Tegoroczna 34. edycja Rajdu Mille Miglia - "Najpiękniejszego rajdu na świecie" rozpoczęła się pod słonecznym niebem Italii. 450 załóg wystartowało z Viale Venezia w Brescii w czwartek, 19 maja o godzinie 2.30 po południu.
Przez kolejne trzy dni, uczestnicy wyścigu przejechali przez ponad 30 miast i miasteczek. Wśród nich były między innymi: Verona, Rimini, San Marino, Rzym, Siena, Florencja i Parma po czym powrócono punktu wyjścia - historycznej rampy na Viale Venezia, w samym sercu miasta Brescia.
Przez całe startowe popołudnie rozentuzjazmowani mieszkańcy i goście na kilku pierwszych kilometrów wyścigu głośno kibicowali żegnając kierowców. Tysiące osób oczekujących wzdłuż trasy przejazdu krzykami i oklaskami zachęcało kierowców do wytrwałej jazdy.
Mille Miglia jest zawsze niezwykłym spotkaniem dla miłośników starych samochodów z całego globu. W tym roku na starcie zameldowali się uczestnicy z 40 różnych krajów świata. Chyba po raz pierwszy w tak licznym składzie – 5 osób obecni byli także Polacy.
Jak widać na reporterskich zdjęciach słoneczna pogoda wcale nie dopisywała w dalszej części zawodów.
Rajd Mille Miglia w zegarkowej branży jest doskonale znany także dzięki promocyjnemu zaangażowaniu się w niego firmy Chopard. Ta produkująca biżuterię, zegarki i luksusowe akcesoria marka, nie dość, że jest partnerem – sponsorem Rajdu i jego oficjalnym chronometrażystą i producentem szeroko rozpoznawalnej linii zegarków Mille Miglia, na okazję imprezy przedstawia specjalne, limitowane egzemplarze zegarków (które otrzymują uczestnicy zawodów), w ofercie posiada całą serię akcesoriów związanych z Mille Miglia, to jeszcze współzarządzający firmą Karl-Friedrich Scheufele bierze aktywny udział w zawodach.
Promocyjne wsparcie i szeroki rozgłos towarzyszący wyścigowi Mille Miglia jest wielkim wkładem działu promocji firmy Chopard, a zauważają to nie tylko zegarkowi miłośnicy i branżyści.
W Mille Miglia mogą startować tylko takie zabytkowe samochody, które brały udział w tym wyścigu w latach 1927-1957 lub zostały wyprodukowane w tym czasie i mają certyfikat oryginalności.
Najliczniej reprezentowanymi w tegorocznej imprezie były: Alfa Romeo – 47, Mercedes – 41, Fiat – 38, Jaguar – 24, Lancia – 24, Porsche – 21, Bugatti – 20.
Są też marki „egzotyczne" z których w zawodach stanęło po jednym przedstawicielu: Delage, Delahaye, Goliath, Invicta, Veritas
Wracając do aktywności marki Chopard, to Karl-Friedrich Scheufele – współzarządzający firmą, na cześć obowiązującego partnerstwa Chopard z Porsche Motorsport dla wspólnych jazd ze swoim wieloletnim przyjacielem Jacky Ickx, wybrał samochód Porsche RS Spyder 550A, pożyczony na tę okazję z Muzeum Porsche.
Jak powszechnie wiadomo, ten typ samochodu był w roku 1956 wytwarzany specjalnie pod kątem zawodów sportowych.
Albert Carreras, syn słynnego tenora Jose Carreras i przyjaciela Chopard wziął udział w wyścigu ze swoim pilotem - Jordi Pascual, prowadząc samochód Mercedes Benz 300 z SL, należącej do rodziny Scheufele.
W Mille Miglia 2016 wystartowały także dwie załogi z Polski oraz jedna osoba w załodze mieszanej. Tadeusz Kozioł i jego pilotka – Monika Sikora wyruszyli na trasę Mercedesem 300 SL Gullwing z 1954 roku z numerem 313.
Jest to już drugi start polskiego Gullwinga w Mille Miglia, pierwszy miał miejsce w 2013 roku – pan Tadeusz ukończył wtedy wyścig na 222 miejscu.
Druga załoga z Polski to Krzysztof Weka i Dorota Weka – wystartowała ona Astonem Martinem DB 2 z 1952 r. z numerem 249.
W samochodzie Lancia z roku 1938 oznaczonym numerem startowym 135 jako pilot pojechała pani Kasia Smutniak.
W Mille Miglia 2016 zakończonym 22 maja zwyciężyła Alfa Romeo 6 C 1750 GS Zagato z 1931 roku. Andrea Vesco i Andrea Guerini wygrali największy i najtrudniejszy wyścig samochodów zabytkowych.
Z dwóch polskich załóg do mety na 294 miejscu dojechała załoga: Dorota Weka oraz Krzysztof Weka na Astonie Martinie DB 2 z 1952 roku.
Zespół z Pani Kasią Smutniak w składzie ukończył zawody na 36 miejscu.
Druga polska załoga na Mercedesie 300 SL Gullwing miała pecha - na 300 km przed meta w tył ich auta wjechał inny uczestnik i uszkodził Gullwinga.
Gullwing ma uszkodzony prawy błotnik i nadaje się do jazdy ale mechanicy z Classic Center Mercedesa zdecydowali aby auto wycofać z wyścigu.
Polska załoga nie ucierpiała w wypadku, a zgodnie z przekazem redakcji Auto Świat, właściciel Mercedesa Pan Tadeusz Kozioł zadeklarował, że weźmie udział w Mille Miglia 2017.
To długoletnie partnerstwo organizatorów Rajdu i firmy Chopard doprowadziło do kreacji i spopularyzowania zegarków Mille Miglia. W każdym kolejnym roku kolejny Rajd jest impulsem do wyprodukowania limitowanej w ilości serii zegarków dedykowanej legendarnemu wyścigowi, które wzbogacają niezwykłą kolekcję Chopard Mille Miglia. Dzięki sportowemu, męskiemu wzornictwu i precyzji mechanizmu, modele z tej charakterystycznej kolekcji urosły do klasyki na współczesnym zegarmistrzowskim rynku.
Modele Mille Miglia 2016 są wykonane w ilości 1000 sztuk w kopercie ze stali szlachetnej i 100 sztuk w kopercie z 18-karatowego różowego złota. Zegarki Mille Miglia 2016 XL Race Edition chodzą w rytm unikalnego „silnika zegarka” - nowego manufakturowego mechanizmu marki. Ich charakterystyczne cechy zostały opisane na naszym portalu w opracowaniu: Chopard Mille Miglia 2016 XL Race Edition
Władysław Meller
Na podstawie materiałów prasowych marki Chopard i przekazu redakcji Auto Świat