• Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Mudita
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Nomos
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Rado

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025


Rok 2024 był trudny dla grupy VRG, jednego z największych w Polsce sprzedawców zegarków. Grupie udało się powstrzymać spadek sprzedaży w segmencie odzieżowym, ale nie udało się zwiększyć sprzedaży w segmencie zegarkowym.

Skonsolidowane przychody grupy VRG ze sprzedaży za rok 2024 wyniosły 1,38 mld zł i były wyższe o 73,3 mln zł niż w roku 2023. Skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 126,8 mln zł wobec 112,1 mln zł w roku 2023, natomiast skonsolidowany zysk netto wyniósł 87,8 mln zł, wobec 101,7 mln zł w roku 2023. Grupa podkreśla, że na szczególną uwagę zasługuje poprawa skonsolidowanego zysku operacyjnego, głównie dzięki ograniczeniu straty operacyjnej w segmencie odzieżowym.

- Rok 2024 był dla grupy VRG okresem intensywnych działań nakierowanych na poprawę wyników w segmencie odzieżowym oraz utrzymanie dynamiki w segmencie jubilerskim. Pomimo zauważalnego  ożywienia gospodarczego oraz spowolnienia dynamiki inflacji, klienci w 2024 r. podchodzili  do  zakupów z pewną rezerwą, co znalazło odzwierciedlenie w spadającym w ostatnich miesiącach ruchu w galeriach handlowych. W minionym roku branża pozostawała pod stałą presją kosztową, głównie w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz indeksacją kosztów najmu powierzchni handlowych – napisał Mateusz Kolański, prezes Grupy VRG w liście do akcjonariuszy, który znalazł się w raporcie za rok 2024.

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025
Wykres 1 – przychody detaliczne marki W.Kruk

W 2024 r. segment odzieżowy (na który składają się marki Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler Milano) odpowiadał za 44 proc. skonsolidowanych przychodów, a segment jubilerski (reprezentowany przez markę W.Kruk) odpowiadał za 56 proc. skonsolidowanych przychodów.

Spadek zysku netto segmentu zegarkowo-jubilerskiego o 10 proc.

W.Kruk posiada w swojej ofercie zegarki takich marek, jak jak Rolex, Patek Philippe, Cartier, Chopard, Bulgari, IWC Schaffhausen, Hublot, Jaeger-LeCoutre, Panerai, Zenith, Franck Muller, Omega, Tudor, Grand Seiko, TAG Heuer, Longines, Maurice Lacroix, Rado, Frederique Constant, Epos, Certina, Tissot, Aviator Swiss Made, Atlantic, Garmin, Seiko, Citizen, Orient, G-shock, Herbelin i Balticus.

W.Kruk sprzedaje także zegarki marek modowych, takich jak Gucci, Emporio Armani, Michael Kors, Fossil, Timex, Skagen, Armani Exchange, Tommy Hilfiger, Guess i Hugo Boss.

W 2024 roku przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 770,9 mln zł i były wyższe o 62,0 mln zł rok do roku (wzrost o 8,7 proc.). Zysk brutto na sprzedaży segmentu jubilerskiego wyniósł 407,5 mln zł i był o 9,5 proc. wyższy niż w 2023 roku. Zysk operacyjny na poziomie 130,7 mln zł był niższy o 1,9 mln zł (1,4 proc.) w porównaniu do roku poprzedniego, do czego przyczynił się wzrost kosztów sprzedaży.

Zysk netto segmentu jubilerskiego wyniósł 99,5 mln zł i był niższy o 10 proc. w stosunku do 2023 roku. Dla spółki W.Kruk rok 2024 był bardziej wymagający niż rok 2023. VRG tłumaczy, że na dynamikę przychodową oraz wynik operacyjny wpłynęło przede wszystkim ochłodzenie na rynku marek zegarkowych.

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025
Wykres 2 – zysk (strata) netto według segmentów

- W 2024 roku rozwijano również powierzchnię sprzedażową, choć już nie w tak atrakcyjnych lokalizacjach, jak te w najlepszych galeriach handlowych w Polsce, w których marka jest obecna od lat. To obniża efektywność sprzedaży z metra kwadratowego, ale z drugiej strony poprawia dystrybucję i umożliwia wzrost segmentu biżuterii pod marką W.Kruk, co potwierdza słuszność jej koncepcji rozwoju. Tym bardziej, że to właśnie sprzedaż biżuterii pod marką W.Kruk pozwoliła skutecznie zrekompensować niższy niż planowany przychód z segmentu zegarków luksusowych – tłumaczy Mateusz Kolański.

W 2024 roku W.Kruk rozwijał działalność na rynku węgierskim, gdzie od końca roku 2023 zbudował sieć 9 salonów w centrach handlowych. Na obecnym etapie funkcjonowania węgierskiej spółki zależnej, wyniki W.Kruk na Węgrzech dają podstawy do dalszych inwestycji na tym rynku.

Udział kanału online w przychodach W.Kruk systematycznie rośnie. W naszym przekonaniu sprzedaż internetowa może stanowić ważny obszar wzrostu W.Kruk również w przyszłości, a działania rozwojowe w tym zakresie będą intensywnie wspierane w najbliższym czasie – zapowiada Mateusz Kolański.

Powstrzymany spadek przychodów w segmencie odzieżowym

Przychody segmentu odzieżowego za rok 2024 wynoszące 604 mln zł nieznacznie przekroczyły przychody uzyskane w roku 2023 (1,9 proc.). Największy udział we wzroście przychodów segmentu odzieżowego grupy miały marki Wólczanka i Bytom.

Grupa podkreśla, że w 2024 roku wszystkie marki odzieżowe zarządzane bezpośrednio przez VRG, tj. Vistula, Bytom i Wólczanka, powstrzymały tendencję spadku przychodów z 2023 roku.

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025

Zysk brutto na sprzedaży segmentu odzieżowego w 2024 roku wyniósł 355,3 mln zł i był o 6,5 proc. wyższy niż w 2023 roku. Jednocześnie każda z marek odzieżowych odnotowała w 2024 roku wzrost marży brutto. Marża brutto dla całego segmentu odzieżowego wyniosła 58,8 proc., co oznacza wzrost o 2,5 p.p. rok do roku.

Segment odzieżowy zmniejszył stratę operacyjną z 20,5 mln zł w 2023 roku do 3,8 mln zł w roku 2024.

- Pomimo znaczącej poprawy w zakresie wyniku operacyjnego, pozostaje on zdecydowanie poniżej  ambicji i oczekiwań spółki. Należy jednak podkreślić, że inicjatywy wdrażane przez zespół VRG - koncentrujące się m.in. na optymalizacji sieci sprzedaży, zamykaniu trwale nierentownych sklepów, zwiększaniu sprzedaży i marży z metra kwadratowego, rozwoju kanału online, wdrażaniu i efektywnym wykorzystaniu narzędzi cyfrowych wspierających sprzedaż w kanałach online i offline, położeniu nacisku na kategorie produktowe, w których marki posiadają ugruntowane kompetencje w oczach klientów, a także poprawie jakości i struktury kolekcji - stopniowo zaczęły znajdować odzwierciedlenie w wynikach marek Vistula, Bytom i Wólczanka – zapewnia Mateusz Kolański.

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025
Wykres 3 – przychody detaliczne marki W.Kruk


Jego zdaniem, obiecujące efekty wprowadzonych zmian w segmencie odzieżowym były szczególnie widoczne w czwartym kwartale, w którym segment ten wypracował zysk operacyjny w wysokości 20,6 mln zł - w porównaniu do 0,7 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego.

- Powyższe pozytywne efekty końcówki ubiegłego roku utwierdzają nas w przekonaniu o słuszności obranego kierunku oraz potwierdzają konieczność kontynuowania rozpoczętych działań w 2025 roku – dodał Mateusz Kolański.

W nadchodzących miesiącach VRG planuje skoncentrować się na następujących wyzwaniach w segmencie odzieżowym: spadek ruchu w sieci offline - chce przeciwdziałać temu trendowi poprzez zwiększenie nakładów marketingowych oraz realizację bardziej kompleksowych kampanii reklamowych. Kolejny cel to zwiększenie odsprzedaży zapasów, co ma na celu poprawę ich rotacji oraz efektywności wykorzystania kapitału obrotowego; powstrzymanie spadku przychodów kanału franczyzowego, ze szczególnym naciskiem na marki Vistula i Wólczanka.

W planach na 2025 r. wzmacnianie przychodów z kategorii zegarków

Grupa VRG przedstawiła swoje najważniejsze plany na rok 2025.

Jak zapowiedziano, w 2025 r. marka W.Kruk skoncentruje się na zwiększaniu sprzedaży biżuterii własnej oraz dalszym wzmacnianiu przychodów z kategorii zegarków, mimo bardziej wymagającego niż w minionych latach otoczenia rynkowego dla prestiżowych marek z seg-mentu high-end. W 2025 roku W.Kruk ma zaprezentować szereg nowości jubilerskich.

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025

Sezon wiosenno-letni otworzyła premiera kolekcji złotej i srebrnej biżuterii KOI inspirowanej barwami tytułowych ryb. W kolejnych miesiącach zaplanowano premiery nowych odsłon kolekcji autorskich biżuterii oraz akcesoriów. W.Kruk kontynuuje również współprace ambasadorskie. Kolekcje tworzone z ambasadorami to flagowy projekt marki, realizowany z sukcesem od kilkunastu lat. W tegorocznych planach marketingowo-produktowych W.Kruk nie zabraknie również aspektu zrównoważonej mody i prawdziwego rzemiosła. W.Kruk kontynuuje kampanię "Rzemiosło jest piękne", w której przybliża kulisy jubilerstwa i zegarmistrzostwa.

Począwszy od drugiego kwartału, W.Kruk jako oficjalny przedstawiciel światowych marek zegarkowych, zapraszać będzie klientów do zapoznania się z tegoroczną ofertą nowości, przygotowaną przez zegarmistrzowskie manufaktury z portfolio marki. Oferta W.Kruk to również kolekcje biżuterii jubilerów z całego świata. Również w tej kategorii w 2025 roku zaplanowano wiele nowości.

Co ciekawe, w planach na 2025 r. grupa VRG ma zmniejszenie liczby sklepów odzieżowych z 319 na koniec 2024 r. do 287 na koniec 2025. To mniej aż o 32 sklepy. Jednocześnie planowane jest zwiększenie liczby sklepów W. Kruk: z 177 na koniec 2024 r. na 197 na koniec 2025 r. To wzrost o 20 lokali.

Trudny rok dla grupy VRG, właściciela W.Kruk – wyniki za 2024 i plany na 2025
Wykres 4 – powierzchnia sklepów grupy W.Kruk w 2025

Planowane wydatki inwestycyjne w 2025 roku spółka szacuje na poziomie ok. 41 mln zł. Będą one przeznaczone na rozwój segmentu odzieżowego i jubilerskiego, między innymi w zakresie infrastruktury wspierającej procesy zarządzania biznesem, a także na otwarcie nowych lub odnowienie istniejących już powierzchni handlowych salonów stacjonarnych marek grupy VRG. Dla przypomnienia, wydatki inwestycyjne w 2024 wyniosły 47,1 mln zł w porównaniu do 39,9 mln zł w 2023 roku. W 2025 r. inwestycje mają być mniejsze niż w 2024 r.

Rok 2024 r. był dla grupy VRG trudny, choć spółka przekonuje, że końcówka roku była już lepsza. Teoretycznie pozwala to patrzeć z optymizmem na wyniki VRG w 2025 r.

Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.

Jacek Ciepiela


Tagi:

Certina - Premium

REKLAMA

Dołącz teraz - zaloguj się!

Dołącz teraz - zaloguj się!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Luminox 420

REKLAMA

Aurochronos 420

REKLAMA

Bulova 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Alpina 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

SEIKO 420

REKLAMA

AuroChronos Festival 2025. Wyjątkow...
AuroChronos Festival 2025. Wyjątkow...
01.05.2025
Nowy ambasador Eberhard & Co. oraz ...
Nowy ambasador Eberhard & Co. oraz ...
12.05.2025

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Mudita
Zegarki marki Nomos
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco