Na zbliżające się targi BaselWorld 2017 Omega przygotowała między innymi kolejną odsłonę modelu Speedmaster. Linia jest oczywiście kultowa i kojarzona szczególnie z Moonwatchem i podróżami w kosmos. Jednak Speedmaster to także wyścigi oraz sporty motorowe. Prezentowana dziś wersja nawiązuje do modeli z przełomu lat 60-tych i 70-tych. Nawiązanie to głównie wzór i kolorystyka tarczy.
Trzeba jednak wspomnieć, że pojawił się on już w reedycji modelu Mark II z 2014 roku.
Dotychczasowe, nowe modele miały 44 mm średnicy i były dość grube.
Wymiar ten jest w dużym stopniu wymuszony niemałą grubością mechanizmu kaliber 9300 czy 9900 – jednak w tej wersji mocno popracowano nad grubością szafirowego szkła i zaowocowało to istotnym zmniejszeniem grubości – co było ważne tak dla wygody, jak i dla zachowania harmonijnych proporcji przy zmniejszonej średnicy koperty.
Koperta jest stalowa, ma 44,25 mm średnicy oraz zachowany klasyczny kształt dla tej linii Omegi.
Czarny wkład lunety jest ceramiczny i ma skalę tachymetru wykonaną przy zastosowaniu technologii Liquidmetal. Po prawej stronie są umieszczone przyciski stopera i koronka z logo marki. Wszystkie te elementy sterowania są dość głęboko schowane w boku koperty.
Boczne powierzchnie koperty i górne uszu są szczotkowane, oczywiście bardzo precyzyjne, a powierzchnie skośne o całkiem sporej powierzchni są polerowane.
Daje to klasyczny, ale nowoczesny obraz Speedmastera i pozwala na ocenę – w tym wypadku wysoka – jakości wykonania obudowy zegarka.
To, co stanowi clou projektu, to wspomniana wcześniej tarcza.
Czarna, ale nie smolisto, można by powiedzieć, że bardzo ciemno szara.
Widać na niej powiększone subtarcze małego sekundnika na dziewiątej i minut oraz godzin stopera na trzeciej. Ich powiększenie poza poprawą czytelności wpłynęło na atrakcyjniejszy, bardziej proporcjonalny układ tarczy.
Charakterystyczny styl skali minutowej tego modelu w zegarku linii Speedmaster wykorzystano po raz pierwszy już w 1968 roku. Każda minuta podzielona jest na 4 części zgodnie z sekwencją pracy sekundnika stopera.
Tak powstały wzór ułożony jest naprzemiennie raz przy krawędzi tarczy, a kolejny niżej o długość markera podziałki sekundowej.
Wzornictwo nawiązujące do dziedzictwa Speedmaster w sportach motorowych.
Cechą charakterystyczną jest też zastosowanie wyrazisto pomarańczowych akcentów.
Za każdym indeksem godzinowym jest pomarańczowy prostokącik, Taki sam kolor ma wskazówka małej sekundy i wskazówki godzinowa, minutowa oraz grot sekundnika stopera, który ma kształt typowy dla linii Speedmaster.
Także na ceramicznym pierścieniu napis „tachymetre” został wypełniony takim kolorem.
Taki układ bardzo ożywia tarczę, czyniąc ją mej stonowaną, może nawet awangardową, ale w moim odczuciu dużo bardziej atrakcyjną i zarazem w dużym stopniu odwzorowująca klimat pierwowzoru. Indeksy godzinowe są wykonane z białego złota.
Są nakładane i zakończone grotami skierowanymi ku środkowi tarczy.
Indeksy jak i wskazówki głównego wskazania i grotu sekundnika stopera wzbogacone zostały białą substancją Super-LumiNova. Na godzinie 6-tej wkomponowano okienko datownika, niepsujące harmonii na tarczy dzięki zastosowaniu czarnego tła.
Do całości bardzo dobrze pasuje perforowany czarny pasek skórzany na zewnętrznej części i gumowy od spodu. Cześć gumowa ma - a jakże - pomarańczowy kolor który widać przez perforacje na czarnej powierzchni.
Świetnie to wygląda i jeszcze bardziej podkreśla nawiązanie do sportów motorowych, rajdów. Całość to typowo sportowy zegarek, ale moim zdaniem każdy model tej linii ma w sobie pierwiastek elegancji pozwalający założyć go nawet do formalnego stroju.
„Sercem” czasomierza jest mechanizm własny Omegi – Caliber 9900.
Bazą jest mechanizm o oznaczeniu 9300.
Mechanizm z naciągiem automatycznym, z komplikacją konstrukcji w formie stopera z kołem kolumnowym oraz wychwytem Co-Axial. Dodatkowo mechanizm jest certyfikowany w nowym opisywanym już przez nas procesie certyfikacji METAS, czyli Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Metrologii.
Odporność na działanie pól magnetycznych osiąga 15.000 Gauss. Sprężyna balansu jest krzemowa, naciąg dwustronny magazynuje energię w dwóch sprężynach pozwalając na osiągnięcie 60 godzin rezerwy chodu. Łożyskowanie na 54 kamieniach.
Cena zegarka to 7 800 CHF, czyli ok. 32 000 złotych.
Autor: Adrian Szewczyk
14:01 17.01.2017Zegarki
OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Koperty zegarków z metali popularnych. Super TitaniumTM
W poprzednim opracowaniu na temat metali służących do produkcji kopert zegarkowych (Koperty zegarków z metali popularnych. Tytan versus stal szlachetna), jaki pojawił się ...

Martel Watch Co. – zapomniany twórca El Primero. Historia marki.
Martel - ta nazwa zazwyczaj nie mówi nic, nawet kolekcjonerom starych zegarków. Szkoda, ponieważ była to niezwykle zasłużona manufaktura, szczególnie w dziedzinie produkc ...

Rezerwa chodu w zegarach i zegarkach. Innowacyjne rozwiązanie polskiego zegarmistrza - Karola Romana
Wskazanie rezerwy chodu jest niekwestionowaną cechą pozytywną każdego mechanizmu zegarowego, gdyż znacznie zwiększa ono funkcjonalność posiadających je zegarów i zegarków ...

Ekstremalnie? Idealnie! Alpina Alpiner Extreme Automatic Freeride World Tour
Freeride World Tour to prestiżowe zawody, które rokrocznie przyciągają najlepszych narciarzy i snowboardzistów z całego świata, rywalizujących w spektakularnych zjazdach ...

Dlaczego w zegarkach często ustawiona jest godzina 10:10? Naukowe wyjaśnienie zagadki
Zauważyliście, że na zdjęciach zegarków często jest ustawiona ta sama godzina? Ciekawe, prawda? Chcecie wiedzieć dlaczego tak jest i co takiego sprawia, że jest to niemal ...

Odliczanie do Olimpiady rozpoczęte! Omega Speedmaster Chronoscope Paris 2024
W 1932 roku świat wyglądał zupełnie inaczej niż dziś, ale pomimo bardzo wielu zmian, część rzeczy pozostała taka sama. Jedną z nich jest partnerstwo Igrzysk Olimpijskich ...

Najnowsza generacja analogowo-cyfrowego zegarka Breitlinga - Aerospace B70 Orbiter
Legendarna marka z uskrzydlonym “B”, czyli Breitling, od wielu lat jest nierozerwalnie związana ze światem przestworzy. W tym roku przypada jej wyjątkowy jubileusz, a mia ...

Video recenzja: G-SHOCK GM-2110D, czyli „CasiOak” w najnowszej wersji
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka GM-2110D („CasiOak”) marki G-SHOCK. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recen ...

Rado DiaStar Original x Tej Chauhan. Zegarek przekraczający granice designu
Gdy pierwszy raz spojrzysz na Rado DiaStar Original x Tej Chauhan natychmiast zauważysz, że to zegarek inny niż wszystkie. To nie jest klasyczny, elegancki model, ani też ...

Crafter Blue. Osobliwe, mocarne zegarki z Hongkongu (AuroChronos 2025)
W ramach cyklu publikacji na temat marek zegarkowych biorących udział w tegorocznej edycji AuroChronos 2025 przedstawiamy kolejnego wystawcę, który będzie bohaterem ninie ...

Omega Seamaster Diver 300M Bronze Gold. Brązowe złoto i burgundowa luneta
Firma Omega niemal od samego początku swojego funkcjonowania ma bardzo silną rynkową pozycję, a mimo tego ostatnio odnoszę wrażenie, że ta pozycja podniosła się na jeszcz ...

Grand Seiko i Tokujin Yoshioka na Fuorisalone 2025. Między czasem a naturą
Marki Grand Seiko zapewne nie trzeba nikomu przedstawiać, jej renoma i prestiż zdobyte przez lata istnienia są niepodważalne. Nic więc dziwnego, że nawet na Starym Kontyn ...
0 Komentarzy
Średnia 0.00