Jak na razie rok 2022 jest bardzo udany dla grupy VRG. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy przychody grupy sięgnęły 809,3 mln zł, czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Duża w tym zasługa rosnącej sprzedaży luksusowych zegarków.
Grupa VRG przedstawiła szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży za sierpień 2022 roku i pierwsze osiem miesięcy br. Od początku roku przychody grupy wyniosły 809,3 mln zł, to o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy przychody były na poziomie 632,4 mln zł.
Grafika 1: przychody ze sprzedaży - segment odzieżowy i jubilerski
W ujęciu procentowym najmocniej urósł segment jubilerski, czyli sieć W.Kruk. Jego przychody w sierpniu wzrosły o 13,7 proc., do 54,6 mln zł. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku przychody segmentu wyniosły 384,6 mln zł, o 34,1 proc. więcej w ujęciu rok roku - w tym samym okresie roku 2021 r. były one na poziomie 286,9 mln zł.
Sieć W.Kruk ze 148 salonami jest największą siecią należącą do grupy VRG. W skład grupy wchodzi także 144 salonów marki Vistula, 110 marki Wólczanka, 109 marki Bytom i 28 placówek marki Demi Cler.
Dobrze sobie radził także segment odzieżowy, który zanotował w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy wzrost o 22,9 proc. - z 345,5 mln zł w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. do 424,7 mln zł w tym samym okresie roku 2022 r.
Zarząd zadowolony z wyników
Ostateczne i pełne wyniki finansowe grupy VRG za trzeci kwartał poznamy 17 listopada. Do tej pory VRG podało pełne wyniki za pierwsze półrocze.
W pierwszej połowie 2022 r. grupa VRG wypracowała zysk netto w wysokości 36,4 mln zł, przy 2,8 mln zł zysku netto w pierwszej połowie roku 2021.
Grafika 2: wartościowa struktura przychodów marki W. Kruk
Na rekordowe wyniki grupy wpłynęły przede wszystkim wyniki sprzedaży i osiągnięte marże w drugim kwartale roku. Salony marek odzieżowych VRG notowały wzrost popytu na odzież formalną – co skutkowało znaczącą poprawą marży. Świetny drugi kwartał ma za sobą również segment jubilerski grupy i marka W.Kruk.
Drugi kwartał 2022 roku VRG zamknęło sprzedażą na poziomie 341,8 mln zł, czyli ponad 40 proc. wyższą niż w roku poprzednim. W okresie kwiecień – czerwiec przychody segmentu odzieżowego wzrosły o 36,9 proc. r/r, osiągając 192,1 mln zł. Przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 149,6 mln zł, co oznacza wzrost o 44,4 proc. r/r.
W całej pierwszej połowie roku grupa VRG wypracowała zysk netto w wysokości 36,4 mln zł, w porównaniu z 2,8 mln zł zysku netto w analogicznym okresie roku ubiegłego. Marża brutto na sprzedaży za pierwsze półrocze br. wyniosła 54 proc. i była o 2,9 p.p. wyższa r/r.
Grafika 3: zysk operacyjny (mln. PLN)
Janusz Płocica, prezes zarządu VRG ocenia, że grupa dobrze wykorzystała odradzający się po pandemii popyt oraz okres licznych uroczystości rodzinnych i biznesowych.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników wypracowanych w drugim kwartale. Można powiedzieć, że był to dla nas wzorcowy kwartał, w którym do bardzo dobrego wyniku wysoko kontrybuowały oba segmenty - odzieżowy i jubilerski. Zanotowaliśmy istotny wzrost zakupów w salonach stacjonarnych oraz rosnący poziom sprzedaży i marży we wszystkich markach. Sprzedażowo i marżowo silnie odbudowaliśmy się w segmencie fashion. Wyraźnie widać było odwilż w odzieży formalnej. Drugi kwartał świetnie wykorzystał też W. Kruk osiągając kolejne wzrosty sprzedaży – wskazuje Janusz Płocica, prezes VRG.
Dobry segment jubilerski
Drugie półrocze 2022 r. było udane także dla marki W. Kruk.
W ofercie marki znajdują się takie światowe marki zegarków jak Rolex i Patek Philippe (jedyny dystrybutor w Polsce) oraz Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Tissot i Certina.
Na koniec czerwca 2022 r. W. Kruk dysponował siecią 148 salonów. To oznacza, że wzrosła liczba salonów o 6 w skali roku, nastąpił też o 5 proc. wzrost powierzchni handlowej marki.
Na koniec pierwszego półrocza 2022 r. marka posiadała 26 salonów franczyzowych, o 6 więcej niż rok wcześniej. Powierzchnia salonów franczyzowych wzrosła o 31 proc. r/r.
Przychody detaliczne marki W.Kruk w drugim kwartale 2022 wyniosły 148,9 mln zł, co stanowi wzrost o 44,9 proc. r/r.
Przychody z salonów stacjonarnych W.Kruk w drugim kwartale 2022 r. wyniosły 129,8 mln zł, co dało wzrost o 49,4 proc. r/r.
Przychody z franczyzy wyniosły 10,0 mln zł w drugim kwartale 2022, co stanowiło wzrost o 88,9 proc. r/r, a ich udział w sprzedaży w drugim kwartale 2022 r. wyniósł 6,7 proc., czyli 1,6 punktu procentowego niż rok wcześniej.
Przychody z internetu wyniosły 9,1 mln zł, co stanowiło spadek o 14,4 proc. r/r. W drugim kwartale 2022 r. internet stanowił 6,1 proc. sprzedaży w porównaniu do 10,3 proc. w drugim kwartale 2021.
Grafika 4: sieć sprzedaży oraz przychody detaliczne marki W. Kruk
Nastąpił także wzrost udziału biżuterii w sprzedaży. W drugim kwartale 2022 r. biżuteria stanowiła 55 proc. sprzedaży W. Kruk, wobec 52 proc. w drugim kwartale 2021 r. W części biżuteryjnej w drugim kwartale 2022 r. obserwowana była wyższa dynamiki sprzedaży biżuterii złotej niż srebrnej.
W. Kruk zwraca jednak uwagę także na utrzymujące się dynamiczne wzrosty sprzedaży zegarków.
W. Kruk przygotowuje się na grudzień, który ma być najważniejszym miesiącem drugiego półrocza - to także dla wiele segmentów sprzedaży, w tym biżuterii i zegarków, najważniejszy miesiąc w całym roku.
Wyższa inflacja, gorsze nastroje
Przełom pierwszego i drugiego półrocza upływał w Polsce pod presją silnie rosnącej inflacji i pogorszenia nastrojów konsumenckich.
- Lato to czas kiedy trudno oceniać realny popyt. O jego natężeniu przekonamy się w kolejnych miesiącach. W pesymistycznym scenariuszu spodziewamy się w kolejnych okresach łagodnego spadku popytu. Chcemy wejść w nowe sezony jak najbardziej zdrowi, dlatego aktywnie wyprzedajemy zapasy posezonowe, aby uniknąć sytuacji, kiedy będziemy jednocześnie pod presją malejącego popytu i wysokich stanów magazynowych – dodaje Janusz Płocica.
Aby zmniejszyć presję stokową, VRG zdecydowała się na silne przeceny. Jak podkreśla prezes, zarząd monitoruje otoczenie gospodarcze i podejmuje działania mające na celu jak najlepsze przygotowanie Grupy na ewentualny scenariusz pogorszenia koniunktury.
Optymizm przed sezonem jesienno-zimowym
Po publikacji wyników za pierwsze półrocze zarząd VRG podtrzymał cele na 2022 r., którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r grupy kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
Od połowy sierpnia VRG rozpoczęło wprowadzanie do oferty kolekcji jesień-zima. Z perspektywy marketingowej ważnym wydarzeniem dla VRG będą w drugiej połowie roku mistrzostwa świata w piłce nożnej w Katarze, na które Vistula przygotuje stroje formalne reprezentacji Polski (marka jest oficjalnym partnerem PZPN).
W segmencie jubilerskim W. Kruk stawia na dalszą dywersyfikację oferty i rozwój segmentu luksusowego, tak jeśli chodzi o biżuterię, jak i zegarki. W sklepach pojawią się nowe kolekcje ze złota i srebra, szeroka oferta biżuterii z kamieniami szlachetnymi oraz nowa odsłona biżuterii modowej Picky Pica, kierowanej do młodszych klientów.
W.Kruk zapowiada nowości w ofercie zegarków z segmentu luksusowego oraz rozwój portfolio luksusowej biżuterii takich marek jak Bijoux Birks, Recarlo, Pasquale Bruni, Marco Bicego, Nanis czy Hulchi Belluni.
W ramach realizacji strategii omnichannel, spółka zwiększa możliwości realizowania dostaw i zwrotów (włącznie z dostawą ekspresową) oraz rozwija funkcjonalności stron i aplikacji sprzedażowych poprzez wprowadzenie bardziej intuicyjnych i czytelnych narzędzi. Spółka pracuje także nad programowaniem własnych rozwiązań, umożliwiających interaktywne dopasowanie rozmiarów w e-sklepach marek.
Kontynuowana będzie również współpraca z Zalando.
Polecamy także: zegarki i biżuteria już najważniejsze dla grupy VRG, właściciela W. Kruk
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe
Jacek Ciepiela
11:15 08.10.2022Wiadomości
Dwucyfrowe wzrosty grupy VRG, właściciela W. Kruk, dają optymizm, wyższa inflacja pogarsza nastroje

REKLAMA

Jaeger-LeCoultre Powermatic 481 – wskazanie rezerwy chodu dla każdego!
Stawiam odważną tezę, iż dzisiejsi użytkownicy i miłośnicy naręcznych zegarków mechanicznych nie w pełni zdają sobie sprawę, w jak wspaniałych czasach mają szczęście żyć. ...

Zegarki na Dakarze 2016 – testy czasomierzy Vostok Europe
Wiadomo, że w rajdach samochodowych uzyskiwane w wyniku pomiaru czasów rezultaty każdego z zespołów są jedynym kryterium w jakim oceniana jest rywalizacja. Oczywiście nie ...

Zegarkowe święto w dniu 1 marca
Użytkownicy zegarków mechanicznych, a także elektronicznych z mechanicznym, analogowym wskaźnikiem (wskazówkami) które posiadają wskazania dnia miesiąca, są przyzwyczajen ...

Love is all we need! Zegarki z motywami miłosnymi, czasem nieoczywiste
Dziś 14 lutego, Walentynki - jeden z najbardziej komercyjnych dni w roku, w którym tym bardziej należy dostrzegać ukochane przez nas osoby. Zegarki z dzisiejszego zestawi ...

Video recenzja: Epos Originale Limited Edition for Poland (4. edycja)
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Originale Limited Edition for Poland marki Epos. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kla ...

Video recenzja: Traser Pathfinder P68 Solar. Nie musisz się o nic martwić
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Traser Pathfinder P68 Solar marki Traser. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej ...

Ankieta nr 5 – Pokolenie Alfa. „Zegarki przez pokolenia”
Ankieta nr 5 - Pokolenie Alfa W 2024 roku nasz portal Zegarki i Pasja obchodzi 10-lecie. Przez tę dekadę funkcjonowania dookoła nas wydarzyło się bardzo wiele - szybki ro ...

Propozycje zegarków dla pokolenia Baby Boomers. „Zegarki przez pokolenia”
Przedstawiamy wyniki pierwszej ankiety w ramach wspólnej kampanii Zegarki i Pasja x Czasoholicy „Zegarki przez pokolenia”, która wystartowała pod koniec maja 2024. W nasz ...

G-SHOCK I XOHYPNOTIZE. Siła kobiet - prawdziwa moc tkwi w autentyczności
Chyba nie przesadzę, jeśli napiszę, że w kolekcji zegarków G-SHOCK modele z serii nazwanej przez fanów Octagon, lub też Casioak, to modele już niemal kultowe. A to dlateg ...

Nowości Seiko Prospex i King Seiko na 2025 rok. Przegląd premierowych zegarków!
Niedawno, 5 marca 2025 roku, na konferencji prasowej, w której braliśmy udział, marka Seiko pokazała nowości na ten rok. Ostatnio w Seiko sporo się dzieje i nie są to tyl ...

Epos 3439 BM V-Style. Nietypowa tarcza i astronomiczna konwencja (zdjęcia live)
Firma Epos to niezależna marka, która oferuje zegarki mechaniczne w klasycznym stylu, w rozsądnej cenie. Ten szwajcarski producent stara się zaoferować w swoich modelach ...

Grand Seiko Heritage 62GS sekki Rikka i Shūbun ze stali Ever-Brilliant (SBGH351 i SBGH353)
Grand Seiko to marka mająca od lat bardzo duże grono zwolenników, choć znajdą się także w zegarkowym światku jej kontestatorzy. Zwolennicy wychwalają wyśrubowane standard ...