• Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Michel Herbelin

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron


Gdy moje oczy zwrócone były ku portalom branżowym ukazującym nowości z tegorocznych targów w Bazylei, niepostrzeżenie w moje dłonie trafił zegarek Citizen Promaster Altichron, który od razu przypadł mi do gustu. Będąc od dawna zwolennikiem zegarków z tradycyjnymi mechanizmami z manualnym lub automatycznym naciągiem, muszę przyznać, że powoli skłaniam się ku ciekawostkom z działu kwarcowych urządzeń odmierzających czas, które przyciągają uwagę.

Nie będzie przesady gdy napiszę, że naprawdę zachwycił mnie pierwszy rzut oka na ten zegarek i z każdym kolejnym spojrzeniem wrażenie, jakie na mnie zrobił, nie malało. Pierwsze, co zwróciło moją uwagę to oczywiście wygląd. Choć mówią, że nie warto „oceniać książki po okładce”, to w świecie zegarków nie łatwo zastosować się do tej maksymy, bo nawet najbardziej skomplikowany technicznie mechanizm nie zrobi wrażenia, jeśli zegarek sam w sobie nie będzie dobrze wyglądał.

Tak więc aparycja tego modelu Citizena od razu sugeruje, że jest to typowo sportowy czasomierz, któremu bliżej do aktywnego stylu życia jego właściciela, niż do bywalca uroczystych gal czy oficjalnych spotkań biznesowych.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Model Promaster Eco-Drive Altichron został wyposażony w kopertę wykonaną ze stali szlachetnej, której średnica wynosi 47 mm, a grubość 14.5 mm. Zegarek, pomimo pokaźnych gabarytów, dobrze układa się na ręce. Obawiałem się, że będzie on wyglądał niekorzystnie na moim nadgarstku, ale pomimo obwodu nadgarstka wynoszącego 18 cm, nie miałem wrażenia, że wygląda na zbyt duży.

Matowo-czarna luneta przyozdobiona została podziałką geograficzną. Wypolerowane krawędzie pierścienia są ząbkowane, dzięki czemu palce nie będą się ślizgać podczas obracania nią. Zmiana położenia podziałki jest pozbawiona charakterystycznego klikania, które możemy doświadczyć użytkując czasomierze z obrotowym pierścieniem ze skalą dekompresyjną.

Brak ząbkowania blokującego obrót lunety nie jest problemem w tym modelu, bowiem obraca się ona z lekkim oporem. Przypadkowa zmiana jej położenia nie będzie stanowiła większego zagrożenia dla użytkownika, w przeciwieństwie do modeli przeznaczonych do nurkowania, w których przesunięcie się pierścienia w niewłaściwym kierunku mogłoby mieć zgubne skutki.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Powierzchnia koperty w dominującej części jest szczotkowana. Bardzo interesujące jest charakterystyczne rozwiązanie zastosowane na uszach. W końcowej ich części wykonano delikatne załamanie, które zostało wypolerowane. Mogę się jedynie domyślać, że takie rozwiązanie stworzono ze względu na optyczne skrócenie uszu.

Nie rzuca to się w oczy, ale przy bliższym poznaniu ma to ogromne znaczenie, bowiem wiele zegarków o kopertach przekraczających 45 mm średnicy stwarza problem z wystającymi długimi uszami, przez co osoby o delikatniejszej budowie nadgarstka nie mogą sobie pozwoli na tak okazałe modele.

Odwracając zegarek znajdziemy zakręcany dekiel z centralnie umieszczonym logiem Citizen Eco-Drive.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Model ten posiada nieco inaczej umiejscowione przyciski i koronkę.

Koronkę odpowiedzialną za przestawianie czasu umiejscowiono obok indeksu godziny czwartej. Po przeciwnej stronie koperty znajdują się dwa przyciski w miejscu godziny 10 i 8. Po środku, między nimi znajdziemy masywny element, który wygląda jak przycisk, ale w rzeczywistości jest czujnikiem ciśnienia atmosferycznego.

Przestawienie masywnych przycisków na drugą stronę jest zabiegiem, który zapobiega uwieraniu w nadgarstek osób, które zegarki noszą na lewej ręce.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Sportowy styl tego zegarka, to nie tylko koperta, ale również jego kauczukowy pasek.

Wytłoczony kauczuk nosi na sobie logo i nazwę kolekcji, czyli Promaster. Pasek wieńczy stalowa skuwka z logo marki Citizen. Pasek jest bardzo wygodny i dobrze się użytkuje. Nawet gdy jest ciepło ręka się pod nim nie poci.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Po przedstawieniu zewnętrznej sylwetki Promastera, należy przyjrzeć się temu, co kryje we wnętrzu swojej koperty ten sportowy czasomierz. Cyferblat zegarka posiada dwie płaszczyzny: główna z nich jest centralna powierzchnia z namalowanymi indeksami, a druga nieco wgłębiona po lewej stronie tarczy.  Zacznę od rozpisania każdego elementu tarczy począwszy od centralnej jego części, czyli głównej osi wskazówek.

Zegarek posiada w sumie 5 wskazówek, 4 z nich są umieszczone na osi centralnej. Trzy  odpowiedzialne są za wskazanie czasu, czyli sekundowa, minutowa i godzinowa. Zarówno minutowa jak i sekundowa zostały wypełnione warstwą SuperLuminowy, która bardzo dobrze świeci w ciemności po uprzednim naświetleniu.

Dwie pozostałe wskazówki to elementy odpowiedzialne za realizację wskazań wysokościomierza i kompasu. W zależności od wybranego trybu ukazują nam wysokość w wielkościach dziesiętnych i setnych lub północ w trybie kompasu.

Ostatnią wskazówkę umieszczono na uboczu względem pozostałych. Odpowiada ona za wysokości w tysiącach metrów oraz informację o stopniu naładowania baterii.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Choć pozornie tarcza wygląda na skomplikowaną ze względu na ilość prezentowanych informacji, to odczytywanie jej wskazań jest bardzo łatwe i nie wymaga wyjątkowych zdolności matematycznych. Skala wysokościomierza została podzielona na 3 części. Pierwszą z nich jest podziałka dziesiętna, z której odczytujemy wysokość od -97,5 do 97,5 metrów.

Dlaczego tak?

Odpowiedź jest oczywista, bowiem wskazówka ta porusza się nie jednostajnie, ale w 2,5 metrowych skokach, dlatego wartości -100 i 100 metrów są pokazywane za pomocą kolejnego wskazania. Jest ona widoczna na obręczy tarczy. Odczytać wskazywane dane możemy dzięki szkieletowanej wskazówce zakończonej szeroką czerwoną strzałką.

Kolejnym elementem wysokości jest skala od -300 metrów do 1000. Tę informację odnajdziemy dzięki wąskiej strzałce wieńczącej nieco krótsze ramię względem poprzedniego. Skala tych danych została namalowana na tarczy zegarka i również przedstawiona w kolorze czerwonym.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Jeśli wzbijemy się powyżej 1000 metrów to do pracy i wskazań zaangażuje się znacznik na uboczu, który poinformuje nas o wysokości w jednostce mierzonej w tysiącach metrów. Skala ta została skalibrowana do 10 tysięcy metrów. Wąska strzałka odpowiadająca za wysokość w przedziale od 100 metrów do 1000 metrów jest także odpowiedzialna za ukazanie nam kierunku północnego, gdy będziemy chcieli zorientować się w kierunku geograficznym.

Wysokościomierz - wskazanie dla śmiałków    
    
Jak każdy wskaźnik w zegarkach, tak i wysokościomierz należy dobrze skalibrować, aby pomiar był jak najbardziej dokładny. Choć producent zaleca do profesjonalnych pomiarów używać wyspecjalizowanych urządzeń, to w przypadku amatorskich odczytów, wskazanie to sprawdza się bardzo dobrze.

Pomiar wysokości odbywa się dzięki czujnikowi, który oblicza wysokość stosując standardowy model atmosfery wykorzystywany do pomiaru wysokości cywilnych samolotów opracowany przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Sama kalibracja wysokościomierza jest dość skomplikowana, bowiem składa się z kilku etapów, z których każdy wymaga skupienia. Pierwsza czynność, jaką musiałem wykonać, to przygotować dokładną informację na temat wysokości na jakiej obecnie się znajduję. Po zdobyciu tych danych należy wcisnąć przez ponad 3 sekundy przycisk umieszczony obok indeksu godziny 8. W  tym momencie wskazówka tysiąca metrów wskazuje na znak +.

Następnie wciskamy ten sam przycisk, aby wybrać + lub – , co oznacza, że obecna odległość od powierzchni morza jest ponad 1000 metrów, czy poniżej. Następnie wciskamy górny punkt, który spowoduje poruszanie się wskazówek odpowiedzialnych za setki metrów oraz tej od odcinków 2.5 metrowych. Przytrzymując go czekamy, aż wskazówki ustawią się na odpowiednią dla naszego miejsca przebywania wysokość.

Po wykonaniu całego procesu, pozostało mi tylko zatwierdzić pomiar trzymając wciśnięty dolny przycisk przez 3 sekundy. Teraz można już cieszyć się informacjami na temat wysokości. Muszę zaznaczyć wszystkim Czytelnikom, że wskazywana wysokość jest oparta na standardowym modelu atmosfery, który ustala teoretyczną atmosferę, ciśnienie, temperaturę i lepkość powietrza związaną ze zmianą wysokości. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli pogoda, podczas której będziemy mierzyć wysokość będzie znacznie odbiegała od modelu atmosferycznego, wtedy pomiar wysokości może się różnić od tej rzeczywistej.

Tyle z teorii - czas przetestować wysokościomierz w praktyce

Do przetestowania w praktyce funkcji wysokościomierza w modelu Promaster Eco-Drive Altichron poprosiłem mojego kolegę i przyjaciela portalu Zegarki i Pasja, który z zawodu jest pilotem i który prawie każdego dnia ma do czynienia z różnego rodzaju wysokościomierzami.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Zegarek skalibrowałem zanim dotarłem na lotnisko na podstawie ogólnodostępnych map wysokościowych miejsca, w którym się znajdowałem.

Wysokościomierz samolotu bazuje na informacjach opublikowanych w depeszy METER lub podanej przez kontrolera wartości QNH, do której ja nie miałem już dostępu, dlatego wartość ta nieco odbiegała od danych zaprogramowanych w zegarku przeze mnie. Po moim krótki instruktażu udzielonego koledze pilotowi w jaki sposób należy dokonywać pomiaru na zegarku, pozostało mi patrzeć jedynie jak odlatuje z zegarkiem i czekać na jego opinię.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Start odbywał się z wysokości około 90 metrów n.p.m., i sukcesywnie wartość wskazania zegarka rosła wraz z wysokością wznoszenia. Podczas tego lotu samolot osiągnął maksymalną wysokość około 5700 stóp, co mniej więcej  wynosi 1740 metrów n.p.m. Taką też wartość można zaobserwować na skali cyferblatu zegarka.

Po kilku godzinach lotu i kilkudziesięciu zdjęciach zrobionych podczas lotu już na ziemi przekazał mi informację, że wysokościomierz, który posiada ten zegarek jest dość dokładny.

Względem wysokościomierza pokładowego różnica ta była nieduża. Jest to na tyle niewielka różnica, że w przypadku stosowania tego wskazania w sposób amatorski nie ma większego znaczenia. W przypadku pomiarów profesjonalnych producent zegarka podkreśla, model ten nie powinien być używany jako  sprzęt do sprawdzania wysokości.

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron



Po rozmowie z Łukaszem wywnioskowałem, że model ten jako gadżet, jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chcą w prosty sposób sprawdzać wysokość na jakiej się znajdują.

Moim zdaniem, pomimo niewielkich różnic w stosunku do pomiaru wysokościomierza pokładowego w samolocie, nie można mieć zastrzeżeń do pomiarów wysokościomierza zegarka, bowiem sprawdza się on jako dodatkowa funkcjonalność tego unikatowego czasomierza bardzo dobrze. Dodam jeszcze, że oprócz tych niezwykle zaawansowanych wskazań, zegarek posiada również datownik, który umieszczono w miejscu indeksu godziny 3.

Jaki byłby pożytek z tych zaawansowanych wskazań, czy też jakichkolwiek skal widocznych na tarczy, gdyby za pracę zegarka nie odpowiadał solidny i pewny mechanizm. Z takim właśnie mamy do czynienia w tym zegarku. Jest to mechanizm typu Eco-Drive, który jest ładowany energią świetlną.

Ogniwa ładujące akumulator umieszczono pod tarczą zegarka, dzięki czemu zawsze, gdy na jego tarczę będzie padało światło, to akumulator będzie zyskiwał moc.
Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Testujemy: CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron

Według informacji producenta wystarczy wystawić ten model na działanie światła słonecznego na 3 minuty, aby mieć pewność, że zegarek będzie działał przez cały dzień. W zależności od rodzaju światła okres ten się wydłuża, ale patrząc na jego charakterystykę jestem pewien, że nie będzie to czasomierz dla pracownika korporacji, który chce go schować pod mankietem, uniemożliwiając ładowanie światłem słonecznym.

Zegarek ten jest moim zdaniem idealnym wyborem dla osób aktywnych fizycznie, uprawiających sport na świeżym powietrzu. Idealnie sprawdzi się podczas długich wycieczek rowerowych, spływów kajakowych oraz innych aktywności włączając w to wspinaczkę.

Bez wątpienia model ten jest warty uwagi. Osoby, które oczekują od zegarka czegoś więcej, niż tylko wskazanie czasu, nie zawiodą się wybierając go do swojej kolekcji. Przedstawiony powyżej Citizen to kolejny czasomierz, który rozważę jako wzbogacenie moje prywatnej kolekcji.

Katalogowa cena modelu Citizen Promaster Eco-Drive Altichron wynosi 1 980 złotych.

CITIZEN Promaster Eco-Drive Altichron
 
Plusy (+)  Minusy (-)
 + sportowa stylistyka  - brak zakręcanej koronki i osłonki przed uderzeniami
 + funkcje i rozwiązania techniczne  - duża średnica koperty (nie dla każdego)
 + mechanizm solarny Eco-Drive  
 + wysokościomierz i kompas  
 + wodoszczelność 20 ATM  
 + pasek wykonany z kauczuku  
 + atrakcyjna cena  


Jakub Wojdat
Zdjęcia w samolocie: Łukasz Matyszczak


Chciałbym podziękować Łukaszowi Matyszczakowi z Aeroklubu „Orląt” w Dęblinie za wykonanie testu wysokościomierza i udostępnienie zdjęć wykonanych na pokładzie samolotu.

Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące Citizen znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – CITIZEN.


Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Montblanc 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Recenzja: Schaumburg Watch - Hand M...
Recenzja: Schaumburg Watch - Hand M...
17.07.2018
Recenzja: Steinhart Triton Automati...
Recenzja: Steinhart Triton Automati...
07.08.2018

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco