Grupa VRG w roku 2023 prawdopodobnie osiągnie rekordowe przychody ze sprzedaży, po pierwszych jedenastu miesiącach przekroczyły one już 1,1 miliarda zł. Firma mocno stawia na rozwój sieci W.Kruk sprzedającej m.in. zegarki Rolex i Patek Philippe.
Grupa VRG podała szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte w listopadzie 2023 r. Sprzedaż grupy wyniosła 111,3 mln zł (w porównaniu do 103,6 mln zł w listopadzie 2022 r., to wzrost o 7,4 proc.).
Segment odzieżowy nieznacznie - bo 1,8 proc. - zmniejszył przychody, z 56,7 mln zł w listopadzie 2022 r. do 55,7 mln zł w listopadzie 2023 r.
Znacząco natomiast - bo 18,6 proc. - wzrosła sprzedaż segmentu jubilerskiego (czyli sieci W.Kruk), która w listopadzie 2023 r. wyniosła 55,5 mln zł, a w listopadzie 2022 r. była na poziomie 46,8 mln zł.

Grafika: wartościowa struktura przychodów marki W.Kruk
Narastająco, od początku stycznia do końca listopada 2023 r. przychody grupy VRG przekroczyły 1,1 miliarda zł, podczas gdy w tym samym okresie roku 2022 wyniosły 1,09 mld zł - to wzrost o 0,7 proc.
Przychody segmentu odzieżowego w pierwszych jedenastu miesiącach były o 9,6 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, spadek nastąpił z 577,1 mln zł do 521,6 mln zł.
Mocno, bo o 12,2 mln zł wzrosła sprzedaż segmentu jubilerskiego, która w pierwszych jedenastu miesiącach 2023 r. wyniosła 585,0 mln zł, podczas gdy w tym samym okresie roku 2022 r. była ona na poziomie 521,6 mln zł. Z tego zestawienia wynika więc wyraźnie, że w okresie od stycznia do listopada 2023 r. przychody segmentu jubilerskiego były dużo wyższe niż segmentu odzieżowego.
Negatywne skutki sytuacji na rynku odzieżowym
Grupa VRG nie podała jeszcze zysków w tym okresie, żeby je poznać musimy poczekać do raportu z oficjalnymi wynikami za czwarty kwartał. Znamy jednak pełne wyniki, w tym zysk, za pierwsze trzy kwartały 2023 r.

Grafika: przychody marki W.Kruk
Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. grupa VRG wypracowała zysk netto w wysokości 51,8 mln zł, w porównaniu z 45,6 mln zł z analogicznym okresem 2022 r. Jak tłumaczyła spółka, na taki wynik finansowy wpłynęły przede wszystkim dodatnie różnice kursowe.
Jednocześnie grupa zakończyła trzeci kwartał z niższym rok do roku zyskiem operacyjnym, na poziomie 67,7 mln zł, w porównaniu do 98,5 mln zł w roku 2022.
W trzecim kwartale VRG odczuła negatywne skutki sytuacji na rynku odzieżowym, wynikające z osłabionego popytu konsumpcyjnego oraz niekorzystnie ciepłej pogody we wrześniu, w momencie wprowadzania do sprzedaży kolekcji na sezon jesień-zima. W segmencie odzieżowym wpłynęło to na pogorszenie sprzedaży produktów o wysokiej cenie, takich jak kurtki i płaszcze.
Jednocześnie w segmencie jubilerskim utrzymywał się popyt na biżuterię i zegarki, co w połączeniu z ofertą produktową i rozwojem sieci salonów przyczyniło się do uzyskania dwucyfrowej dynamiki sprzedaży w W.Kruk.
Wzrost sprzedaży zegarków
Przychody marki W. Kruk w trzecim kwartale 2023 wzrosły o 11,3 proc. wobec trzeciego kwartału 2022: wzrost nastąpił z poziomu 152,2 mln zł do 169,3 mln zł.

