Kolarstwo nie jest sportem, w którym byłyby bardzo widoczne firmy zegarkowe. Ta sytuacja nieco się zmieniła w 2023 roku, kiedy w sponsorowanie kolarstwa szosowego zaangażowały się dwie uznane marki zegarkowe: Tudor i Breitling. Od kilku lat w kolarstwie obecne są marki Richard Mille i Tissot.
Grupa Rolex od dawna stawia na promocję poprzez sport, logo tej marki widzimy na wielu zawodach tenisowych czy w sportach motorowych. Rolex postanowił wejść także w kolarstwo szosowe. Jeszcze nie zrobił tego bezpośrednio, lecz poprzez markę ze swojej grupy - Tudor.
Tudor i były mistrz świata
Tudor został więc tytularnym sponsorem Tudor Pro Cycling Team.
Oto krótki film promujący tę współpracę i nowy team:
To kolarska drużyna zarejestrowana w Szwajcarii i oparta na szwajcarskich korzeniach, jej właścicielem jest Fabian Cancellara. To były szwajcarski kolarz szosowy, dwukrotny mistrz olimpijski (Pekin 2008 i Rio de Janeiro 2016), wicemistrz olimpijski (Pekin 2008), czterokrotny złoty i trzykrotny brązowy medalista mistrzostw świata. Fabian Cancellara brał także udział w naszym Tour de Pologne.
Sprzęt zespołu jest oparty na wiedzy szwajcarskich firm rowerowych, w tym głównego partnera technicznego zespołu - BMC, którego rowery są dobrze znane w zawodowym peletonie.
Czerwone logo Tudor jest dobrze widoczne na czarnych koszulkach (jest z przodu i z tyłu)
W sezonie 2023 roku Tudor Pro Cycling Team należy do drugiej klasy zespołów, czyli do UCI ProTeams. Celem grupy jest wejście już w 2024 r. do grupy najlepszych drużyn, czyli UCI World Tour. Taki awans jest obwarowany nie tylko wynikami sportowymi, ale także wymaganiami finansowymi.
Tudor będzie także oficjalnym chronometrażystą tegorocznego wyścigu Giro d’Italia.
To jeden z trzech najważniejszych szosowych wyścigów kolarskich na świecie.
Breitling i włoski producent odzieży
W kolarstwie chce mocniej zaistnieć także marka Breitling, która została sponsorem Q36.5 Pro Cycling Team, drużyny, która również jest zarejestrowana w Szwajcarii.
To zespół założony przez właścicieli włoskiej marki odzieży rowerowej Q36.5.
Podobnie jak Tudor Pro Cycling Team, także Q36.5 Pro Cycling Team znalazł się wśród drużyn drugiej kategorii (czyli UCI ProTeams). Ta drużyna również chce wejść do grona najlepszych zespołów świata, ale ten cel chce osiągnąć do 2026 roku.
- Kolarstwo to jeden z najszybciej rozwijających się sportów na świecie. To także duża część naszej historii i potrzebowaliśmy odpowiedniego partnera z silną wizją, aby przenieść to dziedzictwo w przyszłość – komentuje Georges Kern, dyrektor generalny Breitling.
Warto zerknąć na tę drużynę jeszcze z jednego powodu, a mianowicie polskiego wkładu.
W gronie kolarzy Q36.5 Pro Cycling Team jest także dwóch zawodników z Polski: Kamil Małecki oraz Szymon Sajnok. Jednym z dyrektorów sportowych jest Piotr Wadecki, były zawodnik i trener reprezentacji Polski i drużyny CCC (jak ktoś z czytelników ma 8 minut wolnego czasu to warto wpisać na You Tube "Piotr Wadecki show" i zobaczyć dość kontrowersyjną jazdę samochodem podczas wyścigu o mistrzostwo świata).
Wejście do włosko-szwajcarskiej drużyny nie jest dla Breitlinga pierwszym kontaktem z kolarstwem, od 2018 roku marka jest jednym z partnerów Old Mutual Wealth Double Century. To 202 kilometrowy wyścig szosowy w RPA, w trakcie którego zbierane są fundusze dla organizacji społecznej Qhubeka, dostarczającej rowery dla młodzieży szkolnej i pracowników w RPA.
Richard Mille i Emiraty Arabskie
W kolarstwie szosowym obecna jest także marka Richard Mille, która jest partnerem UAE Team Emirates, jednej z najlepszych drużyn kolarskich pierwszej dywizji, czyli UCI World Tour.
W UAE Team Emirates jest także polski wątek, w tej drużynie jeździ bowiem Rafał Majka, brązowy medalista olimpijski z Rio de Janeiro w 2016 roku oraz dwukrotny zwycięzca klasyfikacji górskiej w Tour de France, najbardziej prestiżowego wyścigu kolarskiego świata.
Na początku 2021 roku UAE Team Emirates i Richard Mille podpisały umowę o czteroletniej współpracy.
- Ta współpraca jest dla nas kolejnym ważnym kamieniem milowym, ponieważ zbliżamy się do społeczności sportowej w regionie Bliskiego Wschodu - komentuje Peter Harrison, dyrektor generalny Richard Mille na region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka).
Tissot i duży organizator wyścigów
Od kilku lat mocno związany z kolarstwem jest Tissot, który podpisał umowę o współpracy z Amaury Sport Organisation (ASO), jednym z największych na świecie organizatorów imprez sportowych. ASO organizuje m.in. rajd Dakar oraz znamienite wyścigi kolarskie jak Tour de France oraz Paryż-Nicea, Walońska Strzała, trudny i widowiskowy Paryż-Roubaix oraz Vuelta a Espana.
To jedne z najpopularniejszych wyścigów na świecie.
Pisaliśmy z resztą już wielokrotnie na przestrzeni lat zarówno o wsparciu jakie marka Tissot daje kolarstwu szosowemu, jak również opisywaliśmy zegarki wykonywane z okazji różnych wyścigów, jak chociażby tu: Tour de France 2022 i specjalna seria zegarków Tissot T-Race Cycling.
Przed kilkoma laty Tissot był także partnerem naszego wyścigu Tour de Pologne, należącego do grupy najważniejszych wyścigów świata. W roku 2022 takiej współpracy nie było, jeszcze nie wiadomo jak to będzie w roku 2023.
Kolarstwo przyciąga uwagę milionów kibiców na całym świecie i ta liczba ciągle rośnie, jest to więc doskonały rynek dla reklamodawców. Nie wykluczone więc, że wkrótce z kolarstwem będą chciały się związać kolejne marki zegarkowe.
Polecamy także rozmowę z zawodowym kolarzem szosowym Tomaszem Marczyńskim - o pasji do kolarstwa i życiu zawodowego kolarza.
Pozostałe najnowsze informacje z branży prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela