Ostatnio coraz częściej pojawiają się projekty zegarkowe inspirowane różnymi wydarzeniami i rocznicami, a także osiągnięciami związanymi z naszym krajem, lub postaciami naszych wybitnych rodaków. Szwajcarska marka Davosa przygotowała natomiast nie lada gratką dla miłośników klasycznych jednośladów, ponieważ na rynku pojawiły się dwa zegarki z logotypem legendarnego polskiego motocykla Junak.
Każdy z modeli w limitowanej serii 100 sztuk. Projekt zegarków nawiązuje do słynnego czterosuwa produkowanego w Szczecińskiej Fabryce Motocykli.
Producentem tych zegarków jest szwajcarska marka Davosa, znana z ciekawej oferty zegarków wysokiej jakości, oferowanych w przystępnych cenach. Limitowana kolekcja składa się z dwóch modeli: Chrono i Aviator.
Oprócz specjalnie zaprojektowanych tarcz w kolorze czarnym z ciemnoniebieskimi paskami, nawiązujących do prędkościomierza Junaka, w obu modelach znajdziemy też grawerowane dekle, na których widnienie m.in. rzut boczny sylwetki Junaka i numer danego zegarka.
Cechami wspólnymi obu zegarków jest zastosowanie szkła szafirowego, bardzo odpornego na zarysowania, oraz stylistyka i rozmiar koperty. Obie wersje posiadają oczywiście koperty wykonane ze stali szlachetnej. Nadano im średnicę 42 mm, czyli rozmiar powszechnie przyjęty jako dość uniwersalny, szczególnie, że to przecież zegarki sportowe, casualowe.
Grubość kopert w obu przypadkach to 11,8 mm. Na pierwszy plan w „Junakach” wysuwa się atrakcyjna, karbowana, masywna luneta. To atrybut linii „pilot” tego producenta, która była bazą dla specjalnej edycji. Ta baza oznacza również, że mamy do czynienia z klasycznym, stonowanym wzorem koperty, która jest okrągła i w całości szczotkowana.
Łagodnie wypuszczone, zwężające się i skierowane ku dołowi uszy dopełniają tego spokojnego i uniwersalnego obrazu całości projektu. Wkręcany pełny dekiel jest całkiem płaski, co zapewnia sporą wygodę użytkowania i dobre dopasowanie do nadgarstka.
Dookólnie szczotkowaną powierzchnię podzielono na dwa sektory cieniutkim rowkiem. Na powstałym w ten sposób zewnętrznym okręgu wygrawerowano podstawowe informacje o zegarku i jego numer w limitacji. Część centralną uatrakcyjnia wizerunek produkowanego w latach 50-tych i 60-tych ubiegłego wieku motocykla Junak.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że ówcześnie, maszyna ta była godnym konkurentem takich motocykli jak Norton czy Triumph, co jednocześnie oznacza, że był to wówczas nowoczesny projekt.
Zamykając temat obudowy dochodzimy do koronki modelu "trójwskazówkowego", która jest umiejscowiona tradycyjnie na godzinie 3-ciej. Ma kształt rozszerzający się do zewnątrz, a jej spory rozmiar zapewnia, jak przystało na „pilota”, wygodne operowanie nią nawet w rękawiczkach. Model ze stoperem ma dodatkowo po obu stronach koronki zamieszczone przyciski do obsługi dodatkowych funkcji. To dobrze dobrane do stylu zegarka przyciski w formie „grzybków”.
Zegarek zapewnia wodoodporność do 5 atm.
Możemy teraz zająć się opisem wyglądu tarczy, a w zasadzie tarcz zegarków.
W tym względzie zauważymy więcej różnic, tak samo, jak w zakresie mechanizmów osadzonych wewnątrz obudowy. Model Chrono wyposażono w mechanizm kwarcowy, zasilany baterią, ETA G10 212 „Fly Back”, a w modelu Aviator znajdziemy równie ceniony mechanizm kwarcowy Ronda 515.
W drugim przypadku oznacza to nieco uboższą wersję w zakresie wskazań. Mamy bowiem do dyspozycji standardowe wskazanie czasu z centralnym sekundnikiem. Projekt tarczy nawiązuje do wzornictwa prędkościomierza motocykla Junak.
Na położonej najbardziej na zewnątrz części czarnej tarczy nadrukowano białymi kreskami podziałkę minutową. Zaraz za nią znajdują się nałożone za pomocą białej masy luminescencyjnej krótkie indeksy godzinowe w postaci białych grubszych kresek, a dokładnie wydłużonych trapezików zwężających się do środka. Za nimi za pomocą 5 nadrukowanych niebieskich okręgów wydzielono obszar na którym zdublowano indeksy godzinowe za pomocą cyfr arabskich o kroju czcionki często używanym dawniej w motocyklowych i samochodowych „zegarach”. Całego wizerunku dopełniają typowo „pilotowe”, wyraziste wskazówki wypełnione świecącą w ciemności na zielono masą Super-LumiNova.
Centralną cześć tarczy wykorzystano jeszcze do nadrukowania pod godziną 12-tą nazwy i logo firmy, a po przeciwnej stronie, pod osią wskazówek, nadrukowano logo Junak.
Model z bogatszym zestawem wskazań wygląda mniej ascetycznie, ale równie atrakcyjnie.
Wydzielone na indeksy arabskie pole jest bliżej krawędzi tarczy. Zrezygnowano z podłużnych indeksów godzinowych, które oznaczone są jedynie jako luminescencyjne punkty w ramach skali minutowej. Większa ilość miejsca wewnątrz niebieskich okręgów została wykorzystana do umieszczenia małych tarcz niezbędnych do odczytu dodatkowych wskazań.
Przez środek tarczy poprowadzono cienkie, białe linie dzielące tarcze na 12 sektorów. W części górnej, po lewej stronie, jest tarcza odmierzająca godziny stopera. Po prawej tarcza wskazuje nam upływające minuty stopera, a ta na dole, nad godziną 6-tą to mały sekundnik.
Centralna wskazówka sekundowa służy do odmierzania tej części czasu w ramach komplikacji stopera. Wskazówki główne są takie, jak w modelu Aviator. Logo junak umieszczono pod tarczą minut stopera.
Zegarki uzupełniają solidne paski wykonane ze skóry naturalnej. Styl obu czasomierzy doskonale współgra z klasycznym stylem legendarnych motocykli, a szwajcarska jakość zegarków gwarantuje ich długowieczność.
Model Junak Chrono kosztuje 2 300 złotych, a Junak Aviator 1 800 złotych.
Oba zegarki oferowane są w limitowanej serii 100 egzemplarzy.
Modele z serii Davosa „Junak” sprzedawane są w ekskluzywnych, drewnianych pudełkach lakierowanych w kolorze czarnym z przymocowaną aluminiową tabliczką referencyjną zegarka podobną w kształcie do znamionowej tabliczki Junaka.
Do każdego z nich dołączony jest także metalowy brelok z logotypem marki.
Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki Davosa znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu - DAVOSA.
Adrian Szewczyk
0 Komentarzy
Średnia 0.00