Na zbliżające się targi BaselWorld 2017 Omega przygotowała między innymi kolejną odsłonę modelu Speedmaster. Linia jest oczywiście kultowa i kojarzona szczególnie z Moonwatchem i podróżami w kosmos. Jednak Speedmaster to także wyścigi oraz sporty motorowe. Prezentowana dziś wersja nawiązuje do modeli z przełomu lat 60-tych i 70-tych. Nawiązanie to głównie wzór i kolorystyka tarczy.
Trzeba jednak wspomnieć, że pojawił się on już w reedycji modelu Mark II z 2014 roku.

Dotychczasowe, nowe modele miały 44 mm średnicy i były dość grube.
Wymiar ten jest w dużym stopniu wymuszony niemałą grubością mechanizmu kaliber 9300 czy 9900 – jednak w tej wersji mocno popracowano nad grubością szafirowego szkła i zaowocowało to istotnym zmniejszeniem grubości – co było ważne tak dla wygody, jak i dla zachowania harmonijnych proporcji przy zmniejszonej średnicy koperty.
Koperta jest stalowa, ma 44,25 mm średnicy oraz zachowany klasyczny kształt dla tej linii Omegi.

Czarny wkład lunety jest ceramiczny i ma skalę tachymetru wykonaną przy zastosowaniu technologii Liquidmetal. Po prawej stronie są umieszczone przyciski stopera i koronka z logo marki. Wszystkie te elementy sterowania są dość głęboko schowane w boku koperty.
Boczne powierzchnie koperty i górne uszu są szczotkowane, oczywiście bardzo precyzyjne, a powierzchnie skośne o całkiem sporej powierzchni są polerowane.
Daje to klasyczny, ale nowoczesny obraz Speedmastera i pozwala na ocenę – w tym wypadku wysoka – jakości wykonania obudowy zegarka.

To, co stanowi clou projektu, to wspomniana wcześniej tarcza.
Czarna, ale nie smolisto, można by powiedzieć, że bardzo ciemno szara.
Widać na niej powiększone subtarcze małego sekundnika na dziewiątej i minut oraz godzin stopera na trzeciej. Ich powiększenie poza poprawą czytelności wpłynęło na atrakcyjniejszy, bardziej proporcjonalny układ tarczy.
Charakterystyczny styl skali minutowej tego modelu w zegarku linii Speedmaster wykorzystano po raz pierwszy już w 1968 roku. Każda minuta podzielona jest na 4 części zgodnie z sekwencją pracy sekundnika stopera.

Tak powstały wzór ułożony jest naprzemiennie raz przy krawędzi tarczy, a kolejny niżej o długość markera podziałki sekundowej.
Wzornictwo nawiązujące do dziedzictwa Speedmaster w sportach motorowych.
Cechą charakterystyczną jest też zastosowanie wyrazisto pomarańczowych akcentów.
Za każdym indeksem godzinowym jest pomarańczowy prostokącik, Taki sam kolor ma wskazówka małej sekundy i wskazówki godzinowa, minutowa oraz grot sekundnika stopera, który ma kształt typowy dla linii Speedmaster.
Także na ceramicznym pierścieniu napis „tachymetre” został wypełniony takim kolorem.

Taki układ bardzo ożywia tarczę, czyniąc ją mej stonowaną, może nawet awangardową, ale w moim odczuciu dużo bardziej atrakcyjną i zarazem w dużym stopniu odwzorowująca klimat pierwowzoru. Indeksy godzinowe są wykonane z białego złota.
Są nakładane i zakończone grotami skierowanymi ku środkowi tarczy.
Indeksy jak i wskazówki głównego wskazania i grotu sekundnika stopera wzbogacone zostały białą substancją Super-LumiNova. Na godzinie 6-tej wkomponowano okienko datownika, niepsujące harmonii na tarczy dzięki zastosowaniu czarnego tła.


Do całości bardzo dobrze pasuje perforowany czarny pasek skórzany na zewnętrznej części i gumowy od spodu. Cześć gumowa ma - a jakże - pomarańczowy kolor który widać przez perforacje na czarnej powierzchni.
Świetnie to wygląda i jeszcze bardziej podkreśla nawiązanie do sportów motorowych, rajdów. Całość to typowo sportowy zegarek, ale moim zdaniem każdy model tej linii ma w sobie pierwiastek elegancji pozwalający założyć go nawet do formalnego stroju.
„Sercem” czasomierza jest mechanizm własny Omegi – Caliber 9900.
Bazą jest mechanizm o oznaczeniu 9300.

Mechanizm z naciągiem automatycznym, z komplikacją konstrukcji w formie stopera z kołem kolumnowym oraz wychwytem Co-Axial. Dodatkowo mechanizm jest certyfikowany w nowym opisywanym już przez nas procesie certyfikacji METAS, czyli Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Metrologii.
Odporność na działanie pól magnetycznych osiąga 15.000 Gauss. Sprężyna balansu jest krzemowa, naciąg dwustronny magazynuje energię w dwóch sprężynach pozwalając na osiągnięcie 60 godzin rezerwy chodu. Łożyskowanie na 54 kamieniach.
Cena zegarka to 7 800 CHF, czyli ok. 32 000 złotych.
Autor: Adrian Szewczyk
14:01 17.01.2017Zegarki
OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”
REKLAMA
Mechanizm Spring Drive marki Seiko – „cicha rewolucja” zegarkowego świata
Każdy miłośnik zegarków, który lubi poznawać szczegóły historii zegarmistrzostwa zapewne wie, iż marka Seiko wniosła wiele innowacji w świat zegarkowej mikromechaniki. Ni ...
Próżnia w zegarku? Tak! Poznajmy koperty typu vacuum i airvac
Zegarki z kopertami typu vacuum i airvac produkowane były w latach 60. i 70. XX wieku. Tego typu obudowy miały (jak na tamte czasy) zdecydowanie innowacyjne, niezwykle za ...
Epizod 10. Zegarek bazowy. Urządzenie wskazujące
Zadaniem urządzenia wskazującego, jest przekazanie informacji o czasie bieżącym. Pierwsze zegary mechaniczne nie posiadały wskazówek, a aktualny czas sygnalizowany był za ...
Kolekcja Orient Star Keshiki Blue Limited Edition. Piękny krajobraz i kolory emocji
Początki Orient Watch Company sięgają 1901 roku, kiedy to Pan Shogoro Yoshida otworzył sklep z zegarkami w Tokio, firmując go własnym nazwiskiem. Pan Yoshida zachęcony su ...
PRIM. Czeskie zegarki produkowane manufakturowo (AuroChronos 2025)
Czeska marka zegarmistrzowska Prim to jest coś, czego naszym południowym sąsiadom najzwyczajniej zazdroszczę, i pewnie podobne odczucia ma wiele fanów i fanek zegarków. T ...
Citizen Attesa Titanium GPS Ceramic. Zegarki z linii Attesa z ceramicznymi lunetami!
Japońska marka Citizen to prekursor i jednocześnie lider w dziedzinie oferowania zegarków wykonanych z tytanu. Dziś prezentujemy właśnie taki, nowy zegarek. Wyjątkowy. Ch ...
G-SHOCK DW-5000R. Powrót legendy i ponad 40 lat wyjątkowej historii
Wszystko zaczęło się tak: pewnego razu, młody Kikuo Ibe szedł ulicą i spadł mu zegarek, podobno po „kolizji” z innym piechurem. Klasyczny, standardowy zegarek, który w wy ...
Premiera: Aviator Swiss Made Moonflight Diamond Edition. Nowa, spektakularna odsłona!
Aviator Swiss Made to szwajcarski producent zegarków, którego oferta w dużej mierze składa się z modeli w typie pilot. Dużych, solidnych i wytrzymałych, bardzo często ins ...
Girard-Perregaux Laureato Fifty. Pół wieku legendy i detale, które to podkreślają
To, co lubię w zegarkach to historie, jakie się za nimi kryją oraz detale, które zauważamy dopiero po dłuższym przyjrzeniu się. Jubileuszowy model Girard-Perregaux Laurea ...
Zegarek dostępny tylko kiedy pada śnieg. Mission to Earthphase - Moonshine Gold Cold Moon
Nowa odsłona kultowej już współpracy marek OMEGA X Swatch, model Mission to Earthphase - Moonshine Gold Cold Moon, to szczypta świątecznej magii na nadgarstku. Utrzymany ...
Vostok Europe Expedition RYSY. Limitowany zegarek inspirowany najwyższym szczytem Polski
Najwyższy polski szczyt górski to Rysy, które piętrzą się w Tatrach i mają 2 499 metrów nad poziomem morza. I na takie wyżyny postanowił wspiąć się Vostok Europe. Ta lite ...
Nadir Vespera. Jeden z najciekawszych debiutów na polskiej scenie microbrandów
Nadir Vespera to bezsprzecznie jeden z najciekawszych debiutów na polskiej scenie microbrandów ostatnich lat. Nie jest to jedynie kolejny zegarek w stylu vintage, to grun ...









greenlogic.eu