Szacowana wartość polskiego rynku luksusowej biżuterii i zegarków w 2022 roku wyniosła ok. 540 mln zł., z czego 44 proc., czyli 237,6 mln zł, to wartość rynku samych zegarków. Wartość sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce w 2022 roku była najwyższa w historii!
- Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 roku wyniosła prawie 37 miliardów złotych i była blisko 19 proc. większa niż w roku 2021 - wynika z raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w niepewnych czasach", przygotowanym przez firmę doradczą KPMG. To już kolejny tego typu raport KPMG, o poprzednich jego edycjach również informowaliśmy w portalu "Zegarki i Pasja".
Samochody, odzież, kosmetyki i hotele
Z raportu wynika, że największą część rynku dóbr luksusowych stanowią, jak co roku, producenci samochodów premium i luksusowych. Wartość tego segmentu wyniosła 24,7 mld zł – po dużym wzroście sprzedaży zarówno w ujęciu wolumenowym (5,1 proc.), jak i wartościowym (20,5 proc.).
W 2022 roku Polacy zarejestrowali 95,7 tys. nowych samochodów marek premium oraz 329 sztuk samochodów luksusowych.
Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w 2022 roku powiększył się o 9,9 proc. w skali roku (czyli 290 mln zł) osiągając wartość 3,2 mld złotych – przewyższając rekordową wartość tego segmentu (3,1 mld złotych z roku 2019).
Segment luksusowych kosmetyków i perfum osiągnął w Polsce w 2022 roku wartość 1,2 mld złotych – co przełożyło się na wzrost 7,7 proc. w skali roku. Za ponad połowę wartości tego segmentu odpowiadają perfumy.
W 2022 roku największy wzrost wartości (45,6 proc. w skali roku) odnotował segment luksusowych hoteli i SPA. Wartość tego segmentu w 2022 roku wyniosła 2,6 mld złotych. Zgodnie z prognozami w 2024 roku branża hoteli premium i luksusowych powinna osiągnąć wyższą wartość niż przed pandemią. W 2022 roku w Polsce znajdowało 87 hoteli pięciogwiazdkowych – najwięcej w Krakowie (16), Warszawie (14) oraz Wrocławiu (6).
Zegarki i biżuteria na fali rosnącej
Ważną część rynku dóbr luksusowych w Polsce stanowią zegarki i biżuteria. Z wyliczeń KPMG wynika, że sprzedaż na rynku luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce wzrosła w 2022 roku w porównaniu do roku poprzedniego o 10,3 proc. w skali roku i wyniosła 540 mln zł. Według prognoz ten segment rynku dóbr luksusowych przekroczy wartość sprzed pandemii już w 2023 roku.
Struktura luksusowej biżuterii i zegarków w 2022 roku, raport KPMG
Z raportu wynika, że segment biżuterii stanowi 56 proc. udziałów w rynku, co oznacza wzrost o 1 p.p w porównaniu do 2022 roku, kosztem segmentu zegarków. To oznacza, że zegarki zajmowały 44 proc. rynku wartego 540 mln zł, co daje kwotę 237,6 mln zł. Warto podkreślić, że to najwyższy poziom w historii, a więc także powyżej poziomów sprzed pandemii. W ostatnim roku przedpandemicznym, czyli 2019, wartość sprzedaży luksusowych zegarków w Polsce była na poziomie 230 mln zł, a w latach 2020 i 2021 sprzedaż była mniejsza.
Warto zauważyć, że to są zupełnie inne szacunki niż te, które podaje grupa VRG, czyli właściciel sieci W.Kruk, drugiej co do wielkości sieci w Polsce sprzedającej biżuterię i zegarki. VRG podaje, że rynek jubilerski w 2021 był warty prawie 3,7 mld zł. Największą jego część stanowi biżuteria szlachetna – ok. 60 proc. (czyli ok. 2,2 mld zł). Rynek zegarków mechanicznych grupa VRG szacuje na 300 mln w 2021 roku. Więcej na ten temat piszemy tu - nowa strategia VRG, właściciela W.Kruk: dobra luksusowe, odmłodzenie i ekspansja zagraniczna.
KPMG ocenia, że zarówno zegarki jak i biżuteria są często traktowane jako lokata kapitału, a popyt na niektóre limitowane modele wciąż przewyższa podaż. W 2022 roku wg. Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego eksport zegarków szwajcarskich wzrósł o 11.4 proc. r/r, a najlepiej sprzedają się te najdroższe modele.
Do czasu wybuchu pandemii rynek luksusowej biżuterii rósł średniorocznie szybciej niż wartość sprzedaży luksusowych zegarków. Obecnie to biżuteria szlachetna, głównie damska, odpowiada za największy wzrost w segmencie biżuterii (12,4 proc. wzrost r/r), podczas gdy w segmencie zegarków, to męskie zegarki odpowiadają za większy wzrost sprzedaży (8,0 prc. r/r.).
Wartość rynku luksusowej biżuterii i zegarków – podział rynku w Europie, raport KPMG
Przewiduje się, że przez kolejne pięć lat utrzyma się wzrost sprzedaży na średnim poziomie 4,5 proc.
Rumunia wyprzedziła Polskę
Pomimo wzrostów w 2022 r., wartość rynków luksusowej biżuterii i zegarków nie doszła jeszcze do poziomu sprzed wybuchu pandemii. Do tej pory tylko największy rynek w Europie - Wielka Brytania może pochwalić się wynikiem nawet wyższym niż ten w 2019 roku.
KPMG zaznacza, że rynek rumuński, również wrócił do poziomu sprzed pandemii i rośnie w bardzo szybkim tempie, a zgodnie z przewidywaniami w ciągu najbliższych 5 lat jego wartość zwiększy się o 64,4 proc.
Warto zaznaczyć, że Polska nie należy do największych rynków biżuterii i zegarków w Europie.
Jak podaje KPMG, w 2022 r. największym rynkiem luksusowych zegarków i biżuterii w Europie była Wielka Brytania, z wartością ponad 5,5 mld euro. Na kolejnych miejscach uplasowała się Francja (3,71 mld euro), Szwajcaria (3,67 mld euro) i Niemcy (3,62 mld euro) oraz Włochy (3,57 mld euro.). Inne kraje to zdecydowanie mniejsze rynki, jak Hiszpania (1,5 mld euro), czy Holandia (772 mln euro).
Ciekawe, że Rumunia ma większy rynek luksusowych zegarków i biżuterii (154 mln euro) niż Polska (117 mln euro). A trzeba pamiętać, że Rumunia ma znacznie mniejszą liczbę ludności niż Polska, ok. 19 mln osób, a i średni poziom zamożności też jest mniejszy. Wytłumaczeniem tak dużego rynku biżuterii i zegarków w Rumunii wydają się być zagraniczni turyści.
Prognoza: rynek luksusowej biżuterii i zegarków w latach 2015 – 2027, raport KPMG
Rośnie liczba bogatych Polek i Polaków
KPMG wylicza, że w Polsce rośnie liczba osób zamożnych oraz bogatych, które są kluczowymi odbiorcami rynku dóbr luksusowych. W 2021 roku dochody powyżej 20 tys. zł miesięcznie osiągało 320 tys. osób – to o blisko 13 proc. więcej niż w 2020 roku.
Grono osób bogatych, o miesięcznych zarobkach powyżej 50 tys. złotych w 2021 roku wzrosło o 7,4 proc. r/r i wyniosło 83 tys., a ich dochód wyniósł 130 mld złotych. Najwięcej osób, z takimi zarobkami zamieszkiwało Mazowsze, Wielkopolskę, Śląsk oraz Małopolskę.
Średnie miesięczne zarobki bogatych Polaków w 2021 roku wynosiły 131 tys. złotych.
Najważniejszą grupą docelową dla firm z branży dóbr luksusowych pozostają osoby bardzo bogate, z zarobkami powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. W 2021 roku w Polsce mieszkało 37 tys. takich osób (wzrost o 4,8 proc. r/r). Ich zarobki osiągnęły 94 mld złotych i były o 2,6 proc. wyższe r/r. Najwięcej bardzo bogatych Polaków w 2021 roku zamieszkiwało Mazowsze (8,56 tys. osób), Wielkopolskę (4,24 tys.) oraz Śląsk (4,21 tys.), gdzie liczba bardzo bogatych zwiększyła się o 34,1 proc. r/r. Średnie miesięcznie zarobki bardzo bogatych Polaków w 2021 roku wynosiły 211,4 tys. złotych.
- Od wielu lat liczba bogatych i zamożnych Polaków systematycznie rośnie. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że Polacy w szybkim tempie się bogacą w obliczu rekordowej inflacji, która istotnie wpływa na ich majątki. Wyniki poszczególnych segmentów rynku dóbr luksusowych w Polsce wskazują jednak, że zainteresowanie towarami luksusowymi i premium nie słabnie. Wręcz przeciwnie, w niepewnych czasach coraz więcej osób bogatych lokuje kapitał na rynku dóbr luksusowych lub poszukuje możliwości inwestycyjnych - komentuje Andrzej Marczak, partner KPMG w Polsce i szef Działu Doradztwa Podatkowego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz szef Zespołu ds. PIT w Polsce.
Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
12:25 13.08.2023Wiadomości
Zegarki i biżuteria na fali rosnącej: rekordowa sprzedaż luksusowych zegarków w Polsce!
Tagi:

REKLAMA

Wodoszczelność. Zakręcane koronki w zegarkach
null ...

Zegarmistrz nadal… nowoczesny?
O dwóch edycjach podręcznika Hansa Jendritzkiego „Der moderne Uhrmacher” („Nowoczesny zegarmistrz”), z których drugie wydanie jest datowane na rok… 2014! Po raz pierwszy ...

Omega i historia sportowego chronometrażu w lekkoatletyce
Niedawno, w sierpniu 2022 roku, po raz pierwszy w naszym kraju odbyły się zawody z cyklu Diamond League. Uczta dla miłośników lekkiej atletyki. Miało to miejsce na stadio ...

Roamer C-Line. Zegarki damskie i męskie z elementami z ceramiki
Roamer ma całkiem spore doświadczenie w wykorzystywaniu elementów ceramicznych do budowy zegarków. Bardzo dobrze jest to widoczne w zaprezentowanej ostatnio serii C-Line, ...

Alpina Alpiner Extreme Quartz. Kompaktowe, kwarcowe i kolorowe
Szwajcarska marka Alpina po swoim, nazwijmy to, odrodzeniu w 2003 roku słynie z oferowania bardzo fajnych zegarków mechanicznych w sportowym stylu. Ale firma ta oferuje t ...

Citizen Promaster Mechanical GMT. Pierwszy zegarek mechaniczny z funkcją GMT z serii Promaster
Firma Citizen to duży producent zegarków, który ma bardzo bogatą ofertę modeli charakteryzujących się wysokim zaawansowaniem technicznym i wysoką jakością wykonania, a pr ...

Frederique Constant x The Avener Limited Edition. Z nutką luzu i świeżym designem
Linia modelowa “Highlife”, zaprezentowana kilka lat temu przez markę Frederique Constant, jest skierowana do młodszego grona klientów, prezentując zegarki z tzw. nutką lu ...

2012 - Stoper zegarka wskazujący pomiar z dokładnością do 5/10 000
2012 rok – firma TAG Heuer zaprezentowała w Genewie koncepcyjne rozwiązanie MIKROGIRDER. Mechaniczny zegarek ze stoperem odmierzającym krótkie odcinki czasu i wskazującym ...

Grand Seiko Heritage 62GS sekki Rikka i Shūbun ze stali Ever-Brilliant (SBGH351 i SBGH353)
Grand Seiko to marka mająca od lat bardzo duże grono zwolenników, choć znajdą się także w zegarkowym światku jej kontestatorzy. Zwolennicy wychwalają wyśrubowane standard ...

Premiera zegarka Tissot PRC 100 Solar. Władca światła w... chmurach - relacja i zdjęcia
13 marca 2025, godzina 8:55 - szybka winda wiezie mnie wraz z kilkoma innymi osobami oraz psem na 46 piętro najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Liczący 310 metrów Va ...

Rozmowa z Robertem Makłowiczem o podróżach, gotowaniu i przepisie na ulubiony… zegarek!
W ostatnich miesiącach redakcja wydawnictwa „Zegarki i Pasja” miała przyjemność przeprowadzić kilka wywiadów z bardzo znanymi osobistościami, a teraz do tego zacnego gron ...

Video recenzja: Frederique Constant Classics Elegance Luna. Zegarek dobrze skomponowany
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Classics Elegance Luna marki Frederique Constant. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kl ...