W pierwszym półroczu 2024 r. grupa kapitałowa VRG osiągnęła zysk netto na poziomie 30,4 mln zł. Zysk wypracował jedynie segment zegarków i biżuterii, segment odzieżowy grupy VRG w pierwszym półroczu zanotował stratę. Segment zegarkowy tworzy sieć W.Kruk sprzedająca w Polsce m.in. zegarki Rolex, Patek Philippe, Panerai, Franck Muller, Omega, Tudor, TAG Heuer i Longines.
Przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej VRG w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 618,9 mln zł i były o 16,7 mln zł (czyli o 2,8 proc.) wyższe od przychodów osiągniętych w pierwszym półroczu 2023 r.
W pierwszym półroczu 2024 r. grupa kapitałowa osiągnęła zysk netto na poziomie 30,4 mln zł w porównaniu do zysku netto na poziomie 50,9 mln zł pierwszym półroczu poprzedniego roku.

Grafika: Zysk/strata netto według segmentów
W pierwszym półroczu 2024 r. dominującym segmentem w grupie VRG były segment zegarków i biżuterii, za który odpowiada sieć sklepów W.Kruk. Zarówno pod względem przychodów jak i zysku netto segment zegarków i biżuterii przegonił segment odzieżowy.
Zegarki i biżuteria: większe przychody, ale mniejszy zysk
Przychody segmentu jubilerskiego w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 334,2 mln zł i były wyższe o 24,4 mln zł względem analogicznego okresu poprzedniego roku (to wzrost o 7,9 proc.). Natomiast w drugim kwartale 2024 roku przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 178,1 mln zł i były wyższe o 10,3 mln zł względem przychodów w analogicznym okresie poprzedniego roku (to wzrost o 6,2 proc.).
Spółka wyjaśnia, że wzrost sprzedaży segmentu był efektem utrzymania pozytywnego trendu sprzedaży biżuterii złotej i srebrnej. Jak zaznaczono, nastąpił dwucyfrowy wzrost sprzedaży biżuterii złotej i srebrnej, ale brak jest wzrostu w sprzedaży zegarków.
- Pomimo utrzymania trendu wzrostowego dostrzegamy, iż koniunktura rynkowa jest nieco słabsza niż w poprzednim okresie, co w szczególności dotyczy popytu na zegarki renomowanych marek szwajcarskich – czytamy w raporcie grupy.
Grupa w ramach segmentu jubilerskiego odnotowała w pierwszym półroczu 2024 roku zysk operacyjny na poziomie 53,2 mln zł, co oznacza spadek zysku z działalności operacyjnej o 2,8 mln zł (czyli 5,0 proc.) w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Natomiast w drugim kwartale 2024 roku zysk operacyjny segmentu jubilerskiego wyniósł 28,9 mln zł i był niższy o 3,3 mln zł (10,3 proc.) w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Grafika: przychody detaliczne marki W.Kruk

Zarówno w pierwszym półroczu jak i w drugim kwartale 2024 r. spółka wypracowała niższy zysk operacyjny w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, było to konsekwencją wyższego wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu w stosunku do wzrostu przychodów ze sprzedaży.
Zysk netto segmentu jubilerskiego w pierwszym półroczu 2024 roku wyniósł 41,3 mln zł i spadł o 8,7 mln zł (czyli 17,4 proc.) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Natomiast w drugim kwartale 2024 roku wyniósł 21,4 mln zł i spadł o 9,6 mln zł (31,1 proc.) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
- Spadek zysku netto w pierwszym półroczu i drugim kwartale 2024 roku (w porównaniu do analogicznych okresów poprzedniego roku) był konsekwencją większego wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu niż sprzedaży i marży. Powyższe czynniki zostały wzmocnione faktem, iż w roku bieżącym dodatnie różnice kursowe były niższe niż w roku ubiegłym – tłumaczy VRG.

Grafika: przychody detaliczne marki W.Kruk
Przypomnijmy, że w ofercie W.Kruk są takie marki zegarkowe jak Rolex, Patek Philippe, Cartier, Chopard, Bulgari, Hublot, Panerai, Jaeger Le Coutre, Franck Muller, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Tissot, Frederique Constant, Citizen, Doxa, Certina, Seiko, Epos i Balticus.
Odzież: spadek przychodów i strata
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 284,8 mln zł i były o 7,6 mln zł (czyli o 2,6 proc.) niższe od przychodów osiągniętych w analogicznym okresie 2023 roku.
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w drugim kwartale 2024 roku wyniosły 162,6 mln zł i były o 4,8 mln zł (czyli o 2,9 proc.) niższe od przychodów osiągniętych w analogicznym okresie 2023 roku.
W pierwszym półroczu 2024 roku poniesiono stratę z działalności operacyjnej w wysokości 9,7 mln zł względem straty 8,0 mln zł w pierwszym półroczu 2023 roku. Natomiast w drugim kwartale 2024 roku wygenerowano zysk operacyjny na poziomie 11,9 mln zł w porównaniu do zysku 11,0 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego (polepszenie wyniku o 0,9 mln zł).
Grupa VRG w ramach segmentu odzieżowego wykazała w pierwszym półroczu 2024 roku stratę netto na poziomie 10,8 mln PLN w porównaniu do zysku netto 0,9 mln PLN w analogicznym okresie roku poprzedniego (to pogorszenie wyniku o 11,7 mln zł). Natomiast w drugim kwartale 2024 roku segment odzieżowy grupy wykazał zysk netto na poziomie 6,8 mln zł w porównaniu do zysku netto 16,7 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego (spadek wyniku o 9,8 mln zł).

- Spadek wyniku w pierwszym półroczu i drugim kwartale 2024 roku (w porównaniu do analogicznych okresów poprzedniego roku) jest konsekwencją większego wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu niż sprzedaży i marży. Wynika również z wyższych dodatnich różnic kursowych wygenerowanych w roku ubiegłym niż w bieżącym roku – tłumaczy grupa VRG.
Przypomnijmy, że segment odzieżowy grupy VRG tworzą marki Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler.
50 mln zł na inwestycje w 2024 r.
Grupa VRG systematycznie zmniejsza liczbę swoich sklepów, spada jednak tylko liczba sklepów marek modowych a rośnie liczba placówek W. Kruk. Na koniec czerwca 2024 r. VRG miało 502 sklepy (w tym 96 franczyzowych), podczas gdy na koniec czerwca 2023 r. sklepów było 516 (w tym 120 franczyzowych). W tym czasie wzrosła liczba sklepów W.Kruk – na koniec czerwca 2023 r. było ich 157 (w tym 28 franczyzowych), a na koniec czerwca 2024 r. było już ich 171 (w tym 29 franczyzowych).

Grafika: sprzedaż grupy VRG
Grupa posiada własne sklepy internetowe dla wszystkich pięciu marek detalicznych. Celem jest rozwój sklepów internetowych własnych marek (tzw. monoshopów). Sprzedaż i koszty sklepów internetowych przypisywane są bezpośrednio do marki. Logistyka e-commerce marek Vistula, Bytom i Wólczanka jest prowadzona z tego samego centrum dystrybucyjnego. W.Kruk posiada własny magazyn logistyczny. Oprócz własnych e-sklepów grupa rozwija współpracę poszczególnych marek z zewnętrznymi platformami sprzedażowymi, w szczególności Zalando.
Wydatki inwestycyjne grupy VRG w pierwszym półroczu 2024 r. wyniosły 24,3 mln zł w porównaniu do 18,9 mln zł w pierwszym półroczu 2023 r. Planowane wydatki inwestycyjne w całym w 2024 są na poziomie ok. 50 mln zł. W segmencie jubilerskim planowane jest otwarcie nowych salonów, poszerzenie zasięgu sieci salonów stacjonarnych oraz salony z ofertą marek luksusowych.
Pod koniec roku różnica w przychodach pomiędzy segmentem odzieżowym a segmentem zegarkowo-biżuteryjnym może jeszcze wzrosnąć. Czwarty kwartał to najlepszy kwartał dla sprzedaży zegarków i biżuterii, które często są dawane jako prezenty.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
08:50 25.09.2024Wiadomości
Pogorszenie sytuacji grupy VRG, właściciela W.Kruk, w pierwszym półroczu 2024
REKLAMA
ORIENT Watch Co. - historia marki
Zegarki marki Orient bezsprzecznie kojarzą nam się z solidnymi, wykonanymi na wysokim poziomie czasomierzami. Nie mija się to z prawdą. Marka ta, obok takich zegarkowych ...
Rexhep Rexhepi. Chłopiec, który postanowił zostać zegarmistrzem
Na temat pokolenia millenialsów można przeczytać wiele, ale wśród najczęściej wymienianych cech przypisywanych tym rocznikom (oprócz stałego podłączenia do sieci) są pewn ...
Wieczne pióra i zegarki mechaniczne - dwa przenikające się światy
Wieczne pióra, podobnie jak zegarki mechaniczne, należą do kategorii produktów – reliktów dawnych epok. Podobnie jak tradycyjne zegarki, które określa się mianem przedmio ...
Isotope Watches. Brytyjska marka i jej wyjątkowe zegarki (AuroChronos 2025)
AuroChronos 2025, jak wszyscy już zapewne wiecie, zbliża się wielkimi krokami, a zegar odliczający pozostałe do wydarzenia dni coraz bardziej przyśpiesza. Kolejna marka g ...
Laurent Ferrier Classic Traveller Globe Night Blue. Połączenie zegarmistrzostwa i sztuki
Idea przyświecająca twórcom pierwszych zegarków prezentujących mapę świata na ich tarczach nie jest w zasadzie niczym nowym. Prezentacja wskazań na tarczy na której zazna ...
TAG Heuer Monaco w trzech odsłonach. Legenda, która potrafi się zmieniać
Monako - niewielkie księstwo na Lazurowym Wybrzeżu. Kojarzone z luksusem, kasynem Monte Carlo, bajkowymi rezydencjami i… Formułą 1. To właśnie Grand Prix Monaco stało się ...
Zegarki Favre Leuba, jednej z najstarszych szwajcarskich marek zegarmistrzowskich
Favre Leuba to marka zegarmistrzowska, która z nazwy znana jest prawdopodobnie niemal każdemu miłośnikowi i miłośniczce zegarków. Ma ona kilkusetletnią tradycję. Favre Le ...
Video recenzja: Rado Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton. Ceramika w kolorze Blue
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton marki Rado. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie ...
Girard-Perregaux Laureato Fifty. Pół wieku legendy i detale, które to podkreślają
To co lubię w zegarkach to historie, jakie się za nimi kryją oraz detale, które zauważamy dopiero po dłuższym przyjrzeniu się. Jubileuszowy model Girard-Perregaux Laureat ...
Zegarek dostępny tylko kiedy pada śnieg. Mission to Earthphase - Moonshine Gold Cold Moon
Nowa odsłona kultowej już współpracy marek OMEGA X Swatch, model Mission to Earthphase - Moonshine Gold Cold Moon, to szczypta świątecznej magii na nadgarstku. Utrzymany ...
Vostok Europe Expedition RYSY. Limitowany zegarek inspirowany najwyższym szczytem Polski
Najwyższy polski szczyt górski to Rysy, które piętrzą się w Tatrach i mają 2 499 metrów nad poziomem morza. I na takie wyżyny postanowił wspiąć się Vostok Europe. Ta lite ...
Nadir Vespera. Jeden z najciekawszych debiutów na polskiej scenie microbrandów
Nadir Vespera to bezsprzecznie jeden z najciekawszych debiutów na polskiej scenie microbrandów ostatnich lat. Nie jest to jedynie kolejny zegarek w stylu vintage, to grun ...









greenlogic.eu