• Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Xicorr
  • Zegarki marki Meccaniche Veneziane
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki U-boat
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Sturmanski
  • Zegarki marki Delma
  • Zegarki marki Steinhart
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Frederique Constant

Fenomen systemu Spherodrive od Eterny


Powrót do kategorii

W roku 1948 roku Eterna zadziwiła świat zegarmistrzostwa nowym rozwiązaniem automatycznego naciągu mechanizmu nazwanym Eterna Matic. Poprzez zastosowanie kulkowego łożyska wahnika w znaczącym stopniu zmniejszono występującą w tym module silę tarcia, dzięki czemu poprawiono jego wydajność i ograniczono szybkość zużywania się pracujących tam elementów. Rozwiązanie wprowadzone przez Eternę stało się standardem praktycznie dla wszystkich nowoskonstruowanych zegarków z automatycznym naciągiem.

Eterna Matik mechanizm
Pomiędzy 2007 a 2009 rokiem specjalnie dobrany zespół inżynierów i zegarmistrzów opracował rozwiązanie, któremu przyświecał podobny cel – tym razem chodziło jednak o łożyskowanie zespołu bębna sprężyny.

Madison Spherodrive
Kulkowe łożyskowanie bębna napędowego, to niezwykłe rozwiązanie, które zmienia znacząco parametry użytkowe mechanizmu – rezerwę chodu, dokładność działania i jego trwałość.
Istotnym elementem każdego mechanicznego zegarka jest moduł magazynujący i przekazujący jego energię napędową, którego newralgicznym elementem jest bęben sprężyny. To jego konstrukcja jest bardzo ważną ze względu na możliwą do osiągnięcia rezerwę chodu. Wewnątrz bębna znajduje się sprężyna, która musi zostać naprężona poprzez jej nawinięcie na wałek naciągowy, by następnie, poprzez powolne rozwijanie napędzać mechanizm. Podczas tego ostatniego procesu pojawiają się niekorzystne naciski powodujące tarcie na styku elementów ruchomych. Znany od wieków sposób zapewniający obrót bębna dzięki łożyskom ślizgowym, został przez Eternę zrewolucjonizowany poprzez zastosowanie łożyska kulkowego. Jako jego elementy toczne użyto kulek wykonanych z tlenku cyrkonu, zapewniając mu samosmarowność. Rozwiązanie to, nazwane Spherodrive minimalizuje większość niekorzystnych sił działających na bęben, poprawiając dzięki temu wskazane powyżej parametry użytkowe mechanizmu.

Eterna mechanizm 3505

Poza trudnością wykonania, zastosowanie łożyska tocznego dla bębna napędowego niesie ze sobą same zalety. Są nimi w szczególności:

1. Wydłużona żywotność modułu napędu, a co za tym idzie całego mechanizmu. Dzieje się tak dzięki  wykorzystaniu łożyskowania zmniejszającego niekorzystne siły działające na bęben, a co za tym idzie ograniczono  szybkość zużywania się elementów.





2. Ustabilizowanie pracy bębna napędowego i zapewnienie optymalnej transmisji momentu generowanego przez sprężynę. Własność ta wynika bezpośrednio ze zmniejszonych sił oporu 





3. Wyeliminowanie konieczności częstego smarowania (oliwienia) elementów modułu napędu. Pozwala na to użycie elementów zapewniających samosmarowalność łożyska.





4. Uzyskanie większej rezerwy chodu. Przy zmniejszeniu tarcia istnieje możliwość zastosowania  cieńszej, a dzięki temu dłuższej sprężyny napędowej. Dłuższa sprężyna niesie ze sobą większą rezerwę chodu.





5. Ułatwienia montażowe i serwisowe. Dzięki większej odporności na zużycie łożyska bębna nie wymagają kalibracji, czy potrzeby zmniejszeniu luzów.






6. Rzadsze wizyty w serwisie. Bęben sprężyny znacząco wolniej się zużywa, niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań. Symulacja użytkowania mechanizmu przez 20 lat nie wykazała żadnego zużycia w tym elemencie zegarka.





materiał prasowy marki Eterna
przygotował Patryk Kozak

- dla promocji marki Eterna, materiał może być wykorzystany bez ograniczeń

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 15

MAGAZYN ZIP NR 15 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Doxa 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Laco 420

REKLAMA

Qclock Two 420

REKLAMA

Eterna – pionierzy zegarmistrzostwa...
Eterna – pionierzy zegarmistrzostwa...
29.06.2015

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Armin Strom
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Audemars Piguet
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Delma
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Meccaniche Veneziane
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Steinhart
Zegarki marki Sturmanski
Zegarki marki Tag Hauer
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco