Jak wiadomo z nieoficjalnych jeszcze przekazów, w okolicy połowy tego roku swoje biuro w Polsce planuje otworzyć korporacja Fossil Group - odpowiadająca za wytwarzanie i dystrybucję zegarków znanych marek modowych, wśród których znajdują się choćby: wskazana nazwą grupy Fossil, Michael Kors czy Diesel.
Podobnie jak to zdarzyło się w roku 2005, dla szwajcarskiej Swatch Group (O!!! – mamy jubileusz 10 lat na rynku w Polsce), tak teraz zgodnie z nieoficjalnymi jeszcze informacjami, poprzez własną jednostkę organizacyjną, dystrybucję swoich towarów w Polsce zamierza rozpocząć wiodąca w grupie zegarków modowych firma Fossil Group.
Biorąc pod uwagę umocnienie się na naszym rynku marek modowych, nikogo nie może dziwić decyzja Fossil Group. Wydaje się też, że była ona spodziewana i przez dotychczasowych dystrybutorów marek należących do tejże grupy została już przyjęta jako nieunikniona. O takim kroku korporacji, związanym z formą organizacyjną obecności na rynku, decydują na pewno warunki ekonomiczne (opłacalność działalności biura), ale istotne są także inne uwarunkowania. Firmy muszą zwracać baczną uwagę na sposób prezentacji produktów, informacji o marce, realizację globalnej i lokalnej strategii marketingowej dla każdej z marek należącej do port folio grupy, oraz dwustronnej komunikacji pomiędzy producentem i klientami.
Fossil Group skupia następujące marki zegarków (kolejność ze strony www.fosilgroup.com):
- Fossil
- Michele
- Zodiac
- Relic
- Burberry
- Michael Kors
- Marc by Marc Jacobs
- DKNY
- Karl Lagerfeld
- Tory Burch
- Diesel
- Armani Exchange
- Adidas Originals
- Watch Station
- Skagen
Wiadomo, że przypadku wdrożenia takiego rozwiązania, nasi lokalni, dotychczasowi dystrybutorzy stracą powyższe, zwykle istotne dla nich marki ze swojego port folio. Dla odmiany, przynajmniej w pierwszym okresie, nie powinno być żadnych zmian w strukturze sieci detalicznej sprzedaży zegarków tych marek. Wydaje się też, i mamy taką nadzieję, że dotychczasowi dystrybutorzy, zdążyli się już przygotować na tę zmianę, poprzez rozpoczęcie współpracy z kolejnymi nieobecnymi dotychczas na rynku producentami zegarków.
Pewną niewiadomą może być przykładowo organizacja serwisu zegarków. Czy podobnie jak Swatch Group, grupa Fossil zatrudni zegarmistrzów (których na rynku już brakuje) i uruchomi serwis w pełnym tego słowa znaczeniu? Czy może jak przykładowo Calvin Klein – będzie wysyłał serwisowane produkty w inne miejsce? Mimo, że gro mechanizmów w zegarkach modowych, to kwarce, to jednak jest też trochę mechaniki w ofercie tego producenta. Co więcej, wydaje się że wprowadzając swój własny manufakturowy mechanizm, Fossil Group będzie zmuszona do uruchomienia, choćby nielicznego serwisu zegarków na miejscu.
Dzisiaj na próżno szukać oficjalnego komunikatu w sprawie otwarcia biura, czy to na stronie Fossil Group, czy na stronach jej marek zegarkowych, ale z nieoficjalnych przekazów ten krok firmy jest zupełnie pewnym. Na zapytanie złożone w biurze prasowym korporacji otrzymaliśmy odpowiedź: „As soon as there is an official information we would like to come back to you”
Pewnie będzie coś ogłoszone w trakcie najbliższych targów BaselWorld 2015 w Bazylei.
Autor: Władysław Meller