Po pierwszych trzech kwartałach 2022 roku odzieżowo – jubilerska grupa VRG wypracowała zysk netto w wys. 45,6 mln zł, co oznacza wzrost o 72 proc. w skali roku. Grupa liczy, że ostatnie tygodnie będą dla niej bardzo udane, w czym ma pomóc przedświąteczny szczyt sprzedaży oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej.
Po trzech kwartałach 2022 roku grupa VRG wypracowała zysk netto w wys. 45,6 mln zł, co oznacza wzrost o 72 proc. w skali roku. Przychody grupy sięgnęły 905 mln zł, czyli o 25,5 proc. niż rok wcześniej. Sprzedaż grupy w samym trzecim kwartale 2022 r. wyniosła 319,4 mln zł, co oznacza wzrost o 4,7 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 r., co było wynikiem odbicia w sprzedaży stacjonarnej.
W trzecim kwartale 2022 r. przychody segmentu odzieżowego spadły o 1,1 proc. w skali roku, osiągając 166,7 mln zł.
Z kolei przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 152,7 mln zł, co oznacza wzrost o 11,9 proc. rok do roku. Wzrost udziału segmentu jubilerskiego wzrósł z 44,7 proc. w trzecim kwartale 2021 do 47,8 proc. w trzecim kwartale 2022 r.
Wykres 1: przychody W. Kruk 9M 2021 vs 9M 2022
Wykres 2: struktura przychodów W. Kruk Q3 2021 vs Q3 2022
W samym trzecim kwartale 2022 r. spółka uzyskała zysk netto na poziomie 9,2 mln zł i zanotowała rosnące dynamiki sprzedaży w każdym miesiącu, pomimo ochłodzenia nastrojów konsumenckich.
Czwarty kwartał ma być bardzo dobry
Zarząd grupy patrzy optymistycznie na czwarty kwartał 2022, liczy też na dalsze wzrosty sprzedaży w obu segmentach - czyli jubilerskim i odzieżowym - w 2023 roku.
- Mając na uwadze otoczenie gospodarcze, braliśmy pod uwagę scenariusz hamowania sprzedaży jesienią. Latem zdecydowaliśmy się na głęboką wyprzedaż kosztem realizowanej marży w segmencie odzieżowym, aby uniknąć obciążenia zapasami w okresie zapowiadanego spadku koniunktury. We wrześniu, ani w październiku nie pojawiły się oznaki znaczącego obniżenia popytu. Grupa utrzymała pozytywną dynamikę sprzedaży i zanotowała zysk netto – podkreśla Janusz Płocica, prezes zarządu VRG
Na czwarty kwartał 2022 r. marki należące do segmentu odzieżowego grupy VRG przygotowały specjalne oferty sezonowe i okazjonalne. Dodatkowo Vistula, w partnerstwie z Polskim Związkiem Piłki Nożnej (PZPN), wprowadziła do oferty kolekcję specjalną związaną z mistrzostwami świata w Katarze. Marka, która jest oficjalnym krawcem reprezentacji, stworzyła strój formalny dla polskiego zespołu. W związku z tym wydarzeniem w salonach i sklepie online pojawiła się specjalna linia produktów.
Z kolei W.Kruk, dla którego grudzień jest historycznie miesiącem rekordowych w skali roku obrotów, zaoferuje klientom szeroką gamę biżuterii złotej i srebrnej. Klienci marki znajdą w salonach i e-sklepie m.in. asortyment z kolekcji ambasadorskiej Longplay, stworzonej przez Natalię Kukulską i Michała Dąbrówkę, pierwszą w historii autorską kolekcję biżuterii Lunapark oraz rozszerzoną ofertą zegarków z różnych poziomów cenowych.
– Za nami bardzo mocne 9 miesięcy. Teraz całą naszą uwagę skupiamy na czwartym, tradycyjnie najlepszym dla nas kwartale. Przygotowaliśmy atrakcyjną ofertę dla klientów, a nasza sieć jest przygotowana na wzmożony ruch – podkreśla Janusz Płocica.
Przy okazji publikacji wyników za trzeci kwartał spółka podtrzymała wcześniej zapowiadane na ten rok cele, którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
W. Kruk: duży wzrost sprzedaży w salonach, spadek w internecie
W. Kruk to jeden z największych w Polsce sprzedawców zegarków, w jego ofercie są produkty takich marek jak Rolex, Patek Philippe (jedyny dystrybutor w Polsce), Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Tissot, Certina i wiele innych.
Oferta jubilerska obejmuje biżuterię srebrną i złotą, brylanty, kamienie szlachetne oraz autorskie kolekcje. W. Kruk oferuje również perfumy i kolekcję akcesoriów pod własnym logo: skórzane torebki, jedwabne chusty oraz dodatki skórzane.
Pierwsze trzy kwartały 2022 r. to rozwój marki W.Kruk. W tym okresie liczba sklepów wzrosła o 9 i na koniec września wynosiła ona 152 (rok wcześniej było 143). Na koniec trzeciego kwartału 2022 marka posiadała 25 salonów franczyzowych, o 4 więcej niż rok wcześniej.
W okresie pierwszych 9 miesięcy 2022 r. przychody detaliczne marki W. Kruk wyniosły 428,9 mln zł., rosnąc o 32,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2021, kiedy wyniosły one 323,1 mln zł.
Salony marki wygenerowały 373,7 mln zł przychodów, co oznacza 36,3 proc. wzrostu rok do roku a przychody z franczyzy wyniosły 28,4 mln zł, co oznacza wzrost o 60,9 proc. r/r. Udział franczyzy w przychodach wyniósł 6,6 proc. w porównaniu do 5,5 proc. w okresie pierwszych trzech kwartałów 2021 r.
Wykres 3: sieć sprzedaży marki W. Kruk
Warto odnotować, że przychody ze sprzedaży internetowej w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. wyniosły 26,7 mln zł, co oznacza spadek o 14,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Udział internetu w sprzedaży wyniósł 6,2 proc. w porównaniu do 9,6 proc. rok wcześniej.
W trzecim kwartale 2022 r. zegarki odpowiadały za 45 proc. wielkości sprzedaży W. Kruk, poziom ten jest zbliżony do wielkości z trzeciego kwartału 2021 r., kiedy zegarki odpowiadały zza 44 proc. sprzedaży sieci.
W roku 2023 ma być jeszcze lepiej
Przy okazji publikacji wyników za trzeci kwartał zarząd spółki przedstawił cele na 2023 rok. Zapowiada uzyskanie lepszych wyników rok do roku, kontynuację wzrostu w obu segmentach, wzrost marży brutto w warunkach wysokiej inflacji oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji finansowej.
– Naszą główną ambicją i założeniem na 2022 rok, ale i rok kolejny, jest uzyskanie lepszych wyników rok do roku oraz kontynuacja wzrostu przychodów w obu segmentach. Niepewna sytuacja rynkowa wymaga od nas ciągłego monitorowania wyników sprzedażowych i marżowych wszystkich marek. W zależności od okoliczności zarząd będzie elastycznie dostosowywał działania do sytuacji rynkowej – podkreśla Janusz Płocica
Na 2023 rok VRG zapowiedziało również dalsze inwestycje w rozwój sieci sprzedaży stacjonarnej. Grupa planuje dalsze wprowadzanie do sieci zmienionych konceptów salonów w markach Vistula i Wólczanka, operujących na większych powierzchniach i umożliwiających atrakcyjną ekspozycję coraz szerszego asortymentu marek. W segmencie jubilerskim otwierane będą nowe lokalizacje dla salonów własnych i franczyzowych.
W przyszłym roku powierzchnia handlowa całej Grupy powinna wzrosnąć o ok. 4 proc. r/r.
W ramach realizacji strategii omnichannel spółka zwiększa możliwości realizowania dostaw i zwrotów (włącznie z dostawą ekspresową) oraz rozwija funkcjonalności stron i aplikacji sprzedażowych poprzez wprowadzenie bardziej intuicyjnych i narzędzi. Spółka pracuje także nad programowaniem własnych rozwiązań, umożliwiających interaktywne dopasowanie rozmiarów w e-sklepach marek. Kontynuowana będzie również współpraca z Zalando.
Planowane na 2023 rok wydatki inwestycyjne Grupy VRG to ok. 42 mln zł.
Polecamy także: dwucyfrowe wzrosty grupy VRG, właściciela W. Kruk, dają optymizm, wyższa inflacja pogarsza nastroje.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe
Jacek Ciepiela
10:50 22.11.2022Wiadomości
W oczekiwaniu na rekord. Grupa VRG, właściciel W. Kruk, chce skorzystać na końcówce roku
REKLAMA
Nie możesz mieć wymarzonego zegarka? Zrób go sam!
Już w młodości lubiłem podglądać i obserwowałem ojca jak starannie przypatrywał się zegarkom wyższej klasy, które szczególnie wyróżnia najwyższa dokładność wykończenia po ...
Epizod 9. Zegarek bazowy - moduł regulacji okresu oscylatora
Tak jak każde produkowane seryjnie urządzenie pracujące w ruchu, tak samo zegarek musi mieć swoje urządzenie regulacyjne. Zmontowane z części wytwarzanych w założonych in ...
Czy powstanie zegarkowego przemysłu z ZSRR to zasługa firmy LIP?
Oferta zegarków francuskiej firmy Lip jest bogata i warta poznania, tym bardziej, że zegarki te dostępne są także w Polsce. Na pewno przyjdzie czas na szczegółowe przedst ...
Video recenzja: Auguste Reymond Garde-Temps Automatique
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji prezentującej zegarek Garde-Temps Automatique marki Auguste Reymond. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno ...
Ball Roadmaster First Responder. Idealny w niesprzyjających warunkach i nagłych sytuacjach
Ball Roadmaster, to męskie zegarki mechaniczne charakteryzujące się bardzo wysokim poziomem odporności na negatywne czynniki zewnętrzne, w tym upadki. Ale skupienie się n ...
Smok Wawelski powraca… na nadgarstki. Premiera nowych zegarków Błonie!
W listopadzie prezentowaliśmy relację ze spotkania w pracowni marki Błonie (Notatki z prywatki z Błonie), wspominaliśmy w niej, iż polska firma szykuje ciekawe nowości, k ...
Nowy Maurice Lacroix Pontos Chronograph 43 mm. Subtelne, ale istotne zmiany
Na półkach salonów zegarkowych oferujących wyroby szwajcarskiej marki Maurice Lacroix pojawiają się właśnie nowe, wyposażone w tarcze z cyframi arabskimi wersje zegarka z ...
Blancpain x Swatch Bioceramic Scuba Fifty Fathoms. Podobny, a jednak zupełnie inny
Kiedy świat zegarkowy obiegły pierwsze wieści o współpracy marek Blancpain oraz Swatch na forach zegarkowych zawrzało. Pojawiały się rendery, domysły dotyczące zastosowan ...
Seiko Astron GPS Solar Dual-Time Chronograph 5X83. Innowacje, precyzja i wyrazisty design
Astron to jedna z najwyżej pozycjonowanych serii marki Seiko. To zaawansowane technologicznie zegarki premium, które reprezentują bezkompromisowe podejście do innowacji, ...
Odświeżony Oris Aquis 2024. Czym różni się nowa wersja od poprzednich?
Zmiany to coś, co jest w zasadzie permanentne. Kiedyś, tak z 25 lat temu, od prezesa jednej z wielkich firm farmaceutycznych usłyszałem, że: „w naszej firmie stałe są jed ...
Odliczanie do Olimpiady rozpoczęte! Omega Speedmaster Chronoscope Paris 2024
W 1932 roku świat wyglądał zupełnie inaczej niż dziś, ale pomimo bardzo wielu zmian, część rzeczy pozostała taka sama. Jedną z nich jest partnerstwo Igrzysk Olimpijskich ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...