• Zegarki marki Inventic
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Michel Herbelin

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk


Grupa VRG w roku 2023 prawdopodobnie osiągnie rekordowe przychody ze sprzedaży, po pierwszych jedenastu miesiącach przekroczyły one już 1,1 miliarda zł. Firma mocno stawia na rozwój sieci W.Kruk sprzedającej m.in. zegarki Rolex i Patek Philippe.

Grupa VRG podała szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte w listopadzie 2023 r. Sprzedaż grupy wyniosła 111,3 mln zł (w porównaniu do 103,6 mln zł w listopadzie 2022 r., to wzrost o 7,4 proc.).

Segment odzieżowy nieznacznie - bo 1,8 proc. - zmniejszył przychody, z 56,7 mln zł w listopadzie 2022 r. do 55,7 mln zł w listopadzie 2023 r.

Znacząco natomiast - bo 18,6 proc. - wzrosła sprzedaż segmentu jubilerskiego (czyli sieci W.Kruk), która w listopadzie 2023 r. wyniosła 55,5 mln zł, a w listopadzie 2022 r. była na poziomie 46,8 mln zł.

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grafika: wartościowa struktura przychodów marki W.Kruk

Narastająco, od początku stycznia do końca listopada 2023 r. przychody grupy VRG przekroczyły 1,1 miliarda zł, podczas gdy w tym samym okresie roku 2022 wyniosły 1,09 mld zł - to wzrost o 0,7 proc.

Przychody segmentu odzieżowego w pierwszych jedenastu miesiącach były o 9,6 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, spadek nastąpił z 577,1 mln zł do 521,6 mln zł.

Mocno, bo o 12,2 mln zł wzrosła sprzedaż segmentu jubilerskiego, która w pierwszych jedenastu miesiącach 2023 r. wyniosła 585,0 mln zł, podczas gdy w tym samym okresie roku 2022 r. była ona na poziomie 521,6 mln zł. Z tego zestawienia wynika więc wyraźnie, że w okresie od stycznia do listopada 2023 r. przychody segmentu jubilerskiego były dużo wyższe niż segmentu odzieżowego.

Negatywne skutki sytuacji na rynku odzieżowym

Grupa VRG nie podała jeszcze zysków w tym okresie, żeby je poznać musimy poczekać do raportu z oficjalnymi wynikami za czwarty kwartał. Znamy jednak pełne wyniki, w tym zysk, za pierwsze trzy kwartały 2023 r.

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grafika: przychody marki W.Kruk

Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. grupa VRG wypracowała zysk netto w wysokości 51,8 mln zł, w porównaniu z 45,6 mln zł z analogicznym okresem 2022 r. Jak tłumaczyła spółka, na taki wynik finansowy wpłynęły przede wszystkim dodatnie różnice kursowe.

Jednocześnie grupa zakończyła trzeci kwartał z niższym rok do roku zyskiem operacyjnym, na poziomie 67,7 mln zł, w porównaniu do 98,5 mln zł w roku 2022.

W trzecim kwartale VRG odczuła negatywne skutki sytuacji na rynku odzieżowym, wynikające z osłabionego popytu konsumpcyjnego oraz niekorzystnie ciepłej pogody we wrześniu, w momencie wprowadzania do sprzedaży kolekcji na sezon jesień-zima. W segmencie odzieżowym wpłynęło to na pogorszenie sprzedaży produktów o wysokiej cenie, takich jak kurtki i płaszcze.

Jednocześnie w segmencie jubilerskim utrzymywał się popyt na biżuterię i zegarki, co w połączeniu z ofertą produktową i rozwojem sieci salonów przyczyniło się do uzyskania dwucyfrowej dynamiki sprzedaży w W.Kruk.

Wzrost sprzedaży zegarków

Przychody marki W. Kruk w trzecim kwartale 2023 wzrosły o 11,3 proc. wobec trzeciego kwartału 2022: wzrost nastąpił z poziomu 152,2 mln zł do 169,3 mln zł.

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grafika: przychody detaliczne marki W.Kruk

Przychody ze sklepów stacjonarnych wzrosły o 12,0 proc. ze względu na rozwój sieci i wzrost średniego rachunku. Przychody z internetu nieznacznie, bo o 1,3 proc. r/r, spadły stanowiąc 4,8 proc. sprzedaży marki.

Grupa wskazuje na duże wzrosty sprzedaży zegarków. Ma to być efektem korzystnego rozwoju oferty w tym obszarze. W rezultacie obserwujemy rosnący udział zegarków w sprzedaży. W trzecim kwartale 2023 r. udział sprzedaży zegarków w W.Kruk wyniósł 47 proc., podczas gdy w trzecim kwartale 2022 r. był to poziom 45 proc. Spadła - z 52 proc. do 51 proc. - sprzedaż biżuterii.

W planach grupy VRG w segmencie jubilerskim są nowe salony, poszerzenie zasięgu sieci salonów stacjonarnych oraz salony z ofertą marek luksusowych. W planach są również przygotowania do wejścia na rynek węgierski. Na koniec roku 2022 r. sieć W.Kruk liczyła 152 salony, na koniec roku 2023 ich liczba ma wzrosnąć do 163. Zupełnie odwrotna sytuacja jest w segmencie odzieżowym, gdzie liczba sklepów ma spaść z 382 do 351.

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grafika: liczba sklepów W.Kruk

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk

Sieć W.Kruk posiada w swojej ofercie zegarki takich marek jak Rolex, Patek Philippe (firma jest wyłącznym dystrybutorem tych producentów w Polsce) oraz Cartier, Chopard, Hublot, Panerai, Jaeger Le-Coutre, Omega, Tudor, TAG Heuer, Longines, Rado, Tissot, Frederique Constant, Citizen, Doxa, Certina, Seiko, Epos, Aviator Swiss Made, Orient, Vostok Europe, Balticus, Junghans, Victorinox, a także marek modowych jak Swatch, Gucci, Emporio Armani, Michael Kors, Fossil, Timex, Skagen, Armani Exchange, Tommy Hilfiger, Guess, Hugo Boss.

Większa aktywność marketingowa

W poszczególnych markach grupy VRG zauważalny jest wzrost działań promocyjnych i marketingowych.

I tak w trzecim kwartale 2023 r. marka W.Kruk, razem z ambasadorką Martyną Wojciechowską, ogłosiła start linii „Freedom Elements”: kolekcję biżuterii i akcesoriów, która jest kontynuacją zaprezentowanej latem linii „Freedom Water, Fire, Earth, Air".

Marki odzieżowe były także bardzo aktywne w komunikacji z konsumentami. We wrześniu Vistula pokazała rynkowi kolekcję ambasadorską "Discover Yourself" sygnowaną przez modela i celebrytę Rafała Jonkisza i kierowcę wyścigowego Rafała Rulskiego. Bytom rozpoczął współpracę z kompozytorem Radzimirem Dębskim (Jimkiem), której efektem jest limitowana oferta „Bytom X Jimek”, dostępna od października. Wólczanka wprowadziła linię „Ready for autumn”, zapowiedź ogłoszonego w październiku nowego konceptu Well Wólczanka, z ofertą kierowaną do młodszych klientów. Deni Cler swoją kolekcję „Quiet Luxury” zaprezentowała podczas wrześniowego pokazu mody w Warszawie.

Zmiany właścicielskie i nowy prezes

Ostatnie tygodnie przyniosły także spore zmiany w funkcjonowaniu grupy.

Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk

Otóż 28 listopada 2023 r. Janusz Płocica złożył rezygnację ze stanowiska prezesa VRG. Rezygnacja została złożona z dniem 28 listopada 2023 r. Janusz Płocica był prezesem od 1 czerwca 2022 r.

Jednocześnie Rada Nadzorcza 28 listopada 2023 r. powołała do składu zarządu Mateusza Kolańskiego, powierzając mu funkcję prezesa. Mateusz Kolański to prawnik, który od lutego 2016 r. do listopada 2023 r. pracował w spółce Colian, pełniąc funkcje prawnika, prokurenta oraz doradcy zarządu.

Mateusz Kolański pełnił również rolę członka Rady Nadzorczej VRG od stycznia 2021 r., a następnie objął stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej od czerwca 2021 roku do listopada 2023 r.

Zmiana na stanowisku prezesa VRG nie jest przypadkowa. Otóż spółka Colian (z siedzibą w Opatówku w woj. wielkopolskim), spółka Colian Developer oraz Jan Kolański (który obie spółki kontroluje) a także IPOPEMA 21 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (IPOPEMA 21 FIZAN) zawarły 26 września 2023 porozumienie. Strony porozumienia posiadają łącznie 28,83 proc. akcji VRG i są jej największym akcjonariuszem.

Warto zaznaczyć, że grupa Colian to jeden z największych w Polsce podmiotów na rynku słodyczy, do grupy należą m.in. marki Goplana, Solidarność, Jeżyki, Grześki, oranżada Hellena, Jutrzenka i Appetita.

Nie wiadomo jeszcze, czy te zmiany wpłyną znacząco na funkcjonowanie grupy VRG, o tym przekonamy się na początku 2024 r. Czwarty kwartał to tradycyjnie najlepszy okres dla grupy VRG, gdzie wyraźnie rośnie sprzedaż, więc zapewne tak też będzie w roku 2023 roku.

Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.

Jacek Ciepiela


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Epos 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Audemars Piguet otwiera nowy Dom AP...
Audemars Piguet otwiera nowy Dom AP...
20.12.2023
Metawyszukiwarka EveryWatch. Sztucz...
Metawyszukiwarka EveryWatch. Sztucz...
03.01.2024

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Inventic
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco