Nie bojąca się stosowania innowacyjnych rozwiązań marka Jeager LeCoultre, zaprezentowała niedawno najnowszą odsłonę modelu AMVOX2 Transponder. Czasomierz ten jest hybrydą, łączącą rozwiązania zegarmistrzowskie, z osiągnięciami ze świata elektroniki. Zaprojektowano go we współpracy z marką Aston Martin, która znana jest z produkcji luksusowych samochodów sportowych. Kooperacja trwa od roku 2006, kiedy to pokazano protoplastę opisywanego zegarka, a mianowicie model AMVOX.
Patrząc na zegarek od strony tarczy, łatwo zauważyć, że zastosowano w nim komplikację stopera - na godzinie 3 oraz 9 umieszczono dwa totalizatory odpowiedzialne za wskazania jego funkcji. Jednak do jego obsługi nie zastosowano tradycyjnych przycisków umieszczonych np. z prawej stronie koperty. Pracą stopera sterujemy za pomocą szkiełka. Poprzez jego wciśnięcie (a tym samym wychylenie) w kierunku godziny 6 bądź 12 włączamy bądź wyłączamy pracę stopera, a także resetujemy jego wskazania (za zerowanie odpowiada wciśnięcie go na godzinie 6). Szkiełko pracuje także w osi poziomej. Każda z dźwigni biorących udział w tym procesie jest zamontowana na łożysku kulkowym ze stali nierdzewnej, którego średnica wynosi jedynie 0,1mm To, który sposób jego obsługi wybierzemy zależy od mechanizmu blokującego, którego dźwignia znajduje się z lewej strony koperty.
Sercem zegarka jest mechanizm z automatycznym naciągiem sprężyny, oznaczony numerem 751E, który został wyposażony w koło kolumnowe. Składa się on z 280 elementów oraz oferuje długą, bo 65 godzinną rezerwę chodu. Zamontowany jest on w kopercie na dodatkowych czterech śrubach, które zapewniają równomierny rozkład masy, co jest kolejnym nawiązaniem do samochodowego świata, gdzie wiele elementów począwszy od aluminiowych felg kół musi być starannie wyważonych. Do łożyskowania ruchomych części zegarka użyto 41 kamieni. Zastosowano również ceramiczne łożyska kulkowe do zapewnienia możliwie najlepszej pracy wahnika. Dokonano tego wyboru także ze względu na fakt, że łożyska ceramiczne nie wymagają konserwacji. Częstotliwość taktowania pracy mechanizmu jest można powiedzieć standardowa, i wynosi ona 28800 VpH.
Trzeba w tym miejscu wspomnieć o istotnym elemencie wyróżniającym te zegarek spośród wielu czasomierzy na rynku, a mianowicie jeżeli jego użytkownik posiada równocześnie samochód marki Aston Martin, to za jego pomocą może otwierać bądź blokować zamki drzwi samochodu. Następuje to poprzez naciśnięcie szkiełka na godzinie 4 lub 8. Możliwe jest również wykorzystanie go do mrugnięcia światłami samochodu, co umożliwia np. szybsze odnalezienie go na parkingu. Jest to niezwykle ciekawa i użyteczna funkcja, chociaż należy podejrzewać, że nie jest ona adresowana do zbyt szerokiego grona odbiorców. Uruchomienie samochodu wciąż jednak wymaga użycia kluczyka, niemniej kierowcy posiadający oba elementy zestawu, mogą zaprogramować niektóre funkcje zegarka za pośrednictwem komputera pokładowego ich samochodu. Sam nadajnik oraz jego antena zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalnego oszczędzania energii baterii, która zasila owy układ. Dodatkowo kiedy mechanizm zegarka pracuje, w małym okienku zlokalizowanym na godzinie 6 na tarczy, następuje obrót loga marki Aston Martin w tempie jednego obrotu na minutę. Jeżeli nie obraca się on, to jest to równoznaczne z zatrzymaniem pracy mechanizmu zegarka.
Jeżeli można opisać stylistykę tarczy jednym słowem, to należało by użyć słowa "czytelna" bądź "praktyczna". Umieszona na zewnątrz podziałka stopera dobrze komponuje się z wyraźnymi i dużymi indeksami wypełnionymi Super LumiNovą. Okazale prezentują się także wykonane w podobnej co indeksy stylistyce. Dodatkowo ich szerokie polerowane krawędzie nadają im wyraźnego charakteru, a także doskonale wpasowują się w ogólny układ proporcji panujących na tarczy, której szczotkowana powierzchnia została pokryta satynowaną powłoką, na której znalazły się rutenowane elementy. Opisane wcześniej elementy znajdujące się na cyferblacie, zostały uzupełnione o niewielkie okno datownika zlokalizowanego na godzinie 5.
Całość została zamknięta w tytanowej kopercie o średnicy 44mm. Do ochrony tarczy jak i wskazówek użyto szkła szafirowego. Producent deklaruje wodoszczelność zegarka do 5 bar, co wydaje się być wynikiem wystarczającym w tej klasie. Czasomierz będzie sprzedawany na skórzanym pasku, wyposażonym w zapięcie motylkowe wykonane ze szczotkowanej stali.
Autor: Mariusz Łysień
0 Komentarzy
Średnia 0.00