Grafika: przychody detaliczne marki W.Kruk
Przychody ze sklepów stacjonarnych wzrosły o 12,0 proc. ze względu na rozwój sieci i wzrost średniego rachunku. Przychody z internetu nieznacznie, bo o 1,3 proc. r/r, spadły stanowiąc 4,8 proc. sprzedaży marki.
Grupa wskazuje na duże wzrosty sprzedaży zegarków. Ma to być efektem korzystnego rozwoju oferty w tym obszarze. W rezultacie obserwujemy rosnący udział zegarków w sprzedaży. W trzecim kwartale 2023 r. udział sprzedaży zegarków w W.Kruk wyniósł 47 proc., podczas gdy w trzecim kwartale 2022 r. był to poziom 45 proc. Spadła - z 52 proc. do 51 proc. - sprzedaż biżuterii.
W planach grupy VRG w segmencie jubilerskim są nowe salony, poszerzenie zasięgu sieci salonów stacjonarnych oraz salony z ofertą marek luksusowych. W planach są również przygotowania do wejścia na rynek węgierski. Na koniec roku 2022 r. sieć W.Kruk liczyła 152 salony, na koniec roku 2023 ich liczba ma wzrosnąć do 163. Zupełnie odwrotna sytuacja jest w segmencie odzieżowym, gdzie liczba sklepów ma spaść z 382 do 351.

Grafika: liczba sklepów W.Kruk

Sieć W.Kruk posiada w swojej ofercie zegarki takich marek jak Rolex, Patek Philippe (firma jest wyłącznym dystrybutorem tych producentów w Polsce) oraz Cartier, Chopard, Hublot, Panerai, Jaeger Le-Coutre, Omega, Tudor, TAG Heuer, Longines, Rado, Tissot, Frederique Constant, Citizen, Doxa, Certina, Seiko, Epos, Aviator Swiss Made, Orient, Vostok Europe, Balticus, Junghans, Victorinox, a także marek modowych jak Swatch, Gucci, Emporio Armani, Michael Kors, Fossil, Timex, Skagen, Armani Exchange, Tommy Hilfiger, Guess, Hugo Boss.
Większa aktywność marketingowa
W poszczególnych markach grupy VRG zauważalny jest wzrost działań promocyjnych i marketingowych.
I tak w trzecim kwartale 2023 r. marka W.Kruk, razem z ambasadorką Martyną Wojciechowską, ogłosiła start linii „Freedom Elements”: kolekcję biżuterii i akcesoriów, która jest kontynuacją zaprezentowanej latem linii „Freedom Water, Fire, Earth, Air".
Marki odzieżowe były także bardzo aktywne w komunikacji z konsumentami. We wrześniu Vistula pokazała rynkowi kolekcję ambasadorską "Discover Yourself" sygnowaną przez modela i celebrytę Rafała Jonkisza i kierowcę wyścigowego Rafała Rulskiego. Bytom rozpoczął współpracę z kompozytorem Radzimirem Dębskim (Jimkiem), której efektem jest limitowana oferta „Bytom X Jimek”, dostępna od października. Wólczanka wprowadziła linię „Ready for autumn”, zapowiedź ogłoszonego w październiku nowego konceptu Well Wólczanka, z ofertą kierowaną do młodszych klientów. Deni Cler swoją kolekcję „Quiet Luxury” zaprezentowała podczas wrześniowego pokazu mody w Warszawie.
Zmiany właścicielskie i nowy prezes
Ostatnie tygodnie przyniosły także spore zmiany w funkcjonowaniu grupy.

Otóż 28 listopada 2023 r. Janusz Płocica złożył rezygnację ze stanowiska prezesa VRG. Rezygnacja została złożona z dniem 28 listopada 2023 r. Janusz Płocica był prezesem od 1 czerwca 2022 r.
Jednocześnie Rada Nadzorcza 28 listopada 2023 r. powołała do składu zarządu Mateusza Kolańskiego, powierzając mu funkcję prezesa. Mateusz Kolański to prawnik, który od lutego 2016 r. do listopada 2023 r. pracował w spółce Colian, pełniąc funkcje prawnika, prokurenta oraz doradcy zarządu.
Mateusz Kolański pełnił również rolę członka Rady Nadzorczej VRG od stycznia 2021 r., a następnie objął stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej od czerwca 2021 roku do listopada 2023 r.
Zmiana na stanowisku prezesa VRG nie jest przypadkowa. Otóż spółka Colian (z siedzibą w Opatówku w woj. wielkopolskim), spółka Colian Developer oraz Jan Kolański (który obie spółki kontroluje) a także IPOPEMA 21 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (IPOPEMA 21 FIZAN) zawarły 26 września 2023 porozumienie. Strony porozumienia posiadają łącznie 28,83 proc. akcji VRG i są jej największym akcjonariuszem.
Warto zaznaczyć, że grupa Colian to jeden z największych w Polsce podmiotów na rynku słodyczy, do grupy należą m.in. marki Goplana, Solidarność, Jeżyki, Grześki, oranżada Hellena, Jutrzenka i Appetita.
Nie wiadomo jeszcze, czy te zmiany wpłyną znacząco na funkcjonowanie grupy VRG, o tym przekonamy się na początku 2024 r. Czwarty kwartał to tradycyjnie najlepszy okres dla grupy VRG, gdzie wyraźnie rośnie sprzedaż, więc zapewne tak też będzie w roku 2023 roku.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
09:45 28.12.2023Wiadomości
Zegarki i biżuteria w 2023 z największą sprzedażą grupy VRG, właściciela W.Kruk
Tagi:
REKLAMA
Rok przestępny: 1 dzień, raz na 4 lata. Kto wymyślił lata przestępne i po co?
Mawiają, że szczęśliwi czasu nie liczą. Jest w tym ziarno prawdy, ponieważ odkąd nauczyliśmy się mierzyć czas, to zaczęliśmy się… spóźniać. Niezupełnie o to chodzi, jedna ...
Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!
Niektórzy twierdzą (some say…), że kamieniami milowymi w rozwoju naszej cywilizacji były kolejne przełomowe momenty osiągane w dokładności pomiaru czasu. Niezależnie od t ...
Serce zegarka – Ronda R150 Mecano
Każda ze szwajcarskich firm zegarkowych, tak z grona tych "budżetowych", jak i wielu bardziej prestiżowych producentów, starają się oferować nam zegarki charakterystyczne ...
PRIM Traktor 34 LE. Subtelny i elegancki zegarek z manualnym naciągiem
Język czeski jest bardzo fajny i nawet jeśli użyłbym określenia, że śmieszny, to na pewno nie w znaczeniu pejoratywnym. Po prostu Polak słyszący język czeski bardzo częst ...
Formex. Z pasji do szybkości, precyzji, mechaniki i adrenaliny (AuroChronos 2025)
Marka Formex i zegarki, które oferuje, kojarzą mi się z bardzo nowoczesnym, futurystycznym nieraz wyglądem. Pierwszy raz kontakt z produktami tej szwajcarskiej firmy miał ...
Hanhart Chronographs – poznaj tę niemiecką markę i jej zegarki (AuroChronos 2025)
Nie jest tajemnicą, że wszyscy zegarkomaniacy z niecierpliwością oczekiwali powrotu festiwalu, który w poprzednich latach cieszył się w Polsce dużą popularnością. Międzyn ...
Herbelin Newport Chronograph Héritage. Morski styl i ponadczasowa elegancja
Francuska marka Herbelin od ponad 75 lat pozostaje symbolem elegancji, precyzji i rodzinnych wartości. Michel Herbelin założył tę markę w 1947 roku w Charquemont, w sercu ...
Portal Zegarki i Pasja przekroczył 100 tysięcy wizyt w grudniu 2024!
Z dumą informujemy, że portal "Zegarki i Pasja" zakończył rok 2024 spektakularnym sukcesem – w grudniu nasz serwis odnotował ponad 100 tysięcy wizyt! To wyjątkowe osiągni ...
Skrzynia skarbów Frederique Constant - ekskluzywny zestaw „The Elements Collection”
W świecie haute horlogerie rocznice to nie tylko okazja do świętowania upływu czasu, ale moment, w którym manufaktury demonstrują pełnię swoich możliwości. W 2025 roku ge ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...









greenlogic.eu