• Zegarki marki U-boat
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Delma
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Xicorr
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Sturmanski
  • Zegarki marki Meccaniche Veneziane
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Fortis
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Orient Star

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk


Powrót do kategorii

Pierwszy kwartał 2021 roku przyniósł duże zmiany w grupie VRG, już za 50 procent sprzedaży grupy odpowiada segment jubilerski, czyli sieć salonów W.Kruk. To efekt dobrej sprzedaży zegarków.

W pierwszym kwartale 2021 roku grupa VRG - jeden z największych w Polsce detalicznych sprzedawców odzieży, biżuterii oraz zegarków - miała przychody na poziomie 172,1 mln zł, były one niższe niż w pierwszym kwartale 2020, kiedy wyniosły 197,4 mln złotych.

W pierwszym kwartale 2021 roku przychody segmentu odzieżowego spadły o 30,2 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 roku, osiągając wartość 86,1 mln złotych.

Z kolei przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 86,0 mln, co oznacza wzrost o 16,0 procent. Tym samym nastąpił wzrost udziału segmentu jubilerskiego w sprzedaży grupy VRG z 37,6 procent w pierwszym kwartale 2020 do 50,0 procent w pierwszym kwartale 2021 roku.

Grupa VRG zanotowała stratę na działalności operacyjnej w wysokości 15,8 mln zł, rok wcześniej strata sięgnęła 11,9 mln zł.

Pierwszy kwartał 2021 roku to strata netto w wysokości 20,1 mln złotych, w pierwszym kwartale 2020 r. strata netto była na poziomie 31,9 mln zł.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk
Wykres: Wartościowa struktura przychodów marki W.Kruk

Epidemia uderzyła w wyniki VRG

Na wyniku grupy VRG w pierwszym kwartale 2021 roku negatywnie odbiła się sytuacja epidemiczna w Polsce, a w szczególności trwający przez cały styczeń, koniec marca i kwiecień administracyjny zakaz handlu w salonach, zlokalizowanych w galeriach handlowych.

Grupa zwraca uwagę, że po raz pierwszy w historii prowadziła poświąteczne i posezonowe wyprzedaże wszystkich swoich marek wyłącznie w kanale online.

W lutym i w początkowych tygodniach marca, kiedy sprzedaż wróciła do kanału offline, ruch w sklepach pozostawał nadal pod presją trzeciej fali pandemii. Pozytywny impuls w postaci powrotu konsumentów do sieci stacjonarnej grupa VRG zaobserwowała natomiast zaraz po otwarciu salonów w dniu 4 maja 2021 r. Ruch klientów w pierwszych tygodniach po lockdownie był tylko nieznacznie niższy, niż w tym samym okresie 2019 r. (niezakłóconym przez pandemię).

– Po trudnym pierwszym kwartale, w maju odnotowywaliśmy stopniową odbudowę popytu w sieci stacjonarnej. Warto zauważyć, że następowała ona zdecydowanie szybciej, niż rok wcześniej, kiedy niepewność związana z sytuacją pandemiczną była zdecydowanie wyższa. W połączeniu z większym niż w poprzednich kwartałach zapotrzebowaniem na odzież formalną, trendy te odczytujemy jako sygnały stopniowego powrotu życia społeczno-gospodarczego do normalności. Pozwala nam to z ostrożnym optymizmem patrzeć na kolejne miesiące – podkreśla Andrzej Jaworski, prezes VRG.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk
Efektywność marki W.Kruk

Segment jubilerski odporny na pandemię

Początek roku to, pomimo lockdownu, dobry czas dla segmentu jubilerskiego, który - co podkreśla VRG - po raz kolejny dowodzi swojej odporności na pandemię.

Segment jubilerski grupy VRG to sieć W.Kruk gdzie sprzedawane są m.in. zegarki takich marek jak Rolex i Patek Philippe (jako jedyny dystrybutor tych marek w Polsce) oraz Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Breitling, Girard-Perregaux, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Frédérique Constant, Tissot, Certina, Doxa, Gucci, Swatch i wielu innych.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk

W salonach W.Kruk sprzedawana jest także złota i srebrna biżuteria oraz perfumy i kolekcje akcesoriów pod własnym logo, skórzane torebki, jedwabne chusty oraz dodatki skórzane.

- Korzystne trendy obserwowaliśmy w W.Kruk zarówno w sprzedaży online, jak i offline. Notowaliśmy popyt na biżuterię złotą i srebrną. Jesteśmy też zadowoleni z tendencji w sprzedaży luksusowych zegarków – komentuje Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG odpowiedzialny za działalność operacyjną i piony marek.

Przychody detaliczne W.Kruk w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosły 85,4 mln zł, co oznacza wzrost o 16,8 procent w stosunku do pierwszego kwartału 2020 r., kiedy wyniosły 73,2 mln złotych.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk

Sieć sprzedaży marki W. Kruk oraz przychody

Przychody z salonów stacjonarnych W.Kruk w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosły 69,0 mln zł, co daje wzrost o 12,6 proc. w skali roku.

Przychody z internetu wyniosły natomiast 12,2 mln zł, co oznacza aż 54,0 proc wzrostu w porównaniu do pierwszego kwartału 2020 r. W pierwszym kwartale 2021 roku internet stanowił 14,3 procent sprzedaży w porównaniu do 10,9 procent w pierwszym kwartale 2020 roku.

Przychody z franczyzy wyniosły 4,2 mln zł w pierwszym kwartale 2021, co oznacza wzrost o 6,1 proc. w skali roku, a ich udział w sprzedaży pierwszym kwartale wyniósł 4,9 proc., co oznacza spadek z 5,4 proc. w pierwszym kwartale 2020 r.

Zysk netto segmentu jubilerskiego w pierwszym kwartale 2021 roku wyniósł 4,5 mln zł w stosunku do straty netto 8,4 mln zł w pierwszym kwartale 2020 roku.

Zegarki gonią biżuterię

Grupa VRG zwraca uwagę na znaczące zmiany w strukturze sprzedaży, co oznacza rosnący udział zegarków względem biżuterii. W ocenie grupy widać tu korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż w Polsce zegarków marki Rolex i Patek Philippe. W pierwszym kwartale 2021 r. zegarki odpowiadały za 49 proc. przychodów W.Kruk, podczas gdy w pierwszym kwartale 2020 r. ten udział był na poziomie 33 proc.

W części biżuteryjnej w pierwszym kwartale 2021 r. zauważalny był rosnący udział biżuterii srebrnej w strukturze sprzedaży.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk

Na koniec pierwszego kwartału 2021 r. sieć W.Kruk liczyła 140 sklepów stacjonarnych, tyle samo co rok wcześniej, zmieniła się jednak ich struktura. Z 14 do 18 wzrosła liczba sklepów franczyzowych i o 2 proc. zwiększyła się łączna powierzchnia wszystkich klepów – z 10,73 tys. metrów kwadratowych do 10,91 tys. metrów.

Segment odzieżowy

Segment odzieżowy w grupie VRG reprezentowany jest przez kilka marek, są to Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler.

Przychody segmentu odzieżowego w pierwszym kwartale 2021 przekroczyły 86 mln zł, rok wcześniej wyniosły one 123,2 mln zł.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk

Liczba sklepów należących do grupy VRG na koniec Q1 2021

W związku z mniejszą liczbą dni handlowych wynikających z obostrzeń w działaniu obiektów handlowych w pierwszym kwartale 2021 roku nastąpił spadek sprzedaży w sieci offline oraz wzrost sprzedaży w sieci online (12 proc.) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Udział sieci online w sprzedaży segmentu odzieżowego wyniósł 48,7 proc. w pierwszym kwartale 2021 w porównaniu do 30,4 proc. udziału w pierwszym kwartale 2020 roku.
Grupa VRG w ramach segmentu odzieżowego odnotowała w pierwszym kwartale 2021 r. stratę netto na poziomie 24,6 mln zł w stosunku do 23,5 mln zł straty netto w pierwszym kwartale 2020 roku.

Ma być lepiej

Na koniec pierwszego kwartału 2021 roku grupa VRG operowała na całkowitej powierzchni 52,5 tys. metrów kwadratowych, mniejszej o 2 proc. niż w analogicznym okresie 2020 r.

Grupa zmniejszyła też liczbę sklepów w sieci.

W ramach sieci marek grupy VRG, pod względem liczby sklepów druga największą po Vistuli jest dziś W.Kruk (ze 140 punktami handlowymi). W ramach optymalizacji, VRG zamyka nierentowne salony i otwiera nowe, w lokalizacjach o lepszym potencjale. Najwięcej zamknięć w ostatnim kwartale grupa przeprowadziła w markach Bytom i Wólczanka. Ta ostatnia marka, operująca obecnie w ramach 127 punktów handlowych, koncentruje się na rozwoju nowego konceptu sklepu. Pierwszy lokal w nowym, większym formacie (powierzchnia 119 m2), został otwarty 4 maja w krakowskiej Bonarka City Center. Grupa planuje w tym roku kolejne trzy otwarcia sklepów w nowym koncepcie.

Sprzedaż zegarków coraz ważniejsza dla grupy VRG, właściciela salonów W. Kruk

Szansa leży w internecie

W pierwszym kwartału 2021 r. już za ponad 1/3 sprzedaży grupy odpowiadał kanał internetowy.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że powrót klientów do sklepów stacjonarnych może wpłynąć na sprzedaż online. Nie zmienia to jednak naszej strategicznej decyzji o dalszym rozwoju VRG w kierunku e-commerce i omnichannelu – podkreśla Radosław Jakociuk.

Cel grupy VRG w obszarze e-commerce to ponad 20 procentowy udział kanału online w całości sprzedaży w 2021 roku.

Zobacz też: Salony W.Kruk i grupa VRG – wyniki za 2020 rok i perspektywy 2021

Jacek Ciepiela


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 16

MAGAZYN ZIP NR 16 - odbierz egzemplarz!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Doxa 420

REKLAMA

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Qclock Two 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

Laco 420

REKLAMA

Marcin Tybura - Ambasador marki Vos...
Marcin Tybura - Ambasador marki Vos...
30.05.2021
Tour de France 2021 z Tissot: Primo...
Tour de France 2021 z Tissot: Primo...
02.07.2021

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Delma
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Fortis
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Meccaniche Veneziane
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Sturmanski
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco