma za swoje logo przyjęła kotwicę i cyrkiel, a swoją nazwę skojarzyła z wielką wodą. Początkowo firma produkowała części dla tak znanych wytwórców zegarków jak Longines, Certina i wielu, wielu innych. Pierwsze zegarki o nazwie ATLANTIC ujrzały światło dzienne w 1932 roku i były to jedne z pierwszych na świecie zegarków wodoszczelnych.
Kolejnym niezwykle istotnym wydarzeniem w historii firmy było wynalezienie w latach 50. mechanizmu szybkiego przesuwu datownika za pomocą koronki. Ten epokowy wynalazek, który możemy porównać do wynalezienia koronki w zegarkach przez firmę Patek Philippe, jest używany do dnia dzisiejszego przez wszystkich producentów zegarków na świecie.
Na pochodzących z lat 50. reklamach przeczytać można było, że nowe rozwiązanie przyspiesza tę operację aż 52-krotnie! W ciągu 120 lat produkcji w firmie powstało wiele nowatorskich konstrukcji jak np. tytanowy Nautilus wodoodporny do 1000 metrów, czy też Midas - zegarek o niespotykanej odporności koperty i szkiełka na wszelkie zarysowania.
Jednak najsłynniejszym modelem (a później linią) marki ATLANTIC, który bił rekordy popularności wśród klienteli, był Worldmaster.
Obecnie jest on również produkowany i należy do linii Art Deco. Warto w tym miejscu zauważyć, że nazwy takie jak „Weltmeister” czy „Varldsmastarur”, to również „Worldmaster”, ale na inne rynki.
ATLANTIC został stworzony dla ludzi o silnym charakterze, zawsze dążących do celu.
Dla naszego rynku z pewnością wielkie znaczenie ma rok 1950, kiedy to zegarki ATLANTIC znalazły się w Polsce po raz pierwszy. Od tego momentu datuje się popularność tej marki wśród polskiej klienteli. Od roku 1965, aż do początku lat dziewięćdziesiątych, zegarki ATLANTIC były numerem jeden na polskim rynku.
W roku 1998, po dwóch latach nieobecności, firma ponownie zawitała na nasz rynek, i wielkimi krokami zmierza do zajęcia należnego jej miejsca na polskim rynku.
Dla wielu z nas, zegarki marki ATLANTIC, to często pierwszy szwajcarski zegarek, prezent otrzymany w nagrodę za zdaną maturę, obronę pracy magisterskiej, pamiątka kupiona w dniu narodzin dziecka albo też najcenniejsza pamiątka po kimś, kogo już nie ma.
Dla mnie ATLANTIC to również pierwszy zegarek szwajcarski, i choć kupiony od zegarmistrza, jako stary i używany, to jednak posiadający już własną historię, którą życie dopisuje do niego cały czas.
Wybrane daty z historii firmy
1888
Eduard Kummer zakłada firmę EKB w miejscowości Bettlach, produkującą części do zegarków kieszonkowych.
1925
EKB (Eduard Kummer Bettlach), we współpracy z grupą Asuan, rozpoczyna produkcję części do zegarków naręcznych.
1928
EKB rozpoczyna produkcję różnych zegarków naręcznych, sygnowanych nazwami takimi jak Ariston, Aristex i Opus.
1930
EKB jest jedną z pierwszych fabryk, które produkują wodoodporne zegarki naręczne, i sprzedają je pod nazwą ATLANTIC.
1950
Otwarcie pierwszego sklepu w Polsce oraz w innych krajach, w Centralnej i Wschodniej Europie.
1952
Zmiana nazwy EKB i pozostałych nazw marek związanych z EKB, na jedną, nową nazwę firmy, aktualną do dziś, ATLANTIC Watch Ltd.
1958
Początek pomyślnego wejścia na nowe rynki, takie jak Ameryka Południowa i region środkowo-wschodni.
1960
Kolejne ważne innowacje, takie jak „Speed-switch“, są stosowane w zegarkach ATLANTIC i sprzedawane innym producentom.
1965
Polska staje się najważniejszym rynkiem, a Europa Wschodnia najważniejszym regionem dla ATLANTIC Watch Production.
1989
Firma UVB kupuje ATLANTIC Watch Ltd. i koncentruje całą uwagę na rynek Europy Wschodniej.
2007
Krzysztof Hołowczyc zostaje ambasadorem marki ATLANTIC na Polskę.
2009
Krzysztof Hołowczyc zostaje ambasadorem marki ATLANTIC na Europę.
Dziś ATLANTIC nie jest już zegarkiem tylko dla ludzi z wyższych sfer, firma po reorganizacji utrzymała wysoki poziom wykonywanych produktów oraz uczyniła je dostępne dla większej ilości klientów.
Cechą charakterystyczną zegarków ATLANTIC jest ich linia stylistyczna.
W większości przypadków firma stosuje tradycyjną kopertę o klasycznych kształtach.
Każdy model zaopatrzony jest w jeden z najlepszych szwajcarskich mechanizmów ETA, a ostatnio również w legendarny mechanizm chronografu ETA Valjoux 7750.
Zegarki marki ATLANTIC, których jedynym importerem na Polskę jest firma ZIBI, znajdują Klientów na różnych rynkach międzynarodowych. W wielu krajach pojawiają się również kolejni fani starych zegarków tej marki, którzy szukając informacji o tych czasomierzach i ich historii.
Współczesną wersję Worldmaster model Art Deco prezentowaliśmy w osobnym artykule:
ATLANTIC Worldmaster Art Deco Automatic – kultowa klasyka w nowej odsłonie
Autor: Wojciech Kutermankiewicz