Salony W. Kruk, jeden z największych w Polsce sprzedawców biżuterii i zegarków, w 2020 roku osiągnęły zysk netto w wysokości 15,8 mln zł - co oznacza spadek aż o 51 proc. wobec roku 2019. Grupa kapitałowa VRG, do której należy W. Kruk, miała stratę netto na poziomie 48,1 mln złotych.
Grupa VRG to jeden z największych w Polsce detalicznych sprzedawców odzieży, biżuterii oraz zegarków. Do grupy należą takie marki jak Vistula, Bytom, Lambert, Wólczanka, Deni Cler oraz W. Kruk.
Przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej VRG w 2020 roku wyniosły 853,7 mln zł i były o 215 mln zł (czyli 20 proc.) niższe od przychodów osiągniętych w roku 2019, kiedy wyniosły 1,06 miliarda złotych.
W roku 2020 grupa zanotowała stratę netto w wysokości 48,1 mln zł, rok wcześniej VRG miała zysk netto w wys. 63,9 mln zł.
Zegarki i biżuteria przyniosły zysk
Salony W.Kruk posiadają w swojej ofercie zegarki takich marek jak Rolex (jako jedyny dystrybutor tej marki w Polsce), Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Breitling, Girard-Perregaux, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Frédérique Constant, Tissot, Certina, Doxa, Gucci, Swatch i wielu innych. Pod koniec roku 2020 do oferty włączona została marka Patek Philippe.
Grupa zapewnia, że wartość sprzedaży zegarków systematycznie wzrasta.

Oprócz zegarków W.Kruk sprzedaje także biżuterię. W ofercie znajdują się m.in. diamenty stworzone przez człowieka w warunkach laboratoryjnych. Grupa zapewnia, że posiadają one parametry identyczne jak diamenty wydobywane metodami tradycyjnymi i klasyfikowane są według tych samych parametrów, z wykorzystaniem tych samych standardów eksperckiej oceny.
W czwartym kwartale 2020 roku sprzedaż zegarków była odpowiedzialna za 37 proc. przychodów W.Kruk, w czwartym kwartale 2019 roku udział ten wynosił 30 procent.
Na koniec 2020 roku w całej Polsce były 143 salony W.Kruk, o 4 więcej niż na koniec 2019 r.

Przychody w 2020 roku w segmencie jubilerskim wyniosły 352,3 mln zł i były niższe od wyników segmentu zanotowanych w 2019 roku o 23,6 mln zł, czyli 6 proc.
Zysk netto segmentu jubilerskiego w 2020 roku wyniósł 15,8 mln zł w stosunku do 32,2 mln zł zysku netto w 2019 roku, co oznacza spadek zysku o 51 proc.
- Pomimo ograniczeń w budżecie marketingowym, marka zaznaczyła na rynku swoją 180-rocznicę istnienia, wprowadzając jubileuszową kolekcję biżuterii „Blask”. W czwartym kwartale oferta W.Kruk wzbogaciła się o nową markę zegarków ekskluzywnych - tłumaczy Andrzej Jaworski, prezes grupy VRG.
Strata w segmencie odzieżowym
Spadek zysku był więc bardzo duży, ale i tak sytuacja segmentu jubilerskiego była znacznie lepsza niż segmentu odzieżowego, do którego należą marki Vistula, Bytom, Wólczanka, Lambert i Deni Cler.
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w 2020 roku wyniosły 501,4 mln zł i były o 190,9 mln zł (czyli o 28 procent) niższe od przychodów osiągniętych za okres 2019 roku, kiedy były na poziomie 692,3 mln zł.

Grupa w ramach segmentu odzieżowego wykazała w 2020 r. stratę netto na poziomie 64,0 mln zł w stosunku do 31,8 mln zł zysku netto w 2019 roku.
Mniej salonów sprzedaży
Na koniec 2020 roku sieć sprzedaży detalicznej grupy VRG liczyła 570 salonów w 106 miastach w całej Polsce. W stosunku do 2019 roku powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej grupy zmniejszyła się do 53 tys. m2 czyli o 2,4 proc. Co ciekawe, spadek powierzchni w segmencie odzieżowym wyniósł 3,9 proc. natomiast w segmencie jubilerskim powierzchnia zwiększyła się o ok. 3,6 proc.

- W całym roku z większą stanowczością podeszliśmy do optymalizacji sieci handlowej, odchodząc od strategii systematycznego zwiększania powierzchni sprzedażowej, na której działa Grupa. Nie wahaliśmy się zamykać salonów o niskiej rentowności. Grupa korzystała z wakacji czynszowych gwarantowanych w ramach pierwszej rządowej tarczy antykryzysowej i podejmowała negocjacje czynszów za wszystkie kolejne okresy administracyjnego lockdownu sieci - informuje Andrzej Jaworski.
Jak zaznacza, potencjalne nowe lokalizacje salonów stacjonarnych dobierane są obecnie ostrożnie, na podstawie pogłębionych analiz rentowności.
- W segmencie jubilerskim stawiamy na zrównoważony rozwój sieci salonów, w oparciu zarówno o lokalizacje własne, jak i franczyzowe. W markach odzieżowych skupiamy się na rozwoju punktów franczyzowych, które niosą niższe ryzyko kosztowe dla grupy - wyjaśnia Andrzej Jaworski.
Spośród funkcjonujących salonów grupa jest właścicielem tylko dwóch lokalizacji. Z pozostałych lokalizacji grupa korzysta na podstawie średnio i długoterminowych umów najmu zawieranych na okres zasadniczo 5 lat, niewielka część umów zawarta jest na czas nieokreślony.
Większość z lokali znajduje się w wielkopowierzchniowych centrach handlowych.
Pandemia psuje wyniki
Na sytuację grupy VRG w 2020 roku duży wpływ miała pandemia Covid-19.
- Wiosną 2020 roku mieliśmy do czynienia z pierwszym w historii lockdownem naszych sklepów stacjonarnych. Był to czas kiedy grupa prowadziła sprzedaż wyłącznie online. Po otwarciu sklepów w drugim kwartale obserwowaliśmy stopniową odbudowę popytu w kanale offline, który jednak nie powrócił do poziomu z roku 2019. Niezależnie od ponownego otwarcia sklepów stacjonarnych, notowaliśmy zadowalający ruch w naszych sklepach internetowych - informuje Andrzej Jaworski.
Jak wyjaśnia, trzeci kwartał 2020 roku był jedynym, w którym, dzięki daleko idącemu odmrożeniu gospodarki, grupa mogła realizować sprzedaż jednocześnie w Internecie i salonach.


Od początku października 2020, wraz ze wzrostem liczby zachorowań na Covid-19 i ogłoszeniem w całej Polsce strefy czerwonej (o najwyższym stopniu obostrzeń epidemicznych), popyt i ruch klientów w salonach uległ ograniczeniu, aż do ogłoszenia administracyjnego zamknięcia sklepów w dużych obiektach handlowych w dniach od 7 do 27 listopada.
Z kolejnym takim lockdownem grupa miała do czynienia w ważnym dla handlu okresie, od 27 grudnia, co uniemożliwiło grupie pozyskanie ruchu w kanale offline w okresie największych poświątecznych wyprzedaży.
Przejście do internetu
Ograniczenia pandemiczne w handlu stacjonarnym owocowały dynamicznym wzrostem sprzedaży w kanale online. W 2020 r. sprzedaż sklepów internetowych grupy VRG wyniosła 207 mln zł, co stanowi wzrost o 43 procent rok do roku.
W przychodach grupy za 2020 rok kanał internetowy stanowił już 24,3 proc. (w porównaniu z 13,6 proc. rok wcześniej). Podobnie, jak w latach ubiegłych, liderem sprzedaży internetowej wśród wszystkich marek grupy była Wólczanka, której sprzedaż online wzrosła o 22 procent. Udział kanału internetowego w przychodach marki wyniósł 56,4 proc.
- W ciągu roku wprowadziliśmy wiele innowacji operacyjnych i sukcesywnie doskonaliliśmy procesy logistyczne, aby coraz sprawniej obsługiwać zamówienia klientów e-commerce. Inwestowaliśmy w infrastrukturę sklepów internetowych, m.in. nowe silniki i aplikacje sprzedażowe, aby przygotować grupę na dalszy wzrost ruchu w tym kanale. Zmiany te będą pozytywnie wpływać na proces sprzedaży w przyszłości. Utrzymanie dobrej dynamiki sprzedaży w e-commerce to jeden z celów strategicznych zarządu na 2021 rok - podkreśla Andrzej Jaworski.
W drugiej połowie 2021 roku będzie lepiej
- Grupa kapitałowa VRG wychodzi z pandemii w bezpiecznej sytuacji finansowej, bardziej elastyczna w reagowaniu na gwałtowne zmiany otoczenia rynkowego i gotowa do wykorzystania posiadanego potencjału do dalszego rozwoju - zaznacza Andrzej Jaworski.


Zapewnia, że Covid-19 przyspieszył wiele zmian w grupie, przyczyniając się do jej większej stabilności w długim terminie.
- Wierzymy w dynamiczne odbicie polskiej gospodarki wraz z ograniczeniem efektu Covid-19. Liczymy, że powrót do normalnej działalności będzie możliwy w drugiej połowie 2021 roku. Będziemy przygotowani, żeby być beneficjentami tego wzrostu. Ambicją zarządu jest znaczące poprawienie w perspektywie 2021 wyniku finansowego względem roku 2020, a następnie powrót grupy kapitałowej na stałą ścieżkę długoterminowego wzrostu, wzorem lat poprzedzających kryzys spowodowany pandemią Covid-19 - mówi Andrzej Jaworski.
W realizacji tych celów ma pomóc nowa strategia krupy VRG, nad którą zarząd prowadzi obecnie zaawansowane prace.
Jacek Ciepiela
12:00 20.04.2021Wiadomości
Salony W.Kruk i grupa VRG – wyniki za 2020 rok i perspektywy 2021
Tagi:
REKLAMA
Zakazane i wątpliwe zwroty w nomenklaturze zegarkowej
W branżowych, zawodowych opracowaniach pojawiają się sformułowania, które z punktu widzenia, czy to logiki, czy też zawodowego profesjonalizmu są niepoprawne. Warto je po ...
Wizyta w NOMOS Glashütte – poznajemy markę i jej zegarki (relacja i zdjęcia)
Często myśląc o krajach związanych z zegarmistrzostwem, pierwszym państwem, które nasuwa się na myśl prawdopodobnie niemal większości z nas, jest Szwajcaria. Nic w tym dz ...
Junghans - lider w gronie zegarków korygowanych sygnałem radiowym
Każdy z miłośników zegarmistrzostwa, w temacie najdokładniejszych zegarków, wskaże zapewne od razu te, które są korygowane sygnałem radiowym. Większość z takich zegarkowy ...
Ulysse Nardin Diver Hammerhead Shark. Hołd dla fascynujących mieszkańców oceanów
Od momentu swojego powstania w 1846 roku, niezależna szwajcarska manufaktura zegarmistrzowska Ulysse Nardin pozostaje nierozerwalnie związana z morzami i oceanami. Przez ...
Aviator Swiss Made XPro Dive. Nowa, zaskakująca kolekcja zegarków nurkowych!
Targi Inhorgenta 2025 w Monachium to już przeszłość. Bliżej jest już do kolejnej edycji niż poprzedniej, na której mieliśmy okazję być z Maćkiem. Echa tych targów jednak ...
Jaeger-LeCoultre Polaris Chronograph z lakierowaną tarczą w kolorze Ocean grey
Jeśli miałbym wskazać marki z rożnych przedziałów cenowych, których zegarki chętnie nosiłbym na nadgarstku, i to więcej niż jeden model, to JLC, której ambasadorem jest m ...
Atlantic Mariner Quartz Wave. Odświeżona kolekcja diverów, także w wersji GMT
Model Mariner to wariacja na temat zegarka nurkowego w wykonaniu szwajcarskiej firmy Atlantic. Już na wstępie można powiedzieć, że bardzo udana. Dlaczego? Ponieważ model ...
Video recenzja: Traser Pathfinder P68 Solar. Nie musisz się o nic martwić
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Traser Pathfinder P68 Solar marki Traser. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...









greenlogic.eu