W roku 1948 roku Eterna zadziwiła świat zegarmistrzostwa nowym rozwiązaniem automatycznego naciągu mechanizmu nazwanym Eterna Matic. Poprzez zastosowanie kulkowego łożyska wahnika w znaczącym stopniu zmniejszono występującą w tym module silę tarcia, dzięki czemu poprawiono jego wydajność i ograniczono szybkość zużywania się pracujących tam elementów. Rozwiązanie wprowadzone przez Eternę stało się standardem praktycznie dla wszystkich nowoskonstruowanych zegarków z automatycznym naciągiem.
Pomiędzy 2007 a 2009 rokiem specjalnie dobrany zespół inżynierów i zegarmistrzów opracował rozwiązanie, któremu przyświecał podobny cel – tym razem chodziło jednak o łożyskowanie zespołu bębna sprężyny.
Kulkowe łożyskowanie bębna napędowego, to niezwykłe rozwiązanie, które zmienia znacząco parametry użytkowe mechanizmu – rezerwę chodu, dokładność działania i jego trwałość.
Istotnym elementem każdego mechanicznego zegarka jest moduł magazynujący i przekazujący jego energię napędową, którego newralgicznym elementem jest bęben sprężyny. To jego konstrukcja jest bardzo ważną ze względu na możliwą do osiągnięcia rezerwę chodu. Wewnątrz bębna znajduje się sprężyna, która musi zostać naprężona poprzez jej nawinięcie na wałek naciągowy, by następnie, poprzez powolne rozwijanie napędzać mechanizm. Podczas tego ostatniego procesu pojawiają się niekorzystne naciski powodujące tarcie na styku elementów ruchomych. Znany od wieków sposób zapewniający obrót bębna dzięki łożyskom ślizgowym, został przez Eternę zrewolucjonizowany poprzez zastosowanie łożyska kulkowego. Jako jego elementy toczne użyto kulek wykonanych z tlenku cyrkonu, zapewniając mu samosmarowność. Rozwiązanie to, nazwane Spherodrive minimalizuje większość niekorzystnych sił działających na bęben, poprawiając dzięki temu wskazane powyżej parametry użytkowe mechanizmu.
Poza trudnością wykonania, zastosowanie łożyska tocznego dla bębna napędowego niesie ze sobą same zalety. Są nimi w szczególności:
1. Wydłużona żywotność modułu napędu, a co za tym idzie całego mechanizmu. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu łożyskowania zmniejszającego niekorzystne siły działające na bęben, a co za tym idzie ograniczono szybkość zużywania się elementów.
2. Ustabilizowanie pracy bębna napędowego i zapewnienie optymalnej transmisji momentu generowanego przez sprężynę. Własność ta wynika bezpośrednio ze zmniejszonych sił oporu
3. Wyeliminowanie konieczności częstego smarowania (oliwienia) elementów modułu napędu. Pozwala na to użycie elementów zapewniających samosmarowalność łożyska.
4. Uzyskanie większej rezerwy chodu. Przy zmniejszeniu tarcia istnieje możliwość zastosowania cieńszej, a dzięki temu dłuższej sprężyny napędowej. Dłuższa sprężyna niesie ze sobą większą rezerwę chodu.
5. Ułatwienia montażowe i serwisowe. Dzięki większej odporności na zużycie łożyska bębna nie wymagają kalibracji, czy potrzeby zmniejszeniu luzów.
6. Rzadsze wizyty w serwisie. Bęben sprężyny znacząco wolniej się zużywa, niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań. Symulacja użytkowania mechanizmu przez 20 lat nie wykazała żadnego zużycia w tym elemencie zegarka.
materiał prasowy marki Eterna
przygotował Patryk Kozak
- dla promocji marki Eterna, materiał może być wykorzystany bez ograniczeń
11:37 20.02.2015Zegarki marki Eterna
Fenomen systemu Spherodrive od Eterny
Powrót do kategorii

REKLAMA

Zawód Zegarmistrz – rzemiosło dla osób potrafiących panować nad swoim ciałem i umysłem
Zawsze, myśląc o zawodzie zegarmistrza, miałem przed oczyma starszego pana otoczonego przez niezliczone zegarki i zegary, siedzącego w nieco zgarbionej pozycji z lupą prz ...

BASELWORLD 2017 – fotoimpresje i wrażenia z pierwszego uczestnictwa w targach!
Odbywające się cyklicznie od wielu lat targi Baselworld 2017 rozpoczęły się oficjalnie wczoraj i będą trwały do 30 marca. Obok genewskiego SIHH (Salon International de la ...

Filmy ze spotkania klubowego KMZiZ 2016!
Podobnie jak w latach poprzednich, portal Zegarki i Pasja także w tym roku organizował i przeprowadzał transmisję on-line na żywo z Dorocznego Spotkania Klubu Miłośników ...

Tissot PRX 40 205 Quartz – inspirowany modelem z 1978 roku
Lata 70. XX wieku to okres o dwojakim charakterze dla przemysłu zegarkowego. Z jednej strony powstawały świetne zegarki, charakterystyczne, ponadczasowe projekty i style, ...

Recenzja: EPOS Passion 3501 Automatic
Epos to niezależna i jednocześnie stosunkowo niewielka szwajcarska firma zegarmistrzowska, która w mojej ocenie do perfekcji opanowała oferowanie zegarków, które są bardz ...

LONGINES Flagship Heritage Automatic
Longines to marka budząca wiele pozytywnych emocji, oraz mająca spory bagaż doświadczeń gromadzonych na przestrzeni dziesiątków lat funkcjonowania – innymi słowy, firma t ...

ORIS Aquis Hangang Limited Edition
Szeroko pojęta ekologia i kwestia dbania o naszą planetę to tematy obecne w publicznym dyskursie od dawna. I bardzo dobrze. Do różnych akcji tego typu włączało się i każd ...

BALL Engineer III Ohio Automatic 1000 Gauss
Od 1891 roku firma BALL Watch Company produkuje zegarki mechaniczne, które spełniają większość z różnego rodzaju rygorystycznych wymogów dotyczących precyzji wskazań i ja ...

Grupa Kering – wyniki 2020 i oczekiwania w średniej perspektywie czasowej
Skonsolidowane przychody grupy Kering w 2020 roku wyniosły 13,1 miliarda euro, o 16,4 procent mniej niż rok wcześniej. W średniej i dłuższej perspektywie czasowej grupa l ...

Certina DS. Podium Chronograph Automatic
Certina DS. Podium w wersji ze stoperem i mechanizmem o naciągu automatycznym sprężyny napędowej to był mój pierwszy „poważny” zegarek. Kupowałem go odczuwając duże emocj ...

Perrelet Turbine Pilot Collection
Zegarki Perrelet gościły już na redakcyjnym stole Zegarki i Pasja, dzięki czemu przy okazji recenzji mieliśmy okazję osobiście przekonać się, że są to czasomierze godne u ...

Watches and Wonders Geneva 2021 - targi zegarków online
Od 7 do 13 kwietnia 2021 roku potrwają targi branży zegarkowej Watches and Wonders. Pandemia koronawirusa sprawiła, że targi odbywają się w wersji internetowej, zamiast s ...