Firma Tissot już od lat 70. XX wieku wielkim sentymentem darzy sporty samochodowe. Ogólnie branża zegarmistrzowska od lat działa w powiązaniu z motoryzacją, która w naturalny sposób niesie ze sobą współzawodnictwo, gdzie czas i jego odmierzanie stanowią kluczową rolę. Można powiedzieć, że to doskonałe połączenie, bo aż się prosi o dedykowane sportom motorowym zegarki, szczególnie te wyposażone w stoper czy skalę tachymetru.
W 1973 roku marka Tissot oficjalnie zaangażowała się w partnerstwo z marką Alpine sponsorując legendarny samochód Alpine 110 „Berlinette" w rajdzie Monte Carlo. Zespół Alpine zdominował tory wyścigowe tamtych czasów. Dziś po reaktywacji współpraca z Alpine jest kontynuowana. Pisaliśmy o modelach dedykowanych przez Tissot firmie Alpine, jak również tych stosowanych w najnowszych modelu samochodu Alpine: TISSOT Alpine On Board Watch – z nadgarstka na deskę rozdzielczą samochodu.
W 1974 roku marka z Le Locle połączyła siły z Porsche, startującym swoimi pojazdami w 24 godzinnym wyścigu Gran Turismo w Le Mans, zaś w 1977 roku nazwa Tissot towarzyszyła nawet bolidowi Formuły 1.
Jednak szczególnie silna więź łączyła markę Tissot ze szwajcarskim kierowcą, Lorisem Kesselem, który w barwach tej firmy rywalizował w Formule 1 w sezonie 1976. Loris Kessel był fanatykiem motoryzacji. Założył sieć salonów samochodowych w szwajcarskim regionie Tessin. Jego firma posiadała także dział samochodów wyścigowych, a także oldtimerów. Po latach przekazał zarządzanie biznesem synowi, Ronniemu Kesselowi.
W 2018 roku Tissot ponownie nawiązał współpracę z rodziną Kessel zostając Oficjalnym Partnerem Kessel Classics, do którego należy między innymi Tissot Formula 1. Ten czarno biały samochód spisuje się doskonale w organizowanych zmaganiach klasyków, takich jak choćby w Monaco Historic Grand Prix, w którym zwyciężył w 2016 roku.
Te szczególne samochodowe konotacje to świetna podstawa do proponowania zegarków inspirowanych motoryzacją i sportami samochodowymi w szczególności.
Tym bardziej, że w przypadku marki Tissot powiązania te i odniesienia nie są znajdowane „na siłę”, a wynikają naturalnie z podejmowanych historycznie i współcześnie konkretnych działań na styku zegarmistrzostwa z motoryzacją.
W tym roku marka celebruje swoje historyczne więzi ze światem wyścigów samochodowych reedycją zegarka z komplikacją konstrukcji mechanizmu w postaci stopera. Projekt w stylu, który jednoznacznie przenosi nas w świat zegarków sportowych lat 70-tych XX wieku.
Nowy model zegarka Tissot prezentuje krótki film:
Modelem bazowym, z którego wywodzi się inspiracja dzisiejszej reedycji, jest zegarek Tissot Navigator z 1973 roku. Patrząc na niego widzimy kwintesencje zegarkowego stylu czasomierzy sportowych tamtych czasów - typowa, mięsista koperta, promieniście rozchodzący się szlif, funkcja stopera oraz przyciski częściowo zatopione w obudowie.
Nowy Tissot Heritage Navigator Chrono Auto 1973 ma kopertę wykonaną ze stali szlachetnej zaprojektowaną właśnie w charakterystycznym dla tamtych lat kształcie beczki. Można stwierdzić, iż obudowa pod względem wyglądu została niemal przeniesiona z tamtego okresu. Górna cześć koperty wokół szkła ma szlif słoneczny zamknięty obrysem w kształcie zbliżonym do elipsy. Następnie widzimy część ułożoną skośnie, dość szeroką, przechodzącą w górną powierzchnię uszu, która jest polerowana, a za nią prostopadle ustawione, także pokryte szczotkowaniem boki. Identycznie jak w pierwowzorze.
Dzięki krótkim uszom i opisanemu profilowi koperta o szerokości 43 milimetrów nie tylko wygodnie przylega do nadgarstka, ale także z łatwością schowa się w razie konieczności pod mankiet koszuli. Jej kształt daje również pewność, że zegarek dobrze ułoży się nawet na szczuplejszych nadgarstkach ze względu na krótkie uszy.
Na tarczy projektanci zdecydowali się postawić na styl nazywany „panda" w latach 70-tych jak i obecnie - jasny, srebrzysty środek głównej powierzchni cyferblatu z czarnymi subtarczami wskazań stopera i małego sekundnika. Opisane elementy otoczone zostały ukośnym, czarnym pierścieniem dystansowym z nadrukowaną skalą tachymetru. Przy dolnej krawędzi pierścienia nadrukowano wyrazistą podziałkę minutowa z precyzyjną sekundową, dzięki czemu łatwo można odczytać sekundowe wskazanie stopera realizowane za pomocą wskazówki z wyrazistym pomarańczowym grotem.
Na małych tarczach także pomarańczowy kolor wskazówek jednoznacznie określa nam które z nich przynależą do wskazań stopera. Wskazówka na subtarczy umieszczonej na godzinie 3-ciej wskazuje minuty przy włączonym pomiarze stopera, a ta na subtarczy widocznej na godzinie 6-tej odlicza godziny.
Mała tarcza na godzinie 9-tej to mały sekundnik. Jego wskazówka ma dla odróżnienia kolor biały. Wskazówki czasu głównego są typowe dla stylu lat 70-tych. Proste, płaskie, dobrze widoczne na tarczy zarówno w dzień, jak również w ciemności dzięki paskom masy luminescencyjnej. Także indeksy godzinowe są nią pokryte, a nadano im kształt mocno wydłużonych, dość subtelnych prostokącików.
„Sercem” zegarka jest niezawodny i sprawdzony szwajcarski mechanizm z automatycznym naciągiem ETA Valjoux 7753, który możemy podziwiać przez przeszklony dekiel zegarka wykonany z mineralnego szkła.
Przeszywany pasek wykonany ze skóry naturalnej w kolorze czarnym to reprodukcja paska zaprojektowanego i opatentowanego przez Tissot w latach 60. XX wieku. Nadano mu charakterystycznego wyglądu, co podkreślają duże perforacje. Otwory to nawiązanie do wzornictwa kierownic samochodów wyścigowych tamtej epoki.
Zegarek Heritage Navigator Chrono Auto 1973 dostępny jest w edycji limitowanej, numerowanej do 1973 egzemplarzy. Nr referencyjny zegarka to T1244271603100.
Sugerowana cena modelu Heritage Navigator Chrono Auto 1973 wynosi 8 600 PLN.
Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki TISSOT znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – TISSOT.
Adrian Szewczyk
0 Komentarzy
Średnia 0.00