Grupa VRG w roku 2023 prawdopodobnie osiągnie rekordowe przychody ze sprzedaży, po pierwszych jedenastu miesiącach przekroczyły one już 1,1 miliarda zł. Firma mocno stawia na rozwój sieci W.Kruk sprzedającej m.in. zegarki Rolex i Patek Philippe.
Grupa VRG podała szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte w listopadzie 2023 r. Sprzedaż grupy wyniosła 111,3 mln zł (w porównaniu do 103,6 mln zł w listopadzie 2022 r., to wzrost o 7,4 proc.).
Segment odzieżowy nieznacznie - bo 1,8 proc. - zmniejszył przychody, z 56,7 mln zł w listopadzie 2022 r. do 55,7 mln zł w listopadzie 2023 r.
Znacząco natomiast - bo 18,6 proc. - wzrosła sprzedaż segmentu jubilerskiego (czyli sieci W.Kruk), która w listopadzie 2023 r. wyniosła 55,5 mln zł, a w listopadzie 2022 r. była na poziomie 46,8 mln zł.
Grafika: wartościowa struktura przychodów marki W.Kruk
Narastająco, od początku stycznia do końca listopada 2023 r. przychody grupy VRG przekroczyły 1,1 miliarda zł, podczas gdy w tym samym okresie roku 2022 wyniosły 1,09 mld zł - to wzrost o 0,7 proc.
Przychody segmentu odzieżowego w pierwszych jedenastu miesiącach były o 9,6 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, spadek nastąpił z 577,1 mln zł do 521,6 mln zł.
Mocno, bo o 12,2 mln zł wzrosła sprzedaż segmentu jubilerskiego, która w pierwszych jedenastu miesiącach 2023 r. wyniosła 585,0 mln zł, podczas gdy w tym samym okresie roku 2022 r. była ona na poziomie 521,6 mln zł. Z tego zestawienia wynika więc wyraźnie, że w okresie od stycznia do listopada 2023 r. przychody segmentu jubilerskiego były dużo wyższe niż segmentu odzieżowego.
Negatywne skutki sytuacji na rynku odzieżowym
Grupa VRG nie podała jeszcze zysków w tym okresie, żeby je poznać musimy poczekać do raportu z oficjalnymi wynikami za czwarty kwartał. Znamy jednak pełne wyniki, w tym zysk, za pierwsze trzy kwartały 2023 r.
Grafika: przychody marki W.Kruk
Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. grupa VRG wypracowała zysk netto w wysokości 51,8 mln zł, w porównaniu z 45,6 mln zł z analogicznym okresem 2022 r. Jak tłumaczyła spółka, na taki wynik finansowy wpłynęły przede wszystkim dodatnie różnice kursowe.
Jednocześnie grupa zakończyła trzeci kwartał z niższym rok do roku zyskiem operacyjnym, na poziomie 67,7 mln zł, w porównaniu do 98,5 mln zł w roku 2022.
W trzecim kwartale VRG odczuła negatywne skutki sytuacji na rynku odzieżowym, wynikające z osłabionego popytu konsumpcyjnego oraz niekorzystnie ciepłej pogody we wrześniu, w momencie wprowadzania do sprzedaży kolekcji na sezon jesień-zima. W segmencie odzieżowym wpłynęło to na pogorszenie sprzedaży produktów o wysokiej cenie, takich jak kurtki i płaszcze.
Jednocześnie w segmencie jubilerskim utrzymywał się popyt na biżuterię i zegarki, co w połączeniu z ofertą produktową i rozwojem sieci salonów przyczyniło się do uzyskania dwucyfrowej dynamiki sprzedaży w W.Kruk.
Wzrost sprzedaży zegarków
Przychody marki W. Kruk w trzecim kwartale 2023 wzrosły o 11,3 proc. wobec trzeciego kwartału 2022: wzrost nastąpił z poziomu 152,2 mln zł do 169,3 mln zł.
Grafika: przychody detaliczne marki W.Kruk
Przychody ze sklepów stacjonarnych wzrosły o 12,0 proc. ze względu na rozwój sieci i wzrost średniego rachunku. Przychody z internetu nieznacznie, bo o 1,3 proc. r/r, spadły stanowiąc 4,8 proc. sprzedaży marki.
Grupa wskazuje na duże wzrosty sprzedaży zegarków. Ma to być efektem korzystnego rozwoju oferty w tym obszarze. W rezultacie obserwujemy rosnący udział zegarków w sprzedaży. W trzecim kwartale 2023 r. udział sprzedaży zegarków w W.Kruk wyniósł 47 proc., podczas gdy w trzecim kwartale 2022 r. był to poziom 45 proc. Spadła - z 52 proc. do 51 proc. - sprzedaż biżuterii.
W planach grupy VRG w segmencie jubilerskim są nowe salony, poszerzenie zasięgu sieci salonów stacjonarnych oraz salony z ofertą marek luksusowych. W planach są również przygotowania do wejścia na rynek węgierski. Na koniec roku 2022 r. sieć W.Kruk liczyła 152 salony, na koniec roku 2023 ich liczba ma wzrosnąć do 163. Zupełnie odwrotna sytuacja jest w segmencie odzieżowym, gdzie liczba sklepów ma spaść z 382 do 351.
Grafika: liczba sklepów W.Kruk
Sieć W.Kruk posiada w swojej ofercie zegarki takich marek jak Rolex, Patek Philippe (firma jest wyłącznym dystrybutorem tych producentów w Polsce) oraz Cartier, Chopard, Hublot, Panerai, Jaeger Le-Coutre, Omega, Tudor, TAG Heuer, Longines, Rado, Tissot, Frederique Constant, Citizen, Doxa, Certina, Seiko, Epos, Aviator Swiss Made, Orient, Vostok Europe, Balticus, Junghans, Victorinox, a także marek modowych jak Swatch, Gucci, Emporio Armani, Michael Kors, Fossil, Timex, Skagen, Armani Exchange, Tommy Hilfiger, Guess, Hugo Boss.
Większa aktywność marketingowa
W poszczególnych markach grupy VRG zauważalny jest wzrost działań promocyjnych i marketingowych.
I tak w trzecim kwartale 2023 r. marka W.Kruk, razem z ambasadorką Martyną Wojciechowską, ogłosiła start linii „Freedom Elements”: kolekcję biżuterii i akcesoriów, która jest kontynuacją zaprezentowanej latem linii „Freedom Water, Fire, Earth, Air".
Marki odzieżowe były także bardzo aktywne w komunikacji z konsumentami. We wrześniu Vistula pokazała rynkowi kolekcję ambasadorską "Discover Yourself" sygnowaną przez modela i celebrytę Rafała Jonkisza i kierowcę wyścigowego Rafała Rulskiego. Bytom rozpoczął współpracę z kompozytorem Radzimirem Dębskim (Jimkiem), której efektem jest limitowana oferta „Bytom X Jimek”, dostępna od października. Wólczanka wprowadziła linię „Ready for autumn”, zapowiedź ogłoszonego w październiku nowego konceptu Well Wólczanka, z ofertą kierowaną do młodszych klientów. Deni Cler swoją kolekcję „Quiet Luxury” zaprezentowała podczas wrześniowego pokazu mody w Warszawie.
Zmiany właścicielskie i nowy prezes
Ostatnie tygodnie przyniosły także spore zmiany w funkcjonowaniu grupy.
Otóż 28 listopada 2023 r. Janusz Płocica złożył rezygnację ze stanowiska prezesa VRG. Rezygnacja została złożona z dniem 28 listopada 2023 r. Janusz Płocica był prezesem od 1 czerwca 2022 r.
Jednocześnie Rada Nadzorcza 28 listopada 2023 r. powołała do składu zarządu Mateusza Kolańskiego, powierzając mu funkcję prezesa. Mateusz Kolański to prawnik, który od lutego 2016 r. do listopada 2023 r. pracował w spółce Colian, pełniąc funkcje prawnika, prokurenta oraz doradcy zarządu.
Mateusz Kolański pełnił również rolę członka Rady Nadzorczej VRG od stycznia 2021 r., a następnie objął stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej od czerwca 2021 roku do listopada 2023 r.
Zmiana na stanowisku prezesa VRG nie jest przypadkowa. Otóż spółka Colian (z siedzibą w Opatówku w woj. wielkopolskim), spółka Colian Developer oraz Jan Kolański (który obie spółki kontroluje) a także IPOPEMA 21 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (IPOPEMA 21 FIZAN) zawarły 26 września 2023 porozumienie. Strony porozumienia posiadają łącznie 28,83 proc. akcji VRG i są jej największym akcjonariuszem.
Warto zaznaczyć, że grupa Colian to jeden z największych w Polsce podmiotów na rynku słodyczy, do grupy należą m.in. marki Goplana, Solidarność, Jeżyki, Grześki, oranżada Hellena, Jutrzenka i Appetita.
Nie wiadomo jeszcze, czy te zmiany wpłyną znacząco na funkcjonowanie grupy VRG, o tym przekonamy się na początku 2024 r. Czwarty kwartał to tradycyjnie najlepszy okres dla grupy VRG, gdzie wyraźnie rośnie sprzedaż, więc zapewne tak też będzie w roku 2023 roku.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
09:45 28.12.2023Wiadomości
Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk
Tagi:

Oderwij się od ziemi - Aerowatch
Oderwanie się od ziemi daje poczucie wolności i wrażenie braku ograniczeń, także swego rodzaju niezależność. Takie emocje budziło, budzi i długo jeszcze będzie budzić ode ...

Krótka historia zegarmistrzostwa od II Wojny Światowej. „Bitwa o handel”
Nie tylko na fali ujawniania tajemnic funkcjonowania powojennej Polski, bardzo ciekawą może okazać się próba przedstawienia historii niezwykłego zawodu, jakim jest zegarm ...

Meistersinger - jednowskazówkowe spojrzenie na świat
Meistersinger (mistrz śpiewu) - taką nietypową dla branży nazwę posiadają zegarki produkowane w portowym rejonie miejscowości Muenster w Niemczech. Meistersinger jest dob ...

Przegląd nowości Hublot na 2024. Kawałek Watches & Wonders w Polsce
Hublot należy do grona marek zegarmistrzowskich, które budzą skrajne emocje. Zegarki tego producenta albo się kocha albo nienawidzi, a tak przynajmniej to wygląda w szero ...

Pierwszy butik Vacheron Constantin w Monachium już otwarty
Vacheron Constantin, luksusowa szwajcarska firma zegarmistrzowska z prawie 270-letnim doświadczeniem, właśnie otworzyła swój pierwszy butik w Monachium. Ten nowy etap wyz ...

Specjals wśród zegarków. Luminox Navy SEAL Original 3001.H.SET
Współpraca marki Luminox z Navy SEAL rozpoczęła się w 1994 roku i trwa już 30 lat. Pierwszy zegarek Luminox Navy SEAL to model, który otworzył przed Luminox’em drzwi oddz ...

Chronoswiss Strike Two Terra i Highland. Zegarmistrzostwo inspirowane naturą
Marka Chronoswiss, niszowy producent, którego zegarki są kierowane dla świadomego klienta, niedawno zaprezentowała nowe wcielenia modeli z linii stylistycznej Strike. Fir ...

Davosa Argonautic Antarctica Limited. Hołd dla antarktycznych pionierów z Polski
Niemal 50 lat temu Polacy po raz pierwszy samodzielnie wyruszyli na Antarktydę. Wyprawa była ogromnym przedsięwzięciem logistycznym i symbolicznym świadectwem aspiracji n ...

Crafter Blue. Osobliwe, mocarne zegarki z Hongkongu (AuroChronos 2025)
W ramach cyklu publikacji na temat marek zegarkowych biorących udział w tegorocznej edycji AuroChronos 2025 przedstawiamy kolejnego wystawcę, który będzie bohaterem ninie ...

Omega Seamaster Diver 300M Bronze Gold. Brązowe złoto i burgundowa luneta
Firma Omega niemal od samego początku swojego funkcjonowania ma bardzo silną rynkową pozycję, a mimo tego ostatnio odnoszę wrażenie, że ta pozycja podniosła się na jeszcz ...

Grand Seiko i Tokujin Yoshioka na Fuorisalone 2025. Między czasem a naturą
Marki Grand Seiko zapewne nie trzeba nikomu przedstawiać, jej renoma i prestiż zdobyte przez lata istnienia są niepodważalne. Nic więc dziwnego, że nawet na Starym Kontyn ...

Rzemieślnicze zegarmistrzostwo w nowej odsłonie. Greubel Forsey Hand Made 2
Czy w obecnych czasach możliwe jest wytworzenie zegarka jedynie wykorzystując w tym celu tradycyjne, ręczne narzędzia, bez użycia maszyn? Oczywiście, że tak! Manufaktura ...