• Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Grand Seiko

Miliard złotych w zasięgu grupy VRG, właściciela W. Kruk


Zarząd VRG, największej w Polsce grupy sprzedającej odzież i biżuterię, w tym zegarki, zapowiada, że w 2021 roku wartość jej sprzedaży powinna przekroczyć 1 miliard zł. Byłby to wynik zbliżony do 2019 roku – rekordowego pod względem przychodów w historii grupy.

- Mamy za sobą bardzo mocny trzeci kwartał, w którym osiągnęliśmy wzrosty sprzedaży wszystkich marek, z rekordowymi przychodami w segmencie jubilerskim. Poprawialiśmy też zysk operacyjny (EBIT) salonów i marżę brutto na sprzedaży. Jesteśmy bardzo zadowoleni z balansu, jaki udaje nam się od kilku miesięcy budować między sprzedażą kolekcji formalnych, casual i akcesoriów. Dane z października i połowy listopada pokazują, że nie tracimy tempa – mimo nieco mniejszego ruchu w galeriach handlowych, spowodowanego pogorszeniem sytuacji pandemicznej. Jesteśmy zatowarowani i przygotowani do obsłużenia klientów w kluczowym dla nas okresie świąteczno–noworocznym - komentuje Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG odpowiedzialny za działalność operacyjną i piony marek.

Jak zapowiedziano, marka W. Kruk zaoferuje klientom w tym niezwykle ważnym dla branży jubilerskiej okresie szeroką gamę biżuterii złotej i srebrnej, w tym asortyment z kolekcji ambasadorskiej Magdy Mołek, oraz rozszerzoną ofertą zegarków luksusowych.

W segmencie odzieżowym grupa chce walczyć o wynik coraz bardziej rozbudowaną ofertą damską (w markach Wólczanka i Vistula) i kolekcjami świątecznymi oraz sylwestrowymi.

Przy okazji publikacji wyników za trzeci kwartał spółka podtrzymała wcześniej zapowiadane na ten rok cele, w tym udział e-commerce na poziomie 20 proc. w sprzedaży, poprawę wyników finansowych r/r, utrzymanie efektywności kosztowej i bezpiecznej sytuacji płynnościowej.

Mocny trzeci kwartał

W trzecim kwartale 2021 r. grupa VRG wypracowała 23,7 mln zł zysku netto, w porównaniu z 5,7 mln zł w roku ubiegłym. Po 9 miesiącach bieżącego roku zysk netto grupy wyniósł 26,5 mln zł (w porównaniu ze stratą w wysokości 26 mln zł w tym samym okresie w roku ubiegłym).

Miliard złotych w zasięgu grupy VRG, właściciela W. Kruk

Grafika: wartościowa struktura przychodów marki W. Kruk

Wynik stymulował wzmożony popyt na odzież, dobra sprzedaż biżuterii i zegarków luksusowych, a przede wszystkim skuteczne budowanie marży, dzięki konsekwentnej polityce zarządzania cenami i promocjami, wdrażanej od początku 2021 roku.

Sprzedaż w trzecim kwartale roku była o 22,3 proc. wyższa niż rok wcześniej i osiągnęła wartość 305 mln zł. Na koniec października skumulowana wartość sprzedaży grupy VRG w bieżącym roku wyniosła 804,1 mln zł, co oznacza wzrost o 19,1 proc. w skali roku.

W okresie 9 miesięcy 2021 VRG zwiększyła marżę o 4,2 p.p. (osiągając poziom 52,2 proc.), do czego przyczyniły się przede wszystkim niższe promocje realizowane we wszystkich markach. Spółka skutecznie chroniła marżę w sezonie letnich wyprzedaży, aby następnie wzmocnić ją dzięki świetnie przyjętym kolekcjom na sezon jesień – zima. W trzecim kwartale przyrost marży r/r wyniósł 4,5 p.p., co pozwoliło na uzyskanie wyniku na poziomie 53,5 proc.

- Jesteśmy zadowoleni z efektów, jakie przynosi nasza praca z marżą. Ostrożne podejście do promocji i zniżek w połączeniu z bardzo dobrze przyjętymi kolekcjami to nasz sposób na zwiększanie efektywności i budowanie dobrego wyniku finansowego – komentuje Michał Zimnicki, wiceprezes VRG ds. finansowych.

Jak podkreśla, grupa może się też na koniec trzeciego kwartału pochwalić bardzo dobrą sytuacją finansową, przy rekordowo niskim długu netto (31,4 mln zł na koniec trzeciego kwartału 2021, spadek o 64,3 proc. r/r.) oraz stabilnych przepływach operacyjnych.

Imponująca sprzedaż biżuterii i zegarków

Spółka podkreśla, że bardzo mocny wynik wypracował segment jubilerski.

W.Kruk odnotował w okresie lipiec-wrzesień, jak oceniła grupa, "imponujące" kwartalne przychody detaliczne, które sięgnęły 134,8 mln zł, co oznacza wzrost o 31,8 proc. r/r.

Miliard złotych w zasięgu grupy VRG, właściciela W. Kruk

Miliard złotych w zasięgu grupy VRG, właściciela W. Kruk

Grafika: sieć sprzedaży i przychody detaliczne marki W. Kruk r/r

Tym samym marka przebiła wynik sprzedażowy ostatniego kwartału 2019 roku, kiedy przychody wyniosły 123 mln zł. Sprzedaż marki rosła w salonach stacjonarnych, co odbiło się na obrotach w kanale online, który zanotował spadek 9 proc. r/r.

Grupa zwraca uwagę na rosnący trend wzrostu sprzedaży zegarków kosztem sprzedaży biżuterii.

W trzecim kwartale 2020 r. zegarki odpowiadały za 38 proc. sprzedaży W.Kruk (62 proc. biżuteria) a w trzecim kwartale 2021 r. udział zegarków w sprzedaży wzrósł do 45 proc. Spółka tłumaczy, że ten wzrost udało się osiągnąć dzięki korzystnemu wpływowi wyłączności na sprzedaż w Polsce marek Rolex i Patek Philippe.

Głównym działaniem W.Kruk od połowy września 2021 roku była prezentacja tegorocznej autorskiej kolekcji biżuterii i akcesoriów MEA, stworzonej we współpracy z nową ambasadorką marki – Magdą Mołek. Projekt obejmuje zarówno biżuterię, jak również akcesoria, chusty i torebki. Rozszerzeniu uległa również oferta jubilerska marek zewnętrznych, na przełomie drugiego i trzeciego kwartalu 2021 r. do oferty W.Kruk włączono produkty włoskiej manufaktury jubilerskiej Pasquale Bruni.

Na koniec trzeciego kwartału 2021 r. sieć W.Kruk składała się ze 143 salonów, o 3 więcej niż na koniec trzeciego kwartału 2020 r. Jest to druga sieć pod względem wielkości w grupie VRG. Największą sieć stanowią sklepy Vistuli, składające się ze 146 placówek, o 1 mniej niż na koniec trzeciego kwartału 2020 r.

Gdyby te dwie tendencje się utrzymały, to już wkrótce W.Kruk stanie się największą siecią w ramach grupy VRG. W 2022 r. grupa planuje otworzyć 9 salonów W.Kruk, co oznacza, że na koniec przyszłego roku ich liczba sięgnie 155. W tym samym czasie liczba salonów Vistuli ma się zmniejzyć o 4, co oznacza, że na koniec 2022 r. liczba placówek wyniesie 143.

Miliard złotych w zasięgu grupy VRG, właściciela W. Kruk

Grafika: liczba sklepów na koniec Q3 2021 r/r

Dobre przyjęcie nowych kolekcji mody

Beneficjentem powrotu ruchu klientów do kanału offline w trzecim kwartale były przede wszystkim marki Vistula i Bytom. Obie przebiły pod względem przychodów wynik trzeciego kwartału 2019 roku (ostatni analogiczny okres przed pandemią) i notowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży na metr kwadratowy.

Znaczący wzrost przychodów na metr kwadratowy wypracowała również marka Deni Cler, w której w porównaniu z 2020 rokiem istotnie rosła sprzedaż kolekcji klasycznej. O niemal jedną trzecią wzrosły przychody Wólczanki, która pozostaje największą marką internetową grupy (44,7 proc. udział e-commerce).

Plany na rok 2022

Na 2022 roku, w ramach dalszej ewolucji do modelu omnichannel, VRG zapowiedziało zmiany w sieci sprzedaży. Obok nowego formatu Wólczanki (rozwijanego od maja 2021), jeszcze w grudniu 2021 r. ma pojawić się również nowy koncept salonów Vistula. Będą one większe i mają pozwolić na atrakcyjną ekspozycję całej rozszerzonej oferty marki – w tym kolekcji damskiej.

W 2022 roku powierzchnia handlowa powinna wzrosnąć o ok. 4 proc. r/r.

W 2022 roku wszystkie marki mają mieć wdrożone mobilne aplikacje sprzedażowe, z systemami lojalnościowymi łączącymi aktywności klientów w online i offline. W e-sklepach segmentu odzieżowego pojawią się wirtualne przymierzalnie, które mają ułatwić dobór rozmiaru.

Miliard złotych w zasięgu grupy VRG, właściciela W. Kruk

Po okresie inwestycji we własne e-sklepy grupa planuje też dalszy rozwój współpracy z zewnętrznymi platformami e-commerce. Asortyment marek z Grupy jest dziś dostępny dla klientów m.in. Zalando, Modivo, Limango oraz Peek&Cloppenburg na w sumie kilkudziesięciu rynkach poza Polską. Jeszcze w tym roku Grupa chce nawiązać współpracę z nowymi partnerami i rozszerzyć sprzedaż na kolejne kraje, w tym Rosję.

- Naszą ambicją na 2022 rok jest utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, wzrost powierzchni handlowej dzięki otwarciom większych salonów, dalsza poprawa marży brutto, wzrost marży operacyjnej i zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowe - deklaruje Michał Zimnicki.

Planowane na 2022 rok wydatki inwestycyjne grupy VRG, wraz z wydatkami na rozwój sieci i IT, to ok 38 mln zł.

Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: Wiadomości branżowe

Jacek Ciepiela


Tagi:

Certina - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Montblanc 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Książka „Antoni Patek. Zegarmistrz ...
Książka „Antoni Patek. Zegarmistrz ...
07.12.2021
Certina odnawia partnerską współpra...
Certina odnawia partnerską współpra...
14.12.2021

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco