• Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Ball

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super Titanium


Citizen to firma zegarkowa, która jest już na stałe - i to złotymi zgłoskami – zapisana na kartach historii zegarmistrzostwa. Wiele innowacyjnych rozwiązań oraz osiągnięć zawdzięczamy właśnie temu japońskiemu producentowi – przykładem może być chociażby zastosowanie tytanu do budowy elementów zegarków. Wykorzystanie tego metalu w procesie produkcji zegarków jest dla marki tak istotne, że od kilkudziesięciu lat Citizen z zaangażowaniem prowadzi intensywne badania nad udoskonalaniem tego materiału w kierunku jak najlepszej przydatności w branży zegarmistrzowskiej.

Prezentowany w niniejszej recenzji zegarek jest właśnie jednym z tych modeli, do wykonania którego posłużył stop Super TitaniumTM Duratect TIC, który jest lżejszy od stali o 40%, jednocześnie przypominając ją kolorem.

Sportowy zegarek męski Citizen Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM CB5010-81E jest propozycją dla każdego aktywnego mężczyzny. Tak twierdzi producent. To slogan reklamowy, ale w wypadku tego zegarka jest w nim sporo prawdy. Model ten może być bowiem ciekawą i wszechstronną propozycją z bardzo wielu powodów.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Wprawdzie z założenia to zegarek dla pilotów, ale jego funkcjonalności doceni każdy użytkownik. Po pierwsze dzięki obudowie i bransolecie, które jak wspomniałem wcześniej wykonano z materiału, jaki powstał w laboratoriach Citizena, czyli Super TitaniumTM. O tym materiale znajdziecie wiele informacji w wydaniu magazynu Zegarki i Pasja NR 9.

Model Promaster Sky jest bardzo wygodny w użytkowaniu, mimo sporej średnicy koperty wynoszącej 45 mm. Komfort noszenia wynika z niewielkiej wagi koperty oraz bransolety, ale także dlatego, że tytan jest po prostu przyjemny w dotyku, kiedy styka się ze skórą. Te doznania niełatwo opisać, tego trzeba po prostu doświadczyć (do czego szczerze zachęcam!). Zegarek wykonany z tytanu założony na rękę daje, może poprzez autosugestię, poczucie komfortu, przede wszystkim dlatego, że szybko dostosowuje się temperaturowo do ciała. Choć znajdą się prawdopodobnie także tacy miłośnicy zegarków, dla których lekkość podkreślana zawsze jako zaleta, ale zwykle nie przystająca do wielkości zegarka, może stanowi pewien problem, bo zwyczajnie lubią „czuć” zegarek na nadgarstku.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Prócz materiału z jakiego została wykonana, koperta jest także ergonomicznie ukształtowana. Nieco ponad 14 mm grubości sprawia, że obudowa wygląda proporcjonalnie i nie odstaje zbytnio od nadgarstka. Należy jednak stale pamiętać o sporym wymiarze koperty, trzeba mieć to na uwadze, gdyż w pewnym momencie, przy węższym nadgarstku zegarek może stać się najzwyczajniej zbyt duży. To nie zegarek dla każdego, choć przymierzany przez mojego znajomego, którego nadgarstek ma 17 centymetrów obwodu prezentował się nadal dobrze, dając nawet pewien „zapas” nawet na przegub o jeszcze mniejszym obwodzie.

To zapewne zasługa niezbyt długich uszu i krótkich, skierowanych ku dołowi maskownic bransolety dających poczucie dopasowania do ręki.

Oprócz wielu przydatnych funkcji ułatwiających rozmaite aktywności, które oferuje ten model, Citizen Promaster Sky CB5010-81E sprawdzi się też jako praktyczny dodatek na co dzień. Nawet do biura, ponieważ jego wygląd nie jest zbyt krzykliwy, więc skomponowanie go z codziennym ubiorem, oczywiście mniej formalnym, nie będzie stanowić problemu.

Zegarek został tak skonstruowany, by jak najmniej absorbować użytkownika.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Osobiście uznaję to za jego największą zaletę.

Pierwsza z technologii, która w tym pomaga to Eco-Drive. Zapewnia ona pozyskiwanie energii do pracy zegarka ze światła. Ukryty pod tarczą panel solarny zapewnia odpowiednie naładowanie wbudowanego akumulatora. Oczywiście na energię przetwarzany jest każdy rodzaj światła, ale największa wydajność ładowania jest przy silnym, naturalnym świetle słonecznym. Rezerwa energii zmagazynowana w akumulatorze przy pełnym naładowaniu pozwala na 300 dni pracy mechanizmu. Poziom naładowania akumulatora można sprawdzić na małej tarczy umieszczonej na godzinie 2-giej. W trybie koronki w pozycji bazowej dolny przycisk uruchamia opcje wskazania poziomu naładowania akumulatora. Mechanizm Eco-Drive cal. E660 oferuje jednak sporo więcej.

Górny przycisk pozwala na przełączenie trybu pracy by wskazać czas letni lub zimowy na tej samej tarczy. W trybie wskazywania czasu odczytujemy na niej dzień tygodnia, a podczas pracy stopera staje się ona licznikiem minut tego wskazania.

Kolejną użyteczną funkcją dodatkową jest radiowa korekta czasu, czyli wykorzystanie technologii Radio Controlled. Zegarek odbiera sygnał z wzorem czasu zegara atomowego wysyłany drogą radiową z jednej z 5 wież nadawczych. 

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

W Polsce sygnał odbierany jest z nadajnika we Frankfurcie. Takie rozwiązanie zapewnia brak konieczności ustawiania zegarka i datowników. Dokładność wskazania jest niemal idealna, co zadowoli z pewnością każdego, dla kogo jest ona istotna. Czas możemy sprawdzić także w 24 strefach oznaczonych najważniejszymi dla nich miastami, których skróty nazw nadrukowano na wewnętrznym pierścieniu pod szkłem. Strefę wybieramy koronką, a wskazuje ją ramię sekundnika. Po odciągnięciu koronki do pozycji 2 jej skokowy obrót umożliwi wybranie właściwego miasta przyporządkowanego do strefy czasowej.

Dostępny jest także odczyt czasu w trybie 24 godzinnym na osobnej tarczy, którą umieszczono na godzinie 10-tej. Dolna tarcza nad godzina 6-tą wskazuje aktualnie wybrany tryb pracy.

Tryby wybieramy operując koronką odciągniętą do pozycji 1. Obracając nią dokonujemy wyboru żądanej opcji. Wspomniana synchronizacja radiowa to następna użyteczność zwalniająca użytkownika z dodatkowych działań. Zawsze, bez zaangażowania użytkownika wskazywany jest właściwy czas. To jednak nadal nie wszystko.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Zegarek wyposażono w alarm. Po wybraniu we wcześniej opisany sposób trybu alarmu możemy ustawić czas uruchomienia alarmu, oraz górnym przyciskiem uaktywnić go lub dezaktywować. Aktualny stan wskaże sekundnik na zaznaczonym czerwonym kolorem łuku pomiędzy indeksami godziny 7-mej i 8-mej. Ten łuk, oznaczenie niedzieli oraz kilka drobnych punktów na skali wewnętrznego pierścienia to elementy kontrastujące z ogólną ciemno-niebieską barwą tarczy, wprowadzające ożywienie na cyferblacie. 

Wskazówki i indeksy pokryto masą luminescencyjną by ułatwić odczyt w kiepskich warunkach oświetleniowych. Jasno seledynowa masa w dzień daje niebieskawe światło w ciemności. Sprawdzałem oczywiście jej możliwości - spokojnie, nad ranem w półmroku widać jeszcze efekty luminescencji i można odczytać właściwy czas.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Ogólny wizerunek tarczy to z jednej strony wiele wskazań, sporo informacji, ale z drugiej wszystkie elementy są uporządkowane, precyzyjnie wykonane i czytelne.

Główne wskazówki w kolorze czarnym przy osi, na zdecydowanie większej części swojej długości są białe i przez to dobrze widoczne. Tarczę, jak również opisany bogaty zestaw wskazań chroni płaskie szkło szafirowe.

Dookoła niego znajduje się luneta obrotowa w dwóch kierunkach, z wygrawerowanymi skalami suwaka logarytmicznego z opcją obliczania zużycia paliwa podczas lotu.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Użyteczność tej akurat funkcji będzie zapewne dla większości z nas na co dzień niewielka, ale stylistycznie dodaje to zegarkowi sporo atrakcyjności. Odnośnie pracy lunety warto zaznaczyć, iż jest ona bardzo precyzyjna, nie da się odczuć absolutnie żadnych luzów, ale moim zdaniem lepiej byłoby, gdyby pracowała z nieco większym oporem.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Wszechstronne możliwości zastosowania testowanego modelu podkreśla wysoki stopień wodoodporności ustalony na poziomie 200 metrów - można w związku z tym w zegarku na nadgarstku swobodnie pływać, a nawet nurkować na większe głębokości. Ze wszystkim współgra design. I w tym miejscu możemy przejść do opisu i oceny koperty.

Wspominaliśmy o jej średnicy - dokładne wymiary to: 45,5 mm średnicy koperty, ale 47 mm lunety. 14,4 mm grubości i zaskakująco niewiele, bo 49,4 mm wysokości od ucha do ucha. Ten ostatni wymiar jest konkretną odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób zegarek ten nieźle wygląda nawet na szczupłych nadgarstkach.

Jeśli chodzi o wygląd obudowy, to jest to połączenie klasyki objawiające się okrągłą kopertą z uszami wypuszczonymi z wyraźnym odcięciem z nowoczesnością, dzięki zastosowanym materiałom, czyli Super TitaniumTM i szafir.

Dodatkowo także dzięki odważnym, ostrym krawędziom i wyrazistym szlifom podkreślającym nowoczesny, techniczny nawet charakter. Wspominając o szlifach mogę podzielić się opinią o jakości ich wykonania. Tytan nie jest metalem łatwym w obróbce - jego polerowanie czy nanoszenie szlifów jest wymagającym zadaniem. Marka Citizen jako pionier w dziedzinie wykorzystania tytanu jest także ekspertem w zakresie jego obróbki. Powierzchnie polerowane są nieskazitelne i pięknie, równomiernie połyskują. Szlify w postaci szczotkowania są bardzo precyzyjne, a krawędzie łączące różnie obrobione powierzchnie wyglądają niemal jak ostrza.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Ważna jest także podwyższona odporność na zadrapania, co daje duże nadzieje na to, że zegarek długo będzie wyglądał bardzo dobrze pod względem braku śladów użytkowania.

Po prawej stronie koperty w tradycyjnym miejscu umieszczono „centrum sterowania” zegarkiem. Na środku jest chroniona wypustkami koperty koronka. Ma ona dobrze dobraną wielkość i gęste, ostre ryflowanie dookoła, co bardzo wydatnie przyczynia się do łatwości obsługi. Czoło koronki zdobi logo Promaster. Po jej obu stronach umieszczono spore, także wygodne w obsłudze przyciski, które posadowiono w swego rodzaju kołnierzach wypuszczonych z koperty. Kołnierze te, dopasowano stylistycznie do koronki, wykańczając je dookoła takim samem ryflowaniem.

Duża koperta optycznie powiększana przez lunetę w połączeniu z relatywnie krótkimi uszami świetnie prezentuje się na dołączonej bransolecie, która jest wykonana oczywiście z tytanu.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Ogniwa bransolety są pełne, a jej konstrukcja jest trójrzędowa.

Cała górna powierzchnia wraz z zapięciem są szczotkowane. Zadbano również o cieszące oko detale. Skierowane ku sobie krawędzie wewnętrznych ogniw są polerowane na wysoki połysk. Samo zapięcie to klasyczna, składana klamra. Zwalniana jest przyciskami i ma dodatkowe zabezpieczenie na którym wygrawerowano nazwę firmy.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Ważną cechą bransolety jest fakt, że jej ogniwa mają wobec siebie pewien dystans, co powoduje, iż bransoleta ma wystarczający luz by móc nieco „wyginać” się na boki. Taka cecha bardzo pozytywnie wpływa na komfort użytkowania.

Kłopotem, choć niewielkim, jest nietypowy rozstaw uszu wynoszący 23 mm, co niestety ogranicza dostęp do pasków, na których zegarek może wyglądać całkiem dobrze.

Pozostał jeszcze dekiel. Jest on wciskany, dookólnie szczotkowany. Oczywiście jest pełny i wykonany z tytanu. Wygrawerowano na nim sporo informacji technicznych, numer seryjny, a na środku wizerunek mapy świata na tle siatki geograficznej.

Jak krótko podsumować ten zegarek?

Uniwersalny, codzienny towarzysz, ukazujący najlepiej swoje szczególne możliwości w podróży. Wszystkie 24 strefy czasowe, alarm, kalendarz, radiowa synchronizacja dla korekty czasu i zasilanie Eco-Drive. Poza tym atrakcyjny wzorniczo, modny w połączeniu z zaawansowaną, sprawdzoną i niezawodną technologią, to najmocniejsze strony tego zegarka. Wygoda użytkowania dzięki zastosowaniu Super TitaniumTM tylko wzmacnia ten pozytywny obraz. Wysoka jakość jest atutem. Dla lubiących dopracowane szczegóły ważne będzie informacja, że wąziutki sekundnik trafia w indeksy na całym obwodzie.

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Testujemy: CITIZEN Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM

Zegarek Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM (CB5010-81E) wyceniono katalogowo na 2 690 złotych.

Nie jest to mała kwota za zegarek kwarcowy, ale weźmiemy pod uwagę zastosowane w nim technologie, możliwości jakie oferuje oraz poziom zaawansowania wraz z wysoką jakością wykonania, a wówczas dla wielu cena może okazać się wręcz okazyjna.

Citizen Promaster Sky Eco-Drive Radio Controlled Super TitaniumTM (CB5010-81E)
 
Plusy (+) Minusy (-)
 + świetna jakość wykonania  - spory rozmiar
 + bardzo wiele możliwości (duża liczba wskazań, funkcji)  - nieco zbyt lekko pracująca luneta
 + system Eco-Drive – zasilanie solarne  - skromne opakowanie
 + Radio Controlled – automatyczna korekta czasu  - nietypowy rozstaw uszu koperty
 + koperta i bransoleta ze stopu Super TitaniumTM  
 + dobra luminescencja  
 + dobra czytelność  
 

Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki Citizen znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – Citizen.

Adrian Szewczyk


Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Atlantic 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Recenzja: EPOS Oeuvre D'Art 3435 Ve...
Recenzja: EPOS Oeuvre D'Art 3435 Ve...
29.04.2019
Recenzja: TRASER P68 Pathfinder Aut...
Recenzja: TRASER P68 Pathfinder Aut...
20.05.2019

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco