Zegarki w roku 2014. Pierwsze podsumowanie

POWRÓT 05.01.2015 Wiadomości
Zegarki w roku 2014. Pierwsze podsumowanie

Jak przystało takiemu tematycznemu jak nasz portalowi zegarkowemu, na przełomie roku, powinno się na nim znaleźć wstępne podsumowanie branży w mijającym okresie i ewentualne sugestie do  prognozy na rozpoczynający się rok. Jakimi danymi wyjściowymi możemy dysponować, by taką drobną, pierwszą analizę dla przeszłości i rozważań na temat przyszłości przeprowadzić?

Jak przystało takiemu tematycznemu jak nasz portalowi zegarkowemu, na przełomie roku, powinno się na nim znaleźć wstępne podsumowanie branży w mijającym okresie i ewentualne sugestie do  prognozy na rozpoczynający się rok. Jakimi danymi wyjściowymi możemy dysponować, by taką drobną, pierwszą analizę dla przeszłości i rozważań na temat przyszłości przeprowadzić?

Niewątpliwie najbardziej pewne i pochodzące z najlepszego źródła opinie o kończącym się już 2014 roku w Polsce, mogłyby pochodzić od osób kierujących firmami z branży. Jednak pozyskanie nadających się do obróbki danych przekazanych przez „zawodowców”, w praktyce wydaje się być nierealne. Wyrywkowe informacje – otrzymane od tylko kilu osób byłyby na pewno wypatrzone ich osobistymi odczuciami, czy też biznesowymi wymogami, a próba wyciągania ogólnych wniosków na podstawie takich danych nie miałaby żadnego sensu. Dla odmiany przygotowanie podstaw i przeprowadzenie poważniejszej statystyki – tak w zakresie przygotowania pytań, jak i realizacji ankiety byłoby niezmiernie trudne i kosztowne. W tej sytuacji jedynymi wiarygodnymi danymi, którymi w miarę łatwo możemy dysponować, są statystyki eksportowe przygotowywane przez Federację Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego, dotyczące tak całej Europy, jak i wybranych jej krajów – w tym oczywiście Polski, a obejmujące pierwsze 11 miesięcy roku. Mimo, że takie dane, to wąski wycinek branży obejmujący tylko zegarki szwajcarskie, to dodając do nich ogólne informacje ekonomiczne i powszechnie znane lokalne zmiany, można już pokusić się przez taki pryzmat szerzej popatrzeć na mijający rok.

Zegarki i polityka
Na zegarkową branżę, przynajmniej w naszym rejonie, a pewnie i w całej Europie, największy wpływ miał na pewno konflikt na Ukrainie. Wiadomo, że decydował on o zegarkowym imporcie Kijowa, ale także o zakupach Ukraińców w krajach ościennych. Konflikt, poprzez blokadę gospodarczą i spadek wartości rosyjskiego Rubla, oczywiście oddziaływał także na import Rosji i zakupy Rosjan w miejscach ich ulubionych wojaży.

Zegarki i decyzje branżystów w Polsce
Najważniejszym lokalnym wpływem na branżę była decyzja kierownictwa Swatch Group – jednego z najważniejszych „graczy na naszym rynku”, dotycząca zmiany organizacji dystrybucji selektywnej ich produktów w Polsce. Wypowiedzenie umów dwóm istotnym sieciom sklepów oraz dużej ilości indywidualnym kontrahentom współpracujących z nią w zakresie marek popularnych (CK, Certina, Tissot), eliminacja szeregu sklepów z sieci dystrybucji marki Longines i przetrzebienie sklepów z marką Omega wprowadziły duże zmiany na rynku. Trzeba także odnotować otwarcie przez firmę Swatch Group pierwszego butiku marki Omega w Polsce, oraz trzech flagowych salonów Swatch Group - Hour Passion
Pozbawione wspomnianych wyżej sieci sklepów wyrobów Swatch Group, spowodowało ich skupienie się na promocji innych, przede wszystkim dystrybuowanych przez te właśnie sieci, szwajcarskich marek, oraz na dobrze sobie znanym polu marek modowych. Wydaje się także, że wcale bez korelacji z większym naciskiem na marki modowe, te ostatnie zyskały większą przychylność klientów w Polsce. Stało się tak mimo dość niejednoznacznemu stanowisku marek modowych: wszystkie przykładają wielką uwagę do promocji swojej marki i indywidualnego wzornictwa, część z nich stara się by choćby dla części asortymentu móc używać nobliwego określenia „Swiss made” (np. Fossil, Nixon), pozostałe nie zwracając uwagi na aspekt kraju pochodzenia starają się o jak najlepszy poziom oferty cenowej.

Zegarki i struktura ich sprzedaży w Polsce
Z wyjątkiem Galerii Warmińskiej nie było spektakularnych otwarć nowych centów handlowych. Kolejne metry kwadratowe galerii powstały poprzez rozbudowy istniejących obiektów, lub budowę nowych w mniejszych miejscowościach (poniżej 200 tys. mieszkańców). Dla rozważań o potencjalnej możliwości dalszego rozwoju centrów handlowych warto zapoznać się z opracowaniem z portalu  www.dom.money.pl, gdzie między innymi napisano: „Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu w centrach handlowych w Polsce osiągnął 227 mkw. / 1 000 mieszkańców i wzrośnie do poziomu 245 mkw. po zrealizowaniu projektów będących obecnie w budowie. Wskaźnik ten przekracza średnią europejską (196 mkw.), ale jest niższy niż średnia dla krajów zachodnioeuropejskich (260 mkw.).” https://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/centra-handlowe-w-polsce-przebilismy-srednia,116,0,1640820.html   
Kontestując powyższy fragment tekstu, trzeba zauważyć, że mimo iż podniesiony w nim wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu na ilość mieszkańców w Polsce jest w dalszym ciągu niższy niż dla krajów zachodnioeuropejskich, to jest już jemu bardzo, bardzo bliski.

Statystyka europejska
Przechodząc już do konkretnych danych liczbowych warto zapoznać się z wykresem wskazującym import w Europie i wybranych jej krajach w ciągu ostatnich trzech lat w okresach styczeń-listopad każdego roku.

eksport zegarków szwajcarskich
W odniesieniu do każdego z porównywanych regionów należy zauważyć:

1. Europa
Trzeba odnotować nieznaczny spadek importu zegarków w ostatnim roku w stosunku do roku poprzedniego, ale przy znaczącym (7%) wzroście w roku poprzednim. Dla tego typu zmiany można rozważać tak wpływ wojny na Ukrainie, jak i znaną z notowań giełdowych, możliwą „korektę” wzrostu.

2. Austria
Austria jako najbliższe w stosunku do ogniska zapalnego – Ukrainy państwo tak zwanej „Starej Unii”, także nieznacznie zmniejszyła import zegarków szwajcarskich, i także jak cała Europa, choć po jeszcze mniejszym (3%) wzroście w roku poprzednim.

3. Ukraina
Jak się okazuje dziś, nieznaczny ubiegłoroczny spadek importu, w tym roku pogłębił się wyraźnie, wskazując  59,1% zmniejszenie importu w stosunku do roku poprzedniego i 64,7% w stosunku do roku 2012.

4. Czechy
Tutaj po nieznacznym wzroście importu w roku 2013, nastąpił jego znaczny (16,23%) spadek w stosunku do roku poprzedniego i 14,85% w stosunku do roku 2012.

5. Polska
Tendencja wzrostowa importu wynosząca w roku poprzednim 17,67% została utrzymana, choć w minionym roku w porównaniu styczeń-listopad 2013-2014 wzrost ten jest mniejszy i wynosi 8,71%.


































Analizując powyższy wykres, należy po pierwsze zauważyć, że tak Austria, jak i Rosja „grają w zupełnie innej lidze” w stosunku do Czech, Polski i Ukrainy, biorąc pod uwagę wolumen ich szwajcarskich, zegarkowych zakupów.

średnie ceny zegarków szwajcarskicj w wybranych krajach
Znając wartości importu, należy także pamiętać, że istotnym elementem są także: średnia cena importowa zegarków oraz jej zmiana dla każdego ze wskazanych regionów. Średnie ceny importowe za 11 miesięcy 2014 roku, w porównaniu do średniej ceny europejskiej importowanych zegarków szwajcarskich zaprezentowano na powyższym wykresie.
Znaczny (15,2%) wzrost (cały czas jeszcze bardzo, bardzo niskiej) średniej ceny importowej zegarka zanotowała Polska. Pozostała wskazane regiony odnotowały spadek tego wskaźnika, przy czym w Austrii i w całej Europie był on nieznaczny (poniżej 2%), w Rosji wyniósł 2,6%, na Ukrainie już 12,7%, a w Czechach aż 29,17%.

Podsumowując powyższe, trzeba zauważyć wyraźny spadek importu Ukrainy, a analizując ogólną sytuację, zadziwiać wręcz może cały czas jego istnienie na poziomie 20 milionów franków szwajcarskich. Sytuację taką, można tłumaczyć faktem, że z jednej strony Wschodnia Ukraina stara się żyć w miarę normalnie, a z drugiej, że kontrakty zawarte jeszcze na początku 2014 roku zostały utrzymane. Przyjmując, że do początków walk w Donbasie - w kwietniu 2014 roku import był na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku, największy jego spadek nastąpił w miesiącach kwiecień – sierpień 2013 roku.

kurs rosyjskiego rubla

Zadziwiać może także bardzo mała zmiana wartości importu Rosji. Jednak trzeba pamiętać, że tam nie ma żadnego zagrożenia dla ważności kontraktów, a konsekwencje zmian kursowych mogą być widoczne dopiero w rozpoczętym 2015 roku, bo załamanie się wartości rosyjskiej waluty nastąpiło w ostatnim kwartale 2014 roku.

Pewną zapowiedź kolejnych spadków wolumenu importu wynikającego z aktualnej tendencji - spadku średniej ceny importowej widać wyraźnie w Czechach.

Patrząc na liczby, można ocenić, że sytuacja polityczna na wschodzie Europy nie ma znaczącego wpływu na nasz krajowy import. Szczegółowej analizie naszej  „zegarkowej sytuacji” jest poświęcony następny akapit opracowania.

Statystyka i Polska w ostatnich latach
Pamiętnymi, w aspekcie rekordowego importu dla naszego rynku zegarków szwajcarskich, były lata 2007 i 2008, w których import tych produktów osiągnął poziom 36 milionów franków szwajcarskich. Wynikiem 36,4 mln franków udało się go przekroczyć dopiero w roku 2013. Prognozując na postawie 11 pierwszych miesięcy, wynik roku 2014 będzie już znacząco większy od tamtego i wartość importu powinna wynieść ok. 39,5 mln franków.

polski import zegarków szwajcarskich
Należy także zauważyć wspomniany powyżej wzrost średniej ceny importowanych zegarków, który został wypracowany w grupie zegarków elektronicznych, na co na pewno miały wpływ tak zmiany w dystrybucji selektywnej Swatch Group (przy mniejszej ilości kolekcji większa jest ilość pozycji w wyższych segmentach cenowych każdej z marek) oraz skupienie się sieci sklepów na dystrybuowanych przez nich samych markach zegarkowych.
O głębszą analizę rynku będziemy mogli się pokusić po rozpoczęciu targów BaselWorld, kiedy to Federacja Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego opublikuje pełne wyniki roczne. W tym roku zegarkowy świat zaprasza do Bazylei od 19 do 26 marca.

Władysław Meller
dane liczbowe na podstawie statystyk Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego
























Polecamy także:

Video recenzja: Vostok Europe Ekranoplan „Caspian Sea Monster” Diver Automatic
Video recenzja: Vostok Europe Ekranoplan „Caspian Sea Monster” Diver Automatic
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji modelu Ekranoplan „Caspian Sea Monster” Diver Automatic marki Vostok Europe. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recenzji. Wówczas we wstępie napisał tak: Vostok Eur
Montblanc - 1858 Chronograph Tachymeter Limited Edition 100
Montblanc - 1858 Chronograph Tachymeter Limited Edition 100
Montblanc to firma, która w swoim portfolio posiada 3 rodzaje produktów: ekskluzywne artykuły piśmiennicze, wysokiej klasy wyroby skórzane oraz wysokiej klasy zegarki, które ze względu na swoje zaawansowanie technologiczne można śmiało określać słowa
Świat książek o zegarkach, zegarach i zegarmistrzostwie – pozycje warte poznania i aktualnie dostępne
Świat książek o zegarkach, zegarach i zegarmistrzostwie – pozycje warte poznania i aktualnie dostępne
Mimo wyraźnego spadku czytelnictwa, na naszym rodzimym rynku co jakiś czas pojawiają się nowe książki o zegarkach, zegarach i zegarmistrzostwie. Co istotne, wydaje się, że jest ich teraz więcej, niż kilkadziesiąt lat temu, gdy książka była podstawowy
Speedmaster w 60 lat od premiery - wieczór w Warszawie!
Speedmaster w 60 lat od premiery - wieczór w Warszawie!
W tym roku marka Omega świętuje jubileusz 60. lat  wprowadzenia do swojej oferty niezwykle popularnego modelu Speedmaster. Jedyny w swoim rodzaju, dedykowany temu jubileuszowi wieczór w Europie odbył się w dniu 26 kwietnia  w Londynie, ale na wielu i
JUNGHANS Meister Chronoscope Edition S.C. – modele Chronoscope wyposażone po raz pierwszy w szkło szafirowe!
JUNGHANS Meister Chronoscope Edition S.C. – modele Chronoscope wyposażone po raz pierwszy w szkło szafirowe!
Linia Junghans Meister jest niewątpliwie inspirowana tradycją, bowiem od roku 1936 przedrostek „Meister” oznacza zegarki o klasycznej konstrukcji firmy Junghans. Zgodnie z tą tradycją, obecne zegarki Meister powstają z zamiłowania do precyzji oraz wy
Magazyn ZIP NR 5

MAGAZYN ZIP NR 5 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Junghans

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Partner Czasocholicy

PARTNER

Oris

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Seiko2

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Epos

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Prezes Klubu Miłośników Zegarów i Z...
Prezes Klubu Miłośników Zegarów i Z...
09.12.2014
Kalendarium zegarkowych imprez w ro...
Kalendarium zegarkowych imprez w ro...
10.02.2015

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Emile Chouriet
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco