Na zbliżające się targi BaselWorld 2017 Omega przygotowała między innymi kolejną odsłonę modelu Speedmaster. Linia jest oczywiście kultowa i kojarzona szczególnie z Moonwatchem i podróżami w kosmos. Jednak Speedmaster to także wyścigi oraz sporty motorowe. Prezentowana dziś wersja nawiązuje do modeli z przełomu lat 60-tych i 70-tych. Nawiązanie to głównie wzór i kolorystyka tarczy.
Trzeba jednak wspomnieć, że pojawił się on już w reedycji modelu Mark II z 2014 roku.
Dotychczasowe, nowe modele miały 44 mm średnicy i były dość grube.
Wymiar ten jest w dużym stopniu wymuszony niemałą grubością mechanizmu kaliber 9300 czy 9900 – jednak w tej wersji mocno popracowano nad grubością szafirowego szkła i zaowocowało to istotnym zmniejszeniem grubości – co było ważne tak dla wygody, jak i dla zachowania harmonijnych proporcji przy zmniejszonej średnicy koperty.
Koperta jest stalowa, ma 44,25 mm średnicy oraz zachowany klasyczny kształt dla tej linii Omegi.
Czarny wkład lunety jest ceramiczny i ma skalę tachymetru wykonaną przy zastosowaniu technologii Liquidmetal. Po prawej stronie są umieszczone przyciski stopera i koronka z logo marki. Wszystkie te elementy sterowania są dość głęboko schowane w boku koperty.
Boczne powierzchnie koperty i górne uszu są szczotkowane, oczywiście bardzo precyzyjne, a powierzchnie skośne o całkiem sporej powierzchni są polerowane.
Daje to klasyczny, ale nowoczesny obraz Speedmastera i pozwala na ocenę – w tym wypadku wysoka – jakości wykonania obudowy zegarka.
To, co stanowi clou projektu, to wspomniana wcześniej tarcza.
Czarna, ale nie smolisto, można by powiedzieć, że bardzo ciemno szara.
Widać na niej powiększone subtarcze małego sekundnika na dziewiątej i minut oraz godzin stopera na trzeciej. Ich powiększenie poza poprawą czytelności wpłynęło na atrakcyjniejszy, bardziej proporcjonalny układ tarczy.
Charakterystyczny styl skali minutowej tego modelu w zegarku linii Speedmaster wykorzystano po raz pierwszy już w 1968 roku. Każda minuta podzielona jest na 4 części zgodnie z sekwencją pracy sekundnika stopera.
Tak powstały wzór ułożony jest naprzemiennie raz przy krawędzi tarczy, a kolejny niżej o długość markera podziałki sekundowej.
Wzornictwo nawiązujące do dziedzictwa Speedmaster w sportach motorowych.
Cechą charakterystyczną jest też zastosowanie wyrazisto pomarańczowych akcentów.
Za każdym indeksem godzinowym jest pomarańczowy prostokącik, Taki sam kolor ma wskazówka małej sekundy i wskazówki godzinowa, minutowa oraz grot sekundnika stopera, który ma kształt typowy dla linii Speedmaster.
Także na ceramicznym pierścieniu napis „tachymetre” został wypełniony takim kolorem.
Taki układ bardzo ożywia tarczę, czyniąc ją mej stonowaną, może nawet awangardową, ale w moim odczuciu dużo bardziej atrakcyjną i zarazem w dużym stopniu odwzorowująca klimat pierwowzoru. Indeksy godzinowe są wykonane z białego złota.
Są nakładane i zakończone grotami skierowanymi ku środkowi tarczy.
Indeksy jak i wskazówki głównego wskazania i grotu sekundnika stopera wzbogacone zostały białą substancją Super-LumiNova. Na godzinie 6-tej wkomponowano okienko datownika, niepsujące harmonii na tarczy dzięki zastosowaniu czarnego tła.
Do całości bardzo dobrze pasuje perforowany czarny pasek skórzany na zewnętrznej części i gumowy od spodu. Cześć gumowa ma - a jakże - pomarańczowy kolor który widać przez perforacje na czarnej powierzchni.
Świetnie to wygląda i jeszcze bardziej podkreśla nawiązanie do sportów motorowych, rajdów. Całość to typowo sportowy zegarek, ale moim zdaniem każdy model tej linii ma w sobie pierwiastek elegancji pozwalający założyć go nawet do formalnego stroju.
„Sercem” czasomierza jest mechanizm własny Omegi – Caliber 9900.
Bazą jest mechanizm o oznaczeniu 9300.
Mechanizm z naciągiem automatycznym, z komplikacją konstrukcji w formie stopera z kołem kolumnowym oraz wychwytem Co-Axial. Dodatkowo mechanizm jest certyfikowany w nowym opisywanym już przez nas procesie certyfikacji METAS, czyli Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Metrologii.
Odporność na działanie pól magnetycznych osiąga 15.000 Gauss. Sprężyna balansu jest krzemowa, naciąg dwustronny magazynuje energię w dwóch sprężynach pozwalając na osiągnięcie 60 godzin rezerwy chodu. Łożyskowanie na 54 kamieniach.
Cena zegarka to 7 800 CHF, czyli ok. 32 000 złotych.
Autor: Adrian Szewczyk
14:01 17.01.2017Zegarki
OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Komplikacje konstrukcji modułu napędu zegarka - część 2. Wydłużenie rezerwy chodu
W pierwszej części rozważań o zespole napędu rozpatrywaliśmy stabilizację momentu napędowego. W niniejszym rozdziale poruszone zostaną następujące kwestie: minimalizacja ...

OMEGA MEMOMATIC – wyjątkowy czasomierz z alarmem
Manufaktura Omega słynie z wielu przełomowych i technicznie zaawansowanych modeli zegarków, które zapisały się już na stałe w historii zegarmistrzostwa. Konstruktorzy ora ...

Poradnik: Szkło w zegarku. Jak rozpoznać rodzaj szkła w zegarku?
Prawdopodobnie każdy z nas – użytkowników zegarków, bez problemu powie jaki rodzaj szkła posiada jego zegarek, lub zegarki. Więcej problemu może sprawić udowodnienie popr ...

Bulova Super Seville. Współczesna wersja zegarka z lat 70. XX wieku
Działająca prężnie marka Bulova, która jest obecnie pod skrzydłami japońskiego Citizena, oferuje bardzo ciekawe, zazwyczaj kwarcowe, ale zaawansowane technologicznie zega ...

“Czas Decyzji powered by G-SHOCK” - nowy format na kanale Meczyki.pl
Marka G-SHOCK, a co za tym idzie ich zegarki, nieodłącznie kojarzy się z ogólnie pojętą aktywnością. Nic w tym dziwnego. Wytrzymałość na wstrząsy, uderzenia, wodę i wiele ...

Alpina Heritage Automatic. Ponadczasowy urok stylu vintage w dwóch wersjach
Marka Alpina konsekwentnie rozwija swoją linie Heritage, czyli zegarków czerpiących z historii tego szwajcarskiego producenta. Po wprowadzeniu na rynek modeli Alpiner Her ...

Omega Speedmaster Moonphase Meteorite. Zegarki nie z tej Ziemi
W 2027 roku Amerykanie wracają na Księżyc. Nie, nie dlatego, że Donald Trump postanowił ich tam deportować, ale dlatego, że NASA wznowiła program lotów kosmicznych i pier ...

Recenzja: Nomos Tangente 2date. Niemiecki Datomistrz
W październiku Nomos zaprezentował zupełnie nowy, ręcznie nakręcany mechanizm DUW 4601, wraz z dwoma wariantami nowego i niezwykle interesującego modelu: Tangente 2date. ...

Premiera zegarka Tissot PRC 100 Solar. Władca światła w... chmurach - relacja i zdjęcia
13 marca 2025, godzina 8:55 - szybka winda wiezie mnie wraz z kilkoma innymi osobami oraz psem na 46 piętro najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Liczący 310 metrów Va ...

Rozmowa z Robertem Makłowiczem o podróżach, gotowaniu i przepisie na ulubiony… zegarek!
W ostatnich miesiącach redakcja wydawnictwa „Zegarki i Pasja” miała przyjemność przeprowadzić kilka wywiadów z bardzo znanymi osobistościami, a teraz do tego zacnego gron ...

Video recenzja: Frederique Constant Classics Elegance Luna. Zegarek dobrze skomponowany
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Classics Elegance Luna marki Frederique Constant. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie kl ...

Rado DiaStar Original x Tej Chauhan. Zegarek przekraczający granice designu
Gdy pierwszy raz spojrzysz na Rado DiaStar Original x Tej Chauhan natychmiast zauważysz, że to zegarek inny niż wszystkie. To nie jest klasyczny, elegancki model, ani też ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00