• Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Tissot

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”


Na zbliżające się targi BaselWorld 2017 Omega przygotowała między innymi kolejną odsłonę modelu Speedmaster. Linia jest oczywiście kultowa i kojarzona szczególnie z Moonwatchem i podróżami w kosmos. Jednak Speedmaster to także wyścigi oraz sporty motorowe. Prezentowana dziś wersja nawiązuje do modeli z przełomu lat 60-tych i 70-tych. Nawiązanie to głównie wzór i kolorystyka tarczy.

Trzeba jednak wspomnieć, że pojawił się on już w reedycji modelu Mark II z 2014 roku.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Dotychczasowe, nowe modele miały 44 mm średnicy i były dość grube.  

Wymiar ten jest w dużym stopniu wymuszony niemałą grubością mechanizmu kaliber 9300 czy 9900 – jednak w tej wersji mocno popracowano nad grubością szafirowego szkła i zaowocowało to istotnym zmniejszeniem grubości – co było ważne tak dla wygody, jak i dla zachowania harmonijnych proporcji przy zmniejszonej średnicy koperty.

Koperta jest stalowa, ma 44,25 mm średnicy oraz zachowany klasyczny kształt dla tej linii Omegi.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Czarny wkład lunety jest ceramiczny i ma skalę tachymetru wykonaną przy zastosowaniu technologii Liquidmetal. Po prawej stronie są umieszczone przyciski stopera i koronka z logo marki. Wszystkie te elementy sterowania są dość głęboko schowane w boku koperty.

Boczne powierzchnie koperty i górne uszu są szczotkowane, oczywiście bardzo precyzyjne, a powierzchnie skośne o całkiem sporej powierzchni są polerowane.  

Daje to klasyczny, ale nowoczesny obraz Speedmastera i pozwala na ocenę – w tym wypadku wysoka – jakości wykonania obudowy zegarka.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

To, co stanowi clou projektu, to wspomniana wcześniej tarcza.

Czarna, ale nie smolisto, można by powiedzieć, że bardzo ciemno szara.

Widać na niej powiększone subtarcze małego sekundnika na dziewiątej i minut oraz godzin stopera na trzeciej. Ich powiększenie poza poprawą czytelności wpłynęło na atrakcyjniejszy, bardziej proporcjonalny układ tarczy.

Charakterystyczny styl skali minutowej tego modelu w zegarku linii Speedmaster wykorzystano po raz pierwszy już w 1968 roku. Każda minuta podzielona jest na 4 części zgodnie z sekwencją pracy sekundnika stopera.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Tak powstały wzór ułożony jest naprzemiennie raz przy krawędzi tarczy, a kolejny niżej o długość markera podziałki sekundowej.

Wzornictwo nawiązujące do dziedzictwa Speedmaster w sportach motorowych.

Cechą charakterystyczną jest też zastosowanie wyrazisto pomarańczowych akcentów.

Za każdym indeksem godzinowym jest pomarańczowy prostokącik, Taki sam kolor ma wskazówka małej sekundy i wskazówki godzinowa, minutowa oraz grot sekundnika stopera, który ma kształt typowy dla linii Speedmaster.

Także na ceramicznym pierścieniu napis „tachymetre” został wypełniony takim kolorem.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Taki układ bardzo ożywia tarczę, czyniąc ją mej stonowaną, może nawet awangardową, ale w moim odczuciu dużo bardziej atrakcyjną i zarazem w dużym stopniu odwzorowująca klimat pierwowzoru. Indeksy godzinowe są wykonane z białego złota.

Są nakładane i zakończone grotami skierowanymi ku środkowi tarczy.

Indeksy jak i wskazówki głównego wskazania i grotu sekundnika stopera wzbogacone zostały białą substancją Super-LumiNova. Na godzinie 6-tej wkomponowano okienko datownika, niepsujące harmonii na tarczy dzięki zastosowaniu czarnego tła.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Do całości bardzo dobrze pasuje perforowany czarny pasek skórzany na zewnętrznej części i gumowy od spodu. Cześć gumowa ma - a jakże - pomarańczowy kolor który widać przez perforacje na czarnej powierzchni.

Świetnie to wygląda i jeszcze bardziej podkreśla nawiązanie do sportów motorowych, rajdów. Całość to typowo sportowy zegarek, ale moim zdaniem każdy model tej linii ma w sobie pierwiastek elegancji pozwalający założyć go nawet do formalnego stroju.

„Sercem” czasomierza jest mechanizm własny Omegi – Caliber 9900.

Bazą jest mechanizm o oznaczeniu 9300.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Mechanizm z naciągiem automatycznym, z komplikacją konstrukcji w formie stopera z kołem kolumnowym oraz wychwytem Co-Axial. Dodatkowo mechanizm jest certyfikowany w nowym opisywanym już przez nas procesie certyfikacji METAS, czyli Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Metrologii.

Odporność na działanie pól magnetycznych osiąga 15.000 Gauss. Sprężyna balansu jest krzemowa, naciąg dwustronny magazynuje energię w dwóch sprężynach pozwalając na osiągnięcie 60 godzin rezerwy  chodu. Łożyskowanie na 54 kamieniach.

Cena zegarka to 7 800 CHF, czyli ok. 32 000 złotych.

Autor: Adrian Szewczyk


Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Sector 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Citizen Eco-Drive One -  najcieńszy...
Citizen Eco-Drive One - najcieńszy...
16.01.2017
MB&F - Legacy Machine Perpetual
MB&F - Legacy Machine Perpetual
19.01.2017

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